Permalänk

Två vita cirklar på tv skärm?

Hej, någon som varit med om detta på tv eller skärm?
Försöker hjälpa en kompis men har inte fysisk tillgång till tv:n
Det är en c:a 3 år gammal philips, på bilderna så ser man lite svagt två vita ringar. De syns väl mot ljus bakgrund säger han. Läst på en del forum och kommit fram till att det kanske kan vara en "reflector" som trillat. Är det ny tv som gäller eller går det att reparera tro?

https://postimg.cc/gallery/16me7b7fe/

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Bildexpert 📺

@rockabilly65: Det ser ut som tryckskador på panelen, att något har smällt till, kanske någon som kommit åt av misstag med armbågen, dammsugaren, barn som trycker på TV:n etc. En del säger att sådana här fenomen uppstår spontant vilket förstås är omöjligt att avgöra.

Jag skulle säga att felen många gånget alltid funnits där men det är först nu man "ser" dem. Eller att skadan uppstått utan att man är medveten om att någon faktiskt skadad TV:n när någon eller vem du nu är flyttade på en möbel eller liknande. Kanske att skadan faktiskt fanns och först var osynlig. Men slitage och värmeutveckling med tiden har gjort skadan synlig.

Oavsett orsak - det är inget som går att laga då det beror på ojämnheter i de filmskikt som en LCD-panel består av. Och det är alltså dyrare att byta panel än att köpa en ny TV. Så tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@rockabilly65: Det ser ut som tryckskador på panelen, att något har smällt till, kanske någon som kommit åt av misstag med armbågen, dammsugaren, barn som trycker på TV:n etc. En del säger att sådana här fenomen uppstår spontant vilket förstås är omöjligt att avgöra.

Jag skulle säga att felen många gånget alltid funnits där men det är först nu man "ser" dem. Eller att skadan uppstått utan att man är medveten om att någon faktiskt skadad TV:n när någon eller vem du nu är flyttade på en möbel eller liknande. Kanske att skadan faktiskt fanns och först var osynlig. Men slitage och värmeutveckling med tiden har gjort skadan synlig.

Oavsett orsak - det är inget som går att laga då det beror på ojämnheter i de filmskikt som en LCD-panel består av. Och det är alltså dyrare att byta panel än att köpa en ny TV. Så tyvärr.

@Laxpudding: Låter rimligt. De bilder jag sett där "reflektorn" trillat ner, där verkar det vara som att ringarna är på rad. Han får helt enkelt köpa en ny.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Antingen lever han med det och sliter lite till på TVn innan den går på skrot.

Eller så hostar han upp för en ny.

Jag körde min gamla 32" Toshiba lååångt efter "bäst före datum".
Men att gå från 32" HDready till en betydligt större UHD-TV var en skön uppgradering !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt liknande på min Philips 55" från... ja, 7 år tillbaka kanske.
Denna ställde jag på vinden i 1-2 år, sen gav jag den till svärmor... hade problem att hitta de problem jag avvisade den för sen när jag satte igång den hos henne. Märkligt var det, var säker på att jag kunde poängtera vad det var för fel på den och varför jag gav bort den till henne... men sen kunde jag inte hitta de ljusa fläckarna igen. Som om den behövde en liten paus.

Permalänk

Ett bra tips från mig till alla medlemmar i forumet: Undvik Philips till varje pris (främst TV apparater), har haft två stycken som plötsligt slocknade och fick slänga.