Microsoft Windows "Lite" heter 10X – kör applikationer virtualiserat i molnet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows "Lite" heter 10X – kör applikationer virtualiserat i molnet

Det som tidigare kallats Windows Lite sägs nu istället få namnet Windows 10X. Istället för att köra applikationer lokalt ska systemet köra virtualiserade molnlagrade applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ah, där kom det till slut...

Har under lång tid misstänkt att Microsofts plan är att flytta allt till måååååålnet, inklusive Windows, för att sedan börja ta ut en månadsavgift.

Min tagning: f*ck that shit, det blir sista spiken i Windowskistan för min del (om Microsoft väljer att växla över helt och hållet till det spåret).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Centaurus kan bli intressant. ... Om det nu blir något som liknar Courier eller inte.
Det var ett årtioende sedan som Microsoft Research publicerade sin vision för Courier-conceptet:

... och det här är den prototyp som Microsoft faktiskt hade då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nop, nej tack. Jag kör allt jag behöver lokalt, precis som det alltid har varit. Fast i ärlighetens namn, jag mest spelar, kollar youtube och hänger på forum så man gör väl inte så mycket alls egentligen nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah, där kom det till slut...

Har under lång tid misstänkt att Microsofts plan är att flytta allt till måååååålnet, inklusive Windows, för att sedan börja ta ut en månadsavgift.

Min tagning: f*ck that shit, det blir sista spiken i Windowskistan för min del (om Microsoft väljer att växla över helt och hållet till det spåret).

Det är ju jättebra!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Ah, där kom det till slut...

Har under lång tid misstänkt att Microsofts plan är att flytta allt till måååååålnet, inklusive Windows, för att sedan börja ta ut en månadsavgift.

Min tagning: f*ck that shit, det blir sista spiken i Windowskistan för min del (om Microsoft väljer att växla över helt och hållet till det spåret).

Om uppkopplingarna kommer i kapp så är jag ett stort fan av denna lösning. Skulle mer eller mindre eliminera behovet av att ha en fet stationär dator så fort du jobbar med tyngre produktion. En vikbar skärm till det i ryggsäcken så är man hemma. Möjligheten att virtuellt kunna utforma datorer för olika behov på företag är nog en stor selling-point.

Men det ligger nog många år framåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att allt flyttas till molnet. Vad skönt att slippa konfigurera flera datorer. Tänk att bara koppla upp sig mot sin OS avbildning på molnet och sätta igång, med vilken klient dator som helst.

Permalänk
Medlem

Om jag kan hosta servern själv så sure, annars aldrig.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Lite förvirrande att kalla det 10X. X för mig betyder oftast bättre.

Jag kommer i alla fall börja kalla det Windows Ten Ten

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Gött, kanske räcker med att kunna lite Hyper-V, PowerShell & AD trots allt

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så är detta bara en extra version utöver de vanlige. Går de över helt till molnet i framtiden så är Windows dött som os enligt mig.
Men å andra sidan. Jag är väl för gammal för att spela då. Precis som att köra bil. Då behöver jag inte tänka på denna (no fun allowed) utveckling som sker atm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Fattar hela saken med att streama tjänster och liknande men fan... jag köper fysiska spel till konsol oftare än PC då man vill kunna äga produkten man köpt.
Förstår att vi kommer komma till det tillfället någon gång där allt är streamat men jag längtar verkligen inte tills vi är där

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Äntligen kan sköna appar som tidigare varit snabba lokala sådana få den goa moln-sirapen över gränssnittet samtidigt som man får ge bort sin data gratis, för att sedan hyra tillbaka åtkomsten till den.

Framtiden ser molnig ut....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Om uppkopplingarna kommer i kapp så är jag ett stort fan av denna lösning. Skulle mer eller mindre eliminera behovet av att ha en fet stationär dator så fort du jobbar med tyngre produktion. En vikbar skärm till det i ryggsäcken så är man hemma. Möjligheten att virtuellt kunna utforma datorer för olika behov på företag är nog en stor selling-point.

Men det ligger nog många år framåt i tiden.

Att det räcker med relativt kort downtime för att tappa precis all kontroll över mjukvara när den ner till operativsystemsnivå ligger i molnet känns "lite" sårbart, och med tanke på att Internet i sin natur som det i dagsläget och för en överskådlig framtid ser ut är förhållandevis sårbart (DDoS mot noder/CDN/ISP kan ju slå ut enorma delar även över ISP-gränser, exempelvis, och sen har vi risken med fysiska angrepp utöver det) känns i mina kanske något konservativa ögon helt vansinnigt. Har lite erfarenhet av nätverksinfrastruktur på högre nivå, och även om det är några år sedan nu skulle jag fortfarande absolut inte känna mig bekväm med att förlita all min datoranvändning på en sådan länk.

Att lägga icke-kritiska uppgifter (lagring av okänslig data, beräkningar av okänslig och icke-kritisk data, etc.) i "molnet" är väl en sak, men även där gäller faktiskt till viss mån den trötta parollen "there is no cloud, it's just someone else's computer".
Om denne lyckats säkra upp sin dator/server/serverpark (mot så väl digitala angrepp som fysiska risker) bättre än vad du kan säkra din egen enhet, och du faktiskt kan lita på det, fine, men det är svårare att själv kontrollera än en egen isolerad enhet.

För bekvämlighet, för gemene användare, kan det säkert bli dit vi är på väg så småningom, men det räcker att titta på valfri ISPs sociala medier (eller deras egen servicekarta), eller större tjänsteleverantör för den delen, för att se att det inte finns något som heter 100% uptime. Jag har svårt att se hur driftssäkerheten som krävs för kritiska miljöer ska kunna köras på annat än en lokal server även en drös år i framtiden, med nuvarande infrastruktur. Har prövat lite VPN genom åren, och det känns fortfarande helt vansinnigt att tappa all förmåga att utföra något arbete för att länken dör om så bara en kort stund.

/end rant

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Att hela ens dator skall behöva vara uppkopplad för att kunna göra något känns ju sisådär när eventuella downtimes kommer pga. Chaos Theory vet vad...

Det var något magiskt på tiden när man hade fysiska singleplayer-spel som plötsligt blev intressanta att spela när internet var dött i ett par timmar innan det kom tillbaks.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

De kommer nog ha kvar sitt vanliga OS också .. .. detta är bara deras lite-version, så som de försökt med många gånger, men aldrig lyckats.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Om inget annat är det snyggare än w10 och förhoppningsvis mer uniform.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Om någon ställer sig frågande till Windows as a Service. Detta är WaaS på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte vi hör till målgruppen riktigt, som jag ser det kan de ha två tänkta målgrupper: Företag med kontorsarbetare. Och hemanvändare som i princip hade klarat sig med en Chromebook. Om de har tänkt detta till båda grupperna eller inte får vi väl se men jag tror chansen att lyckas med denna satsningen är störst med den förstnämnda.

De flesta kontorsarbetare, bortsett utvecklare, kör idag ganska begränsade miljöer med Office, webbläsare och kanske någon eller några få mer specifika applikationer som logistiksystem eller affärssystem. Dessa system har ofta redan gått över till att bli webbaserade dock och då är de verkligen inga problem, annars får man ju se till att få till containers med dessa applikationer vilket inte borde vara allt för svårt. Prismodellen passar ju också företag.

Hemanvändare med enklare behov tror jag blir svårare. Ska man byta plattform så är det väl lika bra att byta till en Chromebook direkt, eller förstås en surfplatta eller telefon, om de täcker ens behov. Gör de inte det så vill man nog hellre köra på sin gamla maskin som sannolikt håller länge än att betala löpande.

Permalänk
Medlem

Jag tror att MS har ögat på skolvärlden. Chromebooks dominerar stort där och MS kommer att förlora en generation som aldrig har rört en traditionell PC och då inte "behöver" windows pga legacy.
På (lång) sikt kommer de nog att fasa ut W10 helt till förmån för WaaS.

Det spelar dock inte min Linuxinstallation någon roll hur många fötter de skjuter sig själva i.

Permalänk
Medlem

Så mer eller mindre Windows 10S 2.0?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Darn, inte alls som jag hade hoppats på - ett vanligt W10 OS som är nedskalat. Med containrar i molnet så blir det omöjligt att använda hemdatorn på det gamla vanliga sättet.

Lite synd, annars hade jag hoppat på tåget om det varit möjligt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Darn, inte alls som jag hade hoppats på - ett vanligt W10 OS som är nedskalat. Med containrar i molnet så blir det omöjligt att använda hemdatorn på det gamla vanliga sättet.

Lite synd, annars hade jag hoppat på tåget om det varit möjligt

https://sourceforge.net/projects/windows-10-lite/

Funkar skitbra!

EDIT

Såg precis att dom slutat utveckla scriptet, men jag har installerat den förut, och det funkar fortfarande på den datorn.

Nyare sak som slimmar w10 och ger dig fler valmöjligheter:
https://msmgtoolkit.in/features.html

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon193054:

Om uppkopplingarna kommer i kapp så är jag ett stort fan av denna lösning. Skulle mer eller mindre eliminera behovet av att ha en fet stationär dator så fort du jobbar med tyngre produktion. En vikbar skärm till det i ryggsäcken så är man hemma. Möjligheten att virtuellt kunna utforma datorer för olika behov på företag är nog en stor selling-point.

Men det ligger nog många år framåt i tiden.

Helt underbart för alla övervakningsivrare för att inte tala om manipulation när de vet absolut allt om dig. Låter ju helt jävla underbart...

Permalänk
Medlem

Kan de inte ta alltsammans ett steg längre, genom att göra hela Windows programutbud tillgängligt för Mac, Android, IOS, Linux m.fl. genom liknande molntjänst? Tror många skulle uppskatta möjligheten att köra windosappar native på sitt föredragna OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Helt underbart för alla övervakningsivrare för att inte tala om manipulation när de vet absolut allt om dig. Låter ju helt jävla underbart...

Pratade mest ur ett jobbperspektiv. Om man jobbar på ett storbolag så vet de allt du gör oavsett, att tro annat vore väldigt naivt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon193054:

Pratade mest ur ett jobbperspektiv. Om man jobbar på ett storbolag så vet de allt du gör oavsett, att tro annat vore väldigt naivt

Kanske i Sverige. Här i Tyskland är det bra långa fängelsestraff för övervakning av anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kanske i Sverige. Här i Tyskland är det bra långa fängelsestraff för övervakning av anställda.

De tyska bolag jag arbetat med har haft massa olika mjukvaror som bevakar vad som är installerat på datorerna, proxy servrar som kontrollerar var man surfar, IT/säkerhets personal som har access till all email, precis som många andra storbolag i andra länder.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det kommer vara så farligt. Om det är i närheten så som Docker fungerar så ser jag egentligen inga problem med det. Microsoft har lagt en del krut på att få ut Windows containrar och jag antar att de kör dem i en ARM-baserad Hyper-V liknande lösning, lite så som Docker är integrerat när man kör det på Windows. Användare laddar ner en image av appen på sin dator, den körs i gång den och mountar lagringen så att applikationen har tillgång till den och startar ett grafisk användargränssnitt. Så tror man som användare inte direkt kommer märka av det. Imagen lagras på datorn så man behöver inte alltid vara uppkopplad, kanske en smula längre laddtider än appar kompilerade för ARM. Då slipper Microsoft lägga en massa extra energi på att porta hela sitt bibliotek. Blir barnlek att pusha en uppdatering också. Det vore oerhört puckat att inte cacha något lokalt utan att användaren ska behöva ladda ner allt varje gång.

Är intressant ifall man får göra sina egna app images eller om man måste låta Microsoft göra allt. Men de har ju mjuknat en smula för att låta externa utvecklare göra sina egna grejer till Windows så vem vet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av svolter:

De tyska bolag jag arbetat med har haft massa olika mjukvaror som bevakar vad som är installerat på datorerna, proxy servrar som kontrollerar var man surfar, IT/säkerhets personal som har access till all email, precis som många andra storbolag i andra länder.

Var det i Sverige eller i själva Tyskland? Det finns ett gäng amerikanska bolag som verkar här som inte verkar fatta hur man ska bete sig men jag har aldrig hört att Tyska företag skulle övervaka sina anställda i Tyskland. Det är fängelse straff på sådant...