Permalänk
Medlem

vet inte hur ni kör med era Seagate - men för min del är det WD som är strulputtarna - oftast kretskortfel på dem.

skall man ha lång aktiv drifttid på dem så skall man inte hålla på starta och stänga av dem hela tiden - antingen avstängd långa perioder mellan start/körtillfällena (som offline-backupdiskar) och diskarna håller över en årtionde eller 24/7-drift år efter år och man räknar med 5 år och allt över det är bonus. Lagren för spindeln slits inte i princip och inget man skall sitta och oroa sig för. Det är värre med temperaturväxlingar på diskens kretskort som det blir med dagliga av och påslag eller ännu mer tätt...

Permalänk
Medlem

Tack för mina gamla 500 Gigs Samsung spinpoint diskar. Gått 36.000 timmar sen 2007.

Annars är det bara Western DIgital RED Diskar, har 2,4, och 8 TB, rullat allt från 2000-15.000 timmar.=Flera år 24/7 drift, aldrig problem.

Sluta va en sosse och köp 2 st 4TB WD RED diskar.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Bunt 8TB Seagate är uppe i drygt 35000 timmar medans den äldre NAS med 4TB diskar runt 25000 efter att en bunt WD-diskar åkte ut för att de började strula något väldigt vid runt 37000-43000 timmar - fel som inte gav SMART-fel (mer än 1 till slut som strax efter fick fullständig hjärnblödning) men gav oerhörd dålig prestanda... i WD-gänget finns också en bunt WD-book på skamlistan med olika fel inklusive skriva sönder viktiga sektorer i NTFS..., både egna och kamraters... och några 2.5" WD-element och passport som inte tål värme (mestadelen av diskarna som krånglar är WD-green-typ) på jobbet dessutom några WD-RED som har krånglat/havererat...

på jobbet finns en mätdator bara stå och går och dess barracuda är nog snart uppe i 90000 timmar (det var över 80000 timmar sist jag kollade, vilket nog var runt ett år sedan och då passerat 80000 timmar

Nu skall sägas att mina SSD håller också bra men på jobbet har vi haft ett par fall där de havererat - det är fortfarande elektronik på kretskort varesig det finns snurrande mekaniska delar eller inte och de har samma felmekanismer som all elektronik visar upp förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Vilka diskar har 5 år garanti? Hittar inte någon bara med 3 år.

Alla Seagate diskar jag har använt har kraschat. Har kört WD red i några år och dom har fungerat bra än så länge.

Alla mina Seagate har 5års garanti samt 2 år data rescue garanti, dvs pajar dom så står seagate för kostnaden att rädda innehållet från diskarna, sedan så har man så klart flera backupper. Finns ännu (någonsin) inget företag som kan rädda dig från skit bakom spakarna vad jag vet.

Seagate Ironwolf PRO har 5 års garanti. Ironwolf har 3 år.

Seagate IronWolf Pro 16TB - Inet-se

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig lagra något viktigt på en SSD, har haft 3 SSD, samtliga har kraschat inom ett år.
Dom är snabba men det är RAM också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vilka av dessa diskar använder PMR?

Permalänk
Medlem

Du får ta ned databladet på var och en och titta, med tanke på pengarna så är det inget man låter en forumsvar bestämma utan man läser på själv och sedan ta beslut.

var noga med modell-nummren då det för nearline-enterprise diskarna finns varianter både på SATA och SAS (har du HBA (som klarar SAS) i din burk så kör du helst på SAS) - Ultrastar (då det är en HGST-disk) är nog med stor sannolikhet en SAS-disk.

Och bara för att disken är stor i storlek och rätt dyr behöver det inte betyda att det är garanterat PMR - snarare att det är risk för SMR vid varje ny lanserad storlek större, då det börjar med att vara just SMR för att sedan efter hand bli PMR för storleken ifråga.