Permalänk
Medlem

Inga problem att åka till Webbhallen med vinterdäck på,bara att köra in på St.Olofsgatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ställer du dig i St. Per som föreslagits så är det vad, 200-300m till butiken? Hur hade en Inetbutik i city varit annorlunda? Eller föreslår du Gränby? Stenhagen? Även där är situationen densamma med problem att hitta parkering osv. och jag förstår inte hur något av ovanstående skulle vara smidigare än att a) hämta paketet hos ditt lokala postombud på väg till/från jobbet eller b) få gratis hemleverans direkt till dörren dagen efter beställning?

Det känns som att många är helt orimliga i sina förväntningar och inte har en aning om vad som krävs för att driva en butik och få verksamheten att gå runt utan vill mest bara ha en butik för möjligheten att spontant kunna kika in där någon gång då och då. När det väl finns butiker klagas det istället över att lagerhållningen är kass och det slutar med att folk ändå handlar det mesta på nätet och kanske köper en chassifläkt för 139kr i butik. Se bara på Webhallen i Västerås och Inet i Uddevalla, båda butikerna hade lägen vid stora handelsområden med stort potentiellt kundunderlag och ändå gick de under.

Det finns en anledning till att väldigt många kedjor dör butiksdöden och det finns inga direkta argument för att handla hårdvara över disk istället för på nätet där kunskapen förmodligen är betydligt högre än hos den genomsnittliga butikspersonalen.

Sweclockers be like

https://i.imgur.com/pK2l8RK.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Som företagare bryr man sig inte om ifall butiken finns centralt eller bättre belägget med bil. Det man bryr sig om är hur bra service/garantierna är, vilket den kontakt och insyn jag själv haft med dem företagen som idag finns i Uppsala är lika med noll.

Man vill ha en leverantör som faktiskt har ett etablerat varumärke bakom, som inte tar ut ockerpriser, som inte är dryga idioter när det gäller garantier och så man faktiskt måste ta in ett ombud då dem går emot lagen.

Finns absolut inget dedikerat företag idag som har detta i stan, därav hade Inet som redan har en väldigt stark bakgrund och en fungerande infrastruktur varit bra, men ja... Svårt för trångsynta att se steget längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Som företagare bryr man sig inte om ifall butiken finns centralt eller bättre belägget med bil. Det man bryr sig om är hur bra service/garantierna är, vilket den kontakt och insyn jag själv haft med dem företagen som idag finns i Uppsala är lika med noll.

Man vill ha en leverantör som faktiskt har ett etablerat varumärke bakom, som inte tar ut ockerpriser, som inte är dryga idioter när det gäller garantier och så man faktiskt måste ta in ett ombud då dem går emot lagen.

Finns absolut inget dedikerat företag idag som har detta i stan, därav hade Inet som redan har en väldigt stark bakgrund och en fungerande infrastruktur varit bra, men ja... Svårt för trångsynta att se steget längre.

Vad är det du vill säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

[quote postid="18085972" userid="250958" name="ågren"]
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med svårigheter att ta dig in till stan då närmaste p-hus som sagt ligger ett par hundra meter längre upp på samma gata? Är det att du föredrar att inte åka hiss? För problemet med avstånd till bilen och liknande kvarstår ju även om Inet skulle öppna butik.

Webhallen utför f.ö. enklare felsökning direkt i butik.

Tack för infon om Webhallen och enklare felsök!

Vet inte ens hur det glidit över till min förmåga att ta mig upp ur ett garage till Webhallen.

För mig är det helt enkelt enklare att ta mig till valfritt område liknande Gränby, Boländerna eller Stenhagen och lalla in där och stå näsa mot näsa med någon än vad det är att ta mig in i city och ner i garaget som är trångt (fortfarande inget svar om det är gratis i garaget eller ej), glöm inte heller att jag får ju inte köra i city med dubbdäck t.ex om jag nu skulle ha ärende/behov av att ta mig till Webhallen under vintertid.

Så. Jag ber om ursäkt för min förhoppning om en Inetbutik till Uppsala trots att, utmärkta, Webhallen finns i city redan.

Det lät på dina tidigare inlägg som att det var problematiskt att ta sig från parkeringen till butiken och att det var jobbigt att "bära ner saker och få in i bilen" snarare än att det skulle handla om själva parkeringsmöjligheterna. Även om butiken nu skulle ligga ute vid ett handelsområde så kvarstår fortfarande samma problem med att hitta parkering nära butiken om du inte är där vid udda tider. Det är inte gratis att parkera i St. Per men eftersom det generellt är väldigt dyrt att parkera i parkeringshusen i city så brukar det vanligtvis inte heller vara några problem att hitta parkering. Jag har för mig att det kostar runt 40kr/h men ett enkelt ärende/inköp tar väl inte mer än max 10 minuter.

Skrivet av teanox:

Som företagare bryr man sig inte om ifall butiken finns centralt eller bättre belägget med bil. Det man bryr sig om är hur bra service/garantierna är, vilket den kontakt och insyn jag själv haft med dem företagen som idag finns i Uppsala är lika med noll.

Man vill ha en leverantör som faktiskt har ett etablerat varumärke bakom, som inte tar ut ockerpriser, som inte är dryga idioter när det gäller garantier och så man faktiskt måste ta in ett ombud då dem går emot lagen.

Finns absolut inget dedikerat företag idag som har detta i stan, därav hade Inet som redan har en väldigt stark bakgrund och en fungerande infrastruktur varit bra, men ja... Svårt för trångsynta att se steget längre.

För det första så utgör företagskunder förmodligen en väldigt liten andel av kundunderlaget för båda dessa kedjor så jag förstår inte vad det har med saken att göra? Att du har haft negativa upplevelser av Webhallen och positiva upplevelser av Inet vid garantiärenden är inte heller representativt för butikerna i stort.

Du pratar om att butiken ska vara ett etablerat varumärke och så vitt jag vet är Webhallen både grundat tidigare än Inet, har 23.000+ omdömen på Prisjakt (jämfört med Inets ca 5800), omsätter mer än dubbelt så mycket samt har en gigant i form av Komplett som moderbolag. Inet är dessutom oftast dyrare än sina konkurrenter så om du prioriterar en butik som håller låga priser känns det inte heller som förstahandsvalet. Det låter mer som att du har varit med om ett tråkigt bemötande någon gång och väljer att såga en hel butikskedja vid fotknölarna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det lät på dina tidigare inlägg som att det var problematiskt att ta sig från parkeringen till butiken och att det var jobbigt att "bära ner saker och få in i bilen" snarare än att det skulle handla om själva parkeringsmöjligheterna. Även om butiken nu skulle ligga ute vid ett handelsområde så kvarstår fortfarande samma problem med att hitta parkering nära butiken om du inte är där vid udda tider. Det är inte gratis att parkera i St. Per men eftersom det generellt är väldigt dyrt att parkera i parkeringshusen i city så brukar det vanligtvis inte heller vara några problem att hitta parkering. Jag har för mig att det kostar runt 40kr/h men ett enkelt ärende/inköp tar väl inte mer än max 10 minuter.
För det första så utgör företagskunder förmodligen en väldigt liten andel av kundunderlaget för båda dessa kedjor så jag förstår inte vad det har med saken att göra? Att du har haft negativa upplevelser av Webhallen och positiva upplevelser av Inet vid garantiärenden är inte heller representativt för butikerna i stort.

Du pratar om att butiken ska vara ett etablerat varumärke och så vitt jag vet är Webhallen både grundat tidigare än Inet, har 23.000+ omdömen på Prisjakt (jämfört med Inets ca 5800), omsätter mer än dubbelt så mycket samt har en gigant i form av Komplett som moderbolag. Inet är dessutom oftast dyrare än sina konkurrenter så om du prioriterar en butik som håller låga priser känns det inte heller som förstahandsvalet. Det låter mer som att du har varit med om ett tråkigt bemötande någon gång och väljer att såga en hel butikskedja vid fotknölarna.

Hm... En privatkund kanske lägger en order på 1 - 5 desktops med tillhörande utrustning, låt oss säga 30k per dator, en firma som använder datorer... Låt oss säga med en personal på 300, 300x desktops alt laptops, sen ska vi inte prata om servers... Eller annan utrustning ett företag kan ha användning av, som en privatperson ofta inte kommer i närheten av.

Har inte haft något positivt av dem kedjorna vi har i stan, varken som privat konsument eller inom någon yrkesroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hm... En privatkund kanske lägger en order på 1 - 5 desktops med tillhörande utrustning, låt oss säga 30k per dator, en firma som använder datorer... Låt oss säga med en personal på 300, 300x desktops alt laptops, sen ska vi inte prata om servers... Eller annan utrustning ett företag kan ha användning av, som en privatperson ofta inte kommer i närheten av.

Har inte haft något positivt av dem kedjorna vi har i stan, varken som privat konsument eller inom någon yrkesroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget sunt företag köper 300 datorer från Webhallen, Inet eller någon annan konsumentkedja. Dustin är väl de enda jag skulle kunna tänka mig men normalt är att man förhandlar direkt med HP, Dell eller dylikt vid dessa volymer.

Permalänk
Medlem

Intrrssant att läsa om hur vissa uppfattar parkeringsfrågan.

Man behöver förstå att parkeringsplatser konkurrerar om samma utrymme i staden som alla andra funktioner som behövs. Eller är det så att man inte behöver plats för uteserveringar, hållplatser, offentlig möblering, planteringar och plats för oskyddade trafikanter?

Man kan ställa sig frågan vad det är som skapar en attraktiv stadamiljö där människor trivs? Är det bilar och parkeringsplatser eller miljöer anpassade för människor?

Skickades från m.sweclockers.com