Microsoft återvänder till telefonmarknaden med Surface Duo

Permalänk
Medlem

Intressant; köra Youtube på ena skärmen och hoppa runt på webbsidor på den andra?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Jäklar var Microsoft levererade, grymt många intressanta produkter!

Älskade Windows Phone, hade flera lurar fram till 950XL som jag fick ge upp när bank ID slutade fungera, så visst hade jag hellre velat se Windows på luren igen, men med vikten som läggs på appar så är det tyvärr nästan omöjligt. Jag tror dock det här är steg i väntan på nästa era efter app-eran.

Permalänk
Medlem

Där ser man, Microsoft kan faktiskt överraska, kul! Återstår att se om den håller måttet samt kvalitétsnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Synd bara att den inte släpps redan i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, en grov miss om det är så, konkurrenterna lär inte stå stilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Men den väcker ett ha begär får jag lov att erkänna.
Synd att de lade ner sitt egna mobil-os.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd? Att de lade ner sitt egna mobil-os är det vettigaste Microsoft gjort (inom mobiltelefoni).

Permalänk

Villhöver...

MEN..... "Coming Holiday 2020." ....... Fuuuu

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Villhöver...

MEN..... "Coming Holiday 2020." ....... Fuuuu

Ja, känns konstigt att utannonsera en telefon som kommer först om 1,5 år (typ).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Med hdmi/dp och usb ingång vore den riktigt bra! Kanske den har redan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ser den inte lite bred ut när den är i hopvikt för att få plats i fickan?

Permalänk
Avstängd

Coolt

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Synd? Att de lade ner sitt egna mobil-os är det vettigaste Microsoft gjort (inom mobiltelefoni).

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Med detta i handen så kan dom helt enkelt glömma Windows Phone OS:et.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ypperligt läge att gå in med liknande vikbar telefon nu när samsung inte lyckats med sin. De kan nog roffa åt sig marknadsandelar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kul att läsa detta då jag samma dag installerade W10 Pro på min 950XL, men två gånger misslyckades det att få dual-boot valet. I dag kanske man ska hoppas på en Android Rom till denna fina lur

Klart att Ms ska med in i denna match ska bli spännande att följa

Permalänk
Medlem

Alltså,MS kan det här med design.Till skillnad mot frukt och robot företagens produkter så är "vill ha"begäret stort till många av MS nya produkter.Damn!!,den här telefonen/plattan är verkligen läcker!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

När jag kollar på denna så önskar man att Microsoft och Blackberry hade ett samarbete när de tillverkade denna telefon och la in ett fysiskt tangentbord också på något hörn.

Bredden ser ut att vara likt den på Blackberry Passport och jag tycker den inte är så mycket mer klumpig än de stora telefonerna som finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Aha en telefon från Microsoft med Linux-kärna. Känns som att Linux vann till slut.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de aktivt motarbetade Windows Phone's framfart. Hade de bara skapat android app > Windows app konvertern som de pratade om, så hade Windows Phone fortfarande levt.
Undrar vad de planerar att göra för att döda Surface Duo.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Proffsmoddare

Den enda vikbara designen hittills med känslan att det skulle tillföra något. Synd att den kör Android dock

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Ser väldigt stilren ut men alldeles för bred för mitt tycke. Vill ha telefonen i fickan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Synd? Att de lade ner sitt egna mobil-os är det vettigaste Microsoft gjort (inom mobiltelefoni).

Rent ekonomiskt sure, men tyvärr så va och är Windows Phone fortfarande en mycket trevligare upplevelse än både Android och ios. Ända anledningen till att Windows Phone dog va juuh apputbudet.

För min del så hade Windows Phone haft bankid, messenger och vettig Youtube app så hade jag vart kvar på Windows Phone än idag. Sen sure dom skulle även behövt göra något åt tangentbordet som va hämskt jämfört med SwiftKey, men man kan inte va allt för girig ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skärmkanterna gör att insidan påminner om två stycken iPhone 6 Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Rent ekonomiskt sure, men tyvärr så va och är Windows Phone fortfarande en mycket trevligare upplevelse än både Android och ios. Ända anledningen till att Windows Phone dog va juuh apputbudet.

För min del så hade Windows Phone haft bankid, messenger och vettig Youtube app så hade jag vart kvar på Windows Phone än idag. Sen sure dom skulle även behövt göra något åt tangentbordet som va hämskt jämfört med SwiftKey, men man kan inte va allt för girig ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här! WP var grymt, och långt före både Android och iOS när det begav sig. Hade man en Lumia-lur så var ju kameran helt gudomlig också. Lumia 1020 jämförs ju med dagens flaggskepp, och vinner..
Men det är som du säger, apputbudet var för dåligt, vilket var lite fult eftersom många av de stora apptillverkarna medvetet slopade stöd för WP. (Man kan ju gissa att det fanns en hel del "påtryckningar" från Apple och Google). Men Microsoft skulle ha använt sig av Windows för att växa. De har ju en app nu med stöd för att skicka SMS direkt från datorn osv. Den skulle ha kommit redan 2012 men varit låst till WP. Hade man fokuserat på att utveckla en sån tjänst och gjort det bra så tror jag helt ärligt att det hade kunnat se annorlunda ut idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av norrby89:

Rent ekonomiskt sure, men tyvärr så va och är Windows Phone fortfarande en mycket trevligare upplevelse än både Android och ios. Ända anledningen till att Windows Phone dog va juuh apputbudet.

För min del så hade Windows Phone haft bankid, messenger och vettig Youtube app så hade jag vart kvar på Windows Phone än idag. Sen sure dom skulle även behövt göra något åt tangentbordet som va hämskt jämfört med SwiftKey, men man kan inte va allt för girig ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Går tillbaka till min 950 då och då av nostalgiska skäl och det är fortfarande så oändligt mycket trevligare än Android. Har en Pixel 2 just nu, men om bruksapparna funnits till Lumian så hade jag gladeligen kastat Pixeln i byrålådan och använt Lumian på heltid istället

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

@Ness: Det var inte medvetet, det har var helt enkelt en dålig plattform att utveckla och portera till med olika inkompatibla körverk och ramverk för varje version. Silverlight-stödet togs i princip helt bort i slutet av livscykeln t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Samma här. Går tillbaka till min 950 då och då av nostalgiska skäl och det är fortfarande så oändligt mycket trevligare än Android. Har en Pixel 2 just nu, men om bruksapparna funnits till Lumian så hade jag gladeligen kastat Pixeln i byrålådan och använt Lumian på heltid istället

Precis, ända jag varit med om som vart negativt med Windows Phone utöver apputbudet är tangentbordet samt hur dom hanterade uppdateringar/insider programmet (och då va de sistnämda en mer eller mindre orelevant grej om de hade har Windows Phone på heltid)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nokias samt Microsoft envishet med deras egna OS var en fullständig ekonomisk tragedi. I Nokias fall närmast en nationell katastrof för hela Finland, det gick käpprätt åt h-vete. Sedan om vissa av er tycker att dessa operativ var trevligare än Android, det må så vara, åt h-vete gick det varje fall, nästan totalt utkonkurrerade.

Jag tycker utan tvekan Microsoft gör rätt nu som satsar på Android och det är även intressant med rykten att Microsoft tittar en del på Linux som kärna för kommande Windows operativ.

Däremot skulle det väl varit bättre samt intressantare för konkurrensen och utvecklingen om Windows Phone OS fortsatt men de skulle haft en enorm/gigantisk utmaning att etablera sig ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@M-atri-X: Det var inte medvetet, det har var helt enkelt en dålig plattform att utveckla och portera till med olika inkompatibla körverk och ramverk för varje version. Silverlight-stödet togs i princip helt bort i slutet av livscykeln t.ex.

Jag är ingen utvecklare själv så kan inte svara på om detta stämmer eller ej. Men det är aldrig någonsin en anledning jag hört tidigare. Det låter dock inte speciellt troligt då vissa utvecklare uppenbarligen hade 0 problem att göra WP-appar. Det kom även en hel drös med hemmasnickrade alternativ när de stora bolagen vägrade lansera något själva. Detta pågick en period, men helt plötsligt så började de stängas ner. Dvs man vägrade utveckla egna appar och man stängde ner stöd för 3:e part-utvecklade appar. Instagram slutade stödja sin officiella app osv, allt skedde ungefär samtidigt vad jag minns. Att detta skulle bero på en dålig plattform har jag svårt att tro.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag är ingen utvecklare själv så kan inte svara på om detta stämmer eller ej. Men det är aldrig någonsin en anledning jag hört tidigare. Det låter dock inte speciellt troligt då vissa utvecklare uppenbarligen hade 0 problem att göra WP-appar. Det kom även en hel drös med hemmasnickrade alternativ när de stora bolagen vägrade lansera något själva. Detta pågick en period, men helt plötsligt så började de stängas ner. Dvs man vägrade utveckla egna appar och man stängde ner stöd för 3:e part-utvecklade appar. Instagram slutade stödja sin officiella app osv, allt skedde ungefär samtidigt vad jag minns. Att detta skulle bero på en dålig plattform har jag svårt att tro.

Det är huvudanledningen, men nu pratar du om 2017-2018 – då var plattformen redan död och UWP var fortfarande svårare att skriva appar till eller portera appar till än alla andra plattformar och det fanns inte längre någon anledning att underhålla en helt egen variant för Microsofts välbehag. Därför UWP/WinRT är på väg bort på skrivbordet nu också. Finns ingen anledning att portera spel längre till UWP/WinRT när det är en helt egen miljö med sina egna egenheter när stödet för Win32 redan finns i alla verktyg och spelmotorer och Microsoft nu tillåter att t.o.m. distribuera dessa Win32-spel via Windows Store. Det var aldrig positionerat som en ersättare i den bemärkelsen och det var nog mer jobb att t.ex. portera ett spel till UWP/WinRT än till MacOS i vissa fall.

Skrev du en Silverlight-app för Windows Phone 8.0 så gick den inte att köra på Windows Phone 7.X. Skrev du en C++-app för Windows Phone 8.1 WPRT/WinRT XAML så kunde du inte köra den på Windows Phone 8.0, hade du skrivit en C++-app för 8.0 (Silverlight XAML) så var du tvungen att skriva om den för 8.1 eller 10 för att verkligen dra nytta av allt det nya. Inne i W10M-eran så hade du flera olika körverk och ramverk och det fanns ingen fin övergång mellan de olika miljöerna, så allt var ett helvete att underhålla. Då har jag ändå inte dragit upp alla skillnader mellan 7, 7.5, 8.0, 8.1 och 10. Ingen annan plattform krävde att utvecklarna mer eller mindre skulle skriva om sina appar från grunden varje eller vartannat år, alla som satsade blev brända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är huvudanledningen, men nu pratar du om 2017-2018 – då var plattformen redan död och UWP var fortfarande svårare att skriva appar till eller portera appar till än alla andra plattformar och det fanns inte längre någon anledning att underhålla en helt egen variant för Microsofts välbehag. Därför UWP/WinRT är på väg bort på skrivbordet nu också. Finns ingen anledning att portera spel längre till UWP/WinRT när det är en helt egen miljö med sina egna egenheter när stödet för Win32 redan finns i alla verktyg och spelmotorer och Microsoft nu tillåter att t.o.m. distribuera dessa Win32-spel via Windows Store. Det var aldrig positionerat som en ersättare i den bemärkelsen och det var nog mer jobb att t.ex. portera ett spel till UWP/WinRT än till MacOS i vissa fall.

Skrev du en Silverlight-app för Windows Phone 8.0 så gick den inte att köra på Windows Phone 7.X. Skrev du en C++-app för Windows Phone 8.1 WPRT/WinRT XAML så kunde du inte köra den på Windows Phone 8.0, hade du skrivit en C++-app för 8.0 (Silverlight XAML) så var du tvungen att skriva om den för 8.1 eller 10 för att verkligen dra nytta av allt det nya. Inne i W10M-eran så hade du flera olika körverk och ramverk och det fanns ingen fin övergång mellan de olika miljöerna, så allt var ett helvete att underhålla. Då har jag ändå inte dragit upp alla skillnader mellan 7, 7.5, 8.0, 8.1 och 10. Ingen annan plattform krävde att utvecklarna mer eller mindre skulle skriva om sina appar från grunden varje eller vartannat år, alla som satsade blev brända.

Nääe, detta skedde tidigare. i början av 2017 gick jag över till Android igen och då hade detta pågått länge. Jag tvivlar inte på det du säger, det kan säkert funnits en del hinder vad gäller utveckling. Men jag tror fortfarande inte på att det skulle vara anledningen till att just precis de mest populära apparna vid den tiden aldrig kom, eller medvetet stängde ner 3:e part. Det går liksom inte riktigt ihop när privatpersoner (på fritiden) kastar ihop appar som slår de officiella alternativen hos iOS och Android på fingrarna. Men multimiljard-företagen går bet. Då kan man vara ganska säker på att det är något annat som är anledningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX