God of War kan spelas på PC - PS Now sänks till halva priset

Permalänk
Lyxfällan 🎮

God of War kan spelas på PC - PS Now sänks till halva priset

Sony gick nyligen ut med att de sänker priset på strömmande speltjänsten Playstation Now med hälften, och kostar nu bara 9,99 USD, eller 110 svenska riksdaler, om man betalar per månad. Väljer man att betala för 3 månader eller ett halvår blir det billigare. Att priset sänks är ju trevligt, men som IGN påpekar i ett Twitter-inlägg innebär det också att man nu kommer kunna spela det fullkomligt fenomenalt bra spelet God of War (2018) på andra plattformar än Playstation 4!

https://twitter.com/tomrmarks/status/1179106298148712448?s=12

Då det finns klienter för PS Now på PC kan du med andra ord spela detta kalasbra spel utan att behöva äga en spelkonsol. Visst, du måste kunna acceptera medföljande brister i strömmande speltjänster som lagg och svajande bildkvalitet vid instabil uppkoppling, men God of War är inget twitchigt fps så det borde vara ganska ok. Det ska väl vara latensen som kan vara ett problem, mot spelets svåraste bossar (hej Valkyrior!) kan latensen bli skillnaden mellan ond bråd död och totalt succé.

Men ändå, God of War på PC! PS Now kommer sannolikt få ännu fler stortitlar till PS4 framöver, och undan för undan när PS5 är lanserad. Horizon: Zero Dawn lär adderas till listan framöver. Att kunna spela ett utbud av suveräna PS4-titlar för 110 kronor i månaden är ju faktiskt väldigt överkomligt. PS Now kan spelas med både Dualshock 4-kontroller och Xbox-handkontroller på PC, men vissa spel kräver Dualshock 4 eftersom dessa har knappar och funktioner som Xbox-kontrollerna saknar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Wow, jag som brukar köpa konsoller när generationen är slut för att spela pärlorna behöver inte det längre! Man undrar lite hur de tänker, givetvis går allt mot mer streamat material, men nu finns det ju ingen anledning att köpa konsoller längre om detta funkar bra?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@loevet: Det ser ut att ligga på 110:- svenska. Gissar på dyrare frakt till svärje

Man kan även prova i 7 dagar gratis (förutsatt att du inte haft tjänsten förr)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NordhNet: fraktkostnaden för den digitala strömmande tjänsten PS Now

Ja de där 99 kr/månad är priset om man betalar för tre månader. Jag har använt tjänsten förr så jag kan inte använda gratisperioden, men skulle jag testa på hade jag valt 3 månader som minst och då är ju månadskostnaden helt klart överkomlig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Moderator
Forumledare

@loevet: Ahaaa, det förklarar det hela. Blir till att testa en lämplig vecka. Fungerar det bra så håller jag tummarna för fler ps4 spel.
Förra gången jag testade var vid lanseringen och då fungerade sådär med vissa spel. Kan ju dock ha varit en hel del överbelastning.

När det gäller frakten tror jag det krävs längre kablar=högre kostnad 😂

Värt att notera att vissa spel kräver en ps4-kontroll men att det annars går bra med en Xbox1-kontroll

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NordhNet: ja jag testade också PS Now precis när det lanserades och det fungerade förvånansvärt bra för att vara strömmande video, men jämfört med en lokal konsolupplevelse var bildkvaliteten och latensen fortfarande något för hög. Ska nog testa en period till lite längre fram för att se om situationen förbättrats något.

Bra påpekat om kontrollerna! Lägger till det i trådstarten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Wow, jag som brukar köpa konsoller när generationen är slut för att spela pärlorna behöver inte det längre! Man undrar lite hur de tänker, givetvis går allt mot mer streamat material, men nu finns det ju ingen anledning att köpa konsoller längre om detta funkar bra?

Det finns flera anledningar till varför någon skulle vilja ha en fysisk konsol som t.ex. att inköp av spel är en engångskostnad, man saknar annan hårdvara att spela PS Now på, man saknar tillräcklig internetuppkoppling etc. Regelrätta konsoler kommer nog fortfarande att leva vidare någon generation eller kanske två till men även strömmade tjänster kräver någon form av hårdvara så det beror också lite på hur man definierar en konsol.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Relik 📜

Jag har inte spelat God of War. @Kenneth och @JonasT gnäller om det rätt ofta.

Även om detta är rätt ballt så.. skulle jag nog köra native på PS4 istället. Men! Har man ingen PS4 är det ju guld.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@emilakered: ett av de absolut bästa spelen den här generationen, och hade jag inte ägt en PS4 hade jag hoppat jämfota över att kunna uppleva det på annan plattform. Det första spelet i serien var förvisso tillsammans med Final Fantasy X anledningen till att jag köpte en PS2

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Nån som testat de med Xbox kontroll på PC. Har nämligen en sådan å tänkte testa god of war. Men är osäker om det funkar med Xbox kontroll. Har ju en ps4 kontroll också men har ej testat och koppla den med datorn..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Jag har inte spelat God of War. @Kenneth och @JonasT gnäller om det rätt ofta.

Även om detta är rätt ballt så.. skulle jag nog köra native på PS4 istället. Men! Har man ingen PS4 är det ju guld.

När du ändå väntat så länge så kan du nästan lika gärna vänta på en remaster till PS5. God of War är sjukt bra, men bildfrekvensen är fan rätt sunkig på PS4 Pro.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av trebrecks:

Nån som testat de med Xbox kontroll på PC. Har nämligen en sådan å tänkte testa god of war. Men är osäker om det funkar med Xbox kontroll. Har ju en ps4 kontroll också men har ej testat och koppla den med datorn..

Det är inga direkta problem att köra med kontrollen från en Xbox förutom titlar som ”until dawn” där man måste använda den lilla touch-delen.
Båda kontrollerna fungerar finfint till och för övrigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: om man använder ps4 kontrollen är de bara laddsladden man behöver koppla ihop med dosan eller måste man göra nått annat

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag vart sugen på att spela Last of Us via PS Now, men det verkar som att det bara är PS3’ans version som går att strömma vilket är 720p upplöst...

Eller har jag fel? 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av trebrecks:

@NordhNet: om man använder ps4 kontrollen är de bara laddsladden man behöver koppla ihop med dosan eller måste man göra nått annat

Nepp, bara ”laddsladden” (micro-Usb kabeln) in i datorn och du har native stöd direkt.
Inget gissel med drivers eller konfiguration

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock: ok super ska testas. Tack så mkt

Permalänk
Medlem
Citat:

*Uncharted 4: A Thief's End and God of War available until January 2, 2020.
*Grand Theft Auto V and InFamous: Second Son available until January 2, 2020.

Vad är det som sker den 3/1 som gör att flera spel försvinner från tjänsten?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag vart sugen på att spela Last of Us via PS Now, men det verkar som att det bara är PS3’ans version som går att strömma vilket är 720p upplöst...

Eller har jag fel? 🤔

Ja, tyvärr verkar det bara vara PS3-versionen. Om man bläddrar ner till slutet på denna sida och bläddrar bland bokstäverna så ser man vilka titlar som finns tillgängliga för PS3 resp. PS4.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

När du ändå väntat så länge så kan du nästan lika gärna vänta på en remaster till PS5. God of War är sjukt bra, men bildfrekvensen är fan rätt sunkig på PS4 Pro.

Är 30fps som de flesta konsoltitlar och går att få upp till 60 om man kör performanceläget. Varvat spelet och tycker inte det var några konstigheter med prestandan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

När man går till deras sida https://www.playstation.com/sv-se/explore/playstation-now/ps-... står det "PS Now-biblioteket uppdateras varje månad. Nya PS4-spel tar plats bland de hundratals spel du kan streama och LADDA NER."

Huh? Betyder detta att man inte måste streama spelen till PC? Har man alternativet att ladda ner spelen och spela dem lokalt? Någon här som har testat PS Now på PC som kan svara på detta?

EDIT: Eller gäller detta endast för Playstation (har aldrig ägt en PS3 eller PS4 så jag har ingen aning hur deras tjänster funkar)?

Permalänk
Inaktiv

Jag verkar vara den enda personen i världen som tycker spelet var mediokert. Gillade inte grafiken eller upplägget. Ganska coola mellansekvenser men även de var lite för överdrivna.

Permalänk
Avstängd

Blir det bättre på PC eller är det direkt som på PS4'an? Om man streamar så är det ju bara en spegelbild från deras konsol till din PC?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Så Sony börjar sakteligen att gå samma väg som x-box med möjlighet att spela spelen på PC? Bästa jag hört på länge. Först cross play och nu detta. Hoppas det fortsätter i den här utvecklingen!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mocka:

Är 30fps som de flesta konsoltitlar och går att få upp till 60 om man kör performanceläget. Varvat spelet och tycker inte det var några konstigheter med prestandan.

Jag spelade igenom det på en PS4 Pro i performance-läget och störde mig rejält på svängningarna i bildfrekvens. Sen beror det givetvis i slutändan på hur känslig man är för frekvensdippar. Jag har nog blivit skadad av "för mycket" PC-spelande på sistone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag verkar vara den enda personen i världen som tycker spelet var mediokert. Gillade inte grafiken eller upplägget. Ganska coola mellansekvenser men även de var lite för överdrivna.

Spelade det en bit in men pausade och glömde bort det. Riktigt välgjort spel men vad hjälper det när hjärnan hela tiden skriker "zooma ut! zoooma uuuuut!"

Gillar dock starkt att alla får chansen att testa det på detta viset. Tanken är väl att man testar några spel och inser att man vill ha the real deal och köper en ps4/5a till slut.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@JonasT @Mocka det är helt klart så. Jag spelade också igenom det på PS4 Pro, och jag störde mig inte alls på svajig bildfrekvens. Jag spelar till 97 procent på konsol, så omvänd situation för mig jämfört med Jonas Men med det sagt, med en strömmande speltjänst kommer latensen endast förstärka känslan av stökig respons.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är 30fps som de flesta konsoltitlar och går att få upp till 60 om man kör performanceläget. Varvat spelet och tycker inte det var några konstigheter med prestandan.

Prestandan hade en hel del att önska, jag körde på high resolution. Kör hellre med stabilare 30 FPS än när det hoppar mellan 45-60 https://youtu.be/0HlwTz5x_18

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@emilakered: ett av de absolut bästa spelen den här generationen, och hade jag inte ägt en PS4 hade jag hoppat jämfota över att kunna uppleva det på annan plattform. Det första spelet i serien var förvisso tillsammans med Final Fantasy X anledningen till att jag köpte en PS2

Tyckte det var OK spel men verkligen inget bra GoW-spel om man jämför med föregångarna (och då i synnerhet GoW2 som är klart bäst i serien).

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Boredbynoobs: jag tycker tvärtom att det var exakt vad serien behövde. Jag älskar Gow 1-3, första spelet var som sagt en av de största anledningarna till att jag köpte en PS2, och tvåan håller jag med om som den bästa i serien. Men redan med trean började konceptet kännas lite väl bekant, och Ascension kändes direkt ljummet. Lite som att Santa Monica inte riktigt visste hur de skulle föra serien vidare.

Att flytta kameran närmare Kratos och göra striderna mer intima och ge dem mer tyngd kändes helt rätt för min del, och de lyckades oväntat bra med att skapa en välfylld semi-öppen spelvärld som inte kändes livlös och stor för sakens skull. Det fanns intressanta saker att göra där, och jag hade inte alls tråkigt under de cirka 30 timmarna med spelet. Älskar första spelet, men skulle inte vilja ha en ny del som använder samma struktur. Det är gjort ett flertal gånger, och jag ser gärna att GoW 2018 ligger mall för nästa del i serien.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Konstigt och synd att tjänsten inte finns till Mac!