Koppla Sub till förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer troligen inte för för det blir svårt logistiskt.

Tråkigt, men förståeligt!

Till TS: Lycka till!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ursäkta sent svar!
Din förstärkare har slutstegsmöjligheter redan, och ska ha mer än nog kraft för normal lyssning med dina högtalare i fråga. Bi-amping ger generellt sett väldigt lite, med undantag för aktiva filter. Ofta är problemen med missnöje i en anläggning enklare inställningar, positionering av högtalare/sub och rummets inverkan snarare än komponenterna även om sådant kan vara undermåligt ibland. En förstärkare har relativt liten inverkan på ljudet så länge den arbetar inom sitt effektspann och är sunt konstruerad.

Du får prova dig fram, men ställ subbens egen delning på minst ~150Hz för att inverkan på förstärkarens filter ska bli minimal... Men då man inte vet exakt hur allt beter sig kommer slutresultatet vara svårt att förutsäga... Så prova dig fram.

@mrqaffe Lite off-topic men kommer du på 20års-träffen?

Jo det var det jag också hade hoppats på. Därför jag köpte den ifrån början för att den skulle låta bra även med musik.

Men läser man lite på nätet så verkar Cantons högtalare var allmänt tungdrivna. Högtalaren i sig är ju inte speciellt stor och det är ju "bara" 7 tums element för basen tex så det måste vara något med konstruktionen i sig som gör det. Hade även liknande problem när jag lät min Onkyo 818 driva systemet innan jag gick över till 4K.

Rummet i sig kan göra en del men eftersom jag tycker det låter på ansträngt och på gränsen till illa när jag sätter örat mitt framför högtalaren så antar jag att man har tagit bort det mesta av rummets inverkan. Så antingen behövs grejerna spelas in mer eller så är något trasigt eller så behövs mer kraft helt enkelt. Ska försöka beta av allt steg för steg allt eftersom. Är inte så ofta på plats där jag har grejerna så blir ganska långt mellan gångerna och dåligt med tid. Tackar för alla tips ni ger.

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer troligen inte för för det blir svårt logistiskt.
Att positionera högtalare rätt är svårt men kan ge väldigt stor skillnad på ljudet, betydligt större än den påverkan som bi wire/amp innebär.

Ska laborera lite med högtalarposition och annat också. När jag gick in på inställningar för stereo i förstärkaren så hade Audessy satt frontarna till minus 5,5 respektive minus 5,0 db som kompensation. Jag är inte direkt kunnig på vad det innebär exakt men det känns som att det är en ganska låg/hög kompensation beroende på hur man ser det?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Songless:

Ska laborera lite med högtalarposition och annat också. När jag gick in på inställningar för stereo i förstärkaren så hade Audessy satt frontarna till minus 5,5 respektive minus 5,0 db som kompensation. Jag är inte direkt kunnig på vad det innebär exakt men det känns som att det är en ganska låg/hög kompensation beroende på hur man ser det?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Kompensation av vad, jag begriper inte vilken parameter du menar men misstänker att det är nivåkompensering.
I allmänhet tycker jag att automatiska kalibreringssystem/eq system ger en grundinställning men de klarar sällan av att optimera något på riktigt utan då får man mäta, lyssna och kompensera manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kompensation av vad, jag begriper inte vilken parameter du menar men misstänker att det är nivåkompensering.
I allmänhet tycker jag att automatiska kalibreringssystem/eq system ger en grundinställning men de klarar sällan av att optimera något på riktigt utan då får man mäta, lyssna och kompensera manuellt.

Ja precis. Det är väl någon form av nivå/volymreglering.
Testade 4K-versionen av Gladiator sist jag var hemma för att se hur det lät i filmläge. Det lät hyfsat bra men ljudbilden var väldigt diffus och märklig. Så får ta och gå igenom alla inställningar noga. Tyckte dialogen var ganska tam och testade att sätta centern till stor istället för liten som förstärkaren ville ha den till och det hjälpte en del i alla fall. Men själva surroundljudet i sig får jag se hur jag löser. Jag får återkomma med resultat sen när jag haft lite mer tid att laborera ordentligt. Tror även jag ska låna hem en NAD stereoförstärkare och se vad den gör för skillnad.

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Songless:

Ska laborera lite med högtalarposition och annat också. När jag gick in på inställningar för stereo i förstärkaren så hade Audessy satt frontarna till minus 5,5 respektive minus 5,0 db som kompensation. Jag är inte direkt kunnig på vad det innebär exakt men det känns som att det är en ganska låg/hög kompensation beroende på hur man ser det?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Den gör väl så för att volym "0" ska bli referensvolym va?
Dvs, den justerar volymen relativt högtalare mot högtalare, men också totalt sett mot referenspunkten, som filmmakaren tänkt sig.

Hur hade du det med placering av högtalarna, och hur bra är övergången mellan frontar/center och subwoofer?
Upplever ibland att den vara lite off, och man kan ibland tjäna på att justera den manuellt.

Spela något som har mycket attack, och ljud i både subbas och frontar samtidigt. Trummor är ett bra test.
Du kan testa att manuellt justera tidskompensationen för subben, förslaget är att du lurar förstärkaren att tro att den står längre bort en den gör, för få den att matcha bättre mot frontarna. Inte för mycket såklart.

Personligen har jag testat detta med en kort testton. Det är en fjärdedels sinusvåg, bara delen som går uppåt. Den låter som ett knäpp som upprepas.

Om du delar i den frekvens som knäppet ligger i så ska ljudet spelas upp i både frontarna och subben. Tanken är såklart att det ska spelas upp exakt samtidigt i bägge högtalarna.
Om subben och frontarna står på olika ställen kan det vara svårt att uppnå detta överallt, och då får du såklart välja en favoritplats.

För att justera gör du på samma sätt som jag beskrev tidigare.

Filen kan du hitta på min onedrive.
https://1drv.ms/u/s!AtH1JDZ0sSPdjd5mg47MuBcErFbbnA?e=NDvtTL

Vad gäller placeringen av högtalarna - hur upplever du ljudet rent allmänt? Tänker om det är så att du haft oturen att placera prylarna så att din lyssningsplats hamnar i ett område där basen släcks ut? I så fall är ju risken att det blir svårt att få något bra tryck från prylarna alls, även om det såklart kan funka med kraftigare förstärkare och mer effekt

Du beskrev också att du upplever ljudet som dåligt även när du lägger örat mot högtalarna..
Det här kan ju tyda på några olika saker, antingen att något faktiskt är defekt, att något är fel inställt eller att källan som används inte är bra.

T.ex. kan ju en del modern musik, som "remastrade" varianter av äldre musik ibland låta mer komprimerat än äldre orginalinspelningar.
En del modern musik är så trasig i ljudet så det går knappt att lyssna på. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall, men.. Jag tänker att förstärkaren borde, om den fungerar som den ska, klara att ge en ren signal på dom nivåer man klarar att lyssna till med örat mot högtalaren. Så, något stämmer alltså inte riktigt.

Lyssna gärna på denna dokumentär, den är väldigt bra! https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/610788?programid=4112 (Vad är det som låter i P1)

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Den gör väl så för att volym "0" ska bli referensvolym va?
Dvs, den justerar volymen relativt högtalare mot högtalare, men också totalt sett mot referenspunkten, som filmmakaren tänkt sig.

Hur hade du det med placering av högtalarna, och hur bra är övergången mellan frontar/center och subwoofer?
Upplever ibland att den vara lite off, och man kan ibland tjäna på att justera den manuellt.

Spela något som har mycket attack, och ljud i både subbas och frontar samtidigt. Trummor är ett bra test.
Du kan testa att manuellt justera tidskompensationen för subben, förslaget är att du lurar förstärkaren att tro att den står längre bort en den gör, för få den att matcha bättre mot frontarna. Inte för mycket såklart.

Personligen har jag testat detta med en kort testton. Det är en fjärdedels sinusvåg, bara delen som går uppåt. Den låter som ett knäpp som upprepas.

Om du delar i den frekvens som knäppet ligger i så ska ljudet spelas upp i både frontarna och subben. Tanken är såklart att det ska spelas upp exakt samtidigt i bägge högtalarna.
Om subben och frontarna står på olika ställen kan det vara svårt att uppnå detta överallt, och då får du såklart välja en favoritplats.

För att justera gör du på samma sätt som jag beskrev tidigare.

Filen kan du hitta på min onedrive.
https://1drv.ms/u/s!AtH1JDZ0sSPdjd5mg47MuBcErFbbnA?e=NDvtTL

Vad gäller placeringen av högtalarna - hur upplever du ljudet rent allmänt? Tänker om det är så att du haft oturen att placera prylarna så att din lyssningsplats hamnar i ett område där basen släcks ut? I så fall är ju risken att det blir svårt att få något bra tryck från prylarna alls, även om det såklart kan funka med kraftigare förstärkare och mer effekt

Du beskrev också att du upplever ljudet som dåligt även när du lägger örat mot högtalarna..
Det här kan ju tyda på några olika saker, antingen att något faktiskt är defekt, att något är fel inställt eller att källan som används inte är bra.

T.ex. kan ju en del modern musik, som "remastrade" varianter av äldre musik ibland låta mer komprimerat än äldre orginalinspelningar.
En del modern musik är så trasig i ljudet så det går knappt att lyssna på. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall, men.. Jag tänker att förstärkaren borde, om den fungerar som den ska, klara att ge en ren signal på dom nivåer man klarar att lyssna till med örat mot högtalaren. Så, något stämmer alltså inte riktigt.

Lyssna gärna på denna dokumentär, den är väldigt bra! https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/610788?programid=4112 (Vad är det som låter i P1)

Tjenare!

Tack för ditt utförliga svar. Ska till lägenheten på tisdag och fortsätta att testa vidare.

Det som jag har upplevt gällande ljudet är till att börja med att vissa låtar som jag är van vid att lyssna på i lurar tex låter totalt annorlunda mot hur de brukar presenteras och mycket av den inlevelse och passion som gjort att jag fullkomligt älskar dem sen tidigare är delvis borta samt att vissa delar i ljudbilden är mer framträdande och stör själva helhetsintrycket. "Fel" delar i ljudet framhävs kan man nästan säga. I alla fall för min smak. Det enda som presenteras rätt så hyfsat är det övre registret. Det har ändå en hyfsat schysst klang. Men det är ju också det som kräver minst ansträngning ifrån förstärkaren så som jag förstått det hela.

Sedan varierar som du säger basen beroende på vart i rummet man befinner sig. Subben står på vänster sida av tvbänken och därmed brevid vänster fronthögtalare. Står man i den delen av rummet är basen fylligare än om man ställer sig i mitten eller vid höger högtalare. Bara lite lågmäld halvfyllig midbas presenteras. Sätter man sig i soffan är ljudet hyfsat balanserat men på tok för klent. Höjer jag volymen på subben via dess fjärr så får jag inget direkt högre tryck mest bara att den blir mer bummlig och oharmonisk.

Börjar nästan tro att jag har en förbannelse över mig när det gäller bas. För det verkar aldrig gå att få till det fullt ut. Varken hemma eller i bilen. Funderar på om man måste köpa en rejäl bjässe subb ifrån SVS för att få någon fason på grejerna. Tyvärr lär nog en sådan pjäs ta upp halva vardagsrummet dessvärre.

Gällande det då jag lyssnat nära högtalaren så tycker jag att det är mellanregistret som låter väldigt ansträngt och halvgrötigt. Ungefär som när man drar upp volymen på en billig lite halvkass högtalare som liksom inte riktigt pallar med att presentera musiken på ett bra sätt. Vilket jag vet att denna högtalare är kapabel till att göra. Därför tänker jag att det kanske behövs mer kraft för att hantera elementen mer precist och kraftfullt?

En annan sak som jag funderat lite på. Högtalarna samt kablar har legat nedpackat i flera år ända fram tills nyligen pga platsbrist osv. Kan det vara så att tex kablarna måste klippas av och skalas om för att undvika att dem oxiderat eller liknande? Är supra classic 4x2 kvadrat till frontarna och 2,5×2 eller om det är 2×2 till resterande högtalare. Har dock för mig de har silverplätterad koppar och inte skall oxidera så lätt? Kan något i högtalaren ha tagit skada under förvaringen? Grejerna har stått inomhus i rumstemperatur.

Du nämner att något skulle kunna vara trasigt? Vad i sådana fall? Min personliga tanke är att om något är trasigt skulle jag väl få ännu sämre ljud/störningar eller inget ljud alls? Eller är det något som kan va kass och bara ge "mindre" problem med ljudpresentationen? Kan vara bra att veta om man möjligen bör reklamera förstärkaren eventuellt?

Ska även testa att dra strömkabeln till ett separat uttag i väggen istället för i nuvarande grenkontakt. Om det möjligen kan påverka lite.

Som sagt, der blir att laborera lite fram och tillbaka. Ska även testa hur det låter utan bi-amp samt med lite snabbare musik tex metal och drum and bass. Ska också testa pure-läget som kopplar bort rumskorrigeringen. Min erfarenhet sedan tidigare är dock att ljudet då brukar bli ännu fattigare och trött.

Mvh
Daniel

EDIT: Har bara testat uppspelning ifrån mobilen via spotify connect till förstärkaren. Testade även blåtand men det lät ännu värre och hade än mer störningar i ljudet så det känns oaktuellt att använda. Tråkigt ändå då det är ett smidigt sätt att spela upp musik på tex från youtube när man har polare hemma osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Songless:

Tjenare!

Tack för ditt utförliga svar. Ska till lägenheten på tisdag och fortsätta att testa vidare.

Det som jag har upplevt gällande ljudet är till att börja med att vissa låtar som jag är van vid att lyssna på i lurar tex låter totalt annorlunda mot hur de brukar presenteras och mycket av den inlevelse och passion som gjort att jag fullkomligt älskar dem sen tidigare är delvis borta samt att vissa delar i ljudbilden är mer framträdande och stör själva helhetsintrycket. "Fel" delar i ljudet framhävs kan man nästan säga. I alla fall för min smak. Det enda som presenteras rätt så hyfsat är det övre registret. Det har ändå en hyfsat schysst klang. Men det är ju också det som kräver minst ansträngning ifrån förstärkaren så som jag förstått det hela.

Sedan varierar som du säger basen beroende på vart i rummet man befinner sig. Subben står på vänster sida av tvbänken och därmed brevid vänster fronthögtalare. Står man i den delen av rummet är basen fylligare än om man ställer sig i mitten eller vid höger högtalare. Bara lite lågmäld halvfyllig midbas presenteras. Sätter man sig i soffan är ljudet hyfsat balanserat men på tok för klent. Höjer jag volymen på subben via dess fjärr så får jag inget direkt högre tryck mest bara att den blir mer bummlig och oharmonisk.

Börjar nästan tro att jag har en förbannelse över mig när det gäller bas. För det verkar aldrig gå att få till det fullt ut. Varken hemma eller i bilen. Funderar på om man måste köpa en rejäl bjässe subb ifrån SVS för att få någon fason på grejerna. Tyvärr lär nog en sådan pjäs ta upp halva vardagsrummet dessvärre.

Gällande det då jag lyssnat nära högtalaren så tycker jag att det är mellanregistret som låter väldigt ansträngt och halvgrötigt. Ungefär som när man drar upp volymen på en billig lite halvkass högtalare som liksom inte riktigt pallar med att presentera musiken på ett bra sätt. Vilket jag vet att denna högtalare är kapabel till att göra. Därför tänker jag att det kanske behövs mer kraft för att hantera elementen mer precist och kraftfullt?

En annan sak som jag funderat lite på. Högtalarna samt kablar har legat nedpackat i flera år ända fram tills nyligen pga platsbrist osv. Kan det vara så att tex kablarna måste klippas av och skalas om för att undvika att dem oxiderat eller liknande? Är supra classic 4x2 kvadrat till frontarna och 2,5×2 eller om det är 2×2 till resterande högtalare. Har dock för mig de har silverplätterad koppar och inte skall oxidera så lätt? Kan något i högtalaren ha tagit skada under förvaringen? Grejerna har stått inomhus i rumstemperatur.

Du nämner att något skulle kunna vara trasigt? Vad i sådana fall? Min personliga tanke är att om något är trasigt skulle jag väl få ännu sämre ljud/störningar eller inget ljud alls? Eller är det något som kan va kass och bara ge "mindre" problem med ljudpresentationen?

Ska även testa att dra strömkabeln till ett separat uttag i väggen istället för i nuvarande grenkontakt. Om det möjligen kan påverka lite. Som sagt, der blir att laborera lite fram och tillbaka. Ska även testa hur det låter utan bi-amp samt med lite snabbare musik tex metal och drum and bass. Ska också testa pure-läget som kopplaf bort rumskorrigeringen. Min erfarenhet sedan tidigare är dock att ljudet då brukar bli ännu fattigare och trött.

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Storleken på EN bas kan inte göra att energiutbredningen i rummet blir bättre så är det det du söker behöver du många basar eller så får du åtgärda det akustiskt.

Om en subbas ger dig tryck i ljudet är den trasig. Det du upplever som tryck ligger betydligt högre upp i frekvens och återges normalt av fronthögtalarna.

Du kan ju experimentera lite genom att spela med en tongenerator som signalkälla på några olika sätt så hör du hur akustiken påverkar.
Dels kan du göra långsamma frekvenssvep mellan typ 20-200 Hz när du sitter stilla i rummet, flytta dig till en annan position och upprepa. Repetera det på minst 10 platser i rummet och jämför vilka frekvenser som ändrat nivå på de olika positionerna, du kan också sitta stilla på samma plats men flytta basen.
Du kan lägga märke till att vissa frekvenser nästan inte kommer att höras och andra har en rejält ökad nivå.
Du kan göra om samma sak med ev dörrar och fönster stängda och öppna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Storleken på EN bas kan inte göra att energiutbredningen i rummet blir bättre så är det det du söker behöver du många basar eller så får du åtgärda det akustiskt.

Om en subbas ger dig tryck i ljudet är den trasig. Det du upplever som tryck ligger betydligt högre upp i frekvens och återges normalt av fronthögtalarna.

Du kan ju experimentera lite genom att spela med en tongenerator som signalkälla på några olika sätt så hör du hur akustiken påverkar.
Dels kan du göra långsamma frekvenssvep mellan typ 20-200 Hz när du sitter stilla i rummet, flytta dig till en annan position och upprepa. Repetera det på minst 10 platser i rummet och jämför vilka frekvenser som ändrat nivå på de olika positionerna, du kan också sitta stilla på samma plats men flytta basen.
Du kan lägga märke till att vissa frekvenser nästan inte kommer att höras och andra har en rejält ökad nivå.
Du kan göra om samma sak med ev dörrar och fönster stängda och öppna.

Finns väl olika typer av tryck. Midbas som är mer snärtig och sedan har vi väl detta. Lite extremt men ändå lite kul.

https://youtu.be/meSsL--TMW4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Songless: Tjena, bryr mig inte om att citera men utgå från att jag svarar på det du skrev till mig tidigare.

Ok, först av allt, vi utgår från att inget är trasigt. Jag tänkte att det kunde vara bra att utesluta bara, men det verkar som du inte upplever att något skulle vara felande. Jag tänkte helt enkelt om ett helt register var dött i en av högtalarna eller liknande, men det hade du nog märkt tänker jag.

Sen, du skriver mycket om teknik, läste i en annan tråd att du funderar på en ny förstärkare, du tänker att en riktigt kraftig sub kanske ordnar problemet, men... jag tänker att du istället ska laborera med placeringar och timing helt enkelt.

Jag upplever att placeringen verkligen är a och o när det gäller bas. Det påverkar så otroligt mycket. När det gäller högre frekvenser löser det sig ofta ganska mycket i och med att man kanske har en bokhylla, en tjock gardin eller en stor soffa i rummet som dämpar lite.

Men basen påverkas av hur rummet ser ut, och här är risken att du får vissa frekvenser som förstärks väldigt mycket av rummet, och vissa frekvenser som släcks ut.
Lek då med tanken att du får en kraftig puckel runt 40-50 Hz, och en dipp vid 70-80.. Då blir resultatet att du tappar mycket av baskaggar, pukor osv, och istället får en massa rumsinformation från inspelningarna i form av ekon av dessa. Det blir grötigt, och du kommer uppleva att ljudet blir trögt och saknar attack.

Samma sak kan hända om din sub och dina frontar inte matchar perfekt (timingmässigt dvs). Då kan du skapa en utsläckning runt delningsfrekvensen, ofta 80hz - alltså där du har lite baskaggar osv.
Vad gör man för att kompensera för att man får sämre bas? Höjer subben? Japp, då är vi direkt där igen, rumsinformation och djupa basgångar som tenderar att dölja annat ljud, hur feta och sköna dom än är.

Ok visst, det kan såklart vara en kapacitetsfråga, som t.ex. att nuvarande förstärkare inte räcker till, men så länge du inte tänkt spela brutalt högt så kommer man ganska långt med moderna förstärkare. Det är inte så att dom redan från noll volym är underlägsna - det är ju såklart när det ska spelas ordentligt högt dom inte längre orkar med - och såklart att dom kanske saknar det där sista i finlir.

Men, dom duger absolut till normal vardagslyssning och kanske lite till! Rummet påverkar långt mycket mer än vad en förstärkare gör.

Så, det jag menar här är att du nu riskerar att kasta pengar på ett problem som istället ska lösas med muskler och tid Dvs flytta runt grejor, lyssna, flytta, lyssna osv.
Om det är som jag tänker att du har några elaka rumsnoder som tar över, så kommer inte en ny förstärkare ändra på fysikens lagar. Du kommer uppleva samma fenomen men vara 20.000kr fattigare, och det är ju synd.

Du vet väl förresten om ett bra tips för att hitta en bra plats för subwoofern va?

Det här låter ju korkat men:

1. Nu utgår vi från att du antingen har en fast lyssningsplats, eller som jag tycker du ska göra, hitta den bästa platsen för din soffa/fåtölj och dina högtalare först.
2. Ställ basen i soffan där du normalt sitter och lyssnar.
3. Spela bassvep på t.ex. spotify, och kryp runt på golvet och lyssna. - Glöm inte att stänga av eventuella Audyssey osv innan, basen måste spela en okorrigerad kurva. Kanske koppla mobilen direkt in i subben?
4. Vart låter det bäst? Vart är frekvenssvepet jämnast? Finns där besvärliga ekon? Vart är volymen högst? Ifall kurvan inte är jämn, hittar du någon plats där särskilt djupa frekvenser förstärks (dvs <30hz)?
5. Placera subben på det ställe på golvet där det låter bäst.
6. Tidskorrigera och kör Audyssey eller liknande.
7. Kanske till och med köra den där suspekta filen som jag länkade - om du inte redan har gjort det... tro mig, det funkar så sjukt bra.
8. Golden! (Kanske)

Nu låter jag larvig, men testa gärna det jag skrivit om ovan någon dag i veckan så kan vi diskutera resultaten sedan. Det får ses som någon slags hemläxa, haha. (Har börjat små-plugga lite själv på äldre dar, så det här är en slags hämnd som du får utstå...)

1. Släpa runt högtalarna lite, kanske bara kan vinkla dom runt i rummet. Gå runt och lyssna vart du får en neutral frekvensgång. Kör mono bara om det är jobbigt att flytta runt bägge två.
1.1. Testa akustiken i olika delar av rummet genom att klappa lagom högt (Inte så högt så grannarna ringer psyk). Om du får ett tydligt eko (Kolla denna länk så får du en överdriven förklaring av vad jag syftar på: https://youtu.be/giGy5JqJ5HM) - byt plats eller åtgärda t.ex. genom att placera en möbel eller gardin eller liknande på ena väggen. Golvet kan man ju lösa genom en matta.

2. Flytta runt subben så den får sin optimala plats - det är inte säkert det är samma som frontarna, men det kan vara det.

3. Testa att justera in subben mot frontarna på det sätt som jag beskrev tidigare, genom att gå in och manuellt ändra tidskompenseringen för subben och öka eller minska avståndet till den till dess att tonen synkar exakt. Då ligger högtalarna både i fas och korrekt i tid.

4. Bonus, testa att minska ljudet på subben lite efter att du hittat optimal placering osv, det kan rensa upp ljudet lite så du upplever det som tightare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@Songless: Precis som bjorn ovan säger, det ska räcka till och fungera så länge inget är trasigt. En ny förstärkare kommer i det fallet erbjuda samma problem fast till en hög kostnad. Jag skulle nog sträcka mig till att kalla det pengar i sjön i detta fallet.

vad för sub du har påverkar inte responsen i rummet mer än att den kan gräva djupare eller spela högre generellt. Det som påverkar är.. placering, placering och placering... och placering. Samt integration med resten av anläggning i fas så de inte släcker ut varandra.
Fler subbar, DSP placering och integration är paradnummret här om man vill ha det BRA.

Eftersom du inte har tillgång till mätutrustning så är det vad bjorn beskriver som är det mest praktiska... däremot vill jag slå ett slag för verktygen som kan ta fram rumsnoder och integration om man har måtten på rummet och rummets geometri är simpel. Då kan man höfta fram ställen som kan ge bra resultat i teorin och prova fram, det funkar riktigt bra ibland... varit spot-on flertalet gånger.

Rummet är din fiende #1.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

@Danne_485: Precis som bjorn ovan säger, det ska räcka till och fungera så länge inget är trasigt. En ny förstärkare kommer i det fallet erbjuda samma problem fast till en hög kostnad. Jag skulle nog sträcka mig till att kalla det pengar i sjön i detta fallet.

vad för sub du har påverkar inte responsen i rummet mer än att den kan gräva djupare eller spela högre generellt. Det som påverkar är.. placering, placering och placering... och placering. Samt integration med resten av anläggning i fas så de inte släcker ut varandra.
Fler subbar, DSP placering och integration är paradnummret här om man vill ha det BRA.

Eftersom du inte har tillgång till mätutrustning så är det vad bjorn beskriver som är det mest praktiska... däremot vill jag slå ett slag för verktygen som kan ta fram rumsnoder och integration om man har måtten på rummet och rummets geometri är simpel. Då kan man höfta fram ställen som kan ge bra resultat i teorin och prova fram, det funkar riktigt bra ibland... varit spot-on flertalet gånger.

Rummet är din fiende #1.

Är inte säker, men visst finns det ett program för att beräkna rumsnoder? Eller, det finns det garanterat, men jag tror mig ha sett ett gratisprogram som var vettigt någon gång. Använde dock inte det själv då jag inte orkade mäta rummet, haha..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Tjena allihopa.

Jag ska dit ikväll och imorgon har jag hela dagen på mig att laborera. Då detta är ett vanligt vardagsrum och inget dedikerat lyssningsrum är det svårt att göra så väldigt mycket åt placeringen. Det är möjligtvis subben som skulle gå att flytta runt lite men även det blir ju begränsat och subkabeln riskerar att bli jäkligt lång. Just nu har jag vinklat högtalarna lite innåt för att dem skall spela lite mer in mot mitten av soffan. Jag kan försöka att ta lite bilder på rummet och nuvarande placering och lägga upp här. Hur gör jag det enklast?

Väggarna i rummet är av betong och golvet vanlig parkett. Ska lägga in en ganska stor matta vid soffan under veckan så den kanske kan hjälpa till lite med ekobiten? Kan det vara idé att försöka få upp högtalarna på spikes eller gummikuddar?

Angående det med pengar i sjön på ny förstärkare eller slutsteg så kan det säkert stämma till viss del. Men jag har läst på många forum att folk med hembioförstärkare som köpt slutsteg eller ren stereoförstärkare har upplevt en skillnad som nästan är som natt och dag. Det är därför jag tänker att det kanske är samma sits jag är i. Sen är mina högtalare ökänt hyfsat svårdrivna. De ligger mellan 86-88 db i känslighet och mellan 4-8 ohms last plus att själva elementen är någon form av styvare material så det kan säkert påverka en del. Jag har heller inte riktigt koll på hur många timmar dem spelats men det är nog inte i närheten av 100 timmar eller så iaf. Så kanske behöver dem spelas mera för att mjukna upp lite. De har som sagt legat nerpackade och ospelade i flera år så kanske behöver lite uppvärmning under några dygn. Även förstärkaren kanske behöver spela in sig lite mera.

Stämmer det att det räcker att ha den igång för att få den att bränna in sig även utan musik igång?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Är inte säker, men visst finns det ett program för att beräkna rumsnoder? Eller, det finns det garanterat, men jag tror mig ha sett ett gratisprogram som var vettigt någon gång. Använde dock inte det själv då jag inte orkade mäta rummet, haha..

Finns flertalet, REW har ett inbyggt verktyg som är helt okej faktiskt. Smidigt är det i alla fall när det kommer till pass.

Skrivet av Songless:

Tjena allihopa.

Jag ska dit ikväll och imorgon har jag hela dagen på mig att laborera. Då detta är ett vanligt vardagsrum och inget dedikerat lyssningsrum är det svårt att göra så väldigt mycket åt placeringen. Det är möjligtvis subben som skulle gå att flytta runt lite men även det blir ju begränsat och subkabeln riskerar att bli jäkligt lång. Just nu har jag vinklat högtalarna lite innåt för att dem skall spela lite mer in mot mitten av soffan. Jag kan försöka att ta lite bilder på rummet och nuvarande placering och lägga upp här. Hur gör jag det enklast?

Väggarna i rummet är av betong och golvet vanlig parkett. Ska lägga in en ganska stor matta vid soffan under veckan så den kanske kan hjälpa till lite med ekobiten? Kan det vara idé att försöka få upp högtalarna på spikes eller gummikuddar?

Angående det med pengar i sjön på ny förstärkare eller slutsteg så kan det säkert stämma till viss del. Men jag har läst på många forum att folk med hembioförstärkare som köpt slutsteg eller ren stereoförstärkare har upplevt en skillnad som nästan är som natt och dag. Det är därför jag tänker att det kanske är samma sits jag är i. Sen är mina högtalare ökänt hyfsat svårdrivna. De ligger mellan 86-88 db i känslighet och mellan 4-8 ohms last plus att själva elementen är någon form av styvare material så det kan säkert påverka en del. Jag har heller inte riktigt koll på hur många timmar dem spelats men det är nog inte i närheten av 100 timmar eller så iaf. Så kanske behöver dem spelas mera för att mjukna upp lite. De har som sagt legat nerpackade och ospelade i flera år så kanske behöver lite uppvärmning under några dygn. Även förstärkaren kanske behöver spela in sig lite mera.

Stämmer det att det räcker att ha den igång för att få den att bränna in sig även utan musik igång?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår precis problemet du har med inget dedikerat rum, det har inte jag heller ärligt talat. Spikes är överskattat men ett par rediga fötter är aldrig fel i min mening. Att vinkla högtalarna sk 'toe-in' är det inget fel med, hurpass väl det fungerar beror på högtalarna men många bör vinkas i viss grad för korrekt återgivning.

Vad gäller folk på forum och på annat håll som hör så enorm skillnad att det är natt och dag har troligen udda prylar, fel i signalkedjan eller inbillar sig lite väl mycket, skillnaden är inte stor då en väl konstruerad förstärkare har linjär frekvensgång, låg dist och minimal inverkan på signalen. Men visst är det viss skillnad på en tokbillig surroundreceiver och ett Krell-steg... Man får ju dock vara realistisk i jämförelserna. Rummet och högtalarna är de stora bovarna i förmedlingen till dina öron, sen finns det parametrar som är svåra att mäta såklart. Finns ju folk tror sig höra skillnad på olika färger av kabeln eller om kabeln vidrör golvet eller ej... men visst, gott om effekt för transienter och dynamik är -aldrig- fel, och behovet kan vara stort, men det påverkar inte ljudet som sådant i någon större grad på 'normal' volym.

Dina högtalare är inte svårdrivna, skulle nog snarare säga att de är ganska lättdrivna med en impedans som aldrig sjunker under 4 ohm, inga alltför vresiga fasskiften heller, känsligheten är ganska god vid ~88dB. Inga konstigheter och inga problem för en normal förstärkare. Visst händer det saker i början med högtalare, men ofta är skillnaderna små och de flesta parametrar som ändras tar ut varandra i slutändan, har gått genom åtskilliga element och mätt upp dem, det tar inga många timmar för upphängning och gummi att mjuka upp sig igen. Diskuterade detta rätt nyligen med ett par relativt respekterade namn i branschen och en representant för en av de större tillverkarna av högtalarelement i norden. Förstärkaren behöver inte någon inkörning utöver att på sin höjd bli varm om den står svalt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@Songless: Hur har det gått för dig, har du kommit något längre när du hade möjlighet att vara på plats och laborera lite?

Du får ursäkta att jag inte skrev något svar åt dig senast, men jag tyckte att @roxkz sammanfattade det ganska bra där.

Återkom gärna, man är alltid nyfiken

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Danne_485: Hur har det gått för dig, har du kommit något längre när du hade möjlighet att vara på plats och laborera lite?

Du får ursäkta att jag inte skrev något svar åt dig senast, men jag tyckte att @roxkz sammanfattade det ganska bra där.

Återkom gärna, man är alltid nyfiken

Hej!

Tyvärr hann jag inte med att laborera alltför mycket. Hade massa annat som var tvunget till att gå före. Men jag fick lyssnat på lite musik i alla fall och jag prövade att placera högtalarna lite närmare bakväggen. Jag testade också att spela musik via CD för första gången och det lät som förväntat aningen bättre faktiskt men ändå inte helt nöjd. Spotify connect låter fortfarande ganska dåligt. Sen lade jag märke till att förstärkaren blev väldigt varm även på medelhög volym så nog får den jobba alltid.

Sedan funderar jag på om den arbetar i olika steg. För när jag höjer volymen så låter det som att något relä slår över och tänker då att det kanske är som så att när man höjer så kopplar den in mer steg/effekt och om så är fallet så har man ju inte full effekt på lägre volymer vilket kanske kan påverka att det låter lite bättre då man krämar på rejält? Speciellt om man kopplat biamp? Körde mest pure läget nu för övrigt. Tyckte nog ändå det lät bäst.

Kollade även ett avsnitt av en serie på viaplay och det lät ändå ok och ganska balanserat. Men man får skruva upp volymen till runt 65 db för att det ska bli någorlunda ordning. Sen vet jag inte om det är inbillning men ibland är det som att jag upplever lite vagt sprakande/störningar i ljudet. Vad skulle det kunna bero på?

Mvh
Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne_485:

Tjena allihopa.

Jag ska dit ikväll och imorgon har jag hela dagen på mig att laborera. Då detta är ett vanligt vardagsrum och inget dedikerat lyssningsrum är det svårt att göra så väldigt mycket åt placeringen. Det är möjligtvis subben som skulle gå att flytta runt lite men även det blir ju begränsat och subkabeln riskerar att bli jäkligt lång. Just nu har jag vinklat högtalarna lite innåt för att dem skall spela lite mer in mot mitten av soffan. Jag kan försöka att ta lite bilder på rummet och nuvarande placering och lägga upp här. Hur gör jag det enklast?

Väggarna i rummet är av betong och golvet vanlig parkett. Ska lägga in en ganska stor matta vid soffan under veckan så den kanske kan hjälpa till lite med ekobiten? Kan det vara idé att försöka få upp högtalarna på spikes eller gummikuddar?

Angående det med pengar i sjön på ny förstärkare eller slutsteg så kan det säkert stämma till viss del. Men jag har läst på många forum att folk med hembioförstärkare som köpt slutsteg eller ren stereoförstärkare har upplevt en skillnad som nästan är som natt och dag. Det är därför jag tänker att det kanske är samma sits jag är i. Sen är mina högtalare ökänt hyfsat svårdrivna. De ligger mellan 86-88 db i känslighet och mellan 4-8 ohms last plus att själva elementen är någon form av styvare material så det kan säkert påverka en del. Jag har heller inte riktigt koll på hur många timmar dem spelats men det är nog inte i närheten av 100 timmar eller så iaf. Så kanske behöver dem spelas mera för att mjukna upp lite. De har som sagt legat nerpackade och ospelade i flera år så kanske behöver lite uppvärmning under några dygn. Även förstärkaren kanske behöver spela in sig lite mera.

Stämmer det att det räcker att ha den igång för att få den att bränna in sig även utan musik igång?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till att jag ens tänker tanken med skillnaden beroende på förstärkare är att jag var hos hembiobutiken i gbg för x antal år sedan och lyssnade på lite olika förstärkare eftersom min Onkyo 818 hade liknande problem med att göra mig nöjd med ljudet. Dock gjorde den ett ganska bra jobb och bättre än Marantzen vad jag kan dra mig till minnes. Detta är ju dock några år sedan och ett helt annat rum. Nåväl. Till poängen hör att dem hade några förstärkare kopplat till en signalkälla och jag körde en egen skiva som jag hade med. Lyckligtvis hade dem inkopplat nästan exakt samma högtalare som mina. Tror dem var snäppet under i produktserien. Det jag minns då var att vi testade primare 32-någonting samt Pioneer A-70 föregångaren till A-70D. Pioneeren spelade skiten ur Primaren till just de högtalarna och det var ett helt annat engagemang i ljudet. Det enda som gjorde att jag inte köpte förstärkaren då var att den inte riktigt orkade med helt på högre volym och jag tänkte att jag väntar tills uppföljaren kommer så kanske den erbjuder lite mer kraft. Tyvärr så landade den på samma spec effekmässigt samt att den saknar lite funktioner som jag hade velat ha och har därför tvekat. Så det är väl lite därför jag tänker att en annan förstärkare till just musik kanske vore en idé.
Ska se om jag kan få låna hem något och testa till veckan så slipper man köpa grisen i säcken.

Mvh
Danne

Permalänk
Skrivet av Songless:

Hej!

Tyvärr hann jag inte med att laborera alltför mycket. Hade massa annat som var tvunget till att gå före. Men jag fick lyssnat på lite musik i alla fall och jag prövade att placera högtalarna lite närmare bakväggen. Jag testade också att spela musik via CD för första gången och det lät som förväntat aningen bättre faktiskt men ändå inte helt nöjd. Spotify connect låter fortfarande ganska dåligt. Sen lade jag märke till att förstärkaren blev väldigt varm även på medelhög volym så nog får den jobba alltid.

Sedan funderar jag på om den arbetar i olika steg. För när jag höjer volymen så låter det som att något relä slår över och tänker då att det kanske är som så att när man höjer så kopplar den in mer steg/effekt och om så är fallet så har man ju inte full effekt på lägre volymer vilket kanske kan påverka att det låter lite bättre då man krämar på rejält? Speciellt om man kopplat biamp? Körde mest pure läget nu för övrigt. Tyckte nog ändå det lät bäst.

Kollade även ett avsnitt av en serie på viaplay och det lät ändå ok och ganska balanserat. Men man får skruva upp volymen till runt 65 db för att det ska bli någorlunda ordning. Sen vet jag inte om det är inbillning men ibland är det som att jag upplever lite vagt sprakande/störningar i ljudet. Vad skulle det kunna bero på?

Mvh
Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Jag svarar på dom två fetmarkerade. Eller svarar, frågar kanske man ska säga.

Första, hur upplevde du skillnaden när du flyttade högtalarna närmare bakväggen skulle du säga? Det är ju ett sätt att anpassa hur mycket bas du får. Närmare en vägg ger ju en förstärkning, men ställer man dom för nära förstärkare man kanske för högt upp i frekvens.

Och så det andra, jag skulle inte lägga så mycket vikt vid var på skalan du har volymvredet, särskilt inte när du kollar eller lyssnar på streamat material.

Testade du förresten att spela med/utan subwoofer någonting?
Skillnad?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag svarar på dom två fetmarkerade. Eller svarar, frågar kanske man ska säga.

Första, hur upplevde du skillnaden när du flyttade högtalarna närmare bakväggen skulle du säga? Det är ju ett sätt att anpassa hur mycket bas du får. Närmare en vägg ger ju en förstärkning, men ställer man dom för nära förstärkare man kanske för högt upp i frekvens.

Och så det andra, jag skulle inte lägga så mycket vikt vid var på skalan du har volymvredet, särskilt inte när du kollar eller lyssnar på streamat material.

Testade du förresten att spela med/utan subwoofer någonting?
Skillnad?

Jo jag upplevde lite fylligare ljud när jag gjorde den placeringen men det var liksom inte någon förbluffande skillnad. Blir väl som du säger en minimal förstärkning. Mina högtalare har ett passivt element undertill om jag minns rätt som skall göra dem mer lättplacerade och mindre känsliga för ljudpucklar.

EDIT: basport placerad nedåt.

Subben ger lite fylligare ljud i botten men det känns liksom som att det är för lite av det goda om man säger så.

Saxat från hembiobutiken: "Generalagenturen för Canton kallar Chrono för en Rock’ n roll högtalare och vi på HBB håller med.

Canton Chrono SL 590.2 DC har en mycket imponerade basåtergivning för sin ringa storlek vilket är tack vare basportstekniken från den eminenta Ventohögtalaren och DC tekniken (Displacement Control). DC är en krets som optimerar basen på det hörbara registret och motverkar onödig distorsion och otydlighet. Basporten är riktad neråt vilket underlättar placeringen av högtalaren."

Ska man tro på det snacket så finns potentialen där någonstans och jag vet själv att den gör det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Songless: Tänkte på en sak...
Har du möjlighet att koppla in en dator och spela musik från den?`

I så fall kan du ju installera apo equalizer och laborera ganska hejvilt med ljudet.

Det kan ju inte ta bort det vi upplever som ekon, alltså ljud som studsar runt, där vi hör samma ljud flera gånger.

Men, det vi upplever som förstärkningar och förminskningar i lägre frekvenser pga rummets dimensioner och högtalarnas placering, dvs pucklar och dalar i frekvens kan ju möjligen gå och påverka. Ifall man åtminstone kan identifiera en puckel och minska just den rejält så brukar mycket vara vunnet.

Där har du ett sätt att kunna laborera utan att flytta runt alltför mycket. I förlängningen bör man kanske fundera över just placering ändå, men som ett test i brist på tid t.ex... kanske inte så dumt.

Visa signatur

.:bjorn