Belysning släcks ej när datorn är avstängt

Permalänk
Medlem

Belysning släcks ej när datorn är avstängt

Tja,

Tangentbordets och musens belysning släcks inte när jag stänger av datorn. Skärmen går in i stand-by. Samma tangentbord och mus släcks när de är kopplade till andra datorer.

Har provat ändra på inställningar under BIOS på "USB support", "PS2 devices support", och under "USB setup" kan man bara välja "enable/disable" för olika USB-portar. Är inte så värst kunnig i såna här saker och kanske man ska ändra någon annanstans.

Har googlat men inte funnit svaret på denna gåta och undrar om ni kan ge tips på hur jag löser det här?

Permalänk
Medlem

@gzor: detta kanske kan vara applicerbart i ditt fall?
fast köra som Powermode tvärtom mot vad de gör i artikeln?
Pc World

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas ett par USB portar i datorn som har ström även när datorn är avstängd. Detta för att kunna ladda tex trådlösa hörlurar, mus etc när datorn är avstängd. Sätt tangentbord och mus i andra portar. Tror de som har ström är märkta med SS.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tack! Ska prova era tips så fort jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort motsatsen till länken ovan och provat alla USB ingångar men det funkar inte ändå, belysningen är fortfarande igång :/ fler tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Nu har jag gjort motsatsen till länken ovan och provat alla USB ingångar men det funkar inte ändå, belysningen är fortfarande igång :/ fler tips?

Testa detta:
https://www.ricksdailytips.com/mouse-stays-on-with-pc-shut-do...

Permalänk
Medlem

@gzor: Du kan även se om du hittar någon inställning relaterat till ErP i BIOS, det brukar vara att man måste slå på den funktionen för att begränsa strömmen till USB-enheter. Detta är alltså en strömsparfunktion som ofta finns på ett annat ställe än USB-inställningarna.

Om du talar om vilket moderkort det är du har så kan vi kanske ge mer specifika råd.

Permalänk
Medlem

wake on USB option in the bios
USB keyboard remote power

eller något i den stilen? kan skilja sig lite mellan olika moderkort.
Asus har typ ErP ( energispar funktion ) som kan göra att USB fortfarande får ström,
kan även vara någon typ av "Charge device" funktion

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Hittar inget i BIOS men det är säkert bara jag som inte vet. Provade lösningsförslaget enligt andra tipset men funkar fortfarande inte.

Lite bilder från BIOS:
https://imgur.com/a/hfncZpz

(scrolla ner för att se alla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Hittar inget i BIOS men det är säkert bara jag som inte vet. Provade lösningsförslaget enligt andra tipset men funkar fortfarande inte.

Lite bilder från BIOS:
https://imgur.com/a/hfncZpz

(scrolla ner för att se alla)

Bumpar, någon som ser någon lösning?

Permalänk
Medlem

Kolla i UEFI under APM och se ifall det går att aktivera ErP.

Annars vore det bra att veta vilket moderkort du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Kolla i UEFI under APM och se ifall det går att aktivera ErP.

Annars vore det bra att veta vilket moderkort du har.

Moderkortet heter ASUS B85-G, socket-1150.

Såhär ser det ut under APM:
https://imgur.com/a/1QGEFTN

Permalänk
Medlem

Ibland finns det specifika inställningar för detta i mjukvaran till mus/tangentbord. Har för mig att Logitech har det till sina RGB-möss iaf, typ en "stäng av belysning när datorn är avstängd"-variant. Kolla där också och se om du hittar nåt.

Finns även en annan tråd på samma tema här: https://linustechtips.com/main/topic/638969-light-in-keyboard...

Kolla där om det finns några lösningar.

Stavfel
Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade provat att ändra USBPWF se 1.11 i manualen.
Om inte det ensamt ger önskad effekt så gör det nog det om du kombinerar det med att bryta +5V Standby från nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Advanced -> APM -> ErP ready

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe är inne på hade jag kollat jumpern så att jumpern USBPWF sitter till höger och även testat flytta ner KB_USBPWB.

Permalänk
Medlem

Det funkade att flytta på dem 😄 så jävla skönt stort tack till er alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gzor: Fint att det löste sig. Behövde du flytta båda eller bara en av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

@gzor: Fint att det löste sig. Behövde du flytta båda eller bara en av dem?

Flyttade på båda när jag ändå höll på