Moraliskt fel att utnyttja öppet köp?

Permalänk
Medlem

Moraliskt fel att utnyttja öppet köp?

Jag sitter och våndas över mitt beslut om i fall jag ska köpa mig en Ryzen 5 3400G alternativt ett RX580/590 grafikkort. Bara det är ett övervägande i sig. Men den stora frågan för mig just nu är om man har kan vara så fräck att man köper något av dessa, använder det fullt ut och senare lämnar tillbaka produkten inom sin öppet köp-period? Skickade mitt eget grafikkort på ett RMA/service-ärende och det blir borta i två till tre veckor.
Hur känner ni inför att eventuellt utnyttja butikernas villkor i en situation som denna?

Sen vad skulle ni köpt, om vi tar bort den moraliska biten?
Jag började spela Xcom 2 och Diablo 3 igen efter lång tids uppehåll, så det behöver inte vara superkraftfulla grejer. Därav jag tänker mig att ett tillfälligt byte till en APU hade räckt. Beroende på prestandan så kanske jag kan behålla den för att sätta igång min gamla dator som saknar processor, ram och gpu.
Att köpa ett RX58/590 hade varit det absolut lättaste. Dels så vet jag att det driver runt bägge spel utan problem och sen krävs det mindre jobb för att byta. Men jag vet också att jag absolut inte kommer behålla grafikkortet, inte ens till min andra dator.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda öppet köp rätt flitigt, men i detta fall så skulle jag inte gjort det.
Sen så är väl butiker rätt stränga med att du inte får bryta upp förpackningen och ännu mindre sätta den i en dator och köra.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Moraliskt fel vore bättre rubrik, eftersom det är precis vad det här är.

Öppet köp är till för att du ska kunna avgöra om produkten är rätt för dig, inte för att du ska slippa vara utan dator i två till tre veckor.

Vi bör vara rädd om öppet köp och ångerrätten och inte missbruka den.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag sitter och våndas över mitt beslut om i fall jag ska köpa mig en Ryzen 5 3400G alternativt ett RX580/590 grafikkort. Bara det är ett övervägande i sig. Men den stora frågan för mig just nu är om man har kan vara så fräck att man köper något av dessa, använder det fullt ut och senare lämnar tillbaka produkten inom sin öppet köp-period? Skickade mitt eget grafikkort på ett RMA/service-ärende och det blir borta i två till tre veckor.
Hur känner ni inför att eventuellt utnyttja butikernas villkor i en situation som denna?

Sen vad skulle ni köpt, om vi tar bort den moraliska biten?
Jag började spela Xcom 2 och Diablo 3 igen efter lång tids uppehåll, så det behöver inte vara superkraftfulla grejer. Därav jag tänker mig att ett tillfälligt byte till en APU hade räckt. Beroende på prestandan så kanske jag kan behålla den för att sätta igång min gamla dator som saknar processor, ram och gpu.
Att köpa ett RX58/590 hade varit det absolut lättaste. Dels så vet jag att det driver runt bägge spel utan problem och sen krävs det mindre jobb för att byta. Men jag vet också att jag absolut inte kommer behålla grafikkortet, inte ens till min andra dator.

ifall du inte redan nu ämnar att behålla dem tycker jag inte att du ska göra det för att det är inte det öppet köp för till för

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat graffikort sålänge. Det krävs inte många kronor för att slå vegakortet i 3400G

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Moraliskt fel vore bättre rubrik, eftersom det är precis vad det här är.

Öppet köp är till för att du ska kunna avgöra om produkten är rätt för dig, inte för att du ska slippa vara utan dator i två till tre veckor.

Vi bör vara rädd om öppet köp och ångerrätten och inte missbruka den.

Helt rätt. Jag ändrade rubriken. Och lade till en omröstning.

Permalänk
Medlem

Nja, man får skilja på Öpppet köp och Ångerrätt.

Öppet köp är inte reglerat i lagen utan det är helt upp till företag att sätta villkor för det.

Ångerrätten är däremot reglerad i lagen och man får lov att prova produkten, företag har dock rätt att göra avdrag på ersättningen man får tillbaka om de anser att produkten har minskat i värde.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Köp ett begagnat graffikort sålänge. Det krävs inte många kronor för att slå vegakortet i 3400G

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan man också göra. Men det är lite brådis. Jag har ett sånn sjuk Xcom 2-abstinens så jag vill hem och spela direkt efter jobbet. Så jag behöver plocka upp något på vägen hem. Helst.
Annars har jag letat både 2400G och 32/3400G på marknanden här men ingen träff. Har dock inte kollat grafikkorten.

Hade det inte varit för att jag planerar grafikkortsköp i april så hade jag köpt ett 5700 XT. Men nu känns det som lite utkastade pengar då det kanske/antagligen kommer något bättre efter jul.

Permalänk
Medlem

Nyttjar öppet köp när det är dags för en ny mobiltelefon. Nästan alltid står det mellan två telefoner och konstigt nog köper jag alltid den jag tror minst på till en billigare peng. Är jag inte nöjd så lämnar jag tillbaka den och tar den andra istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Så kan man också göra. Men det är lite brådis. Jag har ett sånn sjuk Xcom 2-abstinens så jag vill hem och spela direkt efter jobbet. Så jag behöver plocka upp något på vägen hem. Helst.
Annars har jag letat både 2400G och 32/3400G på marknanden här men ingen träff. Har dock inte kollat grafikkorten.

Hade det inte varit för att jag planerar grafikkortsköp i april så hade jag köpt ett 5700 XT. Men nu känns det som lite utkastade pengar då det kanske/antagligen kommer något bättre efter jul.

2400G och 3400G är rätt kassa för spel sett till vegakortet som sitter i, så de är inte mycket till att leta efter.

Vad har du för grafikkort idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om min tanke är att faktiskt köpa en vara och jag tar hem den och inte är nöjd med något så tycker jag det är helt ok att nyttja reglerna kring öppet köp.

Att ta hem något man vet att man inte skall köpa är ju dock inte ett KÖP i den bemärkelsen och jag hade kanske personligen haft svårt att nyttja öppet KÖP på en sådan vara. Det betyder inte att det enligt något mer än personlig syn är "fel". Man skapar ju omkostnader för bolaget i form av hantering etc och det skulle jag känna är lite "fel" om jag redan från början "planerat det".

Jag vet folk som, när de var yngre, "köpte" kläder som de hade ett tag och sedan lämnade tillbaka. Draget till sin spets, skulle jag känna att det är ok att någon annan har "lånat" och partajat i alla kläder jag köper i affären innan jag köper dem? Nej, det hade jag nog hoppats inte var fallet

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gå till butik. Säg att du vill nyttja öppet köp på det sätt du beskriver. De lär ju säga nej men säger de ja av hela vårt hjärta för goodwill eller annan anledning så behöver du ju inte skämmas.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Moraliskt fel vore bättre rubrik, eftersom det är precis vad det här är.

Öppet köp är till för att du ska kunna avgöra om produkten är rätt för dig, inte för att du ska slippa vara utan dator i två till tre veckor.

Vi bör vara rädd om öppet köp och ångerrätten och inte missbruka den.

Rätt!
Kostar mycket för att hantera detta, är det sen öppnat blir det troligen nån fyndvara till reducerat pris. Så kommer bli dyrare för alla om det missbrukas.

Köpte för ett tag sen ett chassi till ett E-ATX moderkort. Visade sig att moderkortet inte fick plats då det tydligen fanns olika uppfattningar om storleken på ett E-ATX kort och inga mått på hur stort moderkortet kunde vara fanns angivna hemsidan. Fick byta till ett annat chassi som tog större E-ATX kort. På frågan hur jag skulle skicka tillbaka det första chassit blev svaret behåll eller släng det.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken butik har du lämnat in grafikkortet till för RMA? Har vid två tillfällen (två olika datorer, två olika grafikkort) lämnat in hos Webhallen. De har testat kortet direkt i butik och bytt ut kortet direkt efter test från eget lager.

Tycker att du ska prata med butiken, säga som det är och se om de kan lösa det åt dig på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@naphalm gör som du tänker, men jag vill fan inte se en tråd från dig om något år där du klagar på att du köpt en ny vara som visar sig vara använd, att den är sliten eller liknande.

Nej, öppet köp ska inte utnyttjas på detta sättä.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem

Öppet köp kan per definition inte missbrukas för det är helt upp till butiken att sätta villkoren och följs de så är det ok och om de inte följs så får man inte lämna tillbaka saken.

De som däremot missbrukar ångerrätten borde straffas hårt och skickas till en het plats i underjorden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

2400G och 3400G är rätt kassa för spel sett till vegakortet som sitter i, så de är inte mycket till att leta efter.

Vad har du för grafikkort idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom är inte några prestandamonster, det har jag förstått. Men på något sätt känns det mer rättfärdigat att göra det köpet då jag faktiskt är lite intresserad av den produkten. Och skulle den visa sig vettig så blir det ju kanske att jag behåller den och sätter i min gamla dator. Så enligt måttstocken för öppet köp så blir det rätt. Jag provar APU:n i min nuvarande dator (får igång den så jag kan spela) testar prestandan, är det då så enligt mig att den inte lever upp till mina förväntningar så har jag rätt att nyttja öppet köp.

Har ett RX480 med garanti till november, så det tackar man för att det hände nu och inte om fem veckor.
Det har börjat låta konstigt, troligen något med faser/spolar. Det låter olika beroende på spelet man spelar.

Skrivet av SAFA:

Rätt!
Kostar mycket för att hantera detta, är det sen öppnat blir det troligen nån fyndvara till reducerat pris. Så kommer bli dyrare för alla om det missbrukas.

Köpte för ett tag sen ett chassi till ett E-ATX moderkort. Visade sig att moderkortet inte fick plats då det tydligen fanns olika uppfattningar om storleken på ett E-ATX kort och inga mått på hur stort moderkortet kunde vara fanns angivna hemsidan. Fick byta till ett annat chassi som tog större E-ATX kort. På frågan hur jag skulle skicka tillbaka det första chassit blev svaret behåll eller släng det.

Väldigt generöst av butiken får jag säga. I det fallet måste det varit frakten som bara hade kostat butiken mer än vad de fått tillbaka på att ta in chassit igen. Var det dyrt chassi? E-ATX kan ju bli löjligt dyra om det är ett mer känt märke.

Skrivet av pv2b:

Vilken butik har du lämnat in grafikkortet till för RMA? Har vid två tillfällen (två olika datorer, två olika grafikkort) lämnat in hos Webhallen. De har testat kortet direkt i butik och bytt ut kortet direkt efter test från eget lager.

Tycker att du ska prata med butiken, säga som det är och se om de kan lösa det åt dig på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har lämnat till Netonnet. Har haft lite turer fram och tillbaka. Mailade först Asus då garantitiden passerat två år. Men Asus hänvisade till Netonnet. Netonnet i sin tur hänvisade tillbaka. Men killen på kundservice Netonnet förstod mitt dilemma och gav mig mailen direkt till verkstaden som sköter Asus i Europa. Men efter att försökt maila dom i en vecka. Mailen bara studsar tillbaka "kan ej slutföras" något om att mottagarens server inte godtar mitt mail. Provade att skicka med och utan bilagor men utan framgång.
Hörde av mig till Netonnet på telefon och dom bad mig komma in så skulle dom lösa det åt mig. Fick dock inte träffa samma kille igen utan en tjej som nyss blivit utskälld av pensionärsparet före som tyckte det var vansinnigt att dom antagligen skulle få stå för felet på deras mobil själva, då det kunde räknas som ett handhavandefel.
Märkte på henne att hon var rätt sur när hon sen tog emot mig. Kände också att datorhårdvara inte var hennes specialitet. Men hon tog emot det och skulle skicka in det. Så får vi se.

Permalänk
Medlem

Om du redan nu, innan du ens köpt varan, bestämt dig för att lämna tillbaka den tycker jag du borde avstå helt.

Permalänk
Medlem

Om det enbart är ett grafikkort att använda medan ditt är på lagning har jag kanske något äldre kort som förmodligen kan driva XCOM 2 hemma. Om du orkar köra en bit för att hämta det

Permalänk
Avstängd

Det är snarare ångerrätt som du menar även om öppet köp är riktigt schysst som erbjuds av särskilda affärer. Detta är något vi skall värna om för ibland säljs det produkter som inte fungerar alls för vissa men för andra.

Exempelvis köpte jag en luftmadrass från Classe (fysiskt på plats) som jag verkligen ville få att fungera men likt förbaskat så kunde den inte sluta lukta kemikalieförgiftning så jag lämnade tillbaka den trots öppnad förpackning och prövad flera gånger samt dåligt återförpackad då jag inte kunde med det. Var inga problem alls.

Hade detta varit i andra länder utanför EU(?) hade de bara sagt, "skyll dig själv, du skulle ha luktat på den innan du köpt." I många länder som ej är med i EU(?) är det "All purchases are final" med ett flin på deras ansikten. I USA är öppet köp "galenskap" enligt företagen. Men det är oxå nog för att många där känner att "alla försöker lura alla för att tjäna pengar" så inte undra på.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om min tanke är att faktiskt köpa en vara och jag tar hem den och inte är nöjd med något så tycker jag det är helt ok att nyttja reglerna kring öppet köp.

Att ta hem något man vet att man inte skall köpa är ju dock inte ett KÖP i den bemärkelsen och jag hade kanske personligen haft svårt att nyttja öppet KÖP på en sådan vara. Det betyder inte att det enligt något mer än personlig syn är "fel". Man skapar ju omkostnader för bolaget i form av hantering etc och det skulle jag känna är lite "fel" om jag redan från början "planerat det".

Jag vet folk som, när de var yngre, "köpte" kläder som de hade ett tag och sedan lämnade tillbaka. Draget till sin spets, skulle jag känna att det är ok att någon annan har "lånat" och partajat i alla kläder jag köper i affären innan jag köper dem? Nej, det hade jag nog hoppats inte var fallet

Det är ju precis det här tråden handlar om. Jag sitter här och våndas över om JAG ska göra denna fuling. Det går att göra rent teoretiskt men jag det känns fel.
Men så sitter speljävulen på andra axeln och säger att klart du ska. Du måste få spela dator även under denna tiden. Jag har fortfarande inte bestämt mig.

Har en bekant som utan skrupler kan sätta detta i system. Har sagt till honom att jag tycker det är svinigt gjort. "Butiken får skylla sig själv som har dom villkoren". Skrattade högt när han missade sitt sista datum för att lämna tillbaka till Komplett.se (i detta fallet). Produkten han missade att lämna tillbaka var ett 2080 Ti och jag vet att han definitivt inte hade råd med det köpet. Karma!

Permalänk
Medlem

Som svar på sin fråga:ja, det är moraliskt fel och förkastligt att göra så som du beskriver. Oavsett om man hänvisar till öppet köp eller främst ångerrätten, då är det extra förkastligt gjort.

Köp något begagnat billigt eller spela konsol under tiden (om du har någon )

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Dom är inte några prestandamonster, det har jag förstått. Men på något sätt känns det mer rättfärdigat att göra det köpet då jag faktiskt är lite intresserad av den produkten. Och skulle den visa sig vettig så blir det ju kanske att jag behåller den och sätter i min gamla dator. Så enligt måttstocken för öppet köp så blir det rätt. Jag provar APU:n i min nuvarande dator (får igång den så jag kan spela) testar prestandan, är det då så enligt mig att den inte lever upp till mina förväntningar så har jag rätt att nyttja öppet köp.

Jag kände lite samma sak. Jag var nyfiken på 2400G så jag köpte en fast begagnad och provade. Fast jag hade bara den datorn i typ 2 veckor för jag insåg rätt snabbt hur begränsande den var. Så är du van vid rx 480 så befarar jag att du rätt snabbt kommer att tröttna på en apu. Jag gick från 1050ti till 2400G. Skillnaderna var 1080p medium 60fps+ med bra flyt i nya gears med 1050ti (ihop med ryzen 1600) mot 720 allt på lägsta 30-40fps med lite småhack med 2400G.

Men har har du ett 480 så förstår jag att du inte är så sugen på att investera i en bättre gpu ännu eftersom 480 fortfarande presterar relativt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog snarare att du ska göra det som känns rätt för dig själv och inte för någon annan i den här tråden.. Det är i slutändan ditt samvete och ingen annans som blir drabbat.

Med det sagt så hade jag själv inte gjort det om jag hade vetat redan innan jag köpte det att jag inte kommer att vilja ha produkten. Hade jag inte haft den vetskapen tidigare, och inte varit nöjd med produkten så hade jag försökt att returnera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denaca:

Om det enbart är ett grafikkort att använda medan ditt är på lagning har jag kanske något äldre kort som förmodligen kan driva XCOM 2 hemma. Om du orkar köra en bit för att hämta det

Låter väldigt intressant. Vad har du och var finns du i Skåne? Skulle säga max 3 mil enkel väg från Kristianstad.

Skrivet av daskedennis:

Som svar på sin fråga:ja, det är moraliskt fel och förkastligt att göra så som du beskriver. Oavsett om man hänvisar till öppet köp eller främst ångerrätten, då är det extra förkastligt gjort.

Köp något begagnat billigt eller spela konsol under tiden (om du har någon )

Har en Nintendo Switch. Tyvärr fanns inte Xcom 2 till switchen.

Skrivet av Elektron:

Jag kände lite samma sak. Jag var nyfiken på 2400G så jag köpte en fast begagnad och provade. Fast jag hade bara den datorn i typ 2 veckor för jag insåg rätt snabbt hur begränsande den var. Så är du van vid rx 480 så befarar jag att du rätt snabbt kommer att tröttna på en apu. Jag gick från 1050ti till 2400G. Skillnaderna var 1080p medium 60fps+ med bra flyt i nya gears med 1050ti (ihop med ryzen 1600) mot 720 allt på lägsta 30-40fps med lite småhack med 2400G.

Men har har du ett 480 så förstår jag att du inte är så sugen på att investera i en bättre gpu ännu eftersom 480 fortfarande presterar relativt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Gears är kanske ett dåligt exempel? Är inte det sjukt krävande och dessutom helt nytt?
Xcom 2 är väl snart fem år gammalt? Såg något klipp på Youtube där dom spelade 1080p med low och fick ändå 30 fps med en 2400G. Sen eftersom det är turbaserat så spelar inte frameraten någon roll rent speltekniskt. 3400G borde väl ge några fps till? Minnena spelar ju roll på grafikprestandan har jag läst någonstans. Jag kör mina i 3466 MHz just nu, ska gå att få upp till minst 3600 men jag är för feg för att pilla på volten.

Permalänk
Medlem

Om du vet att du med mycket hög sannolikhet kommer att lämna tillbaka en vara bör du inte köpa den alls.

Ångerrätt och öppet köp bör användas sparsamt, men en del gör det ofta och närmast slentrianmässigt. Tänk igenom köpen innan istället för att göra impulsköp som snabbt ångras.

Däremot är beroendet och att du måste ha direkt något du bör fundera över. Man hör ibland hur folk får panik om datorn eller internetanslutningen inte fungerar direkt.
Prova gör något annat istället och öva upp tålamodet.
Då har du ju dessutom något att se fram emot när kortet väl är tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@napahlm: Bor i Örkelljunga så blir tyvärr lite långt ifrån då!

Permalänk
Medlem

Köp ett beggat grafikkort och sälj det vidare när du är klar.

Permalänk
Medlem

@napahlm: aha jag förstår. Men kanske är bäst att helt enkelt vänta tills ditt ärende är hanterat då? Visst, surt att behöva vänta men så är det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är ju precis det här tråden handlar om. Jag sitter här och våndas över om JAG ska göra denna fuling. Det går att göra rent teoretiskt men jag det känns fel.

Läs igenom vad du själv skriver ovan så vet du svaret.

Personligen tycker jag att din bortskämdhet inte ska drabba andra. Skulle tillräcklig många göra såhär så blir det kanske bakslag för ångerrätten/prissättningen.

Förstår helt att det kliar i fingrarna men det finns bättre lösningar.