Permalänk

Köpråd laptop eget företag

Hej!

Ska starta företag som teknikkonsult och tittar på vilken bärbar dator som kan vara lämplig.
Det är en hel djungel när man inte är insatt och jag skulle behöva lite hjälp.

Önskemål:
14-15,6 tum
Klara enklare auto CAD 2 D
Tålig, vill behålla samma länge
Bra dockningslösning
Bra skärm och tangentbord
Windows

Budget ca 10-12 tusen exkl. moms

Tittat på Lenovo T490 som verkar bra. Har HP någon motsvarighet?
Dell?

När jag söker på dator med inbyggd 4G sticker priserna iväg, kanske bättre datorer generellt som har 4G?

Bra leverantör? Dustin?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigismund_ninja84:

Hej!

Ska starta företag som teknikkonsult och tittar på vilken bärbar dator som kan vara lämplig.
Det är en hel djungel när man inte är insatt och jag skulle behöva lite hjälp.

Önskemål:
14-15,6 tum
Klara enklare auto CAD 2 D
Tålig, vill behålla samma länge
Bra dockningslösning
Bra skärm och tangentbord
Windows

Budget ca 10-12 tusen exkl. moms

Tittat på Lenovo T490 som verkar bra. Har HP någon motsvarighet?
Dell?

När jag söker på dator med inbyggd 4G sticker priserna iväg, kanske bättre datorer generellt som har 4G?

Bra leverantör? Dustin?

Tack på förhand!

Blivande teknikkonsult, men kan inte hitta en laptop åt sig själv? Låter lovande

Permalänk
Medlem

Din budget är ganska låg, men annars är ju Dell Precision 7540 bra. https://www.dell.com/sv-se/work/shop/cty/pdp/spd/precision-15...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Ok, kan tänka mig att stretcha budgeten något för en kvalitetsdator.
Rekommenderad dockningslösning?
Tips på bra stationär skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sigismund_ninja84: är det några mer programvaror än Autocad som du skall köra?

Permalänk
Medlem

Som företag finns andra leverantörer än som privatperson. Kontaktar man företagen kan man ev få till bättre priser än vad som visas på deras sidor.

Även vad gäller garanti och service kan man behöva tänka lite annorlunda. Välj därför någon företagsdator snarare än konsumentdator, vilket du ju verkar vara inne på redan.
För som konsument förlorar du ju inte direkt inkomst vid garantifel, men som företag måste ju utrustningen fungera för att kunna göra jobbet och debitera.
På-platsen-garanti som ingår för de flesta "företagsdatorer" innebär att du normalt sett bör få funktion inom någon dag vid fel, utan att behöva skicka in.

Lenovo T490 är inte alls dålig och känns stabil.
Däremot är CAD-prestandan mer begränsad med enbart Intel-grafiken. Det går, men ska du jobba med det bör du ha något kraftigare grafikkort. En del modeller har även något Nvidia inbyggt vilket gör det klart bättre.
Ett steg upp men inom liknande formfaktor (14") är P43s, som både har kraftigare grafikkort och CPU.

Gällande skärm beror på hur du arbetar. Du bör helst köpa någon så att du undviker att behöva använda skalning i Windows, det kan ge en del konstiga resultat i vissa program.
Vet en del som arbetar med CAD och kör med 43" 4K/UHD. Köp bara inte 32" 4K/UHD då det blir lite för litet utan skalning. Annars får du gå ner på QHD, vilket visserligen också kan vara ok men ev kan du då behöva ha flera skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för bra svar! Förutom AutoCad i mindre utsträckning så blir det förmodligen mest MS Office och liknande program.
Bra tips om att köpa företagsdator iom de garantier som följer.

Bra tips om skärmar också, skalning hade jag inte tänkt på. Kortfattat ska man ha samma förhållande på laptopen som på bildskärmen?

4G känns smidigt istället för att dela ut telefonen. Verkar dock begränsa urvalet när jag ställer det som krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

kika in HP ZBook 15 el 17, klarar lite lätt 3D cad också. finns lite olika modeller 17-30.000 inkl typ
Du borde ju lätt klara dig med en HP ZBook Studio G5 t.ex (17.900 inkl)

Du har ju iaf koll på att Laptops under 10k är crap, springer ofta på folk som köpt "jobb-laptop" på elgiganten för 3000:- och gnäller på att det går segt...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigismund_ninja84:

Tack för bra svar! Förutom AutoCad i mindre utsträckning så blir det förmodligen mest MS Office och liknande program.
Bra tips om att köpa företagsdator iom de garantier som följer.

Bra tips om skärmar också, skalning hade jag inte tänkt på. Kortfattat ska man ha samma förhållande på laptopen som på bildskärmen?

4G känns smidigt istället för att dela ut telefonen. Verkar dock begränsa urvalet när jag ställer det som krav.

Kolla dock noga så att det står rätt med garantierna innan du köper, det kan ibland variera.

Med skalning menas att det ändras storlek på olika element för att det inte ska vara för litet.
Det spelar ingen roll om skärmarna har samma förhållande eller inte, för normalt sett kör man ju inte bilden klonad. Antingen kör du bara på bärbara (när du är ute) el så har du datorn i dockan och använder stora skärmen.

Du behöver absolut inte ha någon extremt högupplöst skärm (4K/UHD) på bärbara, 1080p/FHD ger acceptabel storlek utan skalning på 14-15".

4G kan vara smidigt att ha inbyggt ja, men även där beror det på hur du jobbar. Om du tar med dig datorn till något kontor kan du ju lika gärna ha en fristående 4G-enhet (modem/router), men om du tänker dig att arbeta mer mobilt på t ex kaféer/flygplatser/liknande är inbyggt smidigare.

En annan sak som är bra att tänka på om du bär med dig datorn är att skärmsidan är den känsliga, sätt alltså aldrig något kantigt på den sidan i väskan. Har sett flera fall där laddarens hörn tryckt på skärmen och skadat den, vilket innebär en dyr reparation.

Skickades från m.sweclockers.com