Permalänk
Medlem

VR glasögon, vilka ska man köpa?

Jag funderar på att köpa sådana där VR glasögon. Någon som har det? Värt priset?
Jag har tittat på dessa två:
Oculus Quest VR portabelt headset
PlayStation VR headset 2018

Det kommer att bli ungefär lika dyrt för mig, då jag måste köpa ett PlayStation om jag köper de sista.
Vilka hade ni köpt?

Permalänk
Medlem

Quest 100%.
Jag har PSVR och Samsung Gear VR (kör med mobilen) och medan PSVR är suddigt så är Gear VR mycket bättre. Och då Quest VR är ännu bättre så är det en no-brainer bara pga upplösningen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Oculus Quest VR hade jag köpt. sådana har jag och dem är prisvärda

Permalänk
Medlem

Utan tvivel Quest, finns förvisso några bra exklusiva titlar till PSVR och det headsetet är bekvämare, men exakt allt annat är bättre med Quest.

Köp direkt från Oculus.com så skickas den direkt och blir typ 800kr billigare. Deras support är kanon och EU:s konsumenträtt gäller så inga problem där.

Permalänk
Medlem

Pimax

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Okej tack för era åsikter, får bli Quest!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du ha créme de la créme ska du skaffa Valves egna Index, annars skulle jag rekommendera Oculus Rift S. Quest är inte direkt något jag skulle rekommendera sålänge du har en dator som klarar av att driva VR.

Har själv ägt vive, rift och nu en index samt att jag har testat vive pro och pimax en del.

Permalänk
Medlem

@Polisbil:

Vilken pimax har du testat? Har 5k+ och den fungerar bra men buggat headset eller mjukvara gör att jag kan bara få halva refresh raten jämfört med index... Kör mestadels krävande simulationer där ens 90 hz är en utopi med 2080 ti. Men särskilt racingen hade mått superbra av 144 hz

Skulle också gå för quest av de här alternativen. PSVR når inte över min lägstanivå i skärpa. Oculus Rift och vive där kan man använda dem utan att känna att man behöver kisa för att se något. Quest kommer ju bara va bättre. Har du inte nytta av portabelt så kanske Rift S är ett något bättre val för samma summa. Men det kommer gå att streama till quest så den fungerar nog dugligt även på PC.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Vill du ha créme de la créme ska du skaffa Valves egna Index, annars skulle jag rekommendera Oculus Rift S. Quest är inte direkt något jag skulle rekommendera sålänge du har en dator som klarar av att driva VR.

Har själv ägt vive, rift och nu en index samt att jag har testat vive pro och pimax en del.

Om du ej sett så kommer Quest kunna köra PC-spel från och med november. Och eftersom Rift S har fast IPD är den troligen sämre, om man nu inte vet att man har rätt avstånd mellan ögonen och inte ska dela den med andra.

Största nackdelen med headset som Index är att det är mer friktion för att komma igång, så även om upplevelsen är bättre så blir det att den samlar damm efter ett tag för att tröskeln att komma igång är mycket större. Med Quest tar man på sig headsetet och är inne i ett spel på 15 sekunder, vilket inte ska underskattas.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Tröskeln är inte så stor egentligen så länge man är tekniskt intresserad. Därför är Valve Index ett mycket bättre val om man nu har budgeten för det.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

@Halldin: Tröskeln är inte så stor egentligen så länge man är tekniskt intresserad. Därför är Valve Index ett mycket bättre val om man nu har budgeten för det.

Jag är tekniskt intresserad och särskilt intresserad av VR och kan bara tala av egen erfarenhet. Att sätta igång PCn, logga in, sätta igång Steam, dra på strömmen till basstationerna, trassla upp kablarna etc. kontra att bara plocka upp mojängen, sätta den på huvudet och köra gör stor skillnad för hur palligt det känns. Kanske inte när det är nytt, men efter några månader.

Carmack sa precis samma sak på OC6, Oculus Go hade ungefär 2x större retention (alltså personer som fortsätter använda produkten vecka ut och vecka in) kontra Rift och Quest ”ännu större” retention än Go.

Permalänk
Medlem

15 vs 90 sekunder. Tycker inte det är så stor skillnad egentligen. Är man så stressad att man bara har tid att se på film eller lira i 5 minuter så de sekundrarna har betydelse så lär man ju va utbränd rätt snabbt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

15 vs 90 sekunder. Tycker inte det är så stor skillnad egentligen. Är man så stressad att man bara har tid att se på film eller lira i 5 minuter så de sekundrarna har betydelse så lär man ju va utbränd rätt snabbt.

Det är inte tiden i sig, det är momenten. Det tar inte lång tid att stoppa in mobilen i GearVR heller, men retentionen var urusel just på grund av det. Facebook har statistik på detta baserat på hundratusentals användare och olika produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du ej sett så kommer Quest kunna köra PC-spel från och med november. Och eftersom Rift S har fast IPD är den troligen sämre, om man nu inte vet att man har rätt avstånd mellan ögonen och inte ska dela den med andra.

Största nackdelen med headset som Index är att det är mer friktion för att komma igång, så även om upplevelsen är bättre så blir det att den samlar damm efter ett tag för att tröskeln att komma igång är mycket större. Med Quest tar man på sig headsetet och är inne i ett spel på 15 sekunder, vilket inte ska underskattas.

Vet inte varför du antyder att det ska vara jobbigt att sätta igång indexen. Du behöver bokstavligt talat bara sätta på dig den och antingen sätta på kontrollerna, trycka på en knapp på indexen eller starta steamVR med musen i steam...

I övrigt håller jag med om att det självklart är bra att kunna ställa in sin IPD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

@Polisbil:

Vilken pimax har du testat? Har 5k+ och den fungerar bra men buggat headset eller mjukvara gör att jag kan bara få halva refresh raten jämfört med index... Kör mestadels krävande simulationer där ens 90 hz är en utopi med 2080 ti. Men särskilt racingen hade mått superbra av 144 hz

Skulle också gå för quest av de här alternativen. PSVR når inte över min lägstanivå i skärpa. Oculus Rift och vive där kan man använda dem utan att känna att man behöver kisa för att se något. Quest kommer ju bara va bättre. Har du inte nytta av portabelt så kanske Rift S är ett något bättre val för samma summa. Men det kommer gå att streama till quest så den fungerar nog dugligt även på PC.

Testade 5k+. Är du säker på att det är din GPU som flaskar? Visst, VR-spel kräver mer GPU-prestanda än pannkaksspel men folk glömmer ofta bort att de ofta kräver mycket mer CPU-kraft också. Dubbelkolla att det verkligen är din GPU som flaskar och inte din CPU genom att kolla frame timings från din CPU via fpsVR som du kan köpa på Steam.

Permalänk
Medlem

Vet inte men enligt min erfarenhet av stereo3D även innan VR är att de äter grafikkort till frukost. CPUn är inte helt ny i7 7700K i 4,8 ghz. fpsVR införskaffas nog snart

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Quest, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Spelar med en hel del folk som använder sig av Quest i VRChat. De säger att den var helt värt priset, även de som tidigare använt sig av icke trådlösa headsets.

Permalänk
Avstängd

Rift S framför quest.
Varför?

Bättre tracking än Quest pga en extra kamera samt bättre placering av dem. Quest användare kan inte ha händerna i avslappnat läge, dvs hängande runt midjan och fungerar sämre i spel som t.ex Pavlov eller Skyrim där du har en hand nära hmd.
Behöver inte streama spel till den, vilket leder till latenser och andra nackdelar.
Högre refreshrate därmed bättre i Beatsaber bl.a.
Handtrackingen som Quest kommer få är en meme och har inga direkt praktiska anvädningsområden om du inte vill hålla händerna i stort sett rakt framför dig.
Ingen (eller knappt märkbar i VR) screendoor effekt pga LCD panel med vanlig RGB, alltså en extra subpixel per pixel.

Många säger Quest men de har nog ingen Quest själva, utan går bara efter Oculus presentationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Testade 5k+. Är du säker på att det är din GPU som flaskar? Visst, VR-spel kräver mer GPU-prestanda än pannkaksspel men folk glömmer ofta bort att de ofta kräver mycket mer CPU-kraft också. Dubbelkolla att det verkligen är din GPU som flaskar och inte din CPU genom att kolla frame timings från din CPU via fpsVR som du kan köpa på Steam.

Vet du om det finns något liknande till OR?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet du om det finns något liknande till OR?

Antar att du menar Oculus Rift med "OR"? Du kan ju köra fpsVR i steam med den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Antar att du menar Oculus Rift med "OR"? Du kan ju köra fpsVR i steam med den också

Jo, men då måste jag använda SteamVR och inte Oculus SDK verkar det som

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, men då måste jag använda SteamVR och inte Oculus SDK verkar det som

Du behöver bara ha igång steamVR. Vad är fel med den öppna plattformen btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Du behöver bara ha igång steamVR. Vad är fel med den öppna plattformen btw?

Jag kommer behöva köra spelen genom steamvr och det ger sämre prestanda.
https://steamcommunity.com/app/908520/discussions/0/173546235...

Citat:

- fpsVR currently not support other API. For example, fpsVR will only work on the Oculus Rift in games that do not force the Oculus SDK/API.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Känner tyvärr inte till någon motsvarighet för oculus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

@ClintBeastwood: Känner tyvärr inte till någon motsvarighet för oculus

Tack ändå!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Rift S framför quest.
Varför?

Bättre tracking än Quest pga en extra kamera samt bättre placering av dem. Quest användare kan inte ha händerna i avslappnat läge, dvs hängande runt midjan och fungerar sämre i spel som t.ex Pavlov eller Skyrim där du har en hand nära hmd.
Behöver inte streama spel till den, vilket leder till latenser och andra nackdelar.
Högre refreshrate därmed bättre i Beatsaber bl.a.
Handtrackingen som Quest kommer få är en meme och har inga direkt praktiska anvädningsområden om du inte vill hålla händerna i stort sett rakt framför dig.
Ingen (eller knappt märkbar i VR) screendoor effekt pga LCD panel med vanlig RGB, alltså en extra subpixel per pixel.

Många säger Quest men de har nog ingen Quest själva, utan går bara efter Oculus presentationen.

Ja de låter ju bättre då men behöver man inte en gamingdator till den? Lät så smidigt med de andra, att man inte behövde något utan endast glasögonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Ja de låter ju bättre då men behöver man inte en gamingdator till den? Lät så smidigt med de andra, att man inte behövde något utan endast glasögonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är massa substanslös goja i det inlägget, personen har inte använt produkten. Tycker du tänker rätt som kör på Quest.

Permalänk
Medlem

Ja i fallet här där man inte vill ha en gaming PC så känns ju Quest som ett enkelt val.

Har du en vettig burk presterar Rift s bättre verkar de flesta va rätt ense om. Ser väldigt lite goja i Hitgirls lista. Sen ska väl inte originalet förglömmas om man kan hitta den begad. Den är bättre gällande tracking och lättare än Rift s. Det plus vaddering runtom gör den mer komfortabel än Rift s.
Screendoor deluxe dock men i många av roomscaleliren med begränsade siktavstånd så duger den ypperligt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Exempel på gojan i inlägget:

1) Det går visst att ha händerna i avslappnat läge
2) Högre refresh rate ja, men att 8Hz skulle ge en märkbar skillnad i Beat Saber är en överdrift
3) Oculus Link har enligt flera som testat produkten en obetydlig latens
4) Hand tracking är inte ens släppt än och han uttalar sig redan om hur det kommer att fungera (eller inte fungera, snarare)
5) Det går visst att ha händerna nära headsetet, jag har det hela tiden i t ex Thrill of the Fight. Det stämde när Quest var ny, men dom har löst det i mjukvara för flera månader sen

I övrigt är inlägget inte nyanserat, LCD nämns som en styrka utan att nämna att OLED i Quest har bättre kontrast t ex. Ej heller står det om den stora svagheten med att inte kunna ställa in IPDn mekaniskt på Rift S.

Så jag håller inte med om att det är väldigt lite goja i inlägget.