Har byggt ut hemma närverk allt eftersom, är detta OK?

Permalänk
Medlem

Har byggt ut hemma närverk allt eftersom, är detta OK?

Jag har lite allt efter som byggt ut mitt hemma nätverk med tiden.
Könns som om det är en jä*** röra nu. Men kan inte se hur det skulle kunna göras annorlunda.
Min kompis har dock påpekat flera ggr att de är slarvigt.
Tacksam för input, är det rätt eller felgjort?

Vad skulle göras annorlunda.

De uttag som kallas rj45 honor är denna sort.
http://gigamedia.se/datanat-koppar/uttag-for-modularjack/komp...

de två switcharna är denna sort:
http://gigamedia.se/switchar-konverter/miniswitchar/switch-po...

Permalänk
Rekordmedlem

jo det kommer att fungera men det kan göras bättre, om du kör all trafik via en större switch som har tillräckligt med portar så slipper den trafiken passera genom routerns switch. Skaffa en 16 portare eller större.
Du kan om det förenklar använda en switch till för att slippa 3 kablar till det vänstra källarutrymmet, din lösning med flera kablar är iofs bättre men det kan ju vara ett alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Det är 6 kablar dragna in till kontoret som då oxå ligger i källarplan.

Om jag förstår dig rätt så går trafik mellan två enheter som sitter till samma Switch, inte alls genom Routern. Eller det ska vara så i alla fall?
Det går som du skriver att köra 16+ switch. alt se till att datorer och NASar ligger på samma switch, medan tev TV och PS4 på den egna.

Oavsett, tjänar jag potientiellt någon hastighet på att slippa router?

Permalänk
Avstängd

Vad är det för router?

Sen måste du ha en router för ditt nätverks lokala IP-adressering. 192.XXX, 10.XX osv

Hursomhelst så upptäckte jag med min Edgerouter Lite att kör man bryggat mellan Lan 1 Lan 2 så halveras i princip hastigheten.
Halveringen av hastigheten beror på att bryggan är mjukvarubaserad och inte i hårdvaran.
Därför ligger hela mitt nätverk på en port från routern.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det är alldeles utmärkt kopplat tycker jag. Att ha en switch istället för två (tre med routern) kommer inte förbättra något, alla större nätverk på företag har många switchar både i serie och parallellt utan problem.

Permalänk
Medlem

Hur är det i källaren, räcker routerns wifi där eller ska du komplettera med en AP?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

@mrqaffe:

Det är 6 kablar dragna in till kontoret som då oxå ligger i källarplan.

Om jag förstår dig rätt så går trafik mellan två enheter som sitter till samma Switch, inte alls genom Routern. Eller det ska vara så i alla fall?
Det går som du skriver att köra 16+ switch. alt se till att datorer och NASar ligger på samma switch, medan tev TV och PS4 på den egna.

Oavsett, tjänar jag potientiellt någon hastighet på att slippa router?

Jag hade en router som jag hade min server och resten av nätet kopplat till via switchar. När jag en dag skulle installera om servern och skulle kopiera in 6TB data till den så blev det problem. Routern kunde inte med en högre throughput än 30MB/s och när jag förde över filerna via den så dog netflix o.s.v =). Det står på nätet att den har en teoretisk på 900Mbit, men vad jag läst av andra som har den så är det inte ens i närheten.

Det är ett hörnfall som jag upplevde som man kan tänka på om man vill. Det skulle avhjälpas med en extra switch bakom routern eller en bättre router. Har kollat på en Ubiquiti Networks EdgeRouter 4 av just den anledningen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@hamlonab:
Ska det göras riktigt rätt ska de fasta kablarna mellan rummem vara installationskabel med solida ledare. Det ska sitta ett uttag i ena änden (ute vid klienterna) och en patchpanel vid switcharna.
Från uttagen till klienterna ska det vara patchkabel likaså från patchpanelen till switcharna och mellan switcharna och routern.

Att du har två switchar gör inte så mycket, men testa hastigheten mellan två enheter på två olika switchar och se om du ska koppla dem parallellt eller i serie.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Till TS, det ser väl rätt ut med installationskabel från ett ställe till alla rum. Möjligtvis att man borde satt en patchpanel där istället för ett dussin dubbla nätverksuttag. Har du hårdvaruswitch i routern är det inga problem att koppla två switchar till den.

Skrivet av kelthar:

Jag hade en router som jag hade min server och resten av nätet kopplat till via switchar. När jag en dag skulle installera om servern och skulle kopiera in 6TB data till den så blev det problem. Routern kunde inte med en högre throughput än 30MB/s och när jag förde över filerna via den så dog netflix o.s.v =). Det står på nätet att den har en teoretisk på 900Mbit, men vad jag läst av andra som har den så är det inte ens i närheten.

Det är ett hörnfall som jag upplevde som man kan tänka på om man vill. Det skulle avhjälpas med en extra switch bakom routern eller en bättre router. Har kollat på en Ubiquiti Networks EdgeRouter 4 av just den anledningen.

Just ER4 har faktiskt inget switchchip, utan bryggar man näten på de olika portarna kommer det att switchas i mjukvara. Man får gå upp någon storlek eller köra allt på en separat switch om det är viktigt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Just ER4 har faktiskt inget switchchip, utan bryggar man näten på de olika portarna kommer det att switchas i mjukvara. Man får gå upp någon storlek eller köra allt på en separat switch om det är viktigt.

Tack så mycket för den insikten! Det kanske inte spelar så mycket roll i mitt fall, men det kommer ju göra att jag sätter en switch efter den :). Jag hade tänkt ta en billig Netgear GS105, men ser att den inte kommer upp i 35MB/s och då är jag på samma ställe. Det står att den har 10 Gbit/s i switchad kapacitet. Hur är det kopplat till throughput egentligen?

Har du några tips på någon switch som är ganska bra, men inte för dyr? 100MB/s+?

GS105 valde jag med samma kriterier som min fru väljer teknikgrejor, jag tyckte att den såg fin ut.

Eller känner du till någon ER som har switch-chip och OpenVPN?

(Jag har fastnat lite för ER p.g.a att deras app ser så trevlig ut. Jag skulle vilja kunna kontrollera den med mobilen eller min Alexa. Stänga av och sätta på regler för youtube för barnen t.ex).

Fast Ubiquiti Networks EdgeRouter 12 kanske räcker, den är nästan dubbelt upp enligt deras info.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

@kelthar: Men får kliva upp till ER-12 om man vill ha inbyggd switch. Jag resonerade som så att om jag har separat switch och router så kan jag byta vilken som när det behövs. E.g. om 5Gbit/s switchar blir prisvärda de närmaste åren. Jag kör på en ER-4 (fiber in i SFP-porten) och D-Link DGS-108 som kostade 250 kr. Switcharna i sig ska väl inte vara begränsande, så det låter nästan som att du behöver leta efter felet någon annanstans.

Patchpanel för 10"-rack med 12 keystone-platser på väggen. Länk
12 st Keystone-moduler. Länk

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hamlonab:

@mrqaffe:

Det är 6 kablar dragna in till kontoret som då oxå ligger i källarplan.

Om jag förstår dig rätt så går trafik mellan två enheter som sitter till samma Switch, inte alls genom Routern. Eller det ska vara så i alla fall?
Det går som du skriver att köra 16+ switch. alt se till att datorer och NASar ligger på samma switch, medan tev TV och PS4 på den egna.

Oavsett, tjänar jag potientiellt någon hastighet på att slippa router?

Skrivet av teejee:

Det är alldeles utmärkt kopplat tycker jag. Att ha en switch istället för två (tre med routern) kommer inte förbättra något, alla större nätverk på företag har många switchar både i serie och parallellt utan problem.

En switch ger idag wirespeed, alla enheter kommer att kopplas ihop så de kan kommunicera med Gbit mellan varandra, har man i stället 3 switchar, (2 separata och den i routern) så får all trafik som går via routern tillsammans dela på 1 Gbit för all trafik går ju via samma länk där så jo det blir skillnad.

På företag är det en vanlig metod för att fördela bandbredd och det är ju inte heller ofta man har särskilt höga behöv av bandbredd på de flesta arbetsplatser på ett företag, folk verkar ju tom ofta ansluta sig med wifi ...
De flesta hanterar nog nått dokument på max nån megabyte i storlek eller ansluter mot nått som använder en webbläsare för interfacet så kraven på bandbredd är ganska låga för den vanliga arbetsplatsen.
Det är större chans att man gör större filöverföringar hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

@kelthar: Men får kliva upp till ER-12 om man vill ha inbyggd switch. Jag resonerade som så att om jag har separat switch och router så kan jag byta vilken som när det behövs. E.g. om 5Gbit/s switchar blir prisvärda de närmaste åren. Jag kör på en ER-4 (fiber in i SFP-porten) och D-Link DGS-108 som kostade 250 kr. Switcharna i sig ska väl inte vara begränsande, så det låter nästan som att du behöver leta efter felet någon annanstans.

Patchpanel för 10"-rack med 12 keystone-platser på väggen.
12 st Keystone-moduler.

Jäääävlar vilken söt låda.

Jag lutar lite åt det hållet också. Routern kan hålla på med det som den ska hålla på med, den ska inte behöva switcha paket mellan datorer. Det är ju just det som switcharna är till för. DGS-108 har 16 Gbit/s, medans GS105 har 10Gbit/s. GS108 har också 16Gbit/s. Då kan man ju lika bra ta en DGS-108 då den är billigare. Enda skillnaden är väl administrationen som finns på netgear och att den kör på layer 3 också? (om jag kollar prisjakt).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En switch ger idag wirespeed, alla enheter kommer att kopplas ihop så de kan kommunicera med Gbit mellan varandra, har man i stället 3 switchar, (2 separata och den i routern) så får all trafik som går via routern tillsammans dela på 1 Gbit för all trafik går ju via samma länk där så jo det blir skillnad.

På företag är det en vanlig metod för att fördela bandbredd och det är ju inte heller ofta man har särskilt höga behöv av bandbredd på de flesta arbetsplatser på ett företag, folk verkar ju tom ofta ansluta sig med wifi ...
De flesta hanterar nog nått dokument på max nån megabyte i storlek eller ansluter mot nått som använder en webbläsare för interfacet så kraven på bandbredd är ganska låga för den vanliga arbetsplatsen.
Det är större chans att man gör större filöverföringar hemma.

Det har du iofs rätt i men tittar man på TS setup så har jag svårt att se vid vilka use case det blir en flaskhals i praktiken. Jag tror alltså inte att TS kommer få snabbare eller stabilare nätverk i praktiken om han gör om sitt nätverk, men eftersom jag inte vet exakt hur han använder sina prylar så är det ju en gissning iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det har du iofs rätt i men tittar man på TS setup så har jag svårt att se vid vilka use case det blir en flaskhals i praktiken. Jag tror alltså inte att TS kommer få snabbare eller stabilare nätverk i praktiken om han gör om sitt nätverk, men eftersom jag inte vet exakt hur han använder sina prylar så är det ju en gissning iofs.

Mellan kablad stationär och tex NAS går det i ca 110MB, på samma switch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Till TS, det ser väl rätt ut med installationskabel från ett ställe till alla rum. Möjligtvis att man borde satt en patchpanel där istället för ett dussin dubbla nätverksuttag. Har du hårdvaruswitch i routern är det inga problem att koppla två switchar till den.

Just ER4 har faktiskt inget switchchip, utan bryggar man näten på de olika portarna kommer det att switchas i mjukvara. Man får gå upp någon storlek eller köra allt på en separat switch om det är viktigt.

Ja, så är det. Tanken med dessa större uttag i rad är givetvis att ge intrycket av en panel. Fördelen är att de inte bygger på djupet som en på el gör.
Teoretiskt borde funktionen vara samma i en riktig på panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Mellan kablad stationär och tex NAS går det i ca 110MB, på samma switch

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det är ju max vad man kan få på en 1 Gbit-lina oavsett. Så du har ju redan max där. Jag förstår inte varför du vill göra om ditt fasta nätverk. Bry dig inte om vad din kompis säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Precis, det är ju max vad man kan få på en 1 Gbit-lina oavsett. Så du har ju redan max där. Jag förstår inte varför du vill göra om ditt fasta nätverk. Bry dig inte om vad din kompis säger

Jag är nog rätt nöjd, mer bara intresserad av nätverk i allmänhet.