Man blir aldrig rikigt nöjd

Permalänk
Medlem

Man blir aldrig rikigt nöjd

Nu har man bytt ut hela datorn i hopp om att få en något bättre upplevelse i spel, det jag har fått uppleva är att det inte alltid en bra dator är svaret på bättre flyt i spel, den rigg jag har nu är en Ryzen 7 2700X 16GB ram och ett 5700XT Pulse till grafikkort. Startar upp mitt favoritspel Farming Simulator 19 och ser att den lätt håller 60fps med några enstaka dippar, dock märker jag snabbt att bilden trots bra dator inte är silkesmjukt utan "så kallad" microstutter plågar fortfarande upplevelsen, då tänker jag att en ny Freesync skärm med både 144hz panel och tekniken LFC om fps:en droppar under panelens frekvensspann skall väl ändå ge mig min underbara silkeslena spelupplevelse jämfört med min gamla Dell skärm från 2012 med 60Hz panel men ack så är inte fallet, samma microstutter som förut, kanske något bättre men inte silkeslent på långa vägar. Då börjar jag googla och stöter på detta med frametimes, nu står man här många tusenlappar fattigare och någon lösning till detta problem verkar inte finnas i sikte så det är nog bara att bita i det sura och acceptera viss ryckighet när man drar igång ett PC spel framöver.
På tal om frametimes så vandrar den på FS19 mellan 14ms till 23ms ungefär, det känns ju inte som det skulle vara så synbart men för mig blir det väldigt synbart, tänk om man kunde vara en av dem som inte lägger märke till detta fenomen, vad underbart det hade varit men är tyvärr lika känslig när man tittar på vanlig film om panoreringarna inte flyter mjukt.
Undrar när detta med frametimes blir ett minne blått, så man äntligen skulle kunna njuta fullt ut av sitt PC spelande.

Permalänk
Medlem

Hej Nightcrawler. Vad vill du att vi diskuterar i den här tråden? Det kan ju vara så att FS19 är ett dåligt optimerat spel. Styckeindelning är att föredra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Nu har man bytt ut hela datorn i hopp om att få en något bättre upplevelse i spel, det jag har fått uppleva är att det inte alltid en bra dator är svaret på bättre flyt i spel, den rigg jag har nu är en Ryzen 7 2700X 16GB ram och ett 5700XT Pulse till grafikkort. Startar upp mitt favoritspel Farming Simulator 19 och ser att den lätt håller 60fps med några enstaka dippar, dock märker jag snabbt att bilden trots bra dator inte är silkesmjukt utan "så kallad" microstutter plågar fortfarande upplevelsen, då tänker jag att en ny Freesync skärm med både 144hz panel och tekniken LFC om fps:en droppar under panelens frekvensspann skall väl ändå ge mig min underbara silkeslena spelupplevelse jämfört med min gamla Dell skärm från 2012 med 60Hz panel men ack så är inte fallet, samma microstutter som förut, kanske något bättre men inte silkeslent på långa vägar. Då börjar jag googla och stöter på detta med frametimes, nu står man här många tusenlappar fattigare och någon lösning till detta problem verkar inte finnas i sikte så det är nog bara att bita i det sura och acceptera viss ryckighet när man drar igång ett PC spel framöver.
På tal om frametimes så vandrar den på FS19 mellan 14ms till 23ms ungefär, det känns ju inte som det skulle vara så synbart men för mig blir det väldigt synbart, tänk om man kunde vara en av dem som inte lägger märke till detta fenomen, vad underbart det hade varit men är tyvärr lika känslig när man tittar på vanlig film om panoreringarna inte flyter mjukt.
Undrar när detta med frametimes blir ett minne blått, så man äntligen skulle kunna njuta fullt ut av sitt PC spelande.

Begränsa FPSen i spel till typ 60, 30 osv med hjälp av RivaTuner för Nvidia eller liknande för AMD ger bättre / stabilare frametimes. Kasta mängder med pengar på problemet löser väl sällan det, speciellt när det i mångt o mycket beror på spelet / mjukvara .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Här har du en video som visar hur du kan göra;
https://youtu.be/xsXFUVYPIx4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@Dreijer:
Det va nog mest att jag kände att ibland måste man skriva av sig om sina intryck därav att jag la det i övrigt.

Permalänk
Medlem

@pskjonte:

Kollade precis frametimes med MSI afterburner och det är så nära flatline man kan komma tror jag, har läst rätt mycket att Giants spelamotor till FS19 inte är den bästa och detta blev en ögonöppnare för mig med nästan idealisk frametime och nästan konstant fps (den är låst till 60 av spelmotorn) så finns det trots detta en känsla av ryckighet, jag kan ju också vara extremt känslig också.
Visst hade jag förhoppningar att FS19 skulle flyta bra mycket bättre men det va absolut inte skälet till en ny dator utan som den datorbyggare man är så har det kliat i fingrarna länge nog nu (nästan åtta år sedan sist) så bara glädjen av att bygga vuxenlego väer upp detta.

Permalänk
Medlem

@pskjonte:

Kollade faktiskt denna men efter att sett grafen på frametimes så känns det mer som att FS19 har en riktigt dålig spelmotor än något som jag kan ändra på i spelinställningarna.

Permalänk
Medlem

Microstutter beror oftast på spelet i sig, eller drivrutiner.

Jag får stutter i BF5 trots att jag kör i 100-160fps. Och det beror på spelet, inte datorn. Drar jag igång BF4 så får jag inget stutter överhuvudtaget.

Sen så skulle jag säga att man ändå inte bör köra med Ultra inställningar, High ser till 99% likadant ut. Själv strävar jag efter 100+ fps oavsett om man måste gå ner till Low. Men eftersom det spelet du pratar om är capat till 60 så funkar ju High

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350