Permalänk

Ansluta 2st bildskärmar

Hej! Har en Samsung (c27hg70qqu) skärm som jag använder som primär skärm till spel främst. Har även en gammal Benq lcd som ligger och skräpar som jag tänkt ha som sekundär skärm för surfande medans jag spelar. Grafikkortet har 1xhdmi och 3xdisplay-portar.

Kan jag använda den integrerade grafiken på moderkortet till den sekundära skärmen eller behöver jag införskaffa en adapter av något slag till grafikkortet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Du kan använda alla portar på grafikkortet samtidigt. Ett grafikkort kan hantera många skärmar.

Men som svar på din fråga; ja, om du sätter igång det integrerade grafikkortet i BIOS/UEFI så kan du koppla in en skärm dit också.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@PointMan:

Tack för responsen.

Okej, men jag behöver en adapter då antar jag? Kör hdmi på den äldre skärmen så därav min fråga

Mitt moderkort är ett Auros x570 elite och kör en Ryzen 7 3700x. Läste manualen för moderkortet och fann under Settings/IO Ports/Integrated Graphics att det fanns ett "Force" alternativ för integrerad grafik och en notering: "This item is present only when you install a CPU that supports this future" Hittar nämligen inte detta alternativ väl inne i BIOS. Går det att lösa?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte problemet. "Grafikkortet har 1xhdmi och 3xdisplay-portar.", din nuvarande primära skärm bör ha både HDMI och DP. Din tänkta sekundära skärm har HDMI, case solved? Skaffa en till kabel av rätt typ bara om du inte redan har det.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@PointMan:

Tack för responsen.

Okej, men jag behöver en adapter då antar jag? Kör hdmi på den äldre skärmen så därav min fråga

Mitt moderkort är ett Auros x570 elite och kör en Ryzen 7 3700x. Läste manualen för moderkortet och fann under Settings/IO Ports/Integrated Graphics att det fanns ett "Force" alternativ för integrerad grafik och en notering: "This item is present only when you install a CPU that supports this future" Hittar nämligen inte detta alternativ väl inne i BIOS. Går det att lösa?

Skit i det integrerade grafikkortet!

1. Köp en Displayport-kabel och koppla mellan din Samsungskärm och ditt grafikkorts Displayport-uttag.
2. Flytta HDMI kabeln (som jag antar att du använder i din Samsungskärm just nu) till din extraskärm som du vill koppla in.
3. Klart.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@PointMan:

Okej tack! Undrade bara om det gick att lösa utan att köpa kabel/adapter

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Losecontrol:

@PointMan:

Okej tack! Undrade bara om det gick att lösa utan att köpa kabel/adapter

Vad har du för kablar i dagsläget? Av det du skrivit får man uppfattningen att du har två "HDMI - HDMI"-kablar och att båda skärmarna ansluts såvida till HDMI-portar i datorerna. "problemet" är således att det bara finns en HDMI-port på grafikkortet och att du då tänkte att du kunde ansluta den sekundära skärmen till moderkortet som också har en HDMI? Om moderkortet har en HDMI-anslutning så är ju självklart svaret ja så länge som din processor har stöd för det. Läs manualen så lär du hitta hur du ska göra i BIOS om möjligheten finns.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

@Kiirozu:
Ja precis, 2st HDMI-HDMI. Ja alternativet finns ju uppenbarligen för detta moderkort enligt manualen, men då har inte min processor stöd för det vad jag förstår eftersom alternativet inte finns i BIOS. Så då får jag helt enkelt köpa en kabel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Losecontrol:

@Kiirozu:
Ja precis, 2st HDMI-HDMI. Ja alternativet finns ju uppenbarligen för detta moderkort enligt manualen, men då har inte min processor stöd för det vad jag förstår eftersom alternativet inte finns i BIOS. Så då får jag helt enkelt köpa en kabel.

Jag är ingen expert på AMD men av en snabb sökning på Internet så hittade jag att 3700X inte har någon integrerad grafik, så det är därför det inte fungerar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra på integrerade grafikkretsen då du helt enkelt inte har en. Din enda möjlighet är att koppla båda till gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce