Ta enorma screenshots för att skriva ut tavlor i 8K-16K - Finns det program för detta?

Permalänk
Sötast

Ta enorma screenshots för att skriva ut tavlor i 8K-16K - Finns det program för detta?

Hej!

Hade tänkt liva upp väggarna med... tavlor-ish

Har vissa idéer om att printa upp skärmdumpar på 50-100CM tryck och rama dem.

Det skulle dock betyda att jag skulle behöva ta skärmdumpar i 8K-16K upplösning.

Som bäst har jag en 4K monitor och av det jag har läst så tror inte det blir tillräckligt hög PPI för print.

Hittar ingen metod för att ta skärmdumpar i denna upplösning.
Några spel har stöd för att köra högre än native res för att sedan skala ner den, tyvärr så blir upplösningen därmed oförändrad när man skärmumpar.

Det jag kan tänka mig rent spontant är att köra en virtuell maskin med en virtuell skärm på valfri upplösning, har dock en svidande aning om att spelet lär krasha långt innan jag får upp bild på skärmen dock. Speciellt med tanke på att jag ej har hårdvara som stödjer pci-passthrough.

Idéer? Program? Lösningar? Något?

Permalänk
Medlem

Är det inte en grej nVidia Ansel är till för?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mordekai:

Är det inte en grej nVidia Ansel är till för?

Huh!
Inte hört om Ansel tidigare.

Ser dock ut som att de låst ner Ansel till RTX för skärmdumpar i 8K (suck nVidia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Huh!
Inte hört om Ansel tidigare.

Ser dock ut som att de låst ner Ansel till RTX för skärmdumpar i 8K (suck nVidia)

Funktionen du pratar om är väl uppskalningen till 8k som sköts av turings 'AI'-funktionalitet?

Vad du är ute efter är väl snarare super resolution-funktionen som funnits sen 2016 nån gång.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Huh!
Inte hört om Ansel tidigare.

Ser dock ut som att de låst ner Ansel till RTX för skärmdumpar i 8K (suck nVidia)

Trist. Lät ju annars som du gjorde reklam för nVidia med den frågan. Du får väl i alla fall extremt bra rendering och möjligheter att finjustera renderingen så den lämpar sig för uppskalning.

Permalänk
Medlem

GeDoSaTo gör precis detta, http://blog.metaclassofnil.com/?page_id=582 (vet ärligt talat inte om du kommer kunna ta screenshots i den högre upplösningen eller om den bara skalar ner åt dig, har inte testat programmet själv).

Vet även att Unreal Engine 3-spel (t.ex. Mirror's Edge) har ett kommando som heter "tiledshot" som låter dig ta sjukt högupplösta screenshots (detta har jag testat själv och kan bekräfta att det funkar, har tagit screenshots i 32K utan problem).

Permalänk
Medlem

Nej verkar vara max 32k (16x4k) för alla GPUer efter 6xx.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/237240/3...

Permalänk
Sötast

Tackar enormt för svaren, aldrig hört dessa funktioner innan.
Å andra sidan så har jag aldrig försökt ta så stora skärmdumpar tidigare heller
Skall testa både super samt gedosato under morgondagen.
Tack!