Steams distributionsavtal förhindrar lång exklusivitet för Red Dead Redemption 2

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Epic Games har ingenting att erbjuda förutom mutor, det är det som är hela grejen. Det är slutkunden som får betala genom att få en rudimentär klient med så minimal funktionalitet (och kostnader) som Epic kan komma undan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det är ju så Epic gör. Släpp det exklusivt i 1 år hos hos eller inte alls hos oss.

fast du har nog väldigt fel där, Det Epic gör är snarare "Släpp det exklusivt hos oss ett år så får du en ENORM summa pengar av oss" Finns inget bevis alls på att Epic har nekat spel från att säljas hos dom bara för att dom inte vill vara exklusiva hos Epic.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Tenerezza: det stämmer det, jag formulerade om det till att klausulen uppmärksammades under september månad.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast du har nog väldigt fel där, Det Epic gör är snarare "Släpp det exklusivt hos oss ett år så får du en ENORM summa pengar av oss" Finns inget bevis alls på att Epic har nekat spel från att säljas hos dom bara för att dom inte vill vara exklusiva hos Epic.

Jo det stod på fz. letar så jag hittar nog det till slut.
Stod om en utvecklare som sade nej och då inte fick vara i butiken alls pga av det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Pepsin: Epic Games har ingenting att erbjuda förutom mutor, det är det som är hela grejen. Det är slutkunden som får betala genom att få en rudimentär klient med så minimal funktionalitet (och kostnader) som Epic kan komma undan med.

Fast finns en anledning till detta, är inte direkt gratis att utveckla dessa typer av klienter. Och med Steam som haft mer eller mindre monopol så är Epic dom första som lyckats rå på Steam. Sure är som du säger att samma funktioner inte finns på Epic osv men detta är juuh något dom arbetar på och som kommer komma med tiden, liksom hur lång tid tog det inte för steam att få alla dom funktionerna dom har idag? skulle nog anta att Epic kommer så småningom va likvärdigt och dom kommer förmodligen göra det EXTREMT mycket snabbare än vad steam gjorde det.

att tycka Epic är päst å pina är väl helt okej, men tänk då på att det Epic gör i slutändan är att dom ger oss konsumenter mer och bättre spel! iom mer pengar till utvecklarna. Och i mitt tycke så föredrar jag det framför att kunna få achievements och en mer välpolerad butik/klient under något/några år.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jo det stod på fz. letar så jag hittar nog det till slut.
Stod om en utvecklare som sade nej och då inte fick vara i butiken alls pga av det.

Fz

citerar det jag menar

"I wish the Epic Store would allow indie games to be sold there non-exclusively, as they do with larger, still unreleased games (Cyberpunk 2077), so players can enjoy what they want: a choice."

Detta tolkar jag som han inte fick sälja spelet där om han inte gick med på exklusivt i ett år först.
Jag kan iaf inte tolka detta på annat sett.
Man kan ju undra hur detta gynnar utvecklare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast finns en anledning till detta, är inte direkt gratis att utveckla dessa typer av klienter. Och med Steam som haft mer eller mindre monopol så är Epic dom första som lyckats rå på Steam. Sure är som du säger att samma funktioner inte finns på Epic osv men detta är juuh något dom arbetar på och som kommer komma med tiden, liksom hur lång tid tog det inte för steam att få alla dom funktionerna dom har idag? skulle nog anta att Epic kommer så småningom va likvärdigt och dom kommer förmodligen göra det EXTREMT mycket snabbare än vad steam gjorde det.

att tycka Epic är päst å pina är väl helt okej, men tänk då på att det Epic gör i slutändan är att dom ger oss konsumenter mer och bättre spel! iom mer pengar till utvecklarna. Och i mitt tycke så föredrar jag det framför att kunna få achievements och en mer välpolerad butik/klient under något/några år.

Alltså Steam har ju redan lagt basen för vad som ska förväntas av en launcher, att dom kommer dit snabbare är inget plus att dom inte släpper en launcher med äns hälften av funktionerna är därimot ett stort minus. Steam har lagt ner otaligt många miljoner och år för att utveckla testa och se till så att deras launcher blir så bra som möjligt. Med andra ord är det lättare att komma tvåa än etta i detta sammanhanget. För det andra så har Humble Bundle och GoG klarat sej väldigt bra trotts detta "Steam har alltid haft mega monopol och man har inte kunnat köpa något utanför dom". Du vet inte om utvecklare får se en krona av den mindre andel Epic tar, det är utgivaren som får dom. Utvecklarna till Metro serien blev till och med besvikna på deras utgivares val att göra det exklusivt till Epic. Samt att Steam har alltid haft sin Key policy där Steam tar 0% av andelen men ändå tillåter folk använda deras servrar, workshop, community och launcher helt gratis.

Förstår verkligen inte vad ni ser som är så himmla bra med Epic, ni blir ju tvingade till att använda deras launcher, hur kan detta vara bra?

Permalänk
Medlem

Nice , men betyder inte detta att spel som just nu har exklusivitet på epic utestängs från steam helt och hållet? rip senaste årets spelsläpp lixom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast finns en anledning till detta, är inte direkt gratis att utveckla dessa typer av klienter.

Det är viss funktionalitet du betalar för hos Steam, något som uppenbarligen gått hem hos kunderna.

Skrivet av norrby89:

men detta är juuh något dom arbetar på och som kommer komma med tiden,

Nej, det är det som är grejen. Om de hade varit intresserade av det så hade de lagt alla mut-miljoner på att utveckla sin klient istället, särskilt med tanke på hur mycket försprång de har bara av att kunna observera Steams utveckling under drygt 15 års tid.

Skrivet av norrby89:

liksom hur lång tid tog det inte för steam att få alla dom funktionerna dom har idag? skulle nog anta att Epic kommer så småningom va likvärdigt och dom kommer förmodligen göra det EXTREMT mycket snabbare än vad steam gjorde det.

Steam startade år 2003. Det var IT-världens utveckling som tog tiden du refererar till.

Skrivet av norrby89:

att tycka Epic är päst å pina är väl helt okej, men tänk då på att det Epic gör i slutändan är att dom ger oss konsumenter mer och bättre spel! iom mer pengar till utvecklarna.

Det är helt enkelt inte sant. Det är precis som när politiker spinner populära åsikter till politiska löften, de har ingenting att visa upp i förväg och gör ingenting som visar att de menar allvar med löftena. I slutet blir i princip allt som det var innan.

Skrivet av norrby89:

Och i mitt tycke så föredrar jag det framför att kunna få achievements och en mer välpolerad butik/klient under något/några år.

Spelmarknaden kommer bara förändras av att speltillverkare gör spel som är tillräckligt intressanta för folk att vilja betala för att spela. Inga pengar i världen kan hjälpa en hjärndöd copy-paste-idé med noll återspelbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är viss funktionalitet du betalar för hos Steam, något som uppenbarligen gått hem hos kunderna.
Nej, det är det som är grejen. Om de hade varit intresserade av det så hade de lagt alla mut-miljoner på att utveckla sin klient istället, särskilt med tanke på hur mycket försprång de har bara av att kunna observera Steams utveckling under drygt 15 års tid.
Steam startade år 2003. Det var IT-världens utveckling som tog tiden du refererar till.
Det är helt enkelt inte sant. Det är precis som när politiker spinner populära åsikter till politiska löften, de har ingenting att visa upp i förväg och gör ingenting som visar att de menar allvar. I slutet blir i princip allt som det var innan.
Spelmarknaden kommer bara förändras av att speltillverkare gör spel som är tillräckligt intressanta för folk att vilja betala för att spela. Inga pengar i världen kan hjälpa en hjärndöd copy-paste-idé med noll återspelbarhet.

Om de nu vart så enkelt varför är då Epic dom första som gör det? Och man måste samtidigt se det från företagets sida. Att lägga flera miljoner på att utväckla en produkt för att försöka konkurrera med en jätte som har mer eller mindre monopol är inte något som är riskfritt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om de nu vart så enkelt varför är då Epic dom första som gör det? Och man måste samtidigt se det från företagets sida. Att lägga flera miljoner på att utväckla en produkt för att försöka konkurrera med en jätte som har mer eller mindre monopol är inte något som är riskfritt.

Steam har dock inget monopol, inte ens ett de facto-monopol, särskilt inte när man tittar på hur fri utvecklaren är att sälja Steam-nycklar oberoende av att betala Steam. Du och många andra verkar ha svårt att förstå att Steams plattform varit framgångsrik och att säljare och köpare mötts på deras marknadsplats för att det har fungerat bra, istället för att muta och köra över kunderna.

Epic struntar i kunderna, de vill bara åt kakan. De räknar kallt med att få tillbaka exklusivitets-mutorna på att kunderna måste använda deras butik om de vill spela vissa titlar medan de är populära.

Permalänk

Jag är, till skillnad från många andra, faktiskt riktigt trött på Steam. Tycker den chanserat väldigt mycket de senaste åren. Den är seg, upplever mer buggar idag och framför allt är hela butiken bara fylld med skit och early access. Har satt, i runda slängar, 4500 spel som "ignore" de senaste åren (lite av en sport har det varit ) och det enda som kommer upp nu är massa hobbyprojekt är gjort av någon ryss eller småsnuskiga hentai-puzzelspel

Jag går mot strömmen jag, kollar GOG, Uplay, EGS osv INNAN jag måste köpa något på Steam. Som singleplayerspelare har jag aldrig upplevt en brist i form av vänlista, achivments och annat jag inte är intresserad av. Launchers stör mig inte ett dugg faktiskt. Är inte svårare att ha ett par genvägar på skrivbordet.

Sist men inte minst tycker jag Valve är förbannat lata när de lämnade en av världens största spelserier i en cliffhanger och rent nonchalant skiter i att utveckla spelet vidare.

Permalänk
Medlem

Känns ju väldigt exklusivt att spela det ett år efter konsolsläpp. Säkert ett väldigt trevligt spel men jag ledsnade på denna väntan och kommer av ren princip att sura ihop och försöka ha kul för mina slantar i något annat spel. Alternativt plocka upp det på någon rea i framtiden, kunde jag stå ut i ett år kan jag stå ut att vänta ännu längre.

Permalänk
Medlem

Äh, alla pengarna går till Raptor Jesus ändå så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om det nu prompt måste finnas 10 launchers, kan inte alla spel släppas överallt samtidigt så får alla själv avgöra var de vill handla/spela skiten?

Ja och på fysisk skiva! Saknar den tiden och spel har blivit dyrare sen de blev digital exklusiva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Att vilja dra in pengar är en sak, men nu är det ju ett illa dolt hot. "Antingen släpper ni hos oss också eller så är ni inte välkomna". Det finns många sätt att markera på, men det här är iaf för mig tydligt att det handlar om att skrämma skapare till att använda Valve - något som dom förmodligen inte hade gjort iom att vissa andra tar mindre betalt för varje såld licens. Är jag hård i kritiken? Ja. Kan jag ha uttryckt mig tydligare, också ja. Står jag för den? Ja.

Samma sak gäller ju för filmer i bio-branschen, inte fan gnälls det där från folket på att de vill visa sina filmer exklusivt i 2-4 månader innan DVD? Klart som fan att man vill vara först med spel, filmer, musik, etc. det är månt och mycket färskvaror. Om det inte vore färskvaror så skulle det finnas hur många biografer som helst som bara kör gamla filmer som är 2-5 år gamla, osv... Det är lite som att gnälla på att folk inte skjuter sig själva i foten, för det är närmast vad det är om man ger upp rätten till att få vara först.

Skulle du fortfarande handla hos elgiganten om du visste att alla deras TVs, mobiler, datorer kommer först 2-3 månader senare och fortfarande kostar lika mycket?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Samma sak gäller ju för filmer i bio-branschen, inte fan gnälls det där från folket på att de vill visa sina filmer exklusivt i 2-4 månader innan DVD? Klart som fan att man vill vara först med spel, filmer, musik, etc. det är månt och mycket färskvaror. Om det inte vore färskvaror så skulle det finnas hur många biografer som helst som bara kör gamla filmer som är 2-5 år gamla, osv... Det är lite som att gnälla på att folk inte skjuter sig själva i foten, för det är närmast vad det är om man ger upp rätten till att få vara först.

Skulle du fortfarande handla hos elgiganten om du visste att alla deras TVs, mobiler, datorer kommer först 2-3 månader senare och fortfarande kostar lika mycket?

Jag gnäller rätt rejält på just det där med film, men å andra sidan skulle färre gå på bio om exklusiviteten inte var närmare ett halvår för vissa rullar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag gnäller rätt rejält på just det där med film, men å andra sidan skulle färre gå på bio om exklusiviteten inte var närmare ett halvår för vissa rullar.

I själva branschen så gnälls det en del, men flesta människor fattar att biograferna skulle gå under på en kvart om det ändrades. Även netflix kör ju sina bästa filmer på bio 2-4 veckor innan de släpps.

Dvs. de flesta fattar att det finns lite ge och ta när det handlar om distribution av "kultur" (film, musik och spel).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

I själva branschen så gnälls det en del, men flesta människor fattar att biograferna skulle gå under på en kvart om det ändrades. Även netflix kör ju sina bästa filmer på bio 2-4 veckor innan de släpps.

Dvs. de flesta fattar att det finns lite ge och ta när det handlar om distribution av "kultur" (film, musik och spel).

Klart man fattar, biograferna skulle inte bli långlivade direkt, har bekant som sköter biograf. Bara tråkigt att exklusiviteten är så lång ibland.

På spel finns inte riktigt samma fenomen, och liknelsen haltar lite... Men visst, förstår poängen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Klart man fattar, biograferna skulle inte bli långlivade direkt, har bekant som sköter biograf. Bara tråkigt att exklusiviteten är så lång ibland.

På spel finns inte riktigt samma fenomen, och liknelsen haltar lite... Men visst, förstår poängen.

Nej, på spel finns inte samma fenomen, och det är just det Steam försöker bevara, dvs. att de inte ska behöva få spel "efter de är relevanta". Knappast orimligt att säga "får inte vi tillgång till er produkt som våra konkurrenter får inom 30 dagar så kommer vi inte heller sälja er produkt". Om man säger såhär, jag förstår alla sidor på detta mynt, jag fattar att Rockstar vill sälja själva med större vinstandel och jag fattar att Steam inte vill vara sist på pucken och bara få smulor.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Nej, på spel finns inte samma fenomen, och det är just det Steam försöker bevara, dvs. att de inte ska behöva få spel "efter de är relevanta". Knappast orimligt att säga "får inte vi tillgång till er produkt som våra konkurrenter får inom 30 dagar så kommer vi inte heller sälja er produkt". Om man säger såhär, jag förstår alla sidor på detta mynt, jag fattar att Rockstar vill sälja själva med större vinstandel och jag fattar att Steam inte vill vara sist på pucken och bara få smulor.

Precis, är själv glad över hur Valve skött det hela med Epic... Inga större uttalanden, inget tjaffs, bara ändringar i policy. Kunde lätt blivit blivit årets drama annars.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Hur funkar det här distributionsavtalet med t.ex. Surviving the Aftermath some Paradox precis utannonserade? Det är exklusivt för Epic och Xbox under early access, och kommer till steam sent 2020.

Visa signatur

De e najs...

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Fast finns en anledning till detta, är inte direkt gratis att utveckla dessa typer av klienter. Och med Steam som haft mer eller mindre monopol så är Epic dom första som lyckats rå på Steam.

Varför då lägga massa pengar på att få exclusiva spel på klienten innan dom utvecklat en klient som faktiskt har någon större fördel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolmanstar:

Varför då lägga massa pengar på att få exclusiva spel på klienten innan dom utvecklat en klient som faktiskt har någon större fördel?

Skickades från m.sweclockers.com

Epic Game Store - Early Access Edition.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast du har nog väldigt fel där, Det Epic gör är snarare "Släpp det exklusivt hos oss ett år så får du en ENORM summa pengar av oss" Finns inget bevis alls på att Epic har nekat spel från att säljas hos dom bara för att dom inte vill vara exklusiva hos Epic.

Nej det är du som har väldigt fel.
https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-08-19-darq-dev-hi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bättre då att låta bli att släppa till Steam, annars fortsätter de äga marknaden med järnhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inga jätteproblem med epic-store, men så jävla svårt kan det inte vara att kopiera konkurrenterna, speciellt inte med Epics guldkista.
De är iallafall inte lika värdelösa som EA.
Kommer att köpa RD2 på steam, kanske på en rea.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som vurmar för Epic som inte spelar Fortnite? Det är ingen dold anklagelse i den frågan, utan jag är helt enkelt uppriktigt nyfiken på svaret. Vad finns det i Epic Store förutom deras egna titlar som lockar? De exklusiva titlarna i all ära, men byter man klient för att man annars tvingas vänta 1 år för något enskilt spel?

Min uppfattning är att det är ett generationskrig snarare än ett klientkrig. Fortnite-generationen ser inga problem med Epic, eftersom de ändå använder klienten, så det är bara en ren vinst om den får ett större utbud. Är man för gammal för Fortnite så sitter man förmodligen redan i Steam med ett stort bibliotek som man inte vill lämna, och då blir det naturligt att klaga på utvecklingen.

I slutändan vill jag bara ha en central hantering av achievements. Hoppades på GoG Galaxy 2.0 men får väl fortsätta hoppas, för den är långt ifrån målet. Kan man synka achievements mellan olika plattformar så skulle jag välja klient/plattform helt utifrån funktion, utbud och smak. Visst är det trist att inte en plattform och en klient har allt, men vi får nog betrakta Steams gyllene era som en parentes.

Det är för mycket pengar i spel numera så det var bara en tidsfråga innan det dök upp en aktör med djupa fickor som utmanade Steams särställning.

Permalänk

Finns det någon källa till detta? Med tanke på att Valves avtal har sett liknande ut sedan åtminstone 2012 och det inte verkar ha hindrat andra från Epic-exklusivitet, så ställer jag mig lite frågande till om det verkligen stämmer. Med tanke på hur mycket Valve har tjänat (och fortfarande tjänar) på GTAV så har jag svårt att se någon anledning att vägra släppa RDR2 på Steam även om det var ett år senare, skulle snarare tro att det beror på hur mycket Epic ville betala Rockstar/Take-Two för exklusiviteten.

Det det där med 25% mer är från Epic är nog inte heller helt rättvisande. Valve tar 30% på försäljning under 10M$, 25% på 10-50M$ och 20% på föräljning över 50M$ (källa), så om pc-versionen inte är helt katastrofal kommer det fort bli mindre än 25% per kopia. Jag har för mig att Epic, till skillnad från Valve, tillåter mikrotransaktioner genom Rockstar Launcher (dvs blir kostnaden vad det kostar att genomföra kreditkortstransaktioner jämfört med ~20% för Valve), om det stämmer är Epic lika bra som den egna launchern för mikrotransaktionerna, vilket borde vara högst relevant för RDR2. Kan dock inte hitta någon källa till detta.

Permalänk
Medlem

Denna policyn gäller bara om det redan finns en sida på Steam för spelet.
Regeln är i plats för att företag inte ska få gratis marknadsföring via Steam för att sedan inte släppa det på Steam (Metro, Borderlands 3 som exempel.)

Att det bara är 30 dagar exklusivt på Epic launcher (Läs, 30 dagar inte på Steam.) är antagligen för att Rockstar skulle kräva en kopiös summa pengar för att spelet skulle vara exklusivt 6 månader till ett år.