Gamingdator till blivande 9-åring - vad sjutton ska en icke-gamande, men datorintresserad förälder välja?

Permalänk
Medlem

Gamingdator till blivande 9-åring - vad sjutton ska en icke-gamande, men datorintresserad förälder välja?

Hallojs!
Vi har en son som fyller 9 snart och önskar sig en gamingdator så mycket så han håller på att gå sönder.

Hans kusin har haft en maskin snart ett år och han spelar Micecraft med mods, Scrap Mecanic och Fortnite där.
Jag tappade (tyvärr) mitt spelintresse redan på mellanstadiet för väldigt många år sedan. Är klart intresserad av datorer och sånt annars, men prestandakrav för spel har jag ingen egentlig susning om. Jag har sökt och läst en del men får inte nån tydlig bild.
Självklart kan man göra det enkelt och överdimensionera våldsamt, men en dator brukar ju inte stå och mogna och bli bättre och bättre. Det gäller alltså att träffa sweetspoten så att det funkar bra med det han vill spela nu och helst nåt år frammåt...och säger man så så åker väl priset upp många tusen direkt.

Några mer specifika frågor:

Skärmar, paneler, bildformat och frekvenser:
Kusinen har en krokig 31.5"-skärm med en 2560*1440 VA-panel. Den tycker han såklart är häftig och en sån kostar strax över 6k.
Det tycker jag egentligen är i överkant. Kanske en 27" kan räcka.
Men sen det där med bildformat. Hur mycket maskin krävs det för att mata en skärm med 1440p?
Är det mer dumt att köpa en sådan för att man ändå får mata ut 1080p om man inte lägger >15k på "datorklumpen", som han säger den lille parveln?
TN, VA och IPS? Som fotoentusiast har jag alltid flytt TN-paneler som pesten. Men bland gamers verkar de fortfarande vara populära, ffa med avseende på budget.
Tittade på bl a MSI Optix MAG271CQR som ligger på drygt 4kkr. Kan det vara ett vettigt val? Krokig skärm tycker han är tufft har jag förstått. För att komma över Nvidias G-syncmodul måste man ju däremot gå ner på en TN-panel för att inte dubbla den summan.
Hur nödvändig är den där G-syncmodulen, eller funkar VESA adaptive sync/AMD Freesync tillräckligt bra även med NVidia-kort?

Grafikkort och processor:
Maskiner med typ 9400F tycker jag är "tillräckligt" dyra budgeten och vad jag tycker en 9-åring bör få.
Som jag fattat det är det till stor del GPUn som utnyttjas i spel, men någon stans läste jag att CPUn har betydelse också och att det bör vara balanserat. Hur tänker man bäst? Vilka CPUer passar med vilka GPUer?
1660-kort verkar ligga mellan 3-4kkr och dyrare än så känns inte aktuellt. Frågan är om det går att snåla och krypa ner något, eller är det dumt? Det är ju tråkigt att om det blir som för grabbens syssling som fick en maskin som hans föräldrar köpte med avseende på vad han då sa att han skulle spela och som sysslingen tyckte var alldeles för trött efter bara någon månad. Samtidigt är det ingen idé att köpa en maskin han använder 30% av prestandan i och ska växa i om flera år.

Nvidia eller AMD grafik?
Jag har (med ett undantag, för en Cyrix i mitten på 90-talet) alltid haft Intel-processorer och om jag haft extern grafik kört Nvidia.
Dock har jag läst att AMD-processor och Radeon-kort kan ge mer pang/kr. Historiskt hörde jag att Radeon hade värmeproblem, men det kanske försvann för 20 år sedan?
AMD Radeon verkar köra med VESA adaptive sync/AMD Freesync som verkar mer öppet än G-sync och G-sync Compatible, som det är väldigt begränsad kompatibilitetslista för.
Men frågan är vad en 9-åring har för krav i Scrap Mechanic och Fortnite?

Diskar:
Flera system jag tittat på har en NVMe-disk på ca 500GB och så en snurredisk på kanske 1TB.
Hur utrymmeskrävande är dagens spel?
Snurrediskar tycker jag känns rätt gammalt och jag slutade med såna på jobbet för ett par år sen. Men firman är ju något köpstarkare än jag själv...
Hur utrymmeskrävande är dagens spel?
Hur gör ni gamers? Använder ni en billigare lagringsdisk till något i spelen, eller är den bara att dumpa bilder och filmer och annat kraffs på? Snurrediskar har jag en hög utrangerade i lådan, så det kan jag ju sätta i vid behov om behov av billig lagring kommer, eller så får han väl en katalog på filservern...

Om man säger att man ska ha ett komplett kit, helst en krokig skärm, en "datorklump" och ett "snyggt gamingtangentbord och mus" (ja, att det lyser lite och ser tufft ut är nog det som räknas mest när man är 9 år och om det är äkta cherry-switchar eller nåt billigt plagiat, eller om det inte är mekaniskt alls tror jag är av underordnad betydelse i hans värld) och siktar på att inte betala mer än 15k...(för det sticker alltid nån tusing extra innan man prickar köpknappen), vad prioriterar man då?
Går det att kapa ytterligare på den budgeten, eller är det stendumt?

Det var nog ett långt och aningen svamligt inlägg - men snälla gamers, hjälp mig med lite input och bra råd!

Permalänk
Inaktiv

"Hur nödvändig är den där G-syncmodulen, eller funkar VESA adaptive sync/AMD Freesync tillräckligt bra även med NVidia-kort?"
Min erfarenhet är att Nvidia med Freesync verifierad skärm = fungerar, observera skärmen måste vara med på Nvidias lista för att helt enkelt fungera som tänkt. 27 eller 24-25" beror på avståndet till skärmen skulle jag vilja meddela, fast som fotokunnig borde du ha det i åtanke redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

"Hur nödvändig är den där G-syncmodulen, eller funkar VESA adaptive sync/AMD Freesync tillräckligt bra även med NVidia-kort?"
Min erfarenhet är att Nvidia med Freesync verifierad skärm = fungerar, observera skärmen måste vara med på Nvidias lista för att helt enkelt fungera som tänkt. 27 eller 24-25" beror på avståndet till skärmen skulle jag vilja meddela, fast som fotokunnig borde du ha det i åtanke redan.

Nja...det där med skärmstorlek tycker jag man tänker annorlunda om numera även som fotoentusiast och det beror självklart även på upplösning (bildformat/panelstorlek). Hög upplösning gör att man kan sitta närmare en större skärm. Med en rörlig bild tror jag dock man blir mindre kräsen på upplösning än med stillbild där man har mer tid att upptäcka defekter och "dåligheter".
När jag var liten skulle en TV vara lika stor som knytnäven på en utsträckt arm. En så liten TV skulle jag aldrig acceptera idag.
När jag köpte och packade upp min 24":are till datorn för många år sen så kändes den "onödigt stor" första kvällen (även om jag då haft en sån på jobbet ett drygt år). Men redan dag två hade den lixom krympt och kändes bara bra.
Stor bildyta är ju häftigt. Visst, man kan få nackskador om man måste vrida för mycket på huvudet, men jag tycker ändå att en stor bild ger mer känsla i de flesta lägen....
Dock har ju en plattskärm bara ett enda nativt bildformat och allt annat måste emuleras. Skickar man en 1080p signal till en 2560*1440-panel måste den ju göras om och där tappar man kvalitet. Så har man inte datorkraft att leverera skärmens nativa format så är det väl bättre att köpa en skärm som passar det man har råd att mata ut?
Därmed frågan om balans mellan skär och "datorklump" och sen frågan om balans i "datorklumpen" hur man ska balansera CPU vs GPU.

Nvidias lista är ju väldigt kort, så därför funderar jag på om AMD Radeon funkar för ett bredare spektra av kombinationer?
G-syncmodul blir ju ganska mycket mer pengar för samma bildyta och paneltyp och då lär budgeten spricka (om jag inte går ner på TN och 24", men jag är rädd att 9-åringen är för bortskämd för att imponeras av en 24. Men hur mycket man måste trimma utmatningsfrekvens på grafikkortet och inställningar i skärmen vet jag inte. Dagens barn vill ju tyvärr bara att allt ska vara färdigt och funka. När jag var liten var det mycket krångel med minnesområden (EMM386.exe och HIMEM.sys) och annat för att ens lyckas starta ett spel...
Eller funkar ett Nvidia-kort tillräckligt bra med de skärmar som det står AMD Freesync på, där Freesync är baserat på den öppna standarden VESA Adaptive sync som även Nvidia börjat anamma och anpassa sig till, även om det bara är ett fåtal skärmar som är testade och godkända av Nvidia?

Permalänk
Medlem

Har slängt ihop en setup som skall funka bra nu och flera år framåt.
Det är exklusive windows och montering, men 15K spärren uppnås nästan
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12894573

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk

Jag uppgraderade precis en gammal dator åt min 11-åring som spelar Roblox med en AM3-processor, ett GTX680 grafikkort och en 128 GB samsung SSD. Uppgraderingen kostade ca 1000 kr och spelen hon spelar går i hennes ögon lika snabbt som på min dator. Skärm på 1680x1050, hörlurar, tangentbord och mus fick hon ta från mina avlagda grejor i källaren.
Det tyckte jag kändes som en lämplig investering i en första dator åt ett barn.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnbull:

Nja...det där med skärmstorlek tycker jag man tänker annorlunda om numera även som fotoentusiast och det beror självklart även på upplösning (bildformat/panelstorlek). Hög upplösning gör att man kan sitta närmare en större skärm. Med en rörlig bild tror jag dock man blir mindre kräsen på upplösning än med stillbild där man har mer tid att upptäcka defekter och "dåligheter".
När jag var liten skulle en TV vara lika stor som knytnäven på en utsträckt arm. En så liten TV skulle jag aldrig acceptera idag.
När jag köpte och packade upp min 24":are till datorn för många år sen så kändes den "onödigt stor" första kvällen (även om jag då haft en sån på jobbet ett drygt år). Men redan dag två hade den lixom krympt och kändes bara bra.
Stor bildyta är ju häftigt. Visst, man kan få nackskador om man måste vrida för mycket på huvudet, men jag tycker ändå att en stor bild ger mer känsla i de flesta lägen....
Dock har ju en plattskärm bara ett enda nativt bildformat och allt annat måste emuleras. Skickar man en 1080p signal till en 2560*1440-panel måste den ju göras om och där tappar man kvalitet. Så har man inte datorkraft att leverera skärmens nativa format så är det väl bättre att köpa en skärm som passar det man har råd att mata ut?
Därmed frågan om balans mellan skär och "datorklump" och sen frågan om balans i "datorklumpen" hur man ska balansera CPU vs GPU.

Nvidias lista är ju väldigt kort, så därför funderar jag på om AMD Radeon funkar för ett bredare spektra av kombinationer?
G-syncmodul blir ju ganska mycket mer pengar för samma bildyta och paneltyp och då lär budgeten spricka (om jag inte går ner på TN och 24", men jag är rädd att 9-åringen är för bortskämd för att imponeras av en 24. Men hur mycket man måste trimma utmatningsfrekvens på grafikkortet och inställningar i skärmen vet jag inte. Dagens barn vill ju tyvärr bara att allt ska vara färdigt och funka. När jag var liten var det mycket krångel med minnesområden (EMM386.exe och HIMEM.sys) och annat för att ens lyckas starta ett spel...
Eller funkar ett Nvidia-kort tillräckligt bra med de skärmar som det står AMD Freesync på, där Freesync är baserat på den öppna standarden VESA Adaptive sync som även Nvidia börjat anamma och anpassa sig till, även om det bara är ett fåtal skärmar som är testade och godkända av Nvidia?

Lite det jag menade angående pixlar och skärmstorlek, jag är fåordig
Det går köra 144Hz låst med Nvidia grafikkort, vet inte om freesync/nvidia ger speciellt mycket om man inte är riktigt tävlingsinriktad. De jag känner till, kör skärmen på högsta möjliga Hz och sänker grafiken så det blir en 200+ fps istället. Fast jag har inte kollat om de kör med *sync, nu för tiden, på skärm eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke93:

Har slängt ihop en setup som skall funka bra nu och flera år framåt.
Det är exklusive windows och montering, men 15K spärren uppnås nästan
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12894573https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12894573

Tackar för tipset!
Ger en bra utgångspunkt för den okända AMD-sidan.
Dock skulle jag nog byta snurredisken mot en NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag uppgraderade precis en gammal dator åt min 11-åring som spelar Roblox med en AM3-processor, ett GTX680 grafikkort och en 128 GB samsung SSD. Uppgraderingen kostade ca 1000 kr och spelen hon spelar går i hennes ögon lika snabbt som på min dator. Skärm på 1680x1050, hörlurar, tangentbord och mus fick hon ta från mina avlagda grejor i källaren.
Det tyckte jag kändes som en lämplig investering i en första dator åt ett barn.

Håller med, annars en i3 eller svag i5a av 9e generationen, 8gb o typ ett beggat 1060. 250gb ssd och 1tb. 8 år limsom, de kommer vara nöjda bara över att ha en dator..

Kommer ihåg när ja fick min värsta dator, guu va ja tjatade, och blev så glad.. En p2 333mhz, 192mb ram, riva tnt2 32mb.. Klarade counterstrike på 55 fps, kunde äntligen köra age of empires 1, guuu va ja va stolt över min dator och att det var MIN och på ett fint vitt skrivbord i MITT rum! Kände mig så modern och vuxen.. Haha. Nostalgi.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag uppgraderade precis en gammal dator åt min 11-åring som spelar Roblox med en AM3-processor, ett GTX680 grafikkort och en 128 GB samsung SSD. Uppgraderingen kostade ca 1000 kr och spelen hon spelar går i hennes ögon lika snabbt som på min dator. Skärm på 1680x1050, hörlurar, tangentbord och mus fick hon ta från mina avlagda grejor i källaren.
Det tyckte jag kändes som en lämplig investering i en första dator åt ett barn.

Men Roblox kör min 11-åring på en gammal i3-laptop och det går ju fint.
Dock lär ju inte en sån orka med Fortnite och Scrap Mechanic... Inte efter vad jag läst som varken minimum- eller recommended system requirements.
Eller skriver de ut kraven med stor marginal uppåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Håller med, annars en i3 eller svag i5a av 9e generationen, 8gb o typ ett beggat 1060. 250gb ssd och 1tb. 8 år limsom, de kommer vara nöjda bara över att ha en dator..

Kommer ihåg när ja fick min värsta dator, guu va ja tjatade, och blev så glad.. En p2 333mhz, 192mb ram, riva tnt2 32mb.. Klarade counterstrike på 55 fps, kunde äntligen köra age of empires 1, guuu va ja va stolt över min dator och att det var MIN och på ett fint vitt skrivbord i MITT rum! Kände mig så modern och vuxen.. Haha. Nostalgi.

har övervägt begagnat, men dels tycker jag många försöker få ut 80% av nypriset för 1-2 år gamla saker och så är det bökigt att kolla att ett löst grafikkort verkligen funkar. Trist att lägga nån tusenlapp och komma hem med nåt som lägger av så fort det blir varmt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för absurd overkill till en 9-åring egentligen?

Börja med att köpa en begagnad dator för några tusen och se om intresset håller i sig. Det går högst sannolikt att få tag på en komplett dator som driver Minecraft och liknande spel för under 5000 kr inkl. skärm utan några större problem. Själv gav jag bort en dator för 2000 kr till en datorlös 9-åring för knappt ett år sedan, som jag köpte av en annan SweC-medlem, med följande spec:

Asus P8H77-I mITX
8GB RAM
Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Silver 1920x1200px 16:10
Samsung SSD 840-Series 250GB
Intel Core i3 3225 3,3GHz
EVGA GeForce GTX 660Ti 2048MB
Noctua NH-L9i Low profile LGA115x
Lian Li PC-Q08A Silver
be quiet! Pure Power L8 430W 80+ Bronze
DVD±RW ASUS DRW-24B5ST

Permalänk
Skrivet av johnbull:

Men Roblox kör min 11-åring på en gammal i3-laptop och det går ju fint.
Dock lär ju inte en sån orka med Fortnite och Scrap Mechanic... Inte efter vad jag läst som varken minimum- eller recommended system requirements.
Eller skriver de ut kraven med stor marginal uppåt?

Fortnite recommended settings:

Operating System: Windows 7/8/10 64-bit
Processor Core: i5 2.8 Ghz
Memory: 8 GB RAM
Video Card: Nvidia GTX 660 or AMD Radeon HD 7870 equivalent DX11 GPU
Video Memory: 2 GB VRAM

Det är till och med lägre än min 11-årings 1000-kronorsdator. Tycker din son att Fortnite ändå går långsamt kan du berätta att när farbror Paddan1000 var ung fick han spela Doom i 8 FPS på sin pappas 386:a och han var glad ändå. Sedan kan du stänga av anti-aliasing i Fortnite settings och spelet kommer flyta på ändå.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

har övervägt begagnat, men dels tycker jag många försöker få ut 80% av nypriset för 1-2 år gamla saker och så är det bökigt att kolla att ett löst grafikkort verkligen funkar. Trist att lägga nån tusenlapp och komma hem med nåt som lägger av så fort det blir varmt.

Du behöver inte 1-2 år gamla saker för att en 9-åring ska spela minecraft och fortnite.

Min dotter (10) kör det på en i5-2500k, hon har haft ett radeon 6970 som fungerat fint, bytte det till aningen snabbare geforce 770 nu eftersom hon ville testa "streaming" och shadowplay i geforce-korten är smidigt till det.

Första generationens i5-i7 är lite väl gamla nu, men allt från sandy bridge och framåt duger riktigt bra.

Jag hade siktat in mig på en begagnad haswell-burk (4xxx) med geforce 760/770/radeon 280 eller bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera denna datorn.
https://www.komplett.se/product/1102009/datorer/komplett-pc/k...

Behöver du inte WIFI kan du välja bort det så sjunker priset 500kr.
Du kan lägga till LED-belysning i chassit och kanske ta en 500GB SSD.

Skärm:
https://www.komplett.se/product/1103849/gaming/gamingskarmar/...
https://www.sweclockers.com/testpilot/26259-testpilot-aoc-c24...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

Eller funkar ett Nvidia-kort tillräckligt bra med de skärmar som det står AMD Freesync på, där Freesync är baserat på den öppna standarden VESA Adaptive sync som även Nvidia börjat anamma och anpassa sig till, även om det bara är ett fåtal skärmar som är testade och godkända av Nvidia?

Generellt kan man säga att VESA Adaptive Sync (a.k.a. Freesync) fungerar lika bra på NVIDIA som på AMD, vissa skärmar ska enligt vad jag läst t.o.m. fungera bättre med NVIDIA. Men i stort sett är det ingen skillnad mellan NVIDIA och AMD på den punkten, förutom att NVIDIA vad jag känner till inte har stöd för Freesync över HDMI utan bara DisplayPort.

Grejen med G-SYNC (skärmar med G-SYNC-modul) och G-SYNC Compatible (skärmar med VESA Adaptive Sync som är certifierade av NVIDIA) är att det är en "stämpel" som talar om att adaptiv synk-funktionen fungerar korrekt på skärmen i fråga. Någon sådan garanti har man inte riktigt med Freesync, där kan kvalitén på funktionen variera avsevärt mellan olika modeller med t.ex. flimmer och eftersläp som vanliga problem.

När det gäller Freesync så handlar det alltså inte så mycket om NVIDIA vs. AMD längre, utan om att hitta en skärm med en bra Freesync-implementation. De flesta "spelskärmar" fungerar i regel bra i det avseendet, det är mer skärmar där funktionen slängts in mest som en eftertanke som brukar strula. Men det är så klart alltid bra att läsa recensioner på skärmarna man är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Tips på något som håller ett tag framöver:
Nätaggregatet är väl lite i överkant, men det är inte många hundralappar man sparar på att gå till bronze och lägre effekt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

För de spelen krävs inget kraftig.
Slängde ihop en dator med dessa delar till min 10 åring.
AMD Phenom II X4 965, 4,00GB DDR2, M4A785D-M PRO & AMD Radeon HD 6950 2GB.
Det ända som köptes in nytt var ett chassi & ny skärm.
Kände att det inte var värt att köpa helt nytt till en 10åring, som helt plötsligt kanske inte vill spela på pc.
Den har klarat spel som Fortnite fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för absurd overkill till en 9-åring egentligen?

Börja med att köpa en begagnad dator för några tusen och se om intresset håller i sig. Det går högst sannolikt att få tag på en komplett dator som driver Minecraft och liknande spel för under 5000 kr inkl. skärm utan några större problem. Själv gav jag bort en dator för 2000 kr till en datorlös 9-åring för knappt ett år sedan, som jag köpte av en annan SweC-medlem, med följande spec:

Asus P8H77-I mITX
8GB RAM
Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Silver 1920x1200px 16:10
Samsung SSD 840-Series 250GB
Intel Core i3 3225 3,3GHz
EVGA GeForce GTX 660Ti 2048MB
Noctua NH-L9i Low profile LGA115x
Lian Li PC-Q08A Silver
be quiet! Pure Power L8 430W 80+ Bronze
DVD±RW ASUS DRW-24B5ST

Fuck me sideways.

Nån med lite förnuft.
-
Köp ungen en Tom & Jerry påse på lördagen dra in på tiden ni använder surfplattan som en barnvakt.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Fuck me sideways.

Nån med lite förnuft.
-
Köp ungen en Tom & Jerry påse på lördagen dra in på tiden ni använder surfplattan som en barnvakt.

...och fler kottar och pinnar och hjälpa till att plöja åkern...för hand.

Eller låt bli att raljera.
Även om du kände dig väldigt duktig när du försökte tillrättavisa mig så tillför du ingenting vettigt. Det leder bara till dålig stämning på ett i övrigt väldigt trevligt forum.
Hur mycket vi har surfplatta som barnvakt har du ingen aning om och det har du heller inte med att göra.

Visst kan man köpa nåt begagnat för ett par tusen och hoppas att det fungerar, inte börjar krångla när det blir varmt och inte behöver bytas redan nästa år. Men jag tyckte jag var ganska tydlig med att det inte var aktuellt. Om det stör dig att jag köper en dator som i dina ögon är våldsam overkill för användaren, så läs en annan tråd som gör dig glad istället och där du kanske kan tillföra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

För de spelen krävs inget kraftig.
Slängde ihop en dator med dessa delar till min 10 åring.
AMD Phenom II X4 965, 4,00GB DDR2, M4A785D-M PRO & AMD Radeon HD 6950 2GB.
Det ända som köptes in nytt var ett chassi & ny skärm.
Kände att det inte var värt att köpa helt nytt till en 10åring, som helt plötsligt kanske inte vill spela på pc.
Den har klarat spel som Fortnite fint.

Jo, hade jag haft nåt bra liggande hade jag nog tagit det. Men en Core2Duo från ca 2008 är väl ungefär vad jag har att ta till och det tycker jag känns väl mossigt.
Att köpa begagnat kan bli billigt om det dels är någon som inte försöker få nära nypris för flera år gamla saker och om de sen verkligen fungerar när man kommer hem. Ligger föreslaget pris alltför långt min verklighetsuppfattning är chansen att komma överens ganska liten och då låter jag hellre bli.
Köper jag en custom-maskin av t ex Inet eller Komplett så ansvarar de för att den faktiskt funkar, att allt passar ihop (det är väl inte rocket science, men ändå skönt så man inte tabbar sig och köper hem nåt som inte funkar) och jag kommer i så fall vara så lat att jag t o m låter dem bygga den. Då slipper jag krånglet om en komponent är defekt. Svårt att felsöka om man inte har fler passande komponenter. Det kan roa mig att plocka ihop en maskin nån gång ibland, men jag har byggt en custom på jobbet i år, så jag känner inget behov av att göra det igen på några år nu och då hade jag ju t o m betalt för det nöjet

Det svåra är bara balansgången hur mycket man ska fläska på så att den förhoppningsvis håller några år och att det blir balans mellan komponenterna så att man inte har en uppenbar flaskhals och jag kan ju inte gaming och har bara läst om vassare prylar sista året inför att jag byggde maskinen på jobbet och det var för annat ändamål.

Edit:
Tillägg: Jag tröttnade på att spela redan när vi körde Kings Quest 1 på forntiden. Men jag känner ingen annan som tröttnat och jag bedömer risken att han ska bli ointresserad av spel som minimal. Skulle han göra det är det fasen värt 15kkr för att åstadkomma det!!! Skulle detta under ske är jag ganska övertygad om att datorn går att använda till annat. Kanske tar jag den då själv att redigera foton på då min egen forntidsmaskin börjar ha gjort sitt. Då klarar jag mig säkert 10-15 år på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Tips på något som håller ett tag framöver:
Nätaggregatet är väl lite i överkant, men det är inte många hundralappar man sparar på att gå till bronze och lägre effekt.

https://komponentkoll.se/bild/YwKDH.png

tackar för det tipset.
Nätagg håller jag med om att det kan vara bra att överdimensionera för att minska värmeutveckling. Lastar man det inte så hårt måste fläktarna gå mindre och det bli tystare och dra i sig mindre damm och hålla längre. Det är ju inte många hundralappar att gå upp ett par hundra watt och även få högre verkningsgrad.

Jag byggde lite på komplett i30 och bytte det mesta, men behöll 9400F och med 16GB Corsair Venegeance 2666 och samma NVMe-disk och chassi som i ditt AMD-bygge. Men du fick in ett vassare grafikkort. Jag hade satt 1660Ti Dual OC EVO och hamnat på precis över 10k utan skärm och OS.
Jag bytte även i30:s moderkort så jag dels fick riktigt ATX och så Z370 istället för B360. B-chipset är väl eg B för Business. Jag är inte så inläst, men jag byggde med ett Z390 på jobbet för lite CAD och annat, men de var i dyraste laget här, så jag tänkte att Z370 verkar ju vara ungefär samma men sakna USB 3.1... Dock finns 3.1 på B360 som ändå ska vara mer budget än 300-chipseten...så frågan är om det egentligen var en bra idé när man inte behöver möjlighet för överklockning av processorn om man väljer 9400F...

Jag ska labba lite på komplett med den AMD 3600 och 3600X och se vad för moderkort som passar och vad jag hamnar på för priser.
Tänkte vara lat och köpa allt på ett ställe och låta dem bygga och verifiera att allt funkar.

Den AOC-skärmen verkar ju fått rätt bra omdömen. Annars har jag läst mest inte så bra om AOC, så jag har spanat på en MSI MAG271CQR som alternativ även om de är lite mindre...

Permalänk
Skrivet av johnbull:

Jo, hade jag haft nåt bra liggande hade jag nog tagit det. Men en Core2Duo från ca 2008 är väl ungefär vad jag har att ta till och det tycker jag känns väl mossigt.
Att köpa begagnat kan bli billigt om det dels är någon som inte försöker få nära nypris för flera år gamla saker och om de sen verkligen fungerar när man kommer hem. Ligger föreslaget pris alltför långt min verklighetsuppfattning är chansen att komma överens ganska liten och då låter jag hellre bli.
Köper jag en custom-maskin av t ex Inet eller Komplett så ansvarar de för att den faktiskt funkar, att allt passar ihop (det är väl inte rocket science, men ändå skönt så man inte tabbar sig och köper hem nåt som inte funkar) och jag kommer i så fall vara så lat att jag t o m låter dem bygga den. Då slipper jag krånglet om en komponent är defekt. Svårt att felsöka om man inte har fler passande komponenter. Det kan roa mig att plocka ihop en maskin nån gång ibland, men jag har byggt en custom på jobbet i år, så jag känner inget behov av att göra det igen på några år nu och då hade jag ju t o m betalt för det nöjet

Det svåra är bara balansgången hur mycket man ska fläska på så att den förhoppningsvis håller några år och att det blir balans mellan komponenterna så att man inte har en uppenbar flaskhals och jag kan ju inte gaming och har bara läst om vassare prylar sista året inför att jag byggde maskinen på jobbet och det var för annat ändamål.

Tiden då man behövde köpa ny dator för 15.000 kr vartannat år för att alls få igång sina spel är över sedan flera decennier. Nu köper man en dator ny för 5.000-8.000 kr så kan man spela alla spel på marknaden med godkända inställningar och efter 2-3 år byter man bara grafikkortet till ett nytt i mediumsegmentet för någon tusenlapp, så håller den i 2-3 år till.
Din Core 2 Duo klarar både Fortnight och Minecraft utan att behöva anstränga sig. Min 8 år gamla processor X5672 belastas endast 32% när jag spelar Fortnite på högsta inställningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=apKB7TV3Kss
https://www.youtube.com/watch?v=Hpp1T9w-8IE

Har du kvar den gamla kontorsdatorn på jobbet från din andra tråd kanske du får ta hem den för chefen, nu när du byggt en ny jobbdator som också den kostade 15.000 kr. Byter du bara ut dess urdåliga grafikkort GT 220 som var enda orsaken till att den upplevdes som långsam från början och ger den till sonen, så kommer du undan billigt.

För att du ska förstå vilken flaskhals grafikkortet GT 220 var till dess processor Core i7 6700 och 32 GB RAM kan jag säga att min dotters GTX 680 från 2012 som jag köpte begagnad för 600 kr häromdagen är ca 1500% snabbare i benchmarks. Berätta inte det för chefen som betalade för den helt nya datorn, kan jag tipsa.

Men det känns som att det ligger något djupare bakom den här tråden än att en 9-åring vill spela datorspel på en egen dator och att du verkligen bara måste köpa den där datorn för 15.000 kr. Är du säker på att det inte är du själv som ska ha den?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Tiden då man behövde köpa ny dator för 15.000 kr vartannat år för att alls få igång sina spel är över sedan flera decennier. Nu köper man en dator ny för 5.000-8.000 kr så kan man spela alla spel på marknaden med godkända inställningar och efter 2-3 år byter man bara grafikkortet till ett nytt i mediumsegmentet för någon tusenlapp, så håller den i 2-3 år till.
Din Core 2 Duo klarar både Fortnight och Minecraft utan att behöva anstränga sig. Min 8 år gamla processor X5672 belastas endast 32% när jag spelar Fortnite på högsta inställningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=apKB7TV3Kss
https://www.youtube.com/watch?v=Hpp1T9w-8IE

Har du kvar den gamla kontorsdatorn på jobbet från din andra tråd kanske du får ta hem den för chefen, nu när du byggt en ny jobbdator som också den kostade 15.000 kr. Byter du bara ut dess urdåliga grafikkort GT 220 som var enda orsaken till att den upplevdes som långsam från början och ger den till sonen, så kommer du undan billigt.

För att du ska förstå vilken flaskhals grafikkortet GT 220 var till dess processor Core i7 6700 och 32 GB RAM kan jag säga att min dotters GTX 680 från 2012 som jag köpte begagnad för 600 kr häromdagen är ca 1500% snabbare i benchmarks. Berätta inte det för chefen som betalade för den helt nya datorn, kan jag tipsa.

Men det känns som att det ligger något djupare bakom den här tråden än att en 9-åring vill spela datorspel på en egen dator och att du verkligen bara måste köpa den där datorn för 15.000 kr. Är du säker på att det inte är du själv som ska ha den?

Kan du verkligen köra "alla spel på marknaden med godkända inställningar" på en ny maskin för 5-8kkr? För 5kkr får man ju inte mycket maskin.
Med det resonemanget borde ju även en maskin för 10kkr som jag tittar på (inte 15, för det är med skärm och tillbehör) något längre än 2-3 år, så om vi ponerar att den då håller minst 4-5 år och att vi sen byter vi grafikkort för "någon tusenlapp" och kör 2-3 år till, så är det 6-8 år och det låter ju ändå inte så illa!
Att däremot köpa nåt begagnat för 5kkr som redan är 5-6 år gammalt och som man inte ens ska vara säker på att det funkar som det ska tycker jag känns som en mer riskfylld och betydligt mer kortsiktig affär.

Jag tittade i min andra gamla tråd om dator på jobbet och såg att jag rört till det lite och inte heller haft koll på mitt grafikkort.
Det var en 3770 jag bytte ut, men jag hade visst bytt grafikkort för några år sedan, så det var ett 640 som satt i. Det hade jag glömt. Men den var ändå för trött.
Den maskin jag byggde på jobbet kostade en bra bit över 15kkr, exklusive moms och då hade jag redan köpt grafikkort för 8+moms innan på en annan order.
Grafikkortet gick dock inte ens att starta i den gamla 3770-maskinen. Den klagade på att det behövde mer ström och det fanns inga kontakter för sånt på det gamla 270W-agget. Möjligen hade man kunnat bygga en adapter om aggregatet ens kunnat lämna tillräcligt med ström, eller köpa en nätdel på Elfa och byggt om för att driva bara grafikkortet. Ett standardnätagg hade inte passat i det chassit och mer avancerade ombyggnationer på arbetstid hade faktiskt inte lönat sig.
Dock måste jag säga att det var ett verkligt lyft med den 9900K/64GB/NVMe/P4000-maskin jag byggde. Solidworks flyter fint och inget program har kraschat. Jag håller igång många program samtidigt och den är en fröjd att jobba på helt enkelt. Med all sparad frustration så går nog firman plus på den och chefen är nöjd att jag inte är så arg för att det krånglar och kraschar

Att ta hem nåt från jobbet är helt totalt uteslutet. Det bestäms inte på den nivån. Där cirkuleras gamla maskiner i första hand till mindre krävande applikationer, i första hand på vår avdelning och i andra hand på annat håll och efter det går de till återvinning/skrot. Det är inget man får ta hem. Dumt kan tyckas, men så är det.

Jag testade faktiskt att installera Fortnite på en Core2Duo-maskin, men jag minns inte vad det var för grafikkort i den. Det var säkrt inget sportigt.
Efter att ha tryckt lite planlöst på vänster sida tangentbordet, för jag har sett att barnen har vänster hand där och den högra på musen när de spelar så fick jag gubben och därmed hela bilden att röra sig. Jag växlade då snabbt över till task managern och såg att båda kärnorna låg på 100%.
Men grafiken kanske är inställd på max som default i spelen? Det kollade jag inte och jag såg inte heller var man kunde se hur många fps det var och jag vet inte om det var acceptabelt att spela på för jag iddes inte titta så länge.
Jag har helt enkelt noll eget intresse för spelen och iddes inte försöka lista ut mer vare sig hur man gjorde för att styra eller ställa om/in spelet, så jag tänkte att jag frågar nån annan här som vet istället.

Nån psykolog tror jag inte jag behöver. Så stora problem är inte detta, så eventuellt djupare orsaker kan vi väl bortse från och hade jag velat ha sådan hjälp hade jag uppsökt ett annat forum eller institution.
Jag har inget behov av en ny maskin själv och jag tänker inte lära mig spela.
Min gamla maskin duger fortfarande för den fotoredigering jag hinner med och när den inte gör det så vet jag ungefär vad jag ska titta efter.
Tack för den vänliga omtanken, men kan vi fokusera på datorer enligt ursprunglig frågeställning?

Vissa verkar se ett stort problem i att jag överväger att köpa en dator i dryga 10kkr-klassen till en 9-åring och att han då ska få en skärm också och att det då drar iväg uppåt 15 (medan andra glatt hejar på )
Visst är det många pengar för en leksak, men hur många tusen har man inte plöjt ner i Lego och hur mycket tappar inte det i värde efter att ha rivits och blandats och kartonger och bygganvisningar kastats. Det har kanske ett högre restvärde efter 5-10 år än en dator, men det är ett ganska stort prisfall i början även på sådana analoga leksaker. Dessvärre går inte kottar och pinnar hem längre.

Så jag vidhåller nog att det får bli en ny maskin och jag tror det är dumsnålt att köpa en alltför klen maskin som måste ha nytt grafikkort redan till sommaren.

Permalänk
Skrivet av johnbull:

Köp då en dator för 15.000 kr om det är det du vill ha. Du har fått rådet av mig och andra att vilken skitdator som helst klarar de krav du ställde i trådstarten, som gällde att en 9-åring skulle spela Fortnite, Minecraft och liknande spel med låga systemkrav. Det är uppenbarligen inte det du frågar efter, utan du vill helt enkelt ha så mycket dator som möjligt för 15.000 oavsett vad den ska användas till.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

Kan du verkligen köra "alla spel på marknaden med godkända inställningar" på en ny maskin för 5-8kkr? För 5kkr får man ju inte mycket maskin.

5k är i underkant, men 8k ja (för bara burken). Du får ihop en ryzen 5 och ett 1660ti för något sånt, vilket jag skulle säga är mest pang för pengen om du ska köpa nytt.

Majoriteten av spel kräver inte särskilt inte mycket, särskilt om man skippar ultra-inställningar, en sån burk kommer köra det mesta på eller nära max.

Spel riktade mot barn kräver ännu mindre eftersom de flesta föräldrar inte resonerar som du att man lägger 15k på en dator till mindre barn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Köp då en dator för 15.000 kr om det är det du vill ha. Du har fått rådet av mig och andra att vilken skitdator som helst klarar de krav du ställde i trådstarten, som gällde att en 9-åring skulle spela Fortnite, Minecraft och liknande spel med låga systemkrav. Det är uppenbarligen inte det du frågar efter, utan du vill helt enkelt ha så mycket dator som möjligt för 15.000 oavsett vad den ska användas till.

Nu blandar du friskt med budget för datorn respektive hela paketet med skärm och tillbehör igen.
Nyss skrev du att 5-8 för datorn räckte och jag har skrivit ganska tydligt i flera inlägg att det är kring dryga 10 jag tittat.
Men skärm och tillbehör tillkommer oavsett om man köper lågbudget, högbudget, nytt eller begagnat.

En annan skrev nyss att 5 inte funkar, men att 8 går. Andra har glatt tipsat om maskiner i den klass jag frågade efter utan att krångla.

Om 8 för bara burken krävs för att kunna köra alla spel så är ju inte 10 som jag har tittat kring så väldigt överdimensionerat ändå.

Dessutom skrev jag i första inlägget "Det gäller alltså att träffa sweetspoten så att det funkar bra med det han vill spela nu och helst nåt år framåt". Köper jag nåt som räcker precis nu befarar jag att det blir som för hans syssling, att burken hans föräldrar köpte efter de spel han listade att han ville spela känns för trött redan efter ett halvår.
Den sysslingen försöker få lillebror att ta över den trötta så han kan få en ny. Men småbröder som ser vad storebröder spelar vill gärna köra samma saker, så lillbrorsan är inte så sugen på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

5k är i underkant, men 8k ja (för bara burken). Du får ihop en ryzen 5 och ett 1660ti för något sånt, vilket jag skulle säga är mest pang för pengen om du ska köpa nytt.

Majoriteten av spel kräver inte särskilt inte mycket, särskilt om man skippar ultra-inställningar, en sån burk kommer köra det mesta på eller nära max.

Spel riktade mot barn kräver ännu mindre eftersom de flesta föräldrar inte resonerar som du att man lägger 15k på en dator till mindre barn.

Um, typ Ryzen 5 3600 verkar rätt prisvärt och det har jag fått flera seriösa byggtips om. Det eller 9400F får det nog bli.
1660ti verkar även det vara vettig nivå tycker jag efter att ha läst tips här i tråden och lite andra tester.

Återigen - det är inte 15k för bara burken jag pratat om. Om nu 8 räcker och jag fläskar på till 10 så kanske det går något år längre innan uppgradering krävs tänker jag. Lite bättre nätagg och det blir tystare och fläkten suger in mindre damm etc.

Hur "de flesta föräldrar resonerar" har jag inte letat efter undersökningar om, men du verkar ha koll, så du kanske kan tipsa om länk till en undersökning om det? Eller strunt i det förresten. Jag köper nog det jag finner bäst efter att ha fått många andra seriösa och bra tips och synpunkter i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

Hur "de flesta föräldrar resonerar" har jag inte letat efter undersökningar om, men du verkar ha koll, så du kanske kan tipsa om länk till en undersökning om det? Eller strunt i det förresten. Jag köper nog det jag finner bäst efter att ha fått många andra seriösa och bra tips och synpunkter i tråden.

Tror inte du behöver en undersökning för att inse att det stämmer
Det var hursom inte riktat mot dig som kritik utan en reflektion till att barnspel generellt har låga systemkrav.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Självklart får Ts köpa vilken dator som helst, men jag kan inte begripa varför en beg dator inte skulle funka. Köpa en ny, och sen tröttnar kanske barnet på att spela känns onödigt. Finns ju massvis med bra datorer här för ca 5000kr som skulle lätt hålla i flera år. Sen uppgraderar man datorn efter hand. Om intresset är kvar vill säga. Barnen är alldeles för bortskämda idag, och tyvärr bidrar jag själv till detta. Så det är riktat till alla pappor