Trasig Samsung KS8005: Reklamera eller köpa nytt?

Permalänk

Trasig Samsung KS8005: Reklamera eller köpa nytt?

Hej. Häromdagen, från ingenstans havererade tvn. Har knappt rört tvn... Massa konstiga sträck över skärmen och konstiga färger.
Började med lite men blev mer och mer efter en 10-15 min.

Har haft kontakt med mitt försäkringsbolag men dem är ute efter en ”skadehändelse” att jag tappt tvn eller något.
Garantin gick ut för några månader sedan (köpt för 2,5 år sedan).

Har som alternativ vad jag kan tänka mig:
1: skicka in på reklamation, 3 års reklamationsrätt i Sverige, kan det vara ursprungsfel?
2: skicka in på diagnos och få offert på reparation och betala själv.
3: skicka in på diagnos och få utlåtande och ev att det går på försäkringen?
4: skrota tvn.

Vad tror ni?vilket alternativ ska jag satsa på?

Förtydligade rubriken från "Tips för trasig tv, tack! Samsung 55” ks8005"/Thomas Y
Permalänk

Ser ut som att antingen kabeln till lcd-panelen delvis halkat ur från kretskortet, eller släppt från lödningen på panelen, eller att den fått en smäll nånstans så den är sprucken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@jontexern:
2: & 3:
Du kan faktigst göra båda, och med det menar jag att du skickar in på diagnos och samtidigt talar om att du vill att eventuell reparation ska gå på din försäkring, godkänner inte försäkringsbolaget reparationen, så får du troligtvis en offert och kan välja att betala reparation eller få tillbaka den utan åtgjärd och betala felsökningen bara.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser ut som att antingen kabeln till lcd-panelen delvis halkat ur från kretskortet, eller släppt från lödningen på panelen, eller att den fått en smäll nånstans så den är sprucken.

Tack! Tror du det går på reklamation isåfall? Så jag slipper betala?, känns ju surt att behöva betala för att tvn går sönder av sig självt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontexern:

Tack! Tror du det går på reklamation isåfall? Så jag slipper betala?, känns ju surt att behöva betala för att tvn går sönder av sig självt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta kontakt med återförsäljare och Samsung.

Permalänk
Medlem

Min billiga 42" Kina TV köpt på Dustin gick sönder efter 2,5 år. Tillverkaren hade kånkat när jag pratade med Dustin, skickade oavsett in den på reklamation och fick välja en ny likvärdig från Dustin efter några veckor. Vet inte om det var Dustin som svalde kostnaden eller om det var den Svenska generalagenten.

Min TV:s bild slocknade helt och hållet, ljudet fungerade fortfarande. Helt orörd, inte fysiskt skadad på något sätt.

Se bara till så det inte finns några skador ÖVERHUVUDTAGET på din TV så borde reklamationen gå igenom.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Administrativ avgift

@jontexern: Ring samsung direkt så skickar de hem en tekniker om du fortfarande har garanti

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Min billiga 42" Kina TV köpt på Dustin gick sönder efter 2,5 år. Tillverkaren hade kånkat när jag pratade med Dustin, skickade oavsett in den på reklamation och fick välja en ny likvärdig från Dustin efter några veckor. Vet inte om det var Dustin som svalde kostnaden eller om det var den Svenska generalagenten.

Min TV:s bild slocknade helt och hållet, ljudet fungerade fortfarande. Helt orörd, inte fysiskt skadad på något sätt.

Se bara till så det inte finns några skador ÖVERHUVUDTAGET på din TV så borde reklamationen gå igenom.

Tack för infon! Lutar åt att försöka reklamera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andra94:

@jontexern: Ring samsung direkt så skickar de hem en tekniker om du fortfarande har garanti

Tyvärr ingen garanti kvar. Dem har 2 års garantinpå tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En TV skall hålla mer än tre år. Reklamera. Min sista(!) TV höll mer än 20 år innan jag slängde den pga dåliga TV-program.