Sony bekräftar Playstation 5 till julen 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag tänker mig att PS5 är en massmarket variant av Radeon Pro SSG:
https://www.google.com/amp/s/www.digitaltrends.com/computing/...
Dvs AMD har "övat" på det här sen länge.

Stora grejen med SSD här tror jag dock inte har med hårdvara att göra, utan mjukvara. Och att mjukvaran, inkl OS och framförallt spelet som sådant, är helt anpassad är något nytt. Iaf för spel. Mark Cerny har gett endel exempel redan.

Så det här "vadå SSD är ju inget nytt, jag har haft det i min PC lääänge"; ja då har man nog inte riktigt fattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ganska troligt faktiskt.

Skrivet av snyggmikael:

Eller så köper man inte konsol, utan köper ett grafikkort istället

Vet inte vilka magiska egenskaper du har MEN jag kan iallafall inte köra ett grafikkort utan resterande datordelar. Och då helt plötsligt sitter man där med en utgift på typ 3 ggr eventuellt pris. Eller så köper man båda och slipper göra det valet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Krav på skiva för spel? BLÄH!

...?

Du kan såklart köpa skivlösa spel som på de flesta plattformar sen ett bra tag tillbaka. Det lär ju bli det vanligaste på sikt tyvärr.

PS3 hade några enstaka titlar som enbart var tillgängliga på skiva dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När kommer specsen på PS5 och XBox Scarlett?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snyggmikael:

Eller så köper man inte konsol, utan köper ett grafikkort istället

Man måste ha konsol, hur ska man annars kunna lira alla exklusiva titlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Man måste ha konsol, hur ska man annars kunna lira alla exklusiva titlar?

Man skippar dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Man skippar dem.

Bra förslag. Då får man ju mer tid över att ägna sig åt fanboy-aktiviteter. Mkt roligare än att spela några av nästa generations bästa och tekniskt mest intressanta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

När kommer specsen på PS5 och XBox Scarlett?

Ingen som vet förstås men det troliga är att båda börjar babbla mer under första kvartalet nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det intressanta är ju att se vad priset blir för de nya generationens konsoler. Klarar de 4995:- för instegsmodellen? Tveksamt med våra skatter och svaga krona?

Dom kan nog sänka marginalerna rejält på hårdvaran med tanke på att spelen kostar 699kr nya. Antar även att det kommer att fortsätta att kosta att spela online.

Skrivet av NorthLight:

Köper nog en pro igen till BF. Kan inte hålla ut till ps5 och bara måste lira TLOU och Horizon som ligger på mitt Sony konto, vilket jag aldrig kom in i. Sen Days Gone är väldigt lockande, fast det fått mediokra betyg men men

Väldigt ovanligt för Sony men Days Gone var mer som ett PC spel... katastrof vid release men är man sen på pucken är det en pärla. Skulle personligen säga topp 3 av PS4ans exklusiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Krav på skiva för spel? BLÄH!

Utveckla så jag förstår.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det intressanta är ju att se vad priset blir för de nya generationens konsoler. Klarar de 4995:- för instegsmodellen? Tveksamt med våra skatter och svaga krona?

Har svårt att se hur de ska kunna släppa all denna hårdvara för mindre än $499. Samtidigt så tror jag inte de kan begära mer (för modellen med minst SSD, om de nu erbjuder flera varianter) eftersom $499 lär vara övre smärtgränsen för "massmarket".

Och numera kan man tyvärr inte ta dollar gånger 10 för att få svenska priset så 4995:- är nog kört...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Xbox One X hade releasepriset $499. Även om den mer var ett svar mot PS4 pro och inte mainstream känns det inte som att PS5 med omtalad hårdvara kommer att säljas för lägre?
Ihop med kronans kurs mot dollarn och Sveriges skatter så blir det förmodligen inget roligt pris för oss.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur de har utvecklat vidare den trevliga thumbstick'en på PS5-dosorna. Tror jag har köpt totalt 6 Dualshock 4 (v1/2) i original som antingen spakarna gått sönder eller där L2/R2 kärvat. Kanske bara har haft enorm otur men jag är lite allergisk mot slumpen.

"Den andra nyheten för handkontrollerna gäller deras så kallade trigger-knappar, kallat L2/R2 på Playstation-kontroller. Dessa bestyckas här med adaptivt motstånd, vilket ger mer dynamisk känsla i återkopplingen."

Detta lär väl göra att det blir ännu mer komplicerat att laga det själv. Återigen pengar som de kommer tjäna rejält på när folk måste köpa nya dosor för 500 kr + efter en helg med FIFA/Battlefield/COD.

Permalänk
Medlem

Detta var ju knappast oväntat. Hade varit mer intressant att få en prislapp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Bra förslag. Då får man ju mer tid över att ägna sig åt fanboy-aktiviteter. Mkt roligare än att spela några av nästa generations bästa och tekniskt mest intressanta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Som? Svårt att få tag på såna under 600 kr, och så mycket lägger jag aldrig på ett spel...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Detta var ju knappast oväntat. Hade varit mer intressant att få en prislapp.

Blir det under 6000 kr blir jag förvånad, med tanke på Zen 2 och Navis pris.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Min gissning är att en bundle med PS5 + två handkontrollers och ett spel kommer gå på 6990 kr i Sverige.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Esseboy: Detta är en lista över spel jag skulle klassa som smått fantastiska, och som jag gärna skulle se att fler fick möjligheten att njuta av (men fullt logiskt att Sony vill använda dessa som incitament till att köpa deras konsoler). Dessa är värda sina 600 kronor och mer därtill. Här är enskilda titlar på listan nog för att jag kan motivera köp av en konsol.

Ratchet & Clank (2016)
Uncharted 4: A Thief's End
Bloodborne
Until Dawn
Persona 5
God of War (2018)
Detroit: Become Human
Marvel’s Spider-Man
Horizon: Zero Dawn

Edit: och med följande spel på horisonten (Horizon:ten?) är en PS4 ett måste, och genom bakåtkompatibilitet även PS5.
The Last of Us Part II
Final Fantasy VII Remake

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lite lustigt hur man trycker på att SSD skulle vara något revolutionerande, det är ju ingen ny teknik direkt även om det förstås innebär ett rejält lyft i laddningstider. Syftar de kanske till att OSet fungerar annorlunda för att dra nytta av SSDn?

Om läshastigheten kan gå från några tiotal MB/s som idag till flera GB/s innebär det att data (texturer etc) kan läsas in dynamiskt i en helt annan omfattning än idag. Det innebär ju även att man har möjlighet att frigöra stora mängder vanligt internminne när endast det som behövs för stunden behöver finnas i minnet. Att plugga in en SSD i en vanlig PS4 ger ju inga av dessa möjligheter. So jo, det är ett ganska stort steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Esseboy: Detta är en lista över spel jag skulle klassa som smått fantastiska, och som jag gärna skulle se att fler fick möjligheten att njuta av (men fullt logiskt att Sony vill använda dessa som incitament till att köpa deras konsoler). Dessa är värda sina 600 kronor och mer därtill. Här är enskilda titlar på listan nog för att jag kan motivera köp av en konsol.

Ratchet & Clank (2016)
Uncharted 4: A Thief's End
Bloodborne
Until Dawn
Persona 5
God of War (2018)
Detroit: Become Human
Marvel’s Spider-Man
Horizon: Zero Dawn

Edit: och med följande spel på horisonten (Horizon:ten?) är en PS4 ett måste, och genom bakåtkompatibilitet även PS5.
The Last of Us Part II
Final Fantasy VII Remake

Nu håller jag med generellt att exlusiva titlar är en rätt bra morot för konsollspelande (har själv lånat ett ps4 för både Uncharted och god of war). Dock finns väl Detroit: Become Human till PC, och sett till squares historik på senare år så kan nog VII remake komma till PC också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag har ingen aning vad du ville ha sagt med det efter SSD..

Skrivet av anon246659:

något nytt och galet snabbt.

Att PCI Express 4.0 är "det nya galna snabba".

En M.2 ansluten SSD med PCI-E 3.0 4X har MAX 4GB/s överföringshastighet
En M.2 ansluten SSD med PCI-E 4.0 4X har MAX 8GB/s överföringshastighet

I början av 2019 när Sony pratade om PS5 med ny snabb häftig über SSD så fanns inte PCI Express 4.0 på PC.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sKRUVARN: Absolut, men Detroit kom nyligen till PC, det var länge en morot för att köpa en PS4. Känner faktiskt till ett flertal bekanta som köpte en PS4 enbart på grund av det spelet faktiskt.

Jo med tanke på att FFVII lanserades till PC ett år efter PS1-versionen är det absolut inte otänkbart att något liknande sker när de olika episoderna har släppts till PS4, eller när det kompletta spelet släppts (för PC-spelare hoppas jag inte på det sistnämnda). FFVII Remake (del 1) kommer dock vara exklusivt för PS4 när det släpps, och det är nog för alla FFVII-fantaster ska köpa en PS4. Sannolikt äger de nog redan en konsol, så en PC-version lär väl mest tilltala de som inte har upplevt originalet men är nyfikna på nyversionen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har inte Sonys output för nästa generation förstaparts spel liggandes framför mig tyvärr (vi kan ju dock gissa ett antal troliga, Horizon 2 t.ex.) men om du går på metacritic och t.ex. Digital Foundry "best tech of the year" (finns andra källor med liknande fokus) så märker du att Sonys förstapartsspel är rätt vanligt förekommande i dessa sammanhang. Finns ingen anledning att tro att det kommer avta helt i och med PS5 så jag vill påstå att jag har belägg för mitt påstående.

Citat:

Svårt att få tag på såna under 600 kr

Hur gör du för att INTE betala mindre än 600 kr för ett Sony förstapartsspel?

Ta en titt på God of War t.ex:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3733718

(GOW är förstås bara ett exempel på ett spel som många fann väldigt bra och som var tekniskt framstående. Enskilda individer måste inte på något sätt gilla det, men att utan skäl hävda "det är bättre att skippa dem [framtida spelen]" luktar mest unken fanboyism och sånt kan varje vettig människa klara sig utan)

Permalänk
Medlem

Har vi tur så kommer den ha stöd för cd-skivor. Det vore verkligen häftigt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@sKRUVARN: Absolut, men Detroit kom nyligen till PC, det var länge en morot för att köpa en PS4. Känner faktiskt till ett flertal bekanta som köpte en PS4 enbart på grund av det spelet faktiskt.

Då kan vi ju lägga till rdr2 på den listan också isf Eller var det bara sony exlusive? Nu är detta iof anekdotiskt, men inte fan vet jag någon som drägglade över en PS4 för detriot human oavsett, ett spel med rät ljummet kritiskt mottagande. Som endel talar rätt illa om.

Citat:

Jo med tanke på att FFVII lanserades till PC ett år efter PS1-versionen är det absolut inte otänkbart att något liknande sker när de olika episoderna har släppts till PS4, eller när det kompletta spelet släppts (för PC-spelare hoppas jag inte på det sistnämnda). FFVII Remake (del 1) kommer dock vara exklusivt för PS4 när det släpps, och det är nog för alla FFVII-fantaster ska köpa en PS4. Sannolikt äger de nog redan en konsol, så en PC-version lär väl mest tilltala de som inte har upplevt originalet men är nyfikna på nyversionen.

Inte bara FFVII, de har ju faktiskt börja släppa rätt mycket på PC, VIII remastered kom väl nu vid release till PC, samma gällde XV.

Men är det alltså bekräftat att det ska vara exlusivt för PS4? Trodde det fortfarande var oklart? Och här har du en ff fantast utan ett ps4 (klarat alla spel i huvudserien förutom XV, VII kanske 5-6 gånger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

När kommer specsen på PS5 och XBox Scarlett?

2020

Kanske på E3
9 - 11 Juni. I Los Angeles om du vill vara på plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Har inte Sonys output för nästa generation förstaparts spel liggandes framför mig tyvärr (vi kan ju dock gissa ett antal troliga, Horizon 2 t.ex.) men om du går på metacritic och t.ex. Digital Foundry "best tech of the year" (finns andra källor med liknande fokus) så märker du att Sonys förstapartsspel är rätt vanligt förekommande i dessa sammanhang. Finns ingen anledning att tro att det kommer avta helt i och med PS5 så jag vill påstå att jag har belägg för mitt påstående.

Hur gör du för att INTE betala mindre än 600 kr för ett Sony förstapartsspel?

Ta en titt på God of War t.ex:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3733718

(GOW är förstås bara ett exempel på ett spel som många fann väldigt bra och som var tekniskt framstående. Enskilda individer måste inte på något sätt gilla det, men att utan skäl hävda "det är bättre att skippa dem [framtida spelen]" luktar mest unken fanboyism och sånt kan varje vettig människa klara sig utan)

Tja, det är ju ett gammalt spel, om det är värt nått så kommer det till PC ändå.

Att mata marknaden för exklusiva spel är lite bakåtsträvande enligt mig. Otroligt onödigt att behöva ha fyra fem plattformar att spela på.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sKRUVARN: ja precis det var Sony-exklusiva spel det handlade om, om vi ska prata bra spel som bara finns på konsol skulle listan bli låååång (fast just RDR2 blir ju om en månad inte aktuell för den listan trevligt nog)

Ja Remake har presenterats som PS4-exklusiv, men Square Enix har inte konkret sagt att det inte ska släppas till PC så det är fortfarande en öppen fråga. Jag skulle faktiskt bli förvånad om det inte släpps till PC, för mig handlar det snarare om de väntar på att släppa alla delarna i en samling till PC eller om de släpper varje del efter den varit exklusiv för PS4 en tid.

Som überfantast av ett flertal Playstation-serier var jag PS4-kund sedan dag ett, men som FF-fantast har det funnits mycket att njuta av under åren. FFXII The Zodiac Age släpptes exempelvis till PS4 långt före PC-versionen, och det har jag njutit av ett par hundra timmar (bara TZA-versionen dvs). FFVII är det spel jag klarat flest gånger, kanske dussintalet, men FFXII är det jag spenderat flest antal timmar i. Tror jag är uppe i en 450 timmar eller så

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, det är ju ett gammalt spel, om det är värt nått så kommer det till PC ändå.

Det, likt andra förstapartsspel, har ändå aldrig kostat 600 kr (och även om de hade gjort det så tar det inte lång tid alls innan priserna går ner, alt dyker upp begagnat) så frågan är var du fick ditt hitte-på pris ifrån. Här har du annars ett nyare:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4044798 (hint: det är inte släppt än men går priserna åt nått håll så går de neråt)

GOW kommer inte till PC. Att ett GOTY-spel är "värt nått" begriper alla som inte har hjärnan fastlåst i fanboy-träsket.

Exklusiva spel är en del av en väldigt framgångsrik affärsmodell (att knyta användare till den egna plattformen) som vi bara kommer få se mer och mer av. Står var och en fritt att avstå men då är vi som sagt tillbaka det som startade hela diskussionen, man missar ("allmänt sett") bra spel. Men om det var där skon klämde, varför sa du inte det från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Bra förslag. Då får man ju mer tid över att ägna sig åt fanboy-aktiviteter. Mkt roligare än att spela några av nästa generations bästa och tekniskt mest intressanta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, en av anledningarna till att jag personligen undviker konsoler är för att jag tycker plattformsexklusivitet utan egentlig anledning förutom att några slipsnissar bestämt att det ska vara så för att kränga hårdvara är bös, och det är inget jag vill stödja

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Mja, en av anledningarna till att jag personligen undviker konsoler är för att jag tycker plattformsexklusivitet utan egentlig anledning förutom att några slipsnissar bestämt att det ska vara så för att kränga hårdvara är bös, och det är inget jag vill stödja

Absolut, att inte vilja stödja den modellen är som sagt ett giltigt skäl. Skulle tro att det blir bara svårare att helt undvika framöver dock.