Korkad chassiutveckling?! (Gnälltråd)

Permalänk
Medlem

Korkad chassiutveckling?! (Gnälltråd)

Det har kommit en uppsjö chassin för ATX-moderkort som endast är 40cm djupa vilket jag tycker är klockrent. Det är precis vad jag är ute efter. Men här tycks det bara finnas hel meshfront med öppen topp, eller de med sluten front och småsmå fläkthål på sidorna eller i toppen och botten av fronten.
Väljer du mesh får du per automatik en öppen topp istället för ljuddämpad. Och seriöst... det finns inga som helst fördelar med fläktar i toppen på chassit över två stycken effektiva fläktar i fronten. Du vinner på sin höjd 1-2c med två extra fläktar i taket på chassit. Och det här med aio-kylare? Finns det någon fördel över en bra tornkylare? Knappast! Inte tillräckligt bra fördelar nog för att motivera att alla meshchassin ska vara helt öppna upptill.

Så varför finnn det inga chassin som är 40cm djupa, meshfront alternativt "öppna fläkthål" på en annars sluten front med endast bortagbara fläktfilter samt sluten topp? Den kombinationen finns inte? Och jag kan lova att en öppen topp gör att burken blir nära på lika högljudd som om skulle lägga innehållet direkt på skrivbordet.

Phanteks P300 hade varit fantastisk som "bara" har ett fläkthål i toppen istället för två som alla andra tillverkare tycks ha. MEN fronten är ju totalt värdelös vad gäller luftflöde?!

Define C är väl det chassit som kommer närmst att vara hyfsat men luftflödet är aningen dåligt ändå.

Meshfront å andra sidan släpper igenom damm. Jag har ett nzxt hush från 2008 som endast har en liten mesh i fronten för ena fläkten och den är värdelös på att utestänga damm.

Det jag vill se är grunda chassin på endast 40cm, sluten front med öppna fläkthål och borttagbara fläktfilter. Slutna ljuddämpade sidor och topp. Det är allt som skulle behövas för det perfekta ATX-chassit. Ändå finns det mig veterligen inget sådant chassi? Jag menar, det går att få både ljuddämpning och bra luftflöde. Det måste inte vara antingen-/eller?!

Nu är det här inte 40cm djupt men till och med "sharkoon" har fattat hur man balanserar luftflöde och konstruktion som inte låter onödigt mycket med hål i toppen. När ska de tillverkare som erbjuder kvalitet haka på trenden? Nämnvärt är väl att det är mesh över fläktarna och inte finare fläktfilter så som jag önskar, men den är å andra sidan inte en hel meshfront som släpper ut onödigt mycket ljud.

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B015J8R1FY/

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har själv jagat så ljudlös dator som möjligt i många år. Define R3 till massa så kallade silent cases fyllda med noctua fläktar och tornkylare. Och när jag gick över till Meshify C och satt AIO både front(360) och top(240) så blev det den tystaste datorn jag någonsin har ägt hittills. Inga problem med damm tar sig in heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Jag har själv jagat så ljudlös dator som möjligt i många år. Define R3 till massa så kallade silent cases fyllda med noctua fläktar och tornkylare. Och när jag gick över till Meshify C och satt AIO både front(360) och top(240) så blev det den tystaste datorn jag någonsin har ägt hittills. Inga problem med damm tar sig in heller.

Hum... Har varit inne på meshify c MEN vill ha samma ljuddämpande topp som medföljer Define C. Jag gissar att ditt grafikkort inte lider av massivt spoltjut som mitt gör?! Fläktljud har jag inga problem med... Ett skrikande grafikkort är dock värre och tyvärr rätt vanligt idag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jo tyvärr är det den enda som låter mycket om jag har chassit på skrivbordet istället för under. Måste cappa FPS om jag vill få bort det oljudet. Tror du en ljuddämpande topp kan hjälpa mycket? Trodde det var min FTW3 kylare som höll bort spoltjutet innan jag installera AIO och inte det nya chassit som släppte ut ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

@Chris_Kadaver: Jo tyvärr är det den enda som låter mycket om jag har chassit på skrivbordet istället för under. Måste cappa FPS om jag vill få bort det oljudet. Tror du en ljuddämpande topp kan hjälpa mycket? Trodde det var min FTW3 kylare som höll bort spoltjutet innan jag installera AIO och inte det nya chassit som släppte ut ljudet.

Hum... Det beror nog på placeringen av chassit. Letar sig ljud ut via fronten kan du ju ställa den på sidan exempelvis? Har ett Define R4 och det ljuddämpande materialet i sidorna hjälper garnterat att minska risken att tjutet letar sig ut ur chassit. Hur pass tjock sidoplåt meshify C har är jag osäker på? Har du härdat glas? Du kan ju testa att lägga en tjockare och lite större bok över hålen i toppen för att se hur mycket det hjälper? Eftersom jag ådragit mig tinnitus på gamla dar så är jag inte jättekräsen, men mitt grafikkort är verkligen det värsta exemplar av spoltjut jag stött på. De är ett R9 290X så av den anledningen behöver jag både bra luftflöde och att chassit är ljuddämpande. Annars hade jag inte gnällt lika mycket som jag gör nu.

Visar det sig att boken gör skillnad kan du kanske försöka köpa det ljuddämpande materialet av någon med Define C som kör med öppen topp? Den bör passa eftersom det är samma stomme.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det låter som ett stort problem faktiskt är spoltjut från grafikkort.
När ja köpte mitt gjort loque så bytte jag grafikkort 5 ggr till olika tillverkare. Ett rex 2080. Precis alla hade spoltjut vilket givetvis förstör upplevelsen. .
Hade vi vart utan spoltjut hade livet varit mycket lättare

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Det låter som ett stort problem faktiskt är spoltjut från grafikkort.
När ja köpte mitt gjort loque så bytte jag grafikkort 5 ggr till olika tillverkare. Ett rex 2080. Precis alla hade spoltjut vilket givetvis förstör upplevelsen. .
Hade vi vart utan spoltjut hade livet varit mycket lättare

Dyrare kort brukar sakna spoltjut p.g.a dyrare filterspolar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Dyrare kort brukar sakna spoltjut p.g.a dyrare filterspolar

8-9000 kr anser jag vara dyrare kort.. eller vad menar du?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

8-9000 kr anser jag vara dyrare kort.. eller vad menar du?

Dyrare variant av modellen, t. ex. ett strix kort av asus.

Köper man den billigaste varianten får man skylla sig själv, man får det man betalar för. Och spolarna tjuter mer idag då GPUer ger högre FPS än förr, då bildas ett mer högfrekvent tjut som ör lättare att skapa av spolen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Dyrare variant av modellen, t. ex. ett strix kort av asus.

Köper man den billigaste varianten får man skylla sig själv, man får det man betalar för. Och spolarna tjuter mer idag då GPUer ger högre FPS än förr, då bildas ett mer högfrekvent tjut som ör lättare att skapa av spolen.

Ahh du menar så. Ja håller med dig absolut. Problemet är att mitt chassi ghost loque enbart tar 2 slots kylare. Så ja hade bara 3-4 modeller att testa. Den "bästa" av dom var gigabyte windforce som bör vara rätt fin.. Testade 2st av den men nope.. No good..
Kanske skulle EVGAs modell vart bäst men den fanns inte i butiker vid det tillfället utan endast från deras hemsida.

Hur som helst ja tror vi kvaddar hans tråd nu om spoltjut och grafikkort när det skulle handla om chassi..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ämnet.
Har själv en phanteks P300 och är nöjd. Det är ju inte litet, men en bra, enkel lösning om man bygger kring ATX.
Möjligtvis kan de göra det ännu mindre i djup och höjdled med mATX och ändå ha en superenkel layout.

Har inte Phanteks redan lyssnat på dina krav:

P400s verkar ha luckor för att lägga på toppen, dessutom har de en alternativ front för att få bättre luftflöde:
https://www.techpowerup.com/259382/phanteks-unveils-mesh-fron...

Sedan har de ju även utvecklat p300 till p350x, visserligen då med galler i toppen
men kanske skulle man kunna flytta en p350x front till p300 och få lite bättre flöde med nästan samma utseende.

Edit: såg att både p400 och p350x är 7-10cm djupare än p300 - antagligen till största delen för att få rum med 240 radiatorer i toppen.
Så länge det är ett säljargument (vilket det är) så lär det inte komma många nya ATX-chassin som är kortare.
Jag har ju dessutom själv ett grafikkort som närmar sig 30cm så att minska måtten mer än p300 går ju knappt - där träffar den iaf rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tillbaka till ämnet.
Har själv en phanteks P300 och är nöjd. Det är ju inte litet, men en bra, enkel lösning om man bygger kring ATX.
Möjligtvis kan de göra det ännu mindre i djup och höjdled med mATX och ändå ha en superenkel layout.

Har inte Phanteks redan lyssnat på dina krav:

P400s verkar ha luckor för att lägga på toppen, dessutom har de en alternativ front för att få bättre luftflöde:
https://www.techpowerup.com/259382/phanteks-unveils-mesh-fron...

Sedan har de ju även utvecklat p300 till p350x, visserligen då med galler i toppen
men kanske skulle man kunna flytta en p350x front till p300 och få lite bättre flöde med nästan samma utseende.

Phanteks P300 hade funkat kalas om det inte vore för fronten. Äger redan ett Phanteks P400 till en annan burk ochbdet är för stort sett till den här burken. Samma sak gäller P350X. P300-stommen är annars perfekt.
Om stommen i P300 hade varit "tät", så hade jag kunnat dremla upp fronten och statt fläktfilter på fläktarna. Men det är massa hål i stommen så fronten måste sitta på för att inte dra in damm. Alternativet är att köpa fläktfilter och limma fast från insidan av frontpanelen. Tanken har slagit mig, men hade helst sluppit modda. Känner jag mig själv rätt så kommer det landa i en mod ändå trots allt. X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum... Har varit inne på meshify c MEN vill ha samma ljuddämpande topp som medföljer Define C. Jag gissar att ditt grafikkort inte lider av massivt spoltjut som mitt gör?! Fläktljud har jag inga problem med... Ett skrikande grafikkort är dock värre och tyvärr rätt vanligt idag.

Har du provat att sänka spänningen på grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Ahh du menar så. Ja håller med dig absolut. Problemet är att mitt chassi ghost loque enbart tar 2 slots kylare. Så ja hade bara 3-4 modeller att testa. Den "bästa" av dom var gigabyte windforce som bör vara rätt fin.. Testade 2st av den men nope.. No good..
Kanske skulle EVGAs modell vart bäst men den fanns inte i butiker vid det tillfället utan endast från deras hemsida.

Hur som helst ja tror vi kvaddar hans tråd nu om spoltjut och grafikkort när det skulle handla om chassi..

Nu kvaddar jag ännu mer genom att tipsa om att spoltjut är olika med olika nätagg. Bytte nätagg och fick ner spoltjutet ordentligt på min GPU.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ägt flera Define C (utan fönster, akrylfönster och nu med glas) så har jag sparat många delar vid uppgraderingar. Därför har mitt nuvarande Meshify C ljuddämpning både på baksida och topp.

Det borde väl gå att köpa delar från Fractal?

Permalänk
Medlem

@Wachtel: Drömmen hade ju varit om dom hade en Mesh-front till Define Mini C Då hade jag haft mitt drömchassi.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk

Älskar Define C TG, har två stycken.
Som fler säger, inget damm samt tyst. (Jag hör inget i alla fall).

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Define S, simpel, bra ljuddämpning, helt enkelt inget tingeltang!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless