Egen router direkt i väggkontakt via stadsnätet

Permalänk
Medlem

Egen router direkt i väggkontakt via stadsnätet

Hej! Jag har sökt men inte riktigt hittat svaren.

Är det möjligt att skippa tjänstedelare och köra på egen router direkt från fiber på väggkontakten? Jag är helt ointresserad av IPTV och hemtelefoni. Kan man göra så?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja och nej, det beror på din isp. Vissa tillåter bara specifika modeller, andra bryr sig inte men ger bara support på sin egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja och nej, det beror på din isp. Vissa tillåter bara specifika modeller, andra bryr sig inte men ger bara support på sin egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, har du erfarenhet av några som tillåter att man använder egen router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Ah okej, har du erfarenhet av några som tillåter att man använder egen router?

Du får ringa runt och fråga, jag har Telia och även om de inte direkt gillar att man har en egen router så gör de inget för att förhindra det. Jag har kvar deras router i garderoben, av erfarenhet vet jag att det är svårt att felanmäla utan att ha testat med den först.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zorkis:

Ah okej, har du erfarenhet av några som tillåter att man använder egen router?

Det är stor skillnad på tjänstefördelare och router, tjänstefördelaren är dessutom många gånger utrustad med en fiberomvandlare som ett instickskort,
Jag har också svårt att förstå varför man skulle vilja byta ut en tjänstefördelare för prestandavinsten är noll och man får inte heller fler funktioner. Den enda praktiska skillnaden är väl om man vill nå inkommande trunk för att själv distribuera ipkabeltv i samma kabel som data på ett lättare sätt runt i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Hej! Jag har sökt men inte riktigt hittat svaren.

Är det möjligt att skippa tjänstedelare och köra på egen router direkt från fiber på väggkontakten? Jag är helt ointresserad av IPTV och hemtelefoni. Kan man göra så?

Tack på förhand!

Har du bara ett uttag i väggen som din tjänstefördelare är ikopplad i så har du troligtvis fiber till källaren i fastigheten och där ifrån en vanlig kopparkabel till lägenheten. Så du kan utan problem koppla in en router där och skippa tjänstefördelaren/fiberfördelaren. Har du däremot en tjänstefördelare som är kopplad med fiberkablar förstår jag inte riktigt varför du ska skippa tjänstefördelaren. Har du en router med fiberingång?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX