Permalänk

Jobblaptop - 4k - 15-30:-, ~15"

Dags att skaffa ny laptop till egna firman.
Inga direkt svåra krav.

i5-i7 (inget direkt behov av i9, men finns det så finns det)
16-32 gb ram.
4k skärm (once you go 4k you never go back).
Hårddisk är inte så kinkigt, det kommer ju vara minst 256gb ssd på alla inom klassen, mest troligt 512 eller 1024.
Så lätt som möjligt, bör ju komma in under 2,1 kg.
Ska vara lite elegant, se bra ut på möten.
Ej Dell xps, köpte in ett stort gäng sådana, alla var döda inom ett år. Men dell latitude eller precision är helt ok.
Grafikkort spelar ingen roll. Kommer inte göra något grafiskt. Så vanligt eller quadro spelar ingen roll.

Touch, spelar ingen roll
Vikbar hela vägen runt, vet inte varför men många verkar ha det.
Dockningsport, spelar ingen roll, usb-c dockorna är så bra nu för tiden.

Sådana jag titat på.
Lenovo X1 extreme
Lenovo T580/590 (lite mer proffsig än X1)
Dell presicion 5500
Surface Book 3 (gillar den, och kommer jobba mycket mot MS-partners och MS-kunder)
Öppen för HP och Fujitsu, men jäkla djungel av modeller.

Gillar även huawei matebook x pro, men den är ju 14", dock i 3:2 format vilket vinner en del då man oftare har behov av höjd än bredd.

Asus och Acer går bort, inga positiva erfarenheter vid inköp av dessa.

Missar jag någon uppenbar?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Jag tror du har hittat de bästa alternativen. X1 är trevlig, skulle inte säga att den är mindre proffsig utan den har bara ett annat fokus, portabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Dags att skaffa ny laptop till egna firman.
Inga direkt svåra krav.

i5-i7 (inget direkt behov av i9, men finns det så finns det)
16-32 gb ram.
4k skärm (once you go 4k you never go back).
Hårddisk är inte så kinkigt, det kommer ju vara minst 256gb ssd på alla inom klassen, mest troligt 512 eller 1024.
Så lätt som möjligt, bör ju komma in under 2,1 kg.
Ska vara lite elegant, se bra ut på möten.
Ej Dell xps, köpte in ett stort gäng sådana, alla var döda inom ett år. Men dell latitude eller precision är helt ok.
Grafikkort spelar ingen roll. Kommer inte göra något grafiskt. Så vanligt eller quadro spelar ingen roll.

Touch, spelar ingen roll
Vikbar hela vägen runt, vet inte varför men många verkar ha det.
Dockningsport, spelar ingen roll, usb-c dockorna är så bra nu för tiden.

Sådana jag titat på.
Lenovo X1 extreme
Lenovo T580/590 (lite mer proffsig än X1)
Dell presicion 5500
Surface Book 3 (gillar den, och kommer jobba mycket mot MS-partners och MS-kunder)
Öppen för HP och Fujitsu, men jäkla djungel av modeller.

Gillar även huawei matebook x pro, men den är ju 14", dock i 3:2 format vilket vinner en del då man oftare har behov av höjd än bredd.

Asus och Acer går bort, inga positiva erfarenheter vid inköp av dessa.

Missar jag någon uppenbar?

Försöker hitta såna du inte tittat på

Alternativ 1
https://www.inet.se/produkt/1963855/hp-envy-x360-15-i7-16gb-5...

Alternativ 2

https://www.inet.se/produkt/1963854/hp-spectre-x360-15-i7-16g...

Alternativ 3
https://www.komplett.se/product/992244/datorer/datorer-barbar...

Alternativ 4
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Dell-Precision-Mobile-Wo...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ej Dell xps, köpte in ett stort gäng sådana, alla var döda inom ett år. Men dell latitude eller precision är helt ok.

Då jag råkar sitta på en XPS 9570 privat som jag lagt en del pengar på att uppgradera...
Vad dog de av? Gör mig smått oroad

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Själv tror jag nya surface laptop 3 kommer vara riktigt fin

Permalänk
Medlem

Jag har Huawei Matebook X Pro som jag ser att du nämnt, måste säga att den är helt fantastisk på alla vis. Är grymt nöjd, älskar skärmen.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Då jag råkar sitta på en XPS 9570 privat som jag lagt en del pengar på att uppgradera...
Vad dog de av? Gör mig smått oroad

Vi hade 9560 och 9570. Tror 10 60 o 8 70.
Det vanligaste var att dom slutade ladda, vi testade byta laddsladden men det gick ej, några gick att ladda via usb-c efter.
På vissa lade grafikkortet av. Vissa gick skärmen sönder. Vissa bara dog.

Vi lät några lagas på vårt underhållsavtal, men dom fick sedan något annat fel.

Sedan lade vi bara undan dom när dom gick sönder och lade i en hög. Hade köpt in en hög andra maskiner som vi plockade fram istället.
Det är dyrare att stå med en arbetare utan laptop i 1-2 dagar än att slänga och köpa nytt.

Vi hade 4k varianterna, 16gb ram och 512 gb ssd huvudsakligen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Dell 5530 var det jag kollade på inser jag nu, inte 5500. Spectre får jag kolla lite mer på.
p52 hade jag också kollar på. Den ligger med på listan.
Bra tips

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av kwame:

Jag har Huawei Matebook X Pro som jag ser att du nämnt, måste säga att den är helt fantastisk på alla vis. Är grymt nöjd, älskar skärmen.

Mmm, jag ska iväg och klämma på en hade jag tänkt. Dom ligger bra prismässigt.
Frågan är hur den är i soffan när man ska arbeta lite mer. Som sagt 3:2 är kanon, men sedan är frågan vilken skalning man kör på för att få i lagom storlek. Vad kör du? 175% ?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Vi hade 9560 och 9570. Tror 10 60 o 8 70.
Det vanligaste var att dom slutade ladda, vi testade byta laddsladden men det gick ej, några gick att ladda via usb-c efter.
På vissa lade grafikkortet av. Vissa gick skärmen sönder. Vissa bara dog.

Vi lät några lagas på vårt underhållsavtal, men dom fick sedan något annat fel.

Sedan lade vi bara undan dom när dom gick sönder och lade i en hög. Hade köpt in en hög andra maskiner som vi plockade fram istället.
Det är dyrare att stå med en arbetare utan laptop i 1-2 dagar än att slänga och köpa nytt.

Vi hade 4k varianterna, 16gb ram och 512 gb ssd huvudsakligen.

Hmm, inte väldigt uppmuntrade. Har mycket erfarenhet av dells företagsupport men hört att det inte är riktigt lika bra privat.

Jag har sett en del av problemet där den inte håller rätt powerstate vid sleep och blir varm som fan om man har den i en väska eller dylikt- jag stänger nästan alltid av min helt ändå men undrar om inte det ansvarar för en del tidiga haverier.

Jag kör även XTU för att begränsa maxwatt för boost då jag inte ser poängen med att den ska boosta järnet för att spara ett par millisekunder vid varje klick i chrome och sedan behöver dra igång fläktarna, har hellre en helt tyst dator.

Köpte versionen med i5-8300h och uppgraderade sedan till 16GB RAm och 1TB 970 SSD, känner att rejälare CPU än så i en så kompakt laptop mest kommer dra batteri och fläkt i onödan.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Hmm, inte väldigt uppmuntrade. Har mycket erfarenhet av dells företagsupport men hört att det inte är riktigt lika bra privat.

Jag har sett en del av problemet där den inte håller rätt powerstate vid sleep och blir varm som fan om man har den i en väska eller dylikt- jag stänger nästan alltid av min helt ändå men undrar om inte det ansvarar för en del tidiga haverier.

Jag kör även XTU för att begränsa maxwatt för boost då jag inte ser poängen med att den ska boosta järnet för att spara ett par millisekunder vid varje klick i chrome och sedan behöver dra igång fläktarna, har hellre en helt tyst dator.

Köpte versionen med i5-8300h och uppgraderade sedan till 16GB RAm och 1TB 970 SSD, känner att rejälare CPU än så i en så kompakt laptop mest kommer dra batteri och fläkt i onödan.

Mmm, företags-supporten och onsite är generellt bra, dock kör man ju inte samma nivå på dom maskinerna som på servrarna.
Har dock gammal erfarenhet på annat jobb där jag köpte in på latitude och xps. Latitude maskinerna kör fortfarande 7-8 år senare, bytt batteri bara (dom har inte personalen längre, men deras barn har fått), xps:erna dog fort.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Mmm, jag ska iväg och klämma på en hade jag tänkt. Dom ligger bra prismässigt.
Frågan är hur den är i soffan när man ska arbeta lite mer. Som sagt 3:2 är kanon, men sedan är frågan vilken skalning man kör på för att få i lagom storlek. Vad kör du? 175% ?

Jag sitter främst och programmerar på den så kör Ubuntu, där har jag 200%. Kommer inte ihåg vad jag har i Windows, men bör ligga på samma. Bilden är iaf riktigt crisp! Har inte jättemycket erfarenhet av laptops, men jag tycker iaf tangentbordet har en väldigt skön känsla att skriva på också - särskilt om man jämför med nyare macbooks.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Jag sitter främst och programmerar på den så kör Ubuntu, där har jag 200%. Kommer inte ihåg vad jag har i Windows, men bör ligga på samma. Bilden är iaf riktigt crisp! Har inte jättemycket erfarenhet av laptops, men jag tycker iaf tangentbordet har en väldigt skön känsla att skriva på också - särskilt om man jämför med nyare macbooks.

Mmm, ubuntu i 4k är trevligt. xubuntu och kubuntu har varit lite bökigt innan har jag märkt. Kanske blivit bättre.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@orig_rejser: Har du köpt någon dator vad blev det?

Visa signatur

0|:Amd Xp 1600+@1700+ - mx400 64mb - 256 Mb TwinMos - SB Live! 5.1 - Soltek DRV2 - LiteOn 40cdr 12rw 48cd :|0
http://service.madonion.com/compare?2k1=3769465

Permalänk
Skrivet av Korven:

@orig_rejser: Har du köpt någon dator vad blev det?

Råkade bli en
https://www.dustin.se/product/5011154321/surface-laptop-3-bla...
Väldigt nöjd än så länge. 3:2 otroligt skönt, bra tangentbord. Snabbheten säger sig själv. Och maskinerna blir ju svårare att uppgradera så tänkte jag tar i lite.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här