Noctua släpper svarta varianter av populära NH-D15, NH-U12S och NH-L9i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013

Hoppas nu bara på att de hoppar på RGB-tåget så det blir lite stil på bygget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011

Så länge de fortsätter sälja beige/bruna fläktar är jag nöjd.

Lian Li PC-B25FB | i7 2600k @ 4,4 GHz | MSI Geforce GTX 980 Ti Gaming 6G | MSI P67A-GD55 B3 | Corsair Vengeance 16GB DDR3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Samsung 850 EVO 250GB x 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av skewgen:

Skulle aldrig köpa en Noctuafläkt som inte är bajsbrun!

#noctuabrownforlife! Blir inte snyggare än såhär:

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Såg dessa på LTT's senaste video tidigare idag. Jag gillar deras säregna färgkombination, men är sjukt svag för helt svartlackerade prylar.

Tror detta kommer bli nästa inköp när det är dags för ny kylare, om jag inte går över till AIO.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändring.

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 650W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Logitech G900 Chaos Spectrum | Steelseries Arctis 7 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Trevlans om man inte gillar de beiga och bruna fläktarna ihop med de polerade kylarna. Nu har jag inget emot det så skaffade det till min. Men vill man ha något speciellt tema eller liknande så stör det ju förstås.

| AMD Ryzen 7 3800X | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Palit GTX 1080ti | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Next stop, RGB town.
SCHHhhooooooo! SCHHhhooooooo!

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Jag väntar egentligen också på den "svarta" varianten av NF-A12x25 PWM till NH-U12A. Men man har ju vant sig vid de bruna så de får kanske bli kvar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Vill man inte ha Noctua i brun-beige, får man titta på en annan kylare. Nej jag tycker inte alla har rätt till en färg som passar dem. Produkter av toppkvalité har inte bara hög hållbarhet och bra prestanda. Utan sticker ofta ut i mängden utseendemässigt, vilket Noctua gör! Finns det någon som bygger datorer i dag, som inte förknippar brun-beige med Noctua och Toppklass. Snacka om att få två tråkiga färger till att bli något bra

Så att de nu börjat med svarta fläktar tycker jag är tråkigt, även om jag förstår att man många blir glada för detta.

Fractal Design Define C TG || ASUS ROG STRIX B350-F Gaming || Ryzen 5 3600 || Noctua NH-D15 || G.Skill 16GB 3200MHz CL14 Flare X || Asus GTX 1070 Dual 8GB || Corsair RM750x || Acer 27" XF270HUA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Är ju skönt att dom sticker ut lite, ser man dom där bruna fläktarna i burken så vet man att det är kvalitet.

Men valmöjligheter har väl aldrig skadat någon :^)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Finns det inte tillräckligt med svarta och vita produkter idag? Trist med det här färglösa.

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Alienware AW3418DW

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Kommer också i Linus Tech Tips limited editions om nån är intresserad: https://noctua.at/en/noctua-introduces-chromax-black-cpu-cool...

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005

Nostradamus, anno 1564:

"Apokalypsens första tecken är när Noctua frångår det bajsbeiga färgtemat."

Så håll i hatten alla foliehattar, för nu lär det bli åka av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

För mig är grisrosa och brunt synonymt med "bra skit" Men finns det nu kunder de skulle kunna ha som de tappar på grund av färgschemat så är det väl förståeligt att de ger fler alternativ.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Det vore även bra om dom inte gjorde specialfläktar. Går ju liksom inte att byta till valfri variant. Ligger ju en tanke bakom detta men blir så genomskinligt vissa gånger.

Intel Core i9-9900K @5ghz + Custom loop (AVX -2)
Asus ROG Strix RTX2080 8GB 1870/15190
Asus ROG Maximus XI Hero (WI-FI)
Corsair Vengeance RGB Pro 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Beställde redan igår..har den gamla men vill ha den svarta..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2015

Håller på att byta ut mina fläktar till chromax serien. Två chassifläktar hittills. Ska sen byta ur fläktarna på min nh-d15s am4 ryzen edition. Fläktarna är bra men bara vetskapen om att det är bruna fläktar som sitter i datorn gör att jag känner mig lite illa till mod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

"ett långt arbete" 😂 HAHAHA. Det drygaste företaget någonsin. Horribelt att utveckla en ny färg på något som redan existerar ska ta +5 år. Stfu, jag har själv haft Noctua kylare i 2011 och skrivit till dem angående svarta färgen. Konstigt nog andra tillverkare både mindre som större hade ingen problem under alla dessa år att tillverka kylare i olika färgvarianter, utan att förlora på kvalitén, som dessutom presterar likvärdig Noctuas kylare. Typisk manipulativ marknadsföring. Dopamin styrning heter det. Nu tror de kanske att alla ska gå och köpa den "inte bajs liknande" kylare bara för att de heter Noctua. Och viktigaste av allt, man kan inte glömma +20-40$ prispåslag för något "nytt" som "kunden" efterfrågar 😂

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013

Hatar originalfärgen som jag tycker sabbar allt. Tar en svart fläkt alla dagar i veckan före allt annat

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Nu när man ska byta till en AIO vattenkylare DÅ släpper de svarta versioner av deras kylare...

E-penis:
i5 4670K @ 4.4Ghz | Asus Maximus VII Hero | 2x8GB Corsair 1600 LP | Asus Strix GTX 1080 8GB | Fractal Design Define R4 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Noctua NH-D14 | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Qpad MK-50 | Logitech G9/G35 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av bl00keRs:

"ett långt arbete" 😂 HAHAHA. Det drygaste företaget någonsin. Horribelt att utveckla en ny färg på något som redan existerar ska ta +5 år. Stfu, jag har själv haft Noctua kylare i 2011 och skrivit till dem angående svarta färgen. Konstigt nog andra tillverkare både mindre som större hade ingen problem under alla dessa år att tillverka kylare i olika färgvarianter, utan att förlora på kvalitén, som dessutom presterar likvärdig Noctuas kylare. Typisk manipulativ marknadsföring. Dopamin styrning heter det. Nu tror de kanske att alla ska gå och köpa den "inte bajs liknande" kylare bara för att de heter Noctua. Och viktigaste av allt, man kan inte glömma +20-40$ prispåslag för något "nytt" som "kunden" efterfrågar 😂

Nu är det ju så som Linus på LTT förklarade att det kräver några ytterligare steg i produktionen med ett komplext nytt lager av beläggning på värmeledarna. Det är tydligen ingen lätt uppgift att påföra extra lager då monteringsmetoden som oftast består av lödning kan skada rören som innehåller vätska, vilket redan verkar vara en komplicerad process. Jag skulle dock gärna ge mina extra slantar till Noctua för de svarta produkterna de erbjuder oss konsumenter, då jag anser att de är riktigt fina.

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 650W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Logitech G900 Chaos Spectrum | Steelseries Arctis 7 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av skewgen:

Skulle aldrig köpa en Noctuafläkt som inte är bajsbrun!

Inte för att vara den MEN om din avföring har den färg som Noctuas fläktar har så borde du uppsöka en läkare. :<

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2004

Nu kan man kanske till och med fundera på att köpa sig Noctua.

32" MVA 1440p | i7-2600K@4,4GHZ | 16GB | GTX 1060 6GB

Asus Xonar Essence STX | Logitech G910 Orion Spectrum

Logitech G602 | Beyerdynamic DT 770 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Viktorph:

Nu är det ju så som Linus på LTT förklarade att det kräver några ytterligare steg i produktionen med ett komplext nytt lager av beläggning på värmeledarna. Det är tydligen ingen lätt uppgift att påföra extra lager då monteringsmetoden som oftast består av lödning kan skada rören som innehåller vätska, vilket redan verkar vara en komplicerad process. Jag skulle dock gärna ge mina extra slantar till Noctua för de svarta produkterna de erbjuder oss konsumenter, då jag anser att de är riktigt fina.

Inte för att vara sån men det låter som ren sälj-BS i mina öron. Vad är det som hindrar att man pulverlackerar efter lödningsprocessen? Andra tillverkare har ju gjort det här i åratal utan att skryta om "extra komplexitet".

Noctua har ju redan visat upp en efterföljare till D15 (som har bra många år på nacken nu) som är planerad till "första halvan" 2020. NH-U12A presterar likvärdigt, är tystare och betydligt mindre vilket indikerar att det finns förbättringspotential hos "gamla" D15.

Noctua kunde gjort det här för längesedan, efterfrågan fanns. Det verkar ju inte släppas någon svart NH-U12A utan det är end-of-life-produkter man valt. Pulverlacka vad man redan har i lager innan efterföljare släpps, motivera en prishöjning på en föråldrad produkt och gör reklam för det via en känd Youtube-kanal med "special editions". Win-win-win.

Inget fel med det per se, man möter ju en efterfrågan. Säljsnacket kunde man dock skippat tycker jag.

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Fett snygga!

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2015

Ja ja då får jag väl sucka lite för mig själv nu då.
Här har jag i flera år, varje gång jag ska ändra något i datorn, övertygat mig själv med mantrat "skönheten sitter i funktionen, skönheten sitter i funktionen..." vad ska jag nu skylla på då, bådar inte gott för plånboken när de väl kommer till butik

Asus C6H | R7-1700X | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE | https://valid.x86.fr/yckrqb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

När får vi se dessa fläktar med rgb???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av fragande:

Inte för att vara sån men det låter som ren sälj-BS i mina öron. Vad är det som hindrar att man pulverlackerar efter lödningsprocessen? Andra tillverkare har ju gjort det här i åratal utan att skryta om "extra komplexitet".

Noctua har ju redan visat upp en efterföljare till D15 (som har bra många år på nacken nu) som är planerad till "första halvan" 2020. NH-U12A presterar likvärdigt, är tystare och betydligt mindre vilket indikerar att det finns förbättringspotential hos "gamla" D15.

Noctua kunde gjort det här för längesedan, efterfrågan fanns. Det verkar ju inte släppas någon svart NH-U12A utan det är end-of-life-produkter man valt. Pulverlacka vad man redan har i lager innan efterföljare släpps, motivera en prishöjning på en föråldrad produkt och gör reklam för det via en känd Youtube-kanal med "special editions". Win-win-win.

Inget fel med det per se, man möter ju en efterfrågan. Säljsnacket kunde man dock skippat tycker jag.

Utan att ha något på fötterna här misstänker jag att ev konkurrenter som har svarta kylare helt enkelt väljer design före funktion då det svarta isolerar komponenterna och minskar förmågan att avge värme. Detta är något Noctua inte velat göra och därför gått den långa och jobbiga vägen för att få en både snygg och effektiv kylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Perrablerra:

Utan att ha något på fötterna här misstänker jag att ev konkurrenter som har svarta kylare helt enkelt väljer design före funktion då det svarta isolerar komponenterna och minskar förmågan att avge värme. Detta är något Noctua inte velat göra och därför gått den långa och jobbiga vägen för att få en både snygg och effektiv kylare.

skiljer ca 1c mellan be quiet svarta och noctuas bruna kylare
så prestandan med svarta färgade kylare verkar funka bra

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Flopper:

skiljer ca 1c mellan be quiet svarta och noctuas bruna kylare
så prestandan med svarta färgade kylare verkar funka bra

Ok. Ja det var bara en tanke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Perrablerra:

Utan att heller ha något på fötterna så är jag ganska övertygad om att det finns färgteknologi idag (går att applicera otroligt tunna och precisa lager) som inte påverkar värmeledningsförmåga nämnvärt. Har ingen kunskap inom termodynamik, men tror inte heller att den sista överföringen mellan metall och luft är den mest kritiska delen i en processorkylare så länge ytarean är mer än tillräcklig, utan det är värmetransporten från IHS ut till flänsarna via bas och värmeledningsrör som gör mest skillnad.

Så försämrar man värmeöverföringen i sista steget någon eller några procent gör det nog minimal skillnad gissar jag. Be Quiet! Dark Rock Pro 4 presterar nästan identiskt med en NH-D15 och har nästan en identisk vikt. Har enligt deras hemsida en "special black coating with ceramic particles", dvs. någon form av färg, inte anodisering (som jag tolkar det i alla fall). Skulle den påverka värmeöverföringen nämnvärt skulle de inte vara så nära varandra i prestanda med samma vikt i mina ögon.

Tror du tillskriver Noctua betydligt mer cred än de förtjänar i det här fallet. Att de är noggranna och utvecklar förbannat bra produkter säger jag inte emot (har själv flera Noctua-kylare och fläktar), men i det här fallet tror jag inte att det är mer komplicerat än att man slängt på färg på EoL-produkter. Varför skulle de lägga ner en massa resurser på en utgående produkt med en ersättare runt hörnet?

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070