Steam får stöd för lokal multiplayer online

Permalänk

Är väl bra för några spel och i vissa fall - om man känner nån med krallig PC som kan rendera för två. Eller fler.

Men själva multiplayerproblemet är ju att allt som inte är dedikerad server kräver att värden måste ha spelet igång för att de andra ska kunna spela. Så man måste bestämma sig för en gemensam session ungefär som med brädspel, eller så får han ha datorn på hela tiden och på nåt sätt styra i spelet att värden inte ska behöva spela spelet, vad jag förstår.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd

Jag kör mycket retro spel från 80-90 talet, de har ofta problem med online multiplayer lägen idag, i den mån de ens har detta, så skall i allafall undersöka detta närmare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Såg ingen fråga i det du skrev om Duke men jag ser det inte som att något måste ha bara lokal eller icke lokal multiplayer? Med den motiveringen skulle man kunna vända på det och fråga om Smash Bros på Wii var ett spel med bara Online multiplayer trots att det kan spelas lokalt (även i hur du ser lokalt)?

Lokalt är när du inte behöver någon form av online funktion, ett isolerat system även om det systemet har längre avstånd med koppar är för mig lokalt. Ett problem blir att definitionen av multiplayer är flytande i vad folk menar då standarden ändrats, man har sedan varit tvungen att definiera olika delar av det men lokalt (local) för mig är ett avgränsat område/system etc. Lokala kiosken ligger inte i sovrummet men inte heller på andra sidan stan, det finns en avgränsning.

Ett LAN kallas LAN just för att det är avgränsat, det är ett eget system som funktionellt är delvis eller helt avgränsat från en helhet, det betyder inte att det inte kan vara en del av helheten eller så men det är fortfarande ett separat system.

Okej, så om jag ansluter till en lokal server är det inte ett lokalt spel? Vart går då din gräns? om spelet skapar en "server" och fyra "klienter" men visar upp det på samma skärm är det lokalt men om du gör exakt samma men inte samma skärm ser du det som något helt annat? Så det är enbart en fråga om vilken display det är på?

Det är väldigt enkelt för mig.

"Local multiplayer" är när flera personer spelar lokalt på samma dator/spelkonsol/whatever. Om du googlar ser du också att det är den definition de flesta använder. Sedan om det är en klient/serverarkitektur i själva spelet hur det är implementerat är mindre intressant. Rent teoretiskt -skulle jag spela något slags multiplayerspel där flera personer spelar med olika handkontroller, men själva spelet renderas i molnet, t.ex. Stadia, är det också egentligen local multiplayer. Det handlar alltså om att flera personer delar på en bildskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väldigt enkelt för mig.

"Local multiplayer" är när flera personer spelar lokalt på dator/spelkonsol/whatever utan att använda något slags nätverk. Om du googlar ser du också att det är den definition de flesta använder. Sedan om det är en klient/serverarkitektur i själva spelet hur det är implementerat är mindre intressant. Rent teoretiskt -skulle jag spela något slags multiplayerspel där flera personer spelar med olika handkontroller, men själva spelet renderas i molnet, t.ex. Stadia, är det också egentligen local multiplayer. Det handlar alltså om att flera personer delar på en bildskärm.

Jag har googlat och håller inte med om att det är den definition som de flesta använder (kan hålla med om att de är de som "skriker högst" men det är inte samma sak) men undrar lite vad du då klassar som nätverk? Om det är ointressant med implementationen blir det ju för mig en konstig avgränsning som enbart verkar bero på om du har en sladd i systemet eller inte?

Stadia delar ju inte på samma skärm? det är olika outputs? Tror t.o.m. att de promotion sakerna jag sett uttryckligen säger att det ska gå att ha en egen GPU som renderar bilden åt just dig och kopplingen mellan de olika systemet är ju då exakt samma som ett nätverk, det är ju inte så att de magiskt bygger en enda stor dator?

Det du beskriver verkar ju vara exakt samma som mig, enda skillnaden verkar vara när du ser en sladd i det hela upphör systemet att vara ett slutet system.

EDIT:
Stadia presentationen

Bokstavligen en serverhall med nätverkade enheter??

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Jag har googlat och håller inte med om att det är den definition som de flesta använder (kan hålla med om att de är de som "skriker högst" men det är inte samma sak) men undrar lite vad du då klassar som nätverk? Om det är ointressant med implementationen blir det ju för mig en konstig avgränsning som enbart verkar bero på om du har en sladd i systemet eller inte?

Stadia delar ju inte på samma skärm? det är olika outputs? Tror t.o.m. att de promotion sakerna jag sett uttryckligen säger att det ska gå att ha en egen GPU som renderar bilden åt just dig och kopplingen mellan de olika systemet är ju då exakt samma som ett nätverk, det är ju inte så att de magiskt bygger en enda stor dator?

Det du beskriver verkar ju vara exakt samma som mig, enda skillnaden verkar vara när du ser en sladd i det hela upphör systemet att vara ett slutet system.

EDIT:
Stadia presentationen
https://www.pcgamesn.com/wp-content/uploads/2019/03/Google-Stadia-datacentre.jpg
Bokstavligen en serverhall med nätverkade enheter??

Det jag menade är att om man teoretiskt sett gjorde ett spel på Stadia, där flera personer sitter och spelar med olika handkontroll på samma skärm så är det lokal multiplayer. Alltså det "lokala" går ut på att flera personer kör på samma enhet. Ur ett användarperspektiv alltså, att båda upplever att de kör på samma burk.

Det har inte att göra något med om huruvida det finns en sladd eller inte, utan helt enkelt på om man delar på samma bildskärm.

Det känns dock som att vi börjar gå i cirklar här, och jag förklarar samma sak om och om igen. Vill du fortfarande diskutera mer så kan vi ta det i PM så slipper vi spamma ner den här tråden något mer på att vi båda säger samma sak om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag menade är att om man teoretiskt sett gjorde ett spel på Stadia, där flera personer sitter och spelar med olika handkontroll på samma skärm så är det lokal multiplayer. Alltså det "lokala" går ut på att flera personer kör på samma enhet. Ur ett användarperspektiv alltså, att båda upplever att de kör på samma burk.

Det har inte att göra något med om huruvida det finns en sladd eller inte, utan helt enkelt på om man delar på samma bildskärm.

Det känns dock som att vi börjar gå i cirklar här, och jag förklarar samma sak om och om igen. Vill du fortfarande diskutera mer så kan vi ta det i PM så slipper vi spamma ner den här tråden något mer på att vi båda säger samma sak om och om igen.

Okej ser inte helt hur det du säger går ihop här men sure, agree to disagree

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pv2b:

Det råder delade meningar om det. Vad man menar med "local". För mig betyder det lokalt på samma dator. D.v.s. två personer på var sin dator i ett LAN eller med seriekabel är inte local coop. Men jag kan respektera att andra tycker annorlunda.

Termerna "split screen" eller "couch coop" kanske är mer entydliga? Det är denna sorts multiplayer som artikeln avser.

Personligen har jag aldrig tänkt annat än att LAN/Local Co-Op är något annat än flera maskiner över ett nätverk utan internet (nödvändigtvis).

Har nog alltid separerat LAN/Local ifrån Split Screen/couch på det viset, slipper man krångla till det för sig själv och andra med missförstånd

Så om jag tolkat det rätt så har Valve utvecklat någon form av API för utvecklare som tillåter Split/Couch-coop över internet genom Steam, och inte "LAN/Local" i sin helhet (likt Hamachi en gång i tiden)?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Personligen har jag aldrig tänkt annat än att LAN/Local Co-Op är något annat än flera maskiner över ett nätverk utan internet (nödvändigtvis).

Har nog alltid separerat LAN/Local ifrån Split Screen/couch på det viset, slipper man krångla till det för sig själv och andra med missförstånd

Så om jag tolkat det rätt så har Valve utvecklat någon form av API för utvecklare som tillåter Split/Couch-coop över internet genom Steam, och inte "LAN/Local" i sin helhet (likt Hamachi en gång i tiden)?

Inte ett API egentligen, utan mer att de paketerar om sin "remote play"-funktion (som låter dig strömma ett spel från en dator till en annan) och marknadsför det för att stödja local multiplayer även "över Internet".

Det funkar rent tekniskt som så att den som är värd för spelet kör spelet på sin lokala dator och skickar videoströmmar av spelet till andra spelarnas datorer, medan de andra spelarna skickar knapptryckningarna till värdens dator.

Det blir alltså som att spelarna sitter framför samma dator, som har flera speglade bildskärmar kopplade till sig med en lååååång HDMI-kabel och USB-kabel för handkontrollerna.

Det nya här är att Steam lanserat det och marknadsför det för det syftet, det har gått att göra på typ samma sätt via t.ex. Parsec innan.