Permalänk

Hänger sig vid högerklick

Hej,
För någon månad sedan köpte jag en ny dator. Då den inte fungerade som den skulle så fick jag en ny dator av lite annan modell.
Den datorn fungerar som den ska, bortsett från när jag högerklickar. Tex om jag ska skapaen ny mapp, så kan datorn hänga sig helt tills jag blir förbannad och klickar som en tok överallt och kör runt lite med musen.
Vid vissa tillfällen fungerar allt som det ska.

Jag upplever att det fungerar sämst om jag precis gjort något ellet stängt något.

Jag har inte installerat några konstiga program eller gjort något annat mysko. Allt som finns i dator har jag också i min laptop, som fungerar bra.

Två frågor:
1) Någon som har en vettig lösning på detta?
2) Är sånt här att väntaav en ny dator? Galet surt med en andra dator som krånglar.

Tack för din tid.

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen någon medskickad mjukvara som finns på högerklicket, t.ex. OneDrive, Google Drive, F*ckMeUp, JunkAntivirus etc. Avinstallera böset via kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Hej,
För någon månad sedan köpte jag en ny dator. Då den inte fungerade som den skulle så fick jag en ny dator av lite annan modell.
Den datorn fungerar som den ska, bortsett från när jag högerklickar. Tex om jag ska skapaen ny mapp, så kan datorn hänga sig helt tills jag blir förbannad och klickar som en tok överallt och kör runt lite med musen.
Vid vissa tillfällen fungerar allt som det ska.

Jag upplever att det fungerar sämst om jag precis gjort något ellet stängt något.

Jag har inte installerat några konstiga program eller gjort något annat mysko. Allt som finns i dator har jag också i min laptop, som fungerar bra.

Två frågor:
1) Någon som har en vettig lösning på detta?
2) Är sånt här att väntaav en ny dator? Galet surt med en andra dator som krånglar.

Tack för din tid.

Prova göra en ren installation av Windows om du kan brukar rensa bort allt bskgrundsskit.

Vill även påminna att denna kanske ska ligga under annan forum del inte köpråd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack bägge

Helt rätt! Fel tråd ju. Ber om ursäkt för det.

Det får bli ominstallation under helgen helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Tack bägge

Helt rätt! Fel tråd ju. Ber om ursäkt för det.

Det får bli ominstallation under helgen helt enkelt...

Du vet Hur man installerar om allt? Dvs skapar usb från Windows hemsida etc

Din Windows 10 licens är anknyten till hårdvaran om du inte redan visste de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: mja... problemet är att jag inte får datorn att fungera med mina usb-minnen heller. Så det får väl bli steg ett, suck.
Jag hade windows på en usb-sticka, men jag vete sjutton om jag har det kvar.
Kan man ladda ned det på microsfts hemsida numer?

Tack så jättemycket för påminnelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

@sifri: mja... problemet är att jag inte får datorn att fungera med mina usb-minnen heller. Så det får väl bli steg ett, suck.
Jag hade windows på en usb-sticka, men jag vete sjutton om jag har det kvar.
Kan man ladda ned det på microsfts hemsida numer?

Tack så jättemycket för påminnelsen.

Va menar du att den inte fungerar med dina usb minnen?

Googla typ Windows 10 usb Tool så kommer de fram ladda ner verktyget och gå igenom setup välj 64 bit och svenska för att skayps usb du behöver ett 8gb usb minne för detta

Behöver du mer guidning hör av dig.

Tänker specifikt på drivrutiner etc som kan behöva installeras om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Av någon anledning så hittar inte datorn några drivrutiner för dessa. Jag har försökt ladda ned nya drivrutiner, men icke.

datorn är dessutom sjuuuukt långsam att visa foldrar med bilder. Jag hinner skriva och svara på detta medan den öppnar en folder med EN bild.

Permalänk

@sifri: Tack sifri. Stor risk att jag hör av mig i helgen, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

@sifri: Av någon anledning så hittar inte datorn några drivrutiner för dessa. Jag har försökt ladda ned nya drivrutiner, men icke.

datorn är dessutom sjuuuukt långsam att visa foldrar med bilder. Jag hinner skriva och svara på detta medan den öppnar en folder med EN bild.

Vad har du för dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

en taurus gaming gtx 1660TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

en taurus gaming gtx 1660TI

Den borde ju ha en ganska ren installation av Windows låter sjukt skumt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Den borde ju ha en ganska ren installation av Windows låter sjukt skumt

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för info du kunde fått bättre dator för pengarna om du nu lämnar tillbaka denna så skulle jag byta till en annan

Permalänk

ok. tips?

Jag behöver en som kan köra gpu

Ja, jag är sjukt less på att ha problem med en helt ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

ok. tips?

Jag behöver en som kan köra gpu

Ja, jag är sjukt less på att ha problem med en helt ny dator

Antar att du betalade 11tkr för den? Och du kan inte bygga själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Helt korrekt, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

@sifri: Helt korrekt, haha

Här har du exempel på vad du kan få om Inet bygger åt dig dock skulle ja vänta tills grafikkort rabatteras med 400kr sen köper du den med en dedikerad kylare

Windows köper du från Ebay för 50kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12900324

Eller denna som ja själv skulle köra mindre processor kraft men mycket mer grafikkort för pengarna vissa kommer säga köp bättre nätagg men de kommer kosta 200-300kr till minst

Skillnaden mellan 9400f och 2600 är inte särskilt stor men skillnaden mellan grafikkortsmässigt är enorm

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-Ti-vs-A...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Ok, tack. Men tyvärr funkar det inte med grafikkort från Amd då de inte stöder gpu, utan endast kör med cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

@sifri: Ok, tack. Men tyvärr funkar det inte med grafikkort från Amd då de inte stöder gpu, utan endast kör med cpu.

Nu får du förklara va du menar ?? Hänger inte med va du menar med att de kör gpu eller CPU kan du berätta vem de är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sysslar lite med 3D animeringar. När en bild eller filmbit är klar så ska denna renderas. Denna rendering kan göras antingen via grafikkortets cpu eller dess gpu (om sådant finns).
Fördelen med gpu mot endast cpu är att det går betydligt fortare med gpu- Det kanske inte märks så jättemycket på en enda bild, men ska man ha en animeringssekvens så kan det handla om väldigt många timmars differens. Därför behöver jag ett grafikkort från tex Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Jag sysslar lite med 3D animeringar. När en bild eller filmbit är klar så ska denna renderas. Denna rendering kan göras antingen via grafikkortets cpu eller dess gpu (om sådant finns).
Fördelen med gpu mot endast cpu är att det går betydligt fortare med gpu- Det kanske inte märks så jättemycket på en enda bild, men ska man ha en animeringssekvens så kan det handla om väldigt många timmars differens. Därför behöver jag ett grafikkort från tex Nvidia

Du pratar om hårdvaruacceleration

Här har du 3 alternativ om du nu väljer att byta

Starkare gpu

Starkare CPU

Alternativt med fler kärnor och trådar som kanske är viktigare vid kodning?

Cpu är väl viktigare så skulle satsa på de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Tack så jättemycket

Hur menar du att cpu är viktigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

@sifri: Tack så jättemycket

Hur menar du att cpu är viktigare?

Alla dessa byggen är bättre en taurus 1660 ti. Dock kanske du behöver mer en 500gb lagring?

Menar på att när man kodar exempelvis Adobe premiere eller liknande är flera kärnor bättre med hjälp av gpu acceleration går de ännu snabbare

Va använder du för mjukvara för 3d renderingar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Just nu är det Blender och Houdini för 3D.
Inkscape och Gimp för 2.

Permalänk

Jag är verkligen inte bra på hårdvara, så tack så jättemycket för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Jag är verkligen inte bra på hårdvara, så tack så jättemycket för tipsen

De lugnt tänker i överlag att du får bäst upplevelse med 3600 2060 bygget om du nu skulle byta behöver du mer lagring en 500gb och är 11k din slutgiltiga budget eller kan den överskridas med några 100 om du nu skulle byta?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Battleaxe: Om du renderar mycket med Blender så kan det vara värt att satsa på ett kort från NVIDIAs 2000-serie som har RTX, det kan snabba upp Blender rejält. Det billigaste kortet är i så fall RTX 2060, de finns från runt 4000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Jag är verkligen inte bra på hårdvara, så tack så jättemycket för tipsen

Här har du mitt slutgiltiga förslag om du nu inte behöver mer lagring licens för windows köper du sen hjälper dig om du vill hör av dig isf, slängde i detta bygge med en dedikerad kylare för bättre kylning av dator, tystare och mer utrymme för boost för processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@perost: Tack för det tipset

Permalänk

@sifri: Tack igen

De lär nog bli så lagom nöjda där jag köpte datorn.. Men man kan väl iaf förvänta sig att den ska fungera normalt när man får den, eller?