Klient till SFTP med liknande funktion som Dropbox

Permalänk
Medlem

Klient till SFTP med liknande funktion som Dropbox

Tjena!

Håller på att sätta upp en egen "molnlagring" på hemmaservern. Inget avancerat alls, vill bara ha en liknande funktion som t.ex. Dropbox. Till detta har jag satt upp en SFTP-server och det fungerar än så länge fint.

Men på klientsidan är det lite svårare att hitta något passande mot det protokollet. Det bästa som jag hittat hittills och ger exakt den funktion jag eftersöker är FTPbox. Men det är ett dött projekt som fortfarande är i betastadiet. Senast uppdaterat 2015, så det känns ju sådär ur säkerhetssynpunkt. Verkar inte heller fungera optimalt mot Windows 10. Har testat flertalet liknande lösningar och det bästa jag fått fram där är SFTP Drive som kortfattat kan fjärransluta en nätverkslagringsplats via SFTP. Men det innebär några begränsningar och det fria alternativet går inte att starta som t.ex. en tjänst i Windows, så det kräver lite manuellt mek varje gång man vill ansluta.

Så min fråga är om någon känner till något liknande program? Tar gärna emot tips både vad det gäller server- och klientsidan. SFTP är inte huggit i sten i det fallet, men naturligtvis vill jag att det ska ske krypterat. Windows som gäller främst här, men det ska även finnas lösningar som fungerar på Android.

Tack på förhand!

Edit: Ska vara gratis, helst open source.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Hedersmedlem

Owncloud
Nextcloud
SeaFile

Inget av dessa jobbar direkt mot en SFTP-server dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Owncloud
Nextcloud
SeaFile

Inget av dessa jobbar direkt mot en SFTP-server dock.

Tack för svaret! Har tittat på dessa också. Owncloud och Nextcloud lockar båda två men samtliga av de tre finns ju på serversidan endast till Linux och dylikt. Visst kan man ju ha en virtuell maskin, men det känns lite väl omständligt om det finns alternativ till Windows också..

Har börjat fundera i banorna om att lägga om till Linux dock. Men trots 20 års nördande är Linux tyvärr (åtminstone senaste 15 åren) ganska obeprövat för mig.. På sikt möjligtvis, men kommer tyvärr inte hinna fixa det den närmaste tiden..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX