Permalänk
Medlem

Wifi täcker inte hela huset

Jag bor i en stor villa med två vångar och har idag två Apple routrar, en på varje våning
Problemet är att wifi täckningen inte täcker hela huset utan sidan längst bort från routrarna får inget wifi.

Vad behöver jag för att få ett stabilt wifi som täcker hela huset?
Finns där några förstärkare man kan sätta upp eller är det bättre att byta ut hela nätverket mot nya mesh-routrar?

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör använda accesspunkter för det ger på alla sätt bäst prestanda, mesh är snäppet sämre och 2 routrar är direkt dåligt då det skapar adressproblem, du bör bara ha en router placerad närmast inkommande anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Då hade jag troligtvis behövt 3 st accesspunkter för att få täckning i hela huset?
Någon specifik modell du hade kunnat rekommendera?

Hade Netgear WN3000RP v2 enkla modell gjort jobbet?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2827481
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av speffy:

Tack för svar.
Då hade jag troligtvis behövt 3 st accesspunkter för att få täckning i hela huset?
Någon specifik modell du hade kunnat rekommendera?

Hade Netgear WN3000RP v2 enkla modell gjort jobbet?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2827481
Skickades från m.sweclockers.com

Ja den fungerar säkert men den är inte modern och har ju inte ens 602.11n på 5 GHz.
Jag tycker du bör ha nått som åtminstone klarar 5 GHz och helst även 802.11ac om du ska skaffa nått nytt, det påverkar ju inte täckningen men hastigheten ökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Jag bor i en stor villa med två vångar och har idag två Apple routrar, en på varje våning
Problemet är att wifi täckningen inte täcker hela huset utan sidan längst bort från routrarna får inget wifi.

Vad behöver jag för att få ett stabilt wifi som täcker hela huset?
Finns där några förstärkare man kan sätta upp eller är det bättre att byta ut hela nätverket mot nya mesh-routrar?

Hur är routrarna placerade? Står båda i samma ände av huset men var sin våning?
Isåfall, prova att flytta den ena till sidan där du saknar täckning, de ger ju täckning uppåt och nedåt också.

Är den ena konfigurerad som accesspunkt? Har för mig apple har enkel lösning för att konfigurera det.
Som mrqaffe säger, två routrar kan skapa problem i nätverket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur är routrarna placerade? Står båda i samma ände av huset men var sin våning?
Isåfall, prova att flytta den ena till sidan där du saknar täckning, de ger ju täckning uppåt och nedåt också.

Är den ena konfigurerad som accesspunkt? Har för mig apple har enkel lösning för att konfigurera det.
Som mrqaffe säger, två routrar kan skapa problem i nätverket.

Ja dem står i samma ände tyvärr och går inte att ändra på.
Då jag behöver ha den på ovan våningen i vardagsrummet för att koppla till TVn och det är i samma ände som på bottenplan där inkommande är placerat.

Ja som du säger så hade det kanske räckt med en då den kanske går igenom våningarna.
Några tips på en stabil och prisvärd accesspunkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Ja dem står i samma ände tyvärr och går inte att ändra på.
Då jag behöver ha den på ovan våningen i vardagsrummet för att koppla till TVn och det är i samma ände som på bottenplan där inkommande är placerat.

Ja som du säger så hade det kanske räckt med en då den kanske går igenom våningarna.
Några tips på en stabil och prisvärd accesspunkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ha det så, du kan sätta en billig switch i vardagsrummet istället.
Är det kabeldragning som är problematiskt? Det är värt att göra det ordentligt.

Jag rekommenderar ubiquiti AC-AP som accesspunkter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dra kablage från Router -> Poe-switch -> AP:s där du behöver täckning för wifi.
Ubiquiti för hemmet är fullt tillräckligt och dessutom bland det bästa för dom pengarna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Ja dem står i samma ände tyvärr och går inte att ändra på.
Då jag behöver ha den på ovan våningen i vardagsrummet för att koppla till TVn och det är i samma ände som på bottenplan där inkommande är placerat.

Ja som du säger så hade det kanske räckt med en då den kanske går igenom våningarna.
Några tips på en stabil och prisvärd accesspunkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte varför du behöver en för TVn. Är det flera saker där så du behöver en kabel dit -> koppla in fler enheter?

Jag rekommenderar stark Ubiquiti prylar med. En router, kabel från denna till APerna, samt switchar där det behövs extra. Alternativt router -> switch med PoE -> AP för snyggare installation.

Jag har två sådana:
https://www.dustinhome.se/product/5010889481/unifi-ap-ac-long...

I ett hus, ca 110m2 per våning. Det är 5 boende, säkert 10 enheter på Wifi och det går fortfarande att streama till TVn, till och med på 2.4Ghz. Lyftet från en vanlig "värsting" router är natt och dag. Det är lite mer jobb än ett mesh system, men inget som man inte fixar med en manual + en eftermiddag.

Båda punkterna sitter på undervåningen, men jag skall sätta dem uppe istället. Bättre täckning "under" än "över" enheterna, speciellt på 5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Jag bor i en stor villa med två vångar och har idag två Apple routrar, en på varje våning
Problemet är att wifi täckningen inte täcker hela huset utan sidan längst bort från routrarna får inget wifi.

Vad behöver jag för att få ett stabilt wifi som täcker hela huset?
Finns där några förstärkare man kan sätta upp eller är det bättre att byta ut hela nätverket mot nya mesh-routrar?

Jag har inte koll på apple routrar öht, men två sådana kan fungera om du kan ställa in den ena som accesspunkt. Annars får du adresskonflikter med antingen permanent nere nätverksanslutning, eller sporadiska problem. Det bästa är som har sagts, att du använder en router och sedan ansluter Access Points till den. Beroende på hur stort huset är och vad signalen måste passera så kanske du behöver två på övervåningen. På nedervåningen har du routern som sänder signal, så där kanske det räcker med en AP för att se till att du inte får några dark spots.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag behövt en router i vardagsrummet är att det har blivit lagg när jag kört Apple TVn över trådlöst. Dock hade jag sämre uppkoppling då så det kanske funkar bättre nu.

Tack för förslagen.
Jag börjar med en Ubiquiti AP-AC och får ta jobbet att dra en kabel.
Skulle det inte räcka så får jag komplettera med ytterligare en.
Bör en räcka för att gå mellan två våningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Anledningen till att jag behövt en router i vardagsrummet är att det har blivit lagg när jag kört Apple TVn över trådlöst. Dock hade jag sämre uppkoppling då så det kanske funkar bättre nu.

Tack för förslagen.
Jag börjar med en Ubiquiti AP-AC och får ta jobbet att dra en kabel.
Skulle det inte räcka så får jag komplettera med ytterligare en.
Bör en räcka för att gå mellan två våningar?

Med tanke på att du säger det är en stor villa med 2 våningar så skulle jag förslå en AP i varje ända och på varje våning.
Då blir det en router + 3 AP, alternativt att du sätter över den ena av dina router som AP och kompletterar med 2 AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Anledningen till att jag behövt en router i vardagsrummet är att det har blivit lagg när jag kört Apple TVn över trådlöst. Dock hade jag sämre uppkoppling då så det kanske funkar bättre nu.

Tack för förslagen.
Jag börjar med en Ubiquiti AP-AC och får ta jobbet att dra en kabel.
Skulle det inte räcka så får jag komplettera med ytterligare en.
Bör en räcka för att gå mellan två våningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Räckviddsmässigt så går en Unifi-AP bra långt (speciellt LR varianten). Men om det kommer räcka är typ omöjligt att säga. Det beror på storlek för huset, placering, material, användarmönster, förväntningar och antal enheter. En av grejerna som gör ett system med bra APer så överlägset är att enheter kommer att belasta den närmaste APn, och bara den. Har du två får du effektivt dubbel bandbredd i huset (om laster är utspridda) , och ännu mer förbättring om du räknar in att en enhet precis på gränsen av räckvidden belastar WiFi:t mer per bit än vad en nära APn gör.

Enklaste sättet är säkert att du skaffar en och testar. Behövs mer skaffar du helt enkelt en till. Som sagt, jag har två för ett hus på 110m2 per våning, med förbannat tunna väggar/golv. En skulle vara för lite enligt mig, men jag vill kunna streama 100Mbit/s video eller arbeta med Foton på min NAS över WiFi.