Vilken switch till mitt simpla nätverk?

Permalänk
Medlem

Vilken switch till mitt simpla nätverk?

Hej!
Skall flytta om någon vecka och jag tänkte försöka göra så mycket som möjligt trådat i nätverket. Huset har 1000/1000 och ett uttag finns i hallen. Tänker dra kabel från hallen till vardagsrummet där nästa enhet blir min router. Till routern kopplas stationär dator och en kabel som går till en switch med 16 portar dit resten av trådade utrustningen skall kopplas.

Till switchen kopplas TV, Xbone, PS4 Pro, Receiver, Nvidia Shield, NAS samt eventuellt en server. Med andra ord skulle en 8-portars räcka till men en 16 portars historia gör ju att jag inte behöver byta alternativt ha en till switch ifall behovet ökar.

Finns det något jag bör tänka på vid valet av en switch förutom att den skall vara passivt kyld så att den för så lite oväsen som möjligt samt vara 1 Gbe?
Ser ingen orsak till att ha en managerbar switch då inget skall ligga på separat nät, eller finns det andra fördelar?

Med andra ord, är det enklast att bara lista alla 16 ports switchar på prisjakt och välja den populäraste till ok prislapp (tänkt pris under 1500, gärna under 1000)?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Switchen som alla brukar rekommendera i fall man behöver en enkel och pålitlig dum switch är Netgear GS serien.

https://www.webhallen.com/se/product/57629-Netgear-Prosafe-GS...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle vilja kasta in en brasklapp om att det kanske är bra med en managerbar switch utifall du behöver kunna använda vlan tex för kabeltv för allt går ju inte via internet bara för att det är nätverksbaserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Switchen som alla brukar rekommendera i fall man behöver en enkel och pålitlig dum switch är Netgear GS serien.

https://www.webhallen.com/se/product/57629-Netgear-Prosafe-GS...

Tackar!

Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle vilja kasta in en brasklapp om att det kanske är bra med en managerbar switch utifall du behöver kunna använda vlan tex för kabeltv för allt går ju inte via internet bara för att det är nätverksbaserat.

Tack, låter som en god poäng. Med tanke på vad kalle-anka skrev om Netgear GS serien så kanske denna skulle vara bra då:
https://www.webhallen.com/se/product/202548-Netgear-ProSafe-P...

Permalänk
Medlem

Du kan köra på din Netgear du länkade så länge du inte alls planerar att köra trådlöst och ha accesspunkter, i det läget är Poe trevligt som tusan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Du kan köra på din Netgear du länkade så länge du inte alls planerar att köra trådlöst och ha accesspunkter, i det läget är Poe trevligt som tusan.

Tack, men inte aktuellt i en liten 2:a

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att ju dummare desto bättre när det kommer till switchar. Har behövt starta om managerbara switchar någon gång vartannat år.

Permalänk
Medlem

Denna verkar vara en lite nyare modell
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4935237

Har köpt mycket från Computersalg, fungerar bra, inte supersnabba, hade en RMA, tog tre veckor tills den var bytt.

Permalänk
Medlem

Kan också definitivt rekommendera netgears switchar. Haft en sådan (Tror det är GS108) rullande i åtminstone 6 år nu och aldrig någonsin stött på problem.

Permalänk
Medlem

En annan anledning att ha en managerbar switch är säkerhet. Det finns massor med saker du kanske vill lägga på andra nät. TV-apparater, IOT-enheter/smarta-hem prylar, ungarnas kompisar, baby monitors, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Min erfarenhet är att ju dummare desto bättre när det kommer till switchar. Har behövt starta om managerbara switchar någon gång vartannat år.

Synd att höra, däremot startar jag om all elektronik (som står på slagen hela tiden) med jämna mellanrum så förhoppningsvis blir detta inte ett problem.

Skrivet av AfterShock:

Kan också definitivt rekommendera netgears switchar. Haft en sådan (Tror det är GS108) rullande i åtminstone 6 år nu och aldrig någonsin stött på problem.

Tackar för feedback!

Skrivet av Bader:

En annan anledning att ha en managerbar switch är säkerhet. Det finns massor med saker du kanske vill lägga på andra nät. TV-apparater, IOT-enheter/smarta-hem prylar, ungarnas kompisar, baby monitors, osv.

Hmmm, inte reflekterat över detta, men att ha en del av dessa mindre säkra IOT prylar i separat nät kanske är en bra ide. Tack för tipset.