Datorn krashar och startar om när jag spelar nyare spel

Permalänk
Medlem

Datorn krashar och startar om när jag spelar nyare spel

Hej!

Börjar tappa hoppet på att jag kan fixa min dator snart... byggde en egen på komplett för drygt ett år sen och senaste månaderna har jag haft mycket problem med krasher.

Krasherna sker nästan bara vid nyare och mer krävande spel, typ Borderlands 3, Apex, Destiny 2.
Kan även ske på mindre krävande spel dock inte alls lika frekvent, t.ex wow, minecraft osv.

Det känns väldigt random med, för jag har haft flera kvällar där Borderlands 3 gått felfritt. Sen vissa kvällar kan jag knappt starta upp det innan det bara krashar. Då brukar jag starta om datorn och har jag tur så får jag speltid innan nästa.

Har även märkt att installerar jag något spel så brukar datorn bara starta om sig mitt i installationen ibland.

Det har hänt några ggr att när jag har många webbläsare uppe och multitaskar med grejer så kan datorn krasha och starta om.

DirectX har jag uppdaterat.
Jag har formaterat om datorn många gånger.
Jag har uppdaterat BIOS.
Jag har uppdaterat alla drivrutiner jag kan komma på.
SSD-hårddisken är utbytt.

Hjälp? Börjar tappa hoppet här...

Specs:

Corsair CX750M, 750W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Semi-Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex, Art. nr: 891230 / Tillverkarens artikelnummer:: CP-9020061-EU

AMD Ryzen 5 2600X Processor

Socket-AM4, 6-Core, 12-Thread, 4.25GHz, 19MB cache, 95W, inkl. kylare, Art. nr: 1100619 / Tillverkarens artikelnummer:: YD260XBCAFMPK
ASUS EX-A320M-GAMING, Socket-AM4

Moderkort, Micro-ATX, A320, DDR4, PCIe-x16, M.2, Art. nr: 1004496 / Tillverkarens artikelnummer:: EX-A320M-GAMING
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

2x8GB CL16 Black, Art. nr: 922311 / Tillverkarens artikelnummer:: HX426C16FB2K2/16
ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC

Grafikkort, PCI-Express 3.0, 6GB GDDR5, 1569/1785MHz, Pascal, Art. nr: 895396 / Tillverkarens artikelnummer:: DUAL-GTX1060-O6G
Kingston A1000 480GB M.2 SSD

M.2 2280, PCIe 3.0 x2, NVMe, 3D TLC, up to 1500/900 MB/s, 300TBW, Art. nr: 1005328 / Tillverkarens artikelnummer:: SA1000M8/480G
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD

SATA 6.0Gb/s, 7200RPM, 64MB cache, 3.5'' Production only, Art. nr: 907017 / Tillverkarens artikelnummer:: ST1000DM010KPC

Windows 10 Home
Nordic + English, Art. nr: 200614 / Tillverkarens artikelnummer:: KUK-00001

Permalänk
Medlem

Temperaturer?
Memtest86?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

https://www.kingston.com/us/support/technical/ssdmanager

kolla om det finns någon nyare firmware till Kingston nvme disken. dessa tenderar att vara riktigt ostabila direkt ur kartong.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Håller med om ovan.
Är temperaturerna ok så låter det som ramminne dilemma.
Gick den felfrit och började strula hux flux eller uppdaterade du ex bios och sen efter det började problemen?

Istället för att köra memtest kan du också felsöka minnena igenom att köra 1 i taget i olika slots.
Försvinner problemet när du bara kör minne 1 ensamt (oavsett slot) men kommer tillbaka när du kör minne 2 ensamt (oavsett slot) så har du rett ut problemet redan där.
Så felsöker jag för jag är otålig och gillar att greja istället för att kolla på en memtest skräm

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem som dig. Började med att jag försökte tyda crashlogs från crasherna. Det i sin tur gav mig en fingervisning men inget konkret så jag gjorde som tidigare nämnts, dvs att ta ut en sticka i taget och testa. För mig var det solklart då ena stickan gav oregelbundna crasher medans den andra inte gav mig en enda. Jag lät även memtest stå på under natten och den visade faktiskt noll errors. Gick på garantin och nu är problemet ett minne blott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Då ska vi se...
Jag försökte med memtest86... men av någon anledning så vill inte USB-minnet jag kör ifrån inte boota i bios. Vilket är jättekonstigt, för det är samma USB som jag installera windows ifrån. Jag ser det i bios men inget händer när jag klickar på det eller ändrar om ordningen.
Men, jag testade eran metod med att ta bort ett ram i taget och köra. Ingen framgång.
Oavsett vilket minne som sitter i (hade bara ett i taget och testa till och med olika slots), så envisades Destiny 2 med att krascha, kommer inte förbi main menyn. Ingen blåskärm eller nåt, spelet bara släcks ner.

Temperaturer har jag kollat till och från förr, samt att fläkten som sitter i är rätt överdimensionerad. Datorn känns inte heller varm, fläktarna går inte i högvarv.. känns inte som det borde vara ett problem.

Kan inte komma på att det var något som triggade alla dessa krasher, utan det har succesivt kommit mer och mer med tiden.

Permalänk
Medlem

Hmm.. ska nog inte utesluta minnena riktigt än tills dem fått sig en körare, oddsen att båda är dåliga är ju väldigt låg dock. Jag tycker att det lutar mer åt att jag vill klandra gpun för crasherna, eller det är väl bara en magkänsla. Jag hade nog stresstestat gpun i någon benchmark för att se om den hänger med eller om det är drivrutinerna som hänger sig. Innan det kan du ju kika i "Event Viewer"/"Loggboken" och se om du hittar något felmeddelande där.

Enda gången jag varit med om att ett spel plötsligt bara stängs utan error var under tiden då jag körde med en dålig sticka, men för det så kan det ju fortfarande vara något helt annat i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Hmm.. ska nog inte utesluta minnena riktigt än tills dem fått sig en körare, oddsen att båda är dåliga är ju väldigt låg dock. Jag tycker att det lutar mer åt att jag vill klandra gpun för crasherna, eller det är väl bara en magkänsla. Jag hade nog stresstestat gpun i någon benchmark för att se om den hänger med eller om det är drivrutinerna som hänger sig. Innan det kan du ju kika i "Event Viewer"/"Loggboken" och se om du hittar något felmeddelande där.

Enda gången jag varit med om att ett spel plötsligt bara stängs utan error var under tiden då jag körde med en dålig sticka, men för det så kan det ju fortfarande vara något helt annat i ditt fall.

Hm, jag testade att köra en benchmark och fick följande svar: https://www.userbenchmark.com/UserRun/20849873

UserBenchmarks: Game 61%, Desk 94%, Work 76%
CPU: AMD Ryzen 5 2600X - 82.7%
GPU: Nvidia GTX 1060-6GB - 57.9%
SSD: Kingston A1000 NVMe PCIe M.2 480GB - 157%
HDD: Seagate Barracuda 1TB (2016) - 102.6%
RAM: HyperX Fury 2666 C16 2x8GB - 51.1%
MBD: Asus Komplett PC

Jag har "Performing above expectations" på allt förutom RAM, där säger dom "Performing way below expectations".
Jag vet inte hur tillförlitliga såna här test är, men något fel på minnena verkar det ju vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Hm, jag testade att köra en benchmark och fick följande svar: https://www.userbenchmark.com/UserRun/20849873

UserBenchmarks: Game 61%, Desk 94%, Work 76%
CPU: AMD Ryzen 5 2600X - 82.7%
GPU: Nvidia GTX 1060-6GB - 57.9%
SSD: Kingston A1000 NVMe PCIe M.2 480GB - 157%
HDD: Seagate Barracuda 1TB (2016) - 102.6%
RAM: HyperX Fury 2666 C16 2x8GB - 51.1%
MBD: Asus Komplett PC

Jag har "Performing above expectations" på allt förutom RAM, där säger dom "Performing way below expectations".
Jag vet inte hur tillförlitliga såna här test är, men något fel på minnena verkar det ju vara?

Har du satt ram-minnena i slot 2 och 4 ? Slot 1 brukar vara närmast CPU om du inte vet vilka som är vilka.

Har du aktiverat XMP för minnena i BIOS ? Om inte så råder jag dig till att göra det. Väl inne i bios så brukar det vara ganska lätt att lokalisera vart du ändrar profil för ram.

Ta en titt i event viewer som jag bad dig, tror att du kan hitta info om vad som crashar spelen. Det är inte ovanligt att det finns några meddelanden, men det du ska leta efter är dem som uppståt i samband med crasherna.(står klockslag osv)

Edit : som personen högst upp skrev, se till att du har senaste mjukvaran till din kingston.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Har du satt ram-minnena i slot 2 och 4 ? Slot 1 brukar vara närmast CPU om du inte vet vilka som är vilka.

Har du aktiverat XMP för minnena i BIOS ? Om inte så råder jag dig till att göra det. Väl inne i bios så brukar det vara ganska lätt att lokalisera vart du ändrar profil för ram.

Ta en titt i event viewer som jag bad dig, tror att du kan hitta info om vad som crashar spelen. Det är inte ovanligt att det finns några meddelanden, men det du ska leta efter är dem som uppståt i samband med crasherna.(står klockslag osv)

Edit : som personen högst upp skrev, se till att du har senaste mjukvaran till din kingston.
Skickades från m.sweclockers.com

Kan börja med att säga att jag inte är alls insatt i att överklocka grejer på datorn, jag är en sån som alltid bara låter allt stå på auto.
Men jag kollade och läst lite, hittar inte XMP någonstans, däremot ska tydligen DOCP som jag hittar vara Asus variant av det.
Ska jag bara skruva upp min MHz och se om jag märker något? Den står nu på 2666 MHz. Hur högt kan jag gå på Voltage?

Jag ska kolla i event viewer! En hel uppsjö av grejer dock, svårt att hitta vad jag letar efter.

SSD har senaste drivrutinerna.

Spelar det någon roll vilka slots minnena sitter i? Har dom just nu i 3 och 4 nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Kan börja med att säga att jag inte är alls insatt i att överklocka grejer på datorn, jag är en sån som alltid bara låter allt stå på auto.
Men jag kollade och läst lite, hittar inte XMP någonstans, däremot ska tydligen DOCP som jag hittar vara Asus variant av det.
Ska jag bara skruva upp min MHz och se om jag märker något? Den står nu på 2666 MHz. Hur högt kan jag gå på Voltage?

Jag ska kolla i event viewer! En hel uppsjö av grejer dock, svårt att hitta vad jag letar efter.

SSD har senaste drivrutinerna.

Spelar det någon roll vilka slots minnena sitter i? Har dom just nu i 3 och 4 nämligen.

Xmp är egentligen bara en profil som låter dina minnen gå i den hastighet och timings dem marknadsförs med. Gå in i bios och leta efter ai overclock tuner, där inne står den troligen på manual för tillfället och där ska det finnas möjligheten att ändra till xmp.

Du vill ha dem i 2 och 4 eller 1 och 3. (enligt manualen till ditt Mobo så är det 2 och 4 specifikt, så kör på det).

Då du kört dem utan xmp och i fel slots på moderkortet så har vi nog förklaringen till varför dem inte presterat som dem ska. Ingen aning om det någonsin skulle kunna ge upphov till dina problem, men oavsett så vill du att dem ska prestera som dem ska ^^

Haha ja, det kan finnas en del där inne, men gå efter klockslag så bör du kunna se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Xmp är egentligen bara en profil som låter dina minnen gå i den hastighet och timings dem marknadsförs med. Gå in i bios och leta efter ai overclock tuner, där inne står den troligen på manual för tillfället och där ska det finnas möjligheten att ändra till xmp.

Du vill ha dem i 2 och 4 eller 1 och 3. (enligt manualen till ditt Mobo så är det 2 och 4 specifikt, så kör på det).

Då du kört dem utan xmp och i fel slots på moderkortet så har vi nog förklaringen till varför dem inte presterat som dem ska. Ingen aning om det någonsin skulle kunna ge upphov till dina problem, men oavsett så vill du att dem ska prestera som dem ska ^^

Haha ja, det kan finnas en del där inne, men gå efter klockslag så bör du kunna se.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu sitter dom i 2 och 4 igen, jag är nästan helt säker på att dom gjorde det innan med, men nu när jag började ta bort dom så testade jag lite olika slots och det var 3 och 4 dom hamna i till slut.

Fanns tre alternativ för mig. Auto, DOCP och DOCP standard. Nu har jag ändrat från auto till DOCP.

Så... minnena på rätt plats samt DOCP gav mig den här benchmarken: https://www.userbenchmark.com/UserRun/20860592

Spännande att mina minnen nu är "Performing above expectations (77th percentile)". Något har vi gjort rätt iaf.

Ska se om det krashar igen idag, i så fall ska jag hålla noggrann koll på loggboken!

Tack för hjälpen, får se om det går bättre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Nu sitter dom i 2 och 4 igen, jag är nästan helt säker på att dom gjorde det innan med, men nu när jag började ta bort dom så testade jag lite olika slots och det var 3 och 4 dom hamna i till slut.

Fanns tre alternativ för mig. Auto, DOCP och DOCP standard. Nu har jag ändrat från auto till DOCP.

Så... minnena på rätt plats samt DOCP gav mig den här benchmarken: https://www.userbenchmark.com/UserRun/20860592

Spännande att mina minnen nu är "Performing above expectations (77th percentile)". Något har vi gjort rätt iaf.

Ska se om det krashar igen idag, i så fall ska jag hålla noggrann koll på loggboken!

Tack för hjälpen, får se om det går bättre nu.

DOCP är helt rätt, tänkte inte på att du kör amd. xD

Vi håller tummarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte får igång memtest så kör windows inbyggda minnestest, skriv ”memory” i sökrutan och välj det. Sen körs det när du startar om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

DOCP är helt rätt, tänkte inte på att du kör amd. xD

Vi håller tummarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Och där krasha det precis som vanligt...
Krashen skedde vid klockan 11:09-11:10 ungefär, det jag hittar från loggboken mest nyligen från kl 11:07 är DistributedCOM:
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-filip SID från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Senaste kritiska händelsen från loggboken var 10:44, DriverFrameworks-UserMode:
Enheten HID-compliant headset (plats (unknown)) är offline på grund av att en drivrutin i användarläge kraschat. Windows försöker starta om enheten ytterligare 4 gånger. Kontakta tillverkaren av enheten om du vill ha mer information om det här problemet.

Permalänk
Medlem

@Fry89: Har du ett USB-headset? Prova att rycka ur alla USB-enheter som du inte behöver, d.v.s. allt utom mus och tangentbord antar jag, för trasiga USB-enheter kan mycket väl göra att datorn kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Fry89: Har du ett USB-headset? Prova att rycka ur alla USB-enheter som du inte behöver, d.v.s. allt utom mus och tangentbord antar jag, för trasiga USB-enheter kan mycket väl göra att datorn kraschar.

Ja, det går via USB.
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/gaming-data/gamingti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Och där krasha det precis som vanligt...
Krashen skedde vid klockan 11:09-11:10 ungefär, det jag hittar från loggboken mest nyligen från kl 11:07 är DistributedCOM:
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-filip SID från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Senaste kritiska händelsen från loggboken var 10:44, DriverFrameworks-UserMode:
Enheten HID-compliant headset (plats (unknown)) är offline på grund av att en drivrutin i användarläge kraschat. Windows försöker starta om enheten ytterligare 4 gånger. Kontakta tillverkaren av enheten om du vill ha mer information om det här problemet.

Känns som att det är någon drivrutin som hänger sig. Ska man tyda rapporten från 10.44 med lite googling så är det relaterat till headsetet. Testa det som personen ovan beskrev och se om det gör någon skillnad. Det positiva är att det är just ditt headset som jag läser att folk har problem med. Verkar ha uppstått efter en windows update.

https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/HyperX/comments...

Edit : kolla om hyperx har någon ny drivrutin till headsetet.

Edit nr 2: en tillfällig lösning verkar vara att stänga av suroundljudet 7.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Känns som att det är någon drivrutin som hänger sig. Ska man tyda rapporten från 10.44 med lite googling så är det relaterat till headsetet. Testa det som personen ovan beskrev och se om det gör någon skillnad. Det positiva är att det är just ditt headset som jag läser att folk har problem med. Verkar ha uppstått efter en windows update.

https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/HyperX/comments...

Edit : kolla om hyperx har någon ny drivrutin till headsetet.

Edit nr 2: en tillfällig lösning verkar vara att stänga av suroundljudet 7.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, dags för en liten update.

Jag drog ner drivrutinen från HyperX-hemsida. Och då visade det sig att jag satt på en nyare drivrutin än vad dom ger ut. Så jag drog tillbaka till en äldre version då. Trodde till en början att det löste problemet men nej... testa även lite annat med att avaktivera Realtek, stänga av surround osv. Men spelen krashar ändå.

Nu har jag testat ett tag med ett gammalt headset jag har som man kör via hörlur/mic-uttagen. Verkar funka väldigt bra, först körde jag en halvtimme tills det krasha, startade om datorn och sen dess har jag nu kört en timme och ingenting hänt.

Men stör mig på ett fel jag får i loggboken hela tiden:
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-filip SID (S-1-5-21-2370320447-3386241624-3033758946-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Vad är det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Ok, dags för en liten update.

Jag drog ner drivrutinen från HyperX-hemsida. Och då visade det sig att jag satt på en nyare drivrutin än vad dom ger ut. Så jag drog tillbaka till en äldre version då. Trodde till en början att det löste problemet men nej... testa även lite annat med att avaktivera Realtek, stänga av surround osv. Men spelen krashar ändå.

Nu har jag testat ett tag med ett gammalt headset jag har som man kör via hörlur/mic-uttagen. Verkar funka väldigt bra, först körde jag en halvtimme tills det krasha, startade om datorn och sen dess har jag nu kört en timme och ingenting hänt.

Men stör mig på ett fel jag får i loggboken hela tiden:
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-filip SID (S-1-5-21-2370320447-3386241624-3033758946-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Vad är det här?

Klurigt med datorer ibland 😅

Kan du se samma felmeddelande från tidigare crasher ? Tänker om det går att dra slutsatsen att det är det som är felet? Googlar lite snabbt och hittar denna tråd https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/fel-med... . Du kan testa det dem pratar om där inne. Än så länge hittar jag inget konkret mer än att det fanns någon fix som vissa hade framgång med. Sen tror jag inte direkt att denna felkod har med ditt problem att göra, verkar inte störa folk mer än att den dyker upp i loggboken.

Om det mot förmodan är strul med systemfilerna så tycker man ju att det borde lösa sig med att formatera om. Har du använt dig av Microsofts egna program som fixar bootbar usb och windows-fil eller har du använt dig av en piratkopia? Formaterade du bara över den gamla eller gjorde du en ordentligt clean innan du installerade om Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Klurigt med datorer ibland 😅

Kan du se samma felmeddelande från tidigare crasher ? Tänker om det går att dra slutsatsen att det är det som är felet? Googlar lite snabbt och hittar denna tråd https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/fel-med... . Du kan testa det dem pratar om där inne. Än så länge hittar jag inget konkret mer än att det fanns någon fix som vissa hade framgång med. Sen tror jag inte direkt att denna felkod har med ditt problem att göra, verkar inte störa folk mer än att den dyker upp i loggboken.

Om det mot förmodan är strul med systemfilerna så tycker man ju att det borde lösa sig med att formatera om. Har du använt dig av Microsofts egna program som fixar bootbar usb och windows-fil eller har du använt dig av en piratkopia? Formaterade du bara över den gamla eller gjorde du en ordentligt clean innan du installerade om Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok... haft en spännande kväll. Jag följde den där länken och sen ett förslag som en av dom tog upp där. Man skulle in i regedit och börja ändra behörigheter. Efter en del pillande så slutade det med att ljudet på min dator slutade funka och jag var till slut tvungen att formatera om datorn igen...
Jag formaterade om och rörde inte mitt HyperX-headset, spelade i en timme med mitt gamla headset och till slut kom crashen. Så då borde man med 100% kunna säga att det inte gäller mitt HyperX-headset? Datorn var formaterad denna gång och lurarna var inte i.

Vad som däremot dyker upp i loggboken är just felmeddelandet från förra inlägget. Det verkar envist vara något med "DistributedCOM" och behörighetsinställningar... någon som kan vägleda mig här?

Jag formaterar med USB-sticka och Windows från Microsoft egna hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Ok... haft en spännande kväll. Jag följde den där länken och sen ett förslag som en av dom tog upp där. Man skulle in i regedit och börja ändra behörigheter. Efter en del pillande så slutade det med att ljudet på min dator slutade funka och jag var till slut tvungen att formatera om datorn igen...
Jag formaterade om och rörde inte mitt HyperX-headset, spelade i en timme med mitt gamla headset och till slut kom crashen. Så då borde man med 100% kunna säga att det inte gäller mitt HyperX-headset? Datorn var formaterad denna gång och lurarna var inte i.

Vad som däremot dyker upp i loggboken är just felmeddelandet från förra inlägget. Det verkar envist vara något med "DistributedCOM" och behörighetsinställningar... någon som kan vägleda mig här?

Jag formaterar med USB-sticka och Windows från Microsoft egna hemsida.

Känns som att vi kan utesluta mjukvaran nu helt enkelt.. tråkiga är väl att det då bara återstår att försöka hitta vilken komponent som strular... har du några komponenter liggandes, ett gammalt grafikkort kanske? Eller någon bekant som kan låna ut en kortis? Ram är nog det jag skulle vara mest nyfiken på att testa byta då symtomerna liknar mitt strul och då var det en sticka som var tokig.

Lider med dig i det här.. sjukt trist när saker krånglar och när man knappt vet vad tusan som händer. Tror för övrigt att den felkoden du tänker på inte är så relevant för just ditt problem.. jag kan givetvis ha fel men min uppfattningen av all googling är att folk inte ens har några symtomer mer än felkod i loggboken som dem stör sig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Jag formaterar med USB-sticka och Windows från Microsoft egna hemsida.

Hur noga gjorde du det?

Vissa fel kräver att man tar bort alla partitioner på disken och gör en ren installation för det är större risk att felen blir kvar eller kommer tillbaka efter en tid om man bara formaterar, återställer, reparerar på olika sätt. Man kan också låna en disk som man testar att installera om på och då utesluter man fel på gamla disken.

Installerade du något extra program från moderkort tillverkaren?

Dessa har ibland orsakat konstiga fel. Vissa trodde antagligen att det var drivrutiner och la in dom med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Känns som att vi kan utesluta mjukvaran nu helt enkelt.. tråkiga är väl att det då bara återstår att försöka hitta vilken komponent som strular... har du några komponenter liggandes, ett gammalt grafikkort kanske? Eller någon bekant som kan låna ut en kortis? Ram är nog det jag skulle vara mest nyfiken på att testa byta då symtomerna liknar mitt strul och då var det en sticka som var tokig.

Lider med dig i det här.. sjukt trist när saker krånglar och när man knappt vet vad tusan som händer. Tror för övrigt att den felkoden du tänker på inte är så relevant för just ditt problem.. jag kan givetvis ha fel men min uppfattningen av all googling är att folk inte ens har några symtomer mer än felkod i loggboken som dem stör sig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick igång memtest86 nu. Körde det två gånger med enbart ett minne i åt taget. Båda gångerna användes slot 2.
Första minnet körde jag i 2h visa 0 fel, verkar vara helt ren.
Däremot andra minnet jag körde gav 129 fel efter ganska exakt 1h, det steg mer och mer men valde att avsluta.
Test Errors
0 0
1 19
2 0
3 0
4 0
5 0
6 86
7 4
8 5
9 13
10 0
13 2

Är det vanligt med fel på minnena? Kan inget om sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hur noga gjorde du det?

Vissa fel kräver att man tar bort alla partitioner på disken och gör en ren installation för det är större risk att felen blir kvar eller kommer tillbaka efter en tid om man bara formaterar, återställer, reparerar på olika sätt. Man kan också låna en disk som man testar att installera om på och då utesluter man fel på gamla disken.

Installerade du något extra program från moderkort tillverkaren?

Dessa har ibland orsakat konstiga fel. Vissa trodde antagligen att det var drivrutiner och la in dom med allt.

Jag gjorde det ganska noga. Jag formatera dock inte varenda partition, men iaf den SSD:n som jag installera på.
Jag har haft windows installerat på min andra HDD, men även då upplevde jag samma problem.
Nej inget extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Jag fick igång memtest86 nu. Körde det två gånger med enbart ett minne i åt taget. Båda gångerna användes slot 2.
Första minnet körde jag i 2h visa 0 fel, verkar vara helt ren.
Däremot andra minnet jag körde gav 129 fel efter ganska exakt 1h, det steg mer och mer men valde att avsluta.
Test Errors
0 0
1 19
2 0
3 0
4 0
5 0
6 86
7 4
8 5
9 13
10 0
13 2

Är det vanligt med fel på minnena? Kan inget om sånt här.

Då är det bara för dig att reklamera minnena. Skulle säga att ett enda fel är ett tecken på att dem inte fungerar korrekt. Detta kan också bero på en instabil överklockning men då du kört dem utan DOCP och med så är det självklart. Nu kan ju faktiskt errors också bero på cpu och moderkort MEN det verkar som att ena stickan tokflippar med errors och den andra inte alls, då gör det mig mer övertygad om att ram-minnet är det som fallerat. Ska inte ropa hurra ännu, men det känns verkligen som att vi har hittat felet, och ram har varit misstanken hela tiden.

Enklaste är ju att föröska hitta ett annat par för å bekräfta att det är fel på stickan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att ingen pekat ut det ännu, är "krascherna" att det bara slocknar och blir svart, kasst nätagg.

cx serien nätagg är svaga och tappar spänning på diverse rails vid hög last. +12V railen kan gå ned till 11.3V eller dylikt, med ett moderkort känsligt för spänningsfall leder det till instabilitet. Vilket det pekar på eftersom det kraschar vid tung cpu last (installation av spel)

Innan du rycker håret av dig.
Dra ur samtliga kablar ur nätagget, båda sidor på modulära kablar. Montera tillbaka allt och se till att samtliga kontakter sitter korrekt samt ordentligt. Starta och spela på, kraschar det igen, testa ett annat nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Att ingen pekat ut det ännu, är "krascherna" att det bara slocknar och blir svart, kasst nätagg.

cx serien nätagg är svaga och tappar spänning på diverse rails vid hög last. +12V railen kan gå ned till 11.3V eller dylikt, med ett moderkort känsligt för spänningsfall leder det till instabilitet. Vilket det pekar på eftersom det kraschar vid tung cpu last (installation av spel)

Innan du rycker håret av dig.
Dra ur samtliga kablar ur nätagget, båda sidor på modulära kablar. Montera tillbaka allt och se till att samtliga kontakter sitter korrekt samt ordentligt. Starta och spela på, kraschar det igen, testa ett annat nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur de aggregaten presterar men ett 750watt aggregat i den setupen kommer troligen aldrig dra mer än 400watt från vägguttaget.
Dvs det kommer inte lastas speciellt hårt och borde därför inte uppvisa sådana dippar redan då om det inte är något fysiskt fel på det.

ATX standarden tillåter också ±5% (±0.60 V) +11.40 V to +12.60 i spänningsändringar något som också andra kringkomponenter bör vara designande att hantera.

Är det så att han får minnesfel på en sticka men inte den andra känns det som att han ifall har hittat ett definitivt fel även om det kanske kan finnas flera.

@Fry89 är väl bara att kör med en sticka och se hur det fungerar även då memtest inte brukar ha fel. Kolla att du har rätt spänningar och inställningar till minnet i bios också för säkerhetsskull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry89:

Jag fick igång memtest86 nu. Körde det två gånger med enbart ett minne i åt taget. Båda gångerna användes slot 2.
Första minnet körde jag i 2h visa 0 fel, verkar vara helt ren.
Däremot andra minnet jag körde gav 129 fel efter ganska exakt 1h, det steg mer och mer men valde att avsluta.
Test Errors
0 0
1 19
2 0
3 0
4 0
5 0
6 86
7 4
8 5
9 13
10 0
13 2

Är det vanligt med fel på minnena? Kan inget om sånt här.

@Triton242 Missade den här posten, det är ett defekt minne som behöver reklameras.

@Fry89 Testade du minnena i samma slot? Kan vara värt att testa det bra minnet i slotten den dåliga stickan satt i för att utesluta moderkortet i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Då är det bara för dig att reklamera minnena. Skulle säga att ett enda fel är ett tecken på att dem inte fungerar korrekt. Detta kan också bero på en instabil överklockning men då du kört dem utan DOCP och med så är det självklart. Nu kan ju faktiskt errors också bero på cpu och moderkort MEN det verkar som att ena stickan tokflippar med errors och den andra inte alls, då gör det mig mer övertygad om att ram-minnet är det som fallerat. Ska inte ropa hurra ännu, men det känns verkligen som att vi har hittat felet, och ram har varit misstanken hela tiden.

Enklaste är ju att föröska hitta ett annat par för å bekräfta att det är fel på stickan.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen dess att jag testade mina minnen så har jag tagit ur den defekta och enbart kört med min bra i slot 2.
Krashade först en gång men såg att det berodde på mitt virtuella minne, så fick ändra så jag har en page file (har avaktiverat det innan), sedan körde jag omstart.
Sen dess (typ 4-5h sen) så har jag lirat Destiny 2 och gjort massa saker på datorn, inte en enda krasch. Funkat felfritt hela kvällen.
Så verkar verkligen som att det är ett dåligt minne, ska ringa komplett imorgon och be om ett nytt.

Tack så mycket för hjälpen allihopa! Tror att jag till slut lyckats fixa min dator.