Ska jag returnera en VG279Q med döda pixlar?

Permalänk

Ska jag returnera en VG279Q med döda pixlar?

Jag har tyvärr upptäckt 4 döda pixlar på min nya VG279Q (27" 1080p 144hz 1ms IPS)

Komplett.se har erbjudit 600kr tillbaka, vilket så klart är en bra rabatt för skärmen. Samtidigt har Asus rekommenderat att skicka tillbaka skärmen iom. Att jag nyss fick den.

Det enda andra felet jag har med den är att den blir lite kallare/mörkare till höger i bild. Helt ärligt så stör det mig nästan mer än pixlarna. Annars har jag haft väldigt tur med minimal backlight bleed och ips glow.

Vad rekommenderar ni att jag gör?

Förtydligade rubriken från "Hjälp! Asus VG279Q - Döda pixlar" – tänk på att "Hjälp!-rubriker ofta ses som störande/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Jag skulle ha skickat tillbaka den, utan större tvekan, oavsett placering på panelen

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, skicka tillbaka skärmen.

Permalänk
Skrivet av kapisch:

Jag skulle ha skickat tillbaka den, utan större tvekan, oavsett placering på panelen

Jag har hört av mig till Komplett, jag vidarebefordrade svaret från Asus.

Min enda rädsla är att jag får en skärm som är desto sämre än denna. Nätet är ju fullt av historier där folk gått igenom 5+ skärmar för att få en med acceptabel kvalité, även jag tror att det är mindre vanligt än det verkar.

Jag är rätt känslig mot backlight bleed, dock, och har ju haft turen att denna nästan inte har något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kriss_Riss: Här kan det vara dags att läsa @Laxpudding olika artiklar om skärmar. Just IPS kan vara lurig med backlight bleed och först efter man justerat diverse reglage efter belysning i rummet osv kan man avgöra om backlight bleed är allvarlig nog att den stör. Jag hade två IPS-skärmar från Dell som båda visade vansinnigt backlight bleed efter uppackning men lite justering så är det nästan obefintligt för mitt öga.

Däremot tycker jag du ska returnera då fyra döda pixlar är för mycket, i min mening. Något som skulle drivit mig till vansinne.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Däremot tycker jag du ska returnera då fyra döda pixlar är för mycket, i min mening. Något som skulle drivit mig till vansinne.

Tack för svaren!

Jag fick svar från Komplett nu.

"Hej Marcus,

Detta blir tyvärr inget vi kan ta in på garanti, gav testerna något resultat?

Återkom gärna med hur du vill göra. Kan absolut lägga in en kreditering på detta om så önskas.

Ha det bra så länge.

Med vänliga hälsningar
Tim, Sälj och Kundservice"

Vad gör jag nu? Det här känns väldigt rörigt, iom. Att Asus själva faktiskt nämnde just retur.

Jag vill tillägga att jag köpte skärmen på rea, så jag fick den 600kr billigare. Skulle jag häva köpet så tvingas jag köpa den för fullpris.

Hela situationen är verkligen kass, det kan väl gärna inte vara acceptabelt med 4 döda pixlar på en ny monitor, som ändå kostar 4000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr varit i samma sits med just Komplett och skärmar som de vägrat ta tillbaka trots uppenbara fel och efter mycket om och men.
I mitt fall var det två skärmar av Philips där ena hade så mycket backlight-bleed att det var svårt att urskilja ikoner. Den andra skärmen visade gul färg istället för röd från mitten och ner till botten. En helröd bild blev således gul från mitten och neråt på skärmen.
Komplett vägrade att ta i detta och efter flera veckor med obrukbara skärmar bad jag dem dra åt skogen och ringde till Philips Norden som dagen efter kom och bytte. Jag har sen dess inte spenderat en krona hos Komplett.
Tyvärr är det riktigt tråkigt att de verkar bete sig likadant fortfarande. Kanske läge att vara lite ful med ångerrätten och ångra köpet?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Jag skulle aldrig acceptera döda pixlar på en helt ny skärm, retur direkt utan tvekan och i det här fallet när du fick det svaret från komplett så skulle jag ändå inte ge mig

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

Jag skulle aldrig acceptera döda pixlar på en helt ny skärm, retur direkt utan tvekan och i det här fallet när du fick det svaret från komplett så skulle jag ändå inte ge mig

Jag har verkligen försökt men de vill inte ta in den på garanti, de påstår att de har dubbelkollat med Asus. Mitt enda val är öppet köp, vilket inte heller känns bra eftersom skärmen då blir 600kr dyrare då jag köpte den på rea.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Tyvärr varit i samma sits med just Komplett och skärmar som de vägrat ta tillbaka trots uppenbara fel och efter mycket om och men.
I mitt fall var det två skärmar av Philips där ena hade så mycket backlight-bleed att det var svårt att urskilja ikoner. Den andra skärmen visade gul färg istället för röd från mitten och ner till botten. En helröd bild blev således gul från mitten och neråt på skärmen.
Komplett vägrade att ta i detta och efter flera veckor med obrukbara skärmar bad jag dem dra åt skogen och ringde till Philips Norden som dagen efter kom och bytte. Jag har sen dess inte spenderat en krona hos Komplett.
Tyvärr är det riktigt tråkigt att de verkar bete sig likadant fortfarande. Kanske läge att vara lite ful med ångerrätten och ångra köpet?

Öppet köp är fortfarande något jag kan använda mig av. Trist bara att få köpa skärmen igen för ett dyrare pris (rea).

Tror du jag skulle ha större chans med Asus? Funderar på att ringa direkt till dem, men om nu Komplett har pratat med dem så känns det ju inte så meningsfullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fyra döda pixlar på en skärm går sällan under någon garanti. Dock kan man ju nyttja öppet köp och på så sätt skicka tillbaka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hade jag varit dig hade jag kört den på retur, visst du får betala 600 kr extra för en ny, men det hade för mig varit det bästa alternativet istället för att sitta och störa sig på döda pixlar.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

"Asus

a) Minst 3 ljusa eller 5 mörka pixlar
b) 2 ljusa eller 2 mörka pixlar som ligger intill varandra
c) 3 ljusa och/eller mörka pixlar inom 15mm"

Citerat från: https://www.komplett.se/kundservice/produkthjaelp-och-retur/p...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Är det pixlar som har fastnat (de kan även fastna i svart) kan man oftast massera liv i dem med en q-tip. Har själv fått liv i flertalet AU optronics paneler på sådant sätt.

Du kan även fråga Asus direkt om de skulle godta en RMA, komplett vill ej hantera DOA på skärmar, samma som cdon.

Skickades från m.sweclockers.com