Epic betalade 100 miljoner kronor för Control

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av ågren:

Att spelutvecklare får en fet summa pengar är menat som en kompensation för det och de flesta gör nog en väldigt noggrann avvägning för ingen vill så klart göra en dålig affär. Jag kan förstå hur man som i Remedys fall tackar ja till tryggheten som i praktiken innebär 170,000 garanterade sålda ex med möjlighet att ta del av överskottet utöver dessa 170k ex.

Tack för ett ovanligt nyanserat inlägg i ett annars väldigt infekterat ämne, jag köper dina argument och uppskattar att någon ger en relativt objektiv syn på ämnet för omväxlings skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, förstår självklart lockelsen i det! Liten utvecklare och garanterade sales är alltid positivt! Hoppas det säljer bra, även om inte jag är en av kunderna.

En del av oss "nördar" så vill vi gärna ha spelen i samma serie på samma ställe. Och då jag har 1:an och 2:an på Steam så hamnar även 3:an där så småningom; att bryta en serie känns fel. Har ärligt talat flera kopior av vissa spel, för att de senare kom på Steam och jag köpte dem igen för att ha alla på samma ställe.

Tack! Kul att det uppskattas, många starka åsikter kring ämnet.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av VadSaDu:

Så diverse konsoltillverkare som Sony, Nintendo m.fl vägrar du också?

När köpte Sony och Nintendo upp exklusiva rättigheter för spel några veckor innan det var tänkt att spelet skulle släppas på Xbox? Avtal om exklusivitet fixar man INNAN man offentliggjort spelet och inte under utvecklingens gång, och absolut inte i närheten av release. Det Epic sysslar med går inte att jämföra med något annat företag i västvärlden. Det skriker Kina om det.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Gender Bender:

När köpte Sony och Nintendo upp exklusiva rättigheter för spel några veckor innan det var tänkt att spelet skulle släppas på Xbox? Avtal om exklusivitet fixar man INNAN man offentliggjort spelet och inte under utvecklingens gång, och absolut inte i närheten av release. Det Epic sysslar med går inte att jämföra med något annat företag i västvärlden. Det skriker Kina om det.

Microsoft Xbox, Halo.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av VadSaDu:

Så diverse konsoltillverkare som Sony, Nintendo m.fl vägrar du också?

Har du exempel på när Nintendo eller Sony tar över befintliga titlar och sedan tar bort plattformsstöd från dem? Har du exempel när Nintendo eller Sony köper upp crowdfundade projekt och ändrar plattformsstöd? För det är vad Epic gör.

Att relativisera Epics konsumentfientliga sätt att grabba marknadsandelar genom att jämföra med annan konsumentfientlig verksamhet gör inte deras beteende bättre. Du kan rada upp hur många bolag du vill som gör dåliga saker mot slutkunden, men det gör inte Epics agerande mer okej.

Har du en rad med exempel på när Nintendo kastar ut pengar på tredjepartsutvecklare för att spelen ska antingen plockas bort från andra plattformar eller bli exklusiva? I så fall får jag absolut överväga min syn på Nintendo.

Sony tycker jag har betett sig illa i alla tider, så inget nytt där. Är det inte exklusivitet runt titlar så är det rootkits, formatlåsning eller dylikt. Och vänder vi på steken och tittar på hur de driver sin verksamhet eller samarbetar så är det ingen höjdare heller. De har gjort sig kända för säkerhetsproblem i modern tid och slarv med att läcka eller tappa bort källkod förr.

Om Epic vill erbjuda en mjukvara som har fördelar över Steam och där spelpriserna är lägre, så hade de gjort under för spelmarknaden. Det hade varit riktigt konkurrens där slutkunderna kan låta plånboken tala och det hade funnits ett värde i att använda deras butik.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB
MBP 13" Retina 2014 | iPhone 7+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Defender:

100 miljoner i förskott dock. Sålda spel upp till dem pengarna går tillbaka till Epic dock.

Om det stämmer förstår jag verkligen inte varför de tog erbjudandet. Det här är ju ändå ett ganska omtalat spel och borde sälja ihop de pengarna väldigt snabbt om det finns på steam m.fl.

Om utvecklarna nu inte tror att spelet är så pass dåligt att det inte kommer nå de siffrorna på en lång period.

Skrivet av VadSaDu:

Så diverse konsoltillverkare som Sony, Nintendo m.fl vägrar du också?

Skillnaden är att det är busenkelt att bojkotta t.ex. epic games. Skulle du vilja spela ett datorspel så finns det fortfarande tusentals grymma titlar att spela framför datorn. Inte lika enkelt att bojkotta konsoltillverkare om man vill sitta i soffan och spela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Kopierar det jag skrev på swec's FB rakt av gällande denna artikel, allt jag har att säga kring ämnet numera.

Om en utvecklare i AA-rang tror så lite på sitt spel att dom hellre säkrar intäkter genom EPIC på detta viset, då är det nog ett spel jag väljer att skippa då det onekligen inte lever upp till någons förväntningar.

R > MSI X470 AC | Ryzen 7 2700X - H100i | 16Gb 3200Mhz | 1080Ti STRIX |
G > MSI Z170 AC ITX | i5 6600K - 120ex | 16Gb 3200Mhz | RTX 2060 |
B > MSI GT75 Titan 8RG | i9 8950HK | 32Gb 2666Mhz | GTX 1080 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Yatagarasu:

Kopierar det jag skrev på swec's FB rakt av gällande denna artikel, allt jag har att säga kring ämnet numera.

Om en utvecklare i AA-rang tror så lite på sitt spel att dom hellre säkrar intäkter genom EPIC på detta viset, då är det nog ett spel jag väljer att skippa då det onekligen inte lever upp till någons förväntningar.

Exakt detta jag tänkte på. Jag trodde ju alltså att dom gick 100 mille extra, men enligt nån i tråden här så får alltså Epicccxxxx dra av försäljning upp till 100mille?

Mao så betalar inte Epic något över huvud taget så länge spelet säljer100 mille? Och gör det fasen inte det är det ju som sagt rejäl flopp.

Dock rejält drygt att det är dom här ekonomiska musklerna som anses krävas för att ta sig in påmarknaden. Epic stod ju och basunerade ut så sjukt ljudligt om hur bra deras lägre cut skulle vara, men uppenbarligen så lockar ju steam mer ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå -> Nordmaling
Registrerad
Jul 2007

Som konsument gillar jag inte plattformsspecifika titlar. Precis som jag vill köra EA's titlar på Steam vill jag titta på HBO's serier på Netflix. Varför kan de inte göra ett gemensamt företag med representanter från flertalet bolag och göra en gemensam plattform? Det går ju dela upp intäkterna rättvist bakom kulisserna.

Men då vi lever i verkligheten och folk har en tendens att vara lite mer kortsiktiga än så, vill man utmana jätten (Steam, Netflix, Google, facebook, osv), hur kan man ha en realistisk chans när jätten kan göra allt man själv kan göra fast mer, bättre och billigare? Därför förstår jag denna exklusivitetsgrej, åtminstone till en punkt där man har en ärlig chans att vara en konkurrent. Efter det är det bara fulspel. Visst undantag med konsol vs PC, då portning kräver resurser och om en utvecklare inte känner att det är mödan värt är det deras rätt. Även fast det kan vara lite tråkigt ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

De får gärna ta emot pengar från EPIC, men ge fan i exklusivitet och låt mig välja vart jag vill köpa mitt spel.

Om inte annat hade jag gärna sett att domen från Frakrike hade blivit praxis globalt:
https://feber.se/spel/man-ska-kunna-salja-digitala-spel-vidare/402301/

Hade inte haft några som helst problem med att sälja av alla dubbelspel man äger på olika spel klienter, regga det kvaravarande spelet hos en annan spelbutik med bra stöd för min plattform och glatt spelat vidare.

Till alla i tråden som vurmar för att bryta marknadsdominerande aktörer:

Installera nu valfritt Linux-baserat Desktop OS och ta bort alla Windows installationer, så bidrar ni aktivt till konkurrensen för att bryta Microsofts monopol-ställning på PC-marknaden!
-Jag dumpar här ett lass stenar till glashuset! Hugg in!

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

"jag hatar epic bla bla bla" 9 av 10 personer... Konstigt då att det går så bra för dom

CPU: 3600 4.2Ghz 1.4v -> https://valid.x86.fr/760xp6 Budget monster
RAM: 16GB 3200Mhz
GPU: 1080 TI ~1950Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av roxkz:

Microsoft Xbox, Halo.

Microsoft köpte Bungie och fick Halo på köpet, och Halo var långt ifrån färdigt och hade gått från att vara ett RTS till ett TPS när köpet genomfördes, och utvecklades slutligen till ett FPS efter uppköpet. Pga att det från början var en Mac-titel så var det så gott som ingen som blev negativt påverkad av uppköpet, och de enstaka Mac-användare som såg fram emot spelet fick ett mycket bättre spel när Halo väl släpptes till Mac 2003. Utan uppköpet så hade Halo mest troligt varit lika ikoniskt och ihågkommet som Oni, vars Mac-release inte påverkades av uppköpet. Med andra ord så hade det varit ett minne blott.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Vissa skriver att de tycker detta är bra, andra att de är bovar.

Det bästa hade varit om det var fri konkurrens men på lika villkor. T.ex. något i stil med att om jag köper spelet "Control" så kan jag välja att lägga till det i Steam om jag vill det, eller i Epics program eller i vilket jag vill. Då kan jag samla allt i Steam om jag föredrar det och de som skapar sådana lösningar måste fokusera på att göra så bra plattform som möjligt istället för att köpa ensamrätter hit och dit. Det blir däremot svårt att lösa på ett bra sätt hur ersättningar ska betalas till de olika plattformarna och jag tror inte vi kommer få det detta, men det hade varit fint.

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |
http://www.carpediem86.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av hakd:

"jag hatar epic bla bla bla" 9 av 10 personer... Konstigt då att det går så bra för dom

Gör det? Deras primära inkomst just nu är ju loot crates i Fortnite. Försäljningen av spel på Epic Store är svag, och detta bekräftas i all desperat damage control där man skryter om bra siffror utan att presentera dem. Vi fick veta hur Metro Exodus sålde så mycket bättre än tidigare spel gjorde på Steam, men de utlämnade retail-försäljningen. Sammanfattat sålde Exodus mycket sämre, vilket nog är anledningen till att det släpptes på Game Pass så tidigt. Väldigt ovanligt att lyckade tredjepartstitlar gör det. Vi fick även veta av Randy Pitchford att Borderlands 3 hade en dubbelt så hög player peak än Borderlands 2. Men då hade man inte med en viktig del i kalkylen, nämligen att Borderlands 3 bygger kring ett always online-system, medan tidigare spel gick att installera och köra helt offline. Och försäljningssiffror säger att att det i själva verket är raka motsatsen, att Borderlands 2 sålde dubbelt så bra som 3:an under första veckan. Denna förvrängning av statistik verkar förekomma mycket på just Epic-exklusiva titlar som fått motstå mycket hat. Och då kan man ju fråga sig, går det verkligen så bra när man man presenterar halva sanningen som bevis för framgång?

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

de blir ju samma lika som med film & music streaming, de är för många att välja på.
som konsument så tappar jag intresset ännu mera iom ytterligare en klient att installera.

Synd att allt inte finns på Steam, de skulle vara för mig en trevlig lösning.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | RTX 2070 Super | 24GB DDR4 | SSD 1.5TB | HDD 5.0TB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | SAN 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Gender Bender:

Gör det? Deras primära inkomst just nu är ju loot crates i Fortnite. Försäljningen av spel på Epic Store är svag, och detta bekräftas i all desperat damage control där man skryter om bra siffror utan att presentera dem. Vi fick veta hur Metro Exodus sålde så mycket bättre än tidigare spel gjorde på Steam, men de utlämnade retail-försäljningen. Sammanfattat sålde Exodus mycket sämre, vilket nog är anledningen till att det släpptes på Game Pass så tidigt. Väldigt ovanligt att lyckade tredjepartstitlar gör det. Vi fick även veta av Randy Pitchford att Borderlands 3 hade en dubbelt så hög player peak än Borderlands 2. Men då hade man inte med en viktig del i kalkylen, nämligen att Borderlands 3 bygger kring ett always online-system, medan tidigare spel gick att installera och köra helt offline. Och försäljningssiffror säger att att det i själva verket är raka motsatsen, att Borderlands 2 sålde dubbelt så bra som 3:an under första veckan. Denna förvrängning av statistik verkar förekomma mycket på just Epic-exklusiva titlar som fått motstå mycket hat. Och då kan man ju fråga sig, går det verkligen så bra när man man presenterar halva sanningen som bevis för framgång?

"Försäljningen av spel på Epic Store är svag"
Du är verkligen ute och seglar, det går otroligt bra för Epic just nu.
Ska man tro på ryktena så har dom stora planer på gång, googla lite får du se.

CPU: 3600 4.2Ghz 1.4v -> https://valid.x86.fr/760xp6 Budget monster
RAM: 16GB 3200Mhz
GPU: 1080 TI ~1950Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Ja då blir det inget köp för min del!

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair X470 VII Hero - G.Skill @ 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Tdoll:

Om det stämmer förstår jag verkligen inte varför de tog erbjudandet. Det här är ju ändå ett ganska omtalat spel och borde sälja ihop de pengarna väldigt snabbt om det finns på steam m.fl.

Om utvecklarna nu inte tror att spelet är så pass dåligt att det inte kommer nå de siffrorna på en lång period.

Skrivet av Yatagarasu:

Kopierar det jag skrev på swec's FB rakt av gällande denna artikel, allt jag har att säga kring ämnet numera.

Om en utvecklare i AA-rang tror så lite på sitt spel att dom hellre säkrar intäkter genom EPIC på detta viset, då är det nog ett spel jag väljer att skippa då det onekligen inte lever upp till någons förväntningar.

Jag har full förståelse för att man nappar på ett erbjudande som detta oavsett om man tror på produkten eller ej. Spelutveckling av denna kaliber är oerhört resurskrävande och kostsamt och det är pengar man själv får ligga ute med under hela utvecklingsperioden vilket vanligtvis är ett par år. Är man då en mindre studio som Remedy så kan det ju vara så enkelt att det här erbjudandet är skillnaden mellan att hålla sig flytande ekonomiskt och kunna behålla sina anställda jämfört med att riskera konkurs.

Även om spelet är en braksuccé kan man fortfarande ha likviditetsproblem och det är inte så att intäkterna trillar in på kontot under releasedagen. Utgivaren 505 Games verkar inte heller vara något gigantiskt konglomerat utan snarare en "liten" indieutgivare vars enda riktigt stora titel är Payday 2 och då kan jag också förstå att man gärna tecknar avtal som tryggar en betydande inkomst. Sen kan man tycka vad man vill om hur det påverkar marknaden, oss konsumenter osv. men att påstå att man inte har någon som helst förståelse för beslutet känns oerhört naivt.

Edit: Att bojkotta produkten drabbar dessutom bara utvecklarna (och givetvis utgivaren) som lagt ner enormt mycket tid och engagemang på att skapa en produkt som de hoppas tilltalar sina potentiella kunder. Det är inte så att Epic på något sätt blir lidande ekonomiskt av det och jag kan personligen tycka att det finns andra sätt att tackla problemet än att ge studion långfingret om man nu är intresserad av spelet i sig. Det har för övrigt fått ett ganska blandat mottagande vad jag förstår men även med toppbetyg finns det inga som helst garantier att det ska sälja i ett visst antal ex, det finns gott om exempel på spel som hyllats i recensioner men ändå floppat i handeln.

Define C | MSI B450 PRO Carbon AC | AMD 3700X | Noctua NH-U14S | 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | Corsair RM750x | 970 EVO+ 1TB NVMe | EVGA 2080 XC Ultra | Samsung U32J590 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av ågren:

Jag har full förståelse för att man nappar på ett erbjudande som detta oavsett om man tror på produkten eller ej. Spelutveckling av denna kaliber är oerhört resurskrävande och kostsamt och det är pengar man själv får ligga ute med under hela utvecklingsperioden vilket vanligtvis är ett par år. Är man då en mindre studio som Remedy så kan det ju vara så enkelt att det här erbjudandet är skillnaden mellan att hålla sig flytande ekonomiskt och kunna behålla sina anställda jämfört med att riskera konkurs.

Även om spelet är en braksuccé kan man fortfarande ha likviditetsproblem och det är inte så att intäkterna trillar in på kontot under releasedagen. Utgivaren 505 Games verkar inte heller vara något gigantiskt konglomerat utan snarare en "liten" indieutgivare vars enda riktigt stora titel är Payday 2 och då kan jag också förstå att man gärna tecknar avtal som tryggar en betydande inkomst. Sen kan man tycka vad man vill om hur det påverkar marknaden, oss konsumenter osv. men att påstå att man inte har någon som helst förståelse för beslutet känns oerhört naivt.

Edit: Att bojkotta produkten drabbar dessutom bara utvecklarna (och givetvis utgivaren) som lagt ner enormt mycket tid och engagemang på att skapa en produkt som de hoppas tilltalar sina potentiella kunder. Det är inte så att Epic på något sätt blir lidande ekonomiskt av det och jag kan personligen tycka att det finns andra sätt att tackla problemet än att ge studion långfingret om man nu är intresserad av spelet i sig. Det har för övrigt fått ett ganska blandat mottagande vad jag förstår men även med toppbetyg finns det inga som helst garantier att det ska sälja i ett visst antal ex, det finns gott om exempel på spel som hyllats i recensioner men ändå floppat i handeln.

Jag förstår beslutet om man är en mindre indie-studio eller dylikt som sätter hela sitt levene på spel, men det är väl ändå en kalkylerad risk man får ta när man ger sig in i en bransch kan jag anse. Öppnar jag en korvmoj med hemmagjorda korvar och eget bakat bröd så får jag helt enkelt se till att ha kollat av marknaden först, och jag får vara beredd på att konka. Sedan kommer kanske Sibylla in och vill köpa upp mitt recept eller sälja mina korvar exklusivt, väljer jag då att ta det erbjudandet så får jag även vara beredd på att mitt publika anseende påverkas negativt av det också då alla kanske inte vill köpa korven hos Sibylla.

Jag bryr mig faktiskt inte alls som konsument om ett företag går under eller inte - Jag bör inte bry mig på det viset heller då det inte är mitt ansvar att utvecklarna får betalt, det är ledningen/cheferna på det företaget som ska se till det. Om en utvecklare väljer att skydda sin rygg genom att gå med på en deal med EPIC, då gör jag mitt aktiva val att avstå från spelet också då jag totalt vägrar bistå EPIC med en enda ynka krona redan sedan fiascot med Fortnite's singleplayer del (jag hade över 2800kr investerat i det spelet som EA-backer och blev totalt rövkörd - Deras roadmap är över 2 år efter schemat och all fokus läggs på BR läget).

Är det förövrigt inte Starbreeze (ihop med Overkill) som utvecklar PayDay spelen? Trodde dom var sin egna utgivare på det spelet också.

R > MSI X470 AC | Ryzen 7 2700X - H100i | 16Gb 3200Mhz | 1080Ti STRIX |
G > MSI Z170 AC ITX | i5 6600K - 120ex | 16Gb 3200Mhz | RTX 2060 |
B > MSI GT75 Titan 8RG | i9 8950HK | 32Gb 2666Mhz | GTX 1080 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Amen vafan, jag vill inte ha med Epic att göra men när Remedy släpper något vill jag ha det.
Får väl fixa det mindre noggrant och köpa det ett år efter launch istället

Meshify C Dark TG | i5 8600 | H100i v2 w/ ML-120 RGB PRO | 32GB Vengeance RGB PRO 3000MHz CL15 | RX580 8GB | 960 500GB + 860 EVO 250GB + Hynix SC308 256 GB + Intel DC S3710 400 GB | AOC 2460G4 | BlackWidow Chroma v2 Green + G502 / G603 + Arctis 5 | 2*8+(2*8+2*6)+8+4 TB | NAD D3020 v1 + B&W 686s2 | DragonFly Black + Momentum M2 Wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av ZaInT:

Amen vafan, jag vill inte ha med Epic att göra men när Remedy släpper något vill jag ha det.
Får väl fixa det mindre noggrant och köpa det ett år efter launch istället

Sex månader, säkert lagom till de kör några kampanjer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Vill ba säga att efter några försök till att spela spelet så blev jag såld, hade lite småhack i directx12 men verkar vara borta nu. Spelet är fenomenalt bra, inte perfekt, men lätt bästa grafiken och storyn i spel idag. Köp nu eller köp sen.