Permalänk

i7 4770 + NZXT M22

Hej!
Jag har en dator med en inte i7 4770 (icke K), som jag idag satte på en NZXT M22 AIO kylare på. Har dock inte sätta knappt någon förändring på temperaturerna på idle, men i gta benchmark så hade jag fått 10 grader lägre. Undrar om detta är vanligt att idle tempen inte påverkas?

Idle: 35-40ish
GTA: 55-60
Prime 95: 70-76

Känns detta som rimliga temperaturer?
Detta är min första CPU kylare jag installerar därför är jag väl lite nojig att jag kan ha kopplat något fel eller att något annat blivit knasigt. Men som sagt, är ju inga farliga temper men känns dem rimliga för den setupen är det jag undrar

//Mindre erfaren dator"byggare"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det är inte ovanligt att idle håller sig ungefär samma, det är load där det spelar roll. Det ser ut som rimliga temperaturer. 65 grader i prime95 och 55 när du spelar är bra temperaturer enligt mig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Okej för att uppdatera lite, körde ett prime95 lite längre, ca 30min och då toppade den till 76 grader.

Permalänk
Medlem

Helt normal temp. För att få ner tempen i load på Haswell så måste du delidda, men det är meningslöst eftersom du inte kan överklocka.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

@Shrudder: okej, jo precis kykaren i sig var väl mer för coolhets faktorn är prestanda men ville bara dubbelkolla

Permalänk

@Maackaan00: Efter lite sökande så kom jag fram till att pumpen som är kopplad till min CPU Fan header borde gå omkring 3000Rpm (+/- 300). Dock kommer min aldrig över 1600Rpm, jag hittar inget i min bios för att styra farten så jag funderar på att köpa en fan controller enbart till pumpen. Det borde väl resultera i betydligt mycket bättre kylning samt att jag också läst att AIO pumpar är gjorda för att vara på en stabil hastighet och inte en varierande som jag förutsätter att min cpu header ger ut.