Dimmerdosa "special" till taklampa.

Permalänk
Medlem

Dimmerdosa "special" till taklampa.

I sovrummet har jag en taklampa med 8st halogenlampor i som jag vill kunna dimmra, problemet är att jag får inte plats med en vanlig dimmerpuck någonstans.

På väggen har jag en dubbelknapp (taklampa + fönster spotlights), en dimmerpuck till fönstren är placerad i en väggdosa (=full) och i takdosan är det väldigt fullt också utan plats för en puck.

Finns det någon "enkel" lösning på detta problem som jag missat? eller måste jag borra upp en ny väggdosa för att få plats med en puck.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Byt befintlig strömbrytare till en dubbeldimmer med tryckknappar då?

Eller måste det vara just en vriddimmer?

Permalänk
Medlem

Låt elektrikern från det registrerade elinstallationsföretaget lösa uppgiften. Du får inte ändra eller lägga till något i installationen, du får alltså varken installera en dosdimmer eller byta brytaren mot en dimmer. Som föregående säger, dubbeldimmer finns och de kommer ihåg föregående ljusstyrka givetvis så det är väl bara att ställa in en gång och använda som vanlig strömbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Byt befintlig strömbrytare till en dubbeldimmer med tryckknappar då?

Eller måste det vara just en vriddimmer?

Nej en dubbeldimmer går alldeles utmärkt, visste inte om att de fanns bara!
Sitter då dimmermodulen i knapparna?
Problemet är kanske också att jag har 12v LED spots i fönstren?

Skrivet av Petterk:

Låt elektrikern från det registrerade elinstallationsföretaget lösa uppgiften. Du får inte ändra eller lägga till något i installationen, du får alltså varken installera en dosdimmer eller byta brytaren mot en dimmer. Som föregående säger, dubbeldimmer finns och de kommer ihåg föregående ljusstyrka givetvis så det är väl bara att ställa in en gång och använda som vanlig strömbrytare.

Ja självklart så kommer jag inte göra det själv, jag pratade med min bror igår kväll som var elektriker för många år sedan om att få dimmer på taklampan och han visste inte hur det skulle gå till o få in en puck någonstans. Därför ville jag veta om det fanns någon lösning innan jag kontaktar elinstallationsföretaget!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Nej en dubbeldimmer går alldeles utmärkt, visste inte om att de fanns bara!
Sitter då dimmermodulen i knapparna?
Problemet är kanske också att jag har 12v LED spots i fönstren?

Ja självklart så kommer jag inte göra det själv, jag pratade med min bror igår kväll som var elektriker för många år sedan om att få dimmer på taklampan och han visste inte hur det skulle gå till o få in en puck någonstans. Därför ville jag veta om det fanns någon lösning innan jag kontaktar elinstallationsföretaget!

Finns t.o.m. dosdimmer med dubbelfunktion/2-kanaler. Dimrar du inte redan spottarna? Finns även dimrar som kan monteras direkt bakom brytaren. Elektrikern behöver bara åka in till grossisten så har de vad han vill använda oavsett vad här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns t.o.m. dosdimmer med dubbelfunktion/2-kanaler. Dimrar du inte redan spottarna? Finns även dimrar som kan monteras direkt bakom brytaren. Elektrikern behöver bara åka in till grossisten så har de vad han vill använda oavsett vad här.

Jo spottarna går att dimmra! Nu är jag novis på detta och var endast med när elektrikern var här och gjorde det för ett år sedan ca. Det är en dubbelknapp varav en av knapparna som går till fönster spotsen är återfjädrande. Sedan sitter det en puck i väggdosan uppe vid taket som sköter 12v och dimmer antar jag till fönster spotsen.

Nu har vi köpt en taklampa som hade varit kul o kunna dimmra. Får nog ta det med elektrikern så får han lösa det för det låter ju som det finns delar att köpa. Var orolig att det skulle bli något stort projekt!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro