Hjälp med köp av högtalarsystem 10-20k

Permalänk

Hjälp med köp av högtalarsystem 10-20k

Hej

Jag har tänkt att investera i ett högtallarsystem för runt 20 000kr.
Jag var in på hifi-klubben och lyssnade på lite olika system och det jag fastande för kostade runt 40 000kr. Jag tycker det låter lite väl dyrt så tänkte kolla här om någon kan hitta något som rent ljudmässigt håller samma kvalitet men som inte kostar lika mycket?

Det jag blev rekommendera var dessa:
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...
https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/nad-c388-forsta...

Permalänk
Vila i frid

Produktkvalitet och ljudupplevelse är inte samma sak. Vad du tycker låter bra kan för någon annan låta scheiße. Med tillräckligt hög prislapp kan man lätt förledas att tycka "det här måste vara väldigt bra", ungefär som en jag känner som köper CD-spelare för 40k och sen sätter sig och byter ut dess op-amp'ar mot bättre - hörselskadad som han är från Sandviks järnverk.

Vill du verklig ha bra ljud för dina pengar, besök fler ljudbutiker in persona.

Permalänk
Medlem

Försök att hitta lite Hi End grejor begagnat.
Äldre förstärkare(tunga pjäser) kan du få till relativt bra priser om hdmi inte är ett måste.
Sedan är ju begagnade högtalare inspelade:)
Kan rekomendera Rotel, för och slutsteg.
Men som med allt ljud är ljudbilden upp till var och en.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

705:orna är bra om man gillar den karaktären av ljud.
I audiofilvärlden så brukar vi kategorisera högtalare som ljusa, varma eller neutrala. 705:orna går åt det ljusa hållet.

Sen finns det vissa karaktärer man vill ha eller inte ha och som man lägger olika vikt på. Ingen högtalare har allt. så som dynamik, bredd, djup, attack, återhållsamhet. Första parkett känsla eller 25 raden känsla. Allt är mycket subjektivt vad man gillar. Hifi klubben har allt för få högaltare för att kunna demonstrera ens lite av det jag nämner.

Om man inte har lust att lyssna på 500 par olika högtalare som jag själv gärna gör kommer man långt om man berättar vilken musikstil man föredrar och vilken man lyssnar mer sällan på. En perfekt högtalare för klassisk musik kan inte samtidigt vara bäst på RocknRoll. En högtalare kan dock vara jäkligt bra på allt. men inte bäst. Det finns högtalare för 10k som är bättre på många saker som en 100K högtalare inte nödvändigtvis behöver komma i närheten av. Ett par buchardth högtalare (20K) smiskar skiten ur TAD (130K) när det kommer till djupbas som exempel (Men får stryk i bredd och 3D egenskaper).

Så min fråga är. Vad lyssnar du på? Vad tycker du om B&w högtalare du blev rekommenderad? Vilka högtalare tyckte du var så bra som kostade 40K?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har ont om plats så är det för det mesta bättre att välja ett par golvare eller nått annat som klarar att gå djupare i basen i sig självt.
Jag tycker att Rauna Vale https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/... är prisvärda om du letar nått nytt i klassen upp till 20 000 kr men begagnat så finns det naturligtvis mycket mer att välja på så att kolla vad som finn på den lokala begmarknaden är kanske det första man bör göra. Och besök självklart åtminstone alla lokala hifibutiker för att lyssna och låna hem prylar i stället för att begränsa dig till det lilla sortiment Hifiklubben har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

https://www.madisoundspeakerstore.com/2-way-speaker-kits/lumi...
Orkar du bygga egna som t.ex dessa så kan du få ganska bra ljud för en billigare peng jämfört med om du skulle köpa färdiga.

Har du en tight budget är blocket ett bra alternativ för att köpa förstärkare.

Permalänk
Medlem

En sak att hålla i tankarna framför allt när man lyssnar är att du inte lyssnar i ditt eget hem, det har absolut en inverkan på ljudet jämfört med hur det uppfattas hemma. En andra sak värd att ha i åtanke är att en beskärd del tillverkare inte alltid har en alltför korrekt återgivning på en del modeller, det -kan- verka imponerande i början med den hissade diskanten som upplevs som mer detaljer eller rymd, eller tycka att röster kan komma fram bättre med bumpen i mellanregistret, men det är lite av en one-trick-pony... man lessnar förr eller senare på det, det funkar inte till allt material, och framför allt är det inte vad han som mixade musiken hade i tankarna.

En bra högtalare kan spela allt, sen kanske den är mer lämpad till vissa saker än andra pga begränsningar som basåtergivning, eller andra små nyanseringar men det är en annan femma. Ska du runt och lyssna, ta med eget material eller kom ihåg låtar som du kan strömma på deras anläggning som du vet hur de låter.

Begagnade högtalare är nog bland de bättre begagnat-köpen man kan göra, förutsatt att de är i bra skick. Var bor du nånstans? Finns det möjlighet att lyssna på saker i närheten?

Sen tycker jag personligen NAD tar i från tårna med prislappen på sina nyare förstärkare. Det du främst betalar för är märket och funktionerna även om förstärkaren i sig låter väldigt bra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.