Permalänk
Medlem

Problem med switch

Hej!

Har problem med min switch och har haft det sen jag bytte router från Telias egna technicolor till en Asus RT-AC86.

Den enda porten på switchen som fungerar är den som jag har kopplat in Telias iptv-mottagare till och det efter att ha läst tråden ang. just detta problem och då man var tvungen att göra några inställningar under "LAN iptv" i routern.

I dagsläget ser kopplingen ut såhär: Fibermodem -> router -> nätverksskåp med koppling till nätverksuttag i vardagsrummet -> switch

Hur får jag det att fungera?

Permalänk
Medlem

Inte riktigt införstådd med ditt problem, det är inte så att allt trafik från router till switchen Vlan taggas iom iptv

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Inte riktigt införstådd med ditt problem, det är inte så att allt trafik från router till switchen Vlan taggas iom iptv

Problemet är att switchen inte verkar få någon internetanslutning via nätverksuttaget i vardagsrummet.

Har en Mac Mini och en Nvidia Shield inkopplad i switchen och de får ingen uppkoppling. Får bara 169.xx.x.x.-ipadresser på dem. Har därför varit tvungen att köra trådlöst med dem, men eftersom jag använder Mac Mini'n som mediaserver och streamar till Shielden så vill jag helst att det ska ske trådbundet för att säkerställa uppkopplingen dem emellan.

Permalänk
Medlem

Koppla ur telias IPTV-box och starta om router och switch. Koppa in alla andra grejor i tv-hyllan och se om de får internet. Koppla sedan in IPTV-boxen och se vad som händer.

Min teori är att Asus-routern känner av att det sitter en IPTV-box där och då bara skickar den trafiken och hoppar över internet-trafiken

Permalänk
Rekordmedlem

Beskriv exakt hur du kopplat för du har inte förklarat hur iptvn är inkopplad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siffe:

Hej!

Har problem med min switch och har haft det sen jag bytte router från Telias egna technicolor till en Asus RT-AC86.

Den enda porten på switchen som fungerar är den som jag har kopplat in Telias iptv-mottagare till och det efter att ha läst tråden ang. just detta problem och då man var tvungen att göra några inställningar under "LAN iptv" i routern.

I dagsläget ser kopplingen ut såhär: Fibermodem -> router -> nätverksskåp med koppling till nätverksuttag i vardagsrummet -> switch

Hur får jag det att fungera?

Vet inte om jag tolka något fel, men är det vara IPTV som fungerar. Har du aktiverat vlan för IPTV på porten & sedan satt switchen på den porten.
I så fall får du bara detta vlan på porten & enbart IPTV kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beskriv exakt hur du kopplat för du har inte förklarat hur iptvn är inkopplad.

Fiberskåp -> Router -> Kopplad till nätverksuttag som går till vardagsrummet -> Nätverksuttag i vardagsrummet -> Switch -> IPTV/Mac mini/Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Vet inte om jag tolka något fel, men är det vara IPTV som fungerar. Har du aktiverat vlan för IPTV på porten & sedan satt switchen på den porten.
I så fall får du bara detta vlan på porten & enbart IPTV kommer att fungera.

Ja, det stämmer att det är endast IPTVn som fungerar från switchen. Inget annat som är inkopplat i switchen får någon internetuppkoppling.

Så här har jag ställt in det i routern för att IPTVn ska fungera iallafall https://imgur.com/a/PYyM8Zg

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpinlägg/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade

Skrivet av Siffe:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siffe:

Ja, det stämmer att det är endast IPTVn som fungerar från switchen. Inget annat som är inkopplat i switchen får någon internetuppkoppling.

Så här har jag ställt in det i routern för att IPTVn ska fungera iallafall https://imgur.com/a/PYyM8Zg

Det du behöver är 2 vlan kompatibla switchar, en i mediaskåpet för att kombinera lan och iptv, och en vid tvn för att splitta upp dom igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siffe:

Ja, det stämmer att det är endast IPTVn som fungerar från switchen. Inget annat som är inkopplat i switchen får någon internetuppkoppling.

Så här har jag ställt in det i routern för att IPTVn ska fungera iallafall https://imgur.com/a/PYyM8Zg

Då har du 2 val. Antingen dra 2 kablar en som kopplas i port 3 & en i port 4. 3 kör du till switchen & 4 direkt till IPTV enheten.
Eller så behöver du switchar som kan hantera vlan, som det nämndes i inlägget tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Då har du 2 val. Antingen dra 2 kablar en som kopplas i port 3 & en i port 4. 3 kör du till switchen & 4 direkt till IPTV enheten.
Eller så behöver du switchar som kan hantera vlan, som det nämndes i inlägget tidigare.

Perfekt, tack!

Nu fungerar det