Passande högtalare till onkyo tx-nr609?

Permalänk
Medlem

Passande högtalare till onkyo tx-nr609?

Tja! köpte förstärkare så nu måste jag köpa resterande också. Jag förstår att det är mellan himmel och jord eller att fråga hur långt ett snöre är, men jag undrar vad ni rekommenderar att kika på. Helst begagnat och lite billigare, vill inte lägga alldeles för mycket pengar på högtalare då det blev ett impulsköp då jag fick ett bra pris på förstärkare.
Så jag är ny inom området och har inte riktigt bra koll på vilka som gör bra högtalare. Kom med personliga tips helt enkelt, vad skulle du köpt om du var i min sits?
Lyssnar på mest elektronisk, är svag för mycket och bra bas, vill även kolla på serier och filmer, det är tänkt till TVn. Har logitech z623 och är ganska nöjd med högtalarna och basen men jag känner att jag skulle vilja ha mjukare och mer bas utan att behöva forcera fram bas. Jag förstår om det är sjukt luddig text men hjälp mig och hamna på rätt spår.
Helst under 3000kr så blir det grymt!

Tack på förhand!

Förtydligade rubriken från "Köpa hifi"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Som du själv verkar förstå så handlar det ju till stor del om egna preferenser

Vad är det för förstärkare du fått tag på?

Har du plats för och är utseendemässigt okej med golvhögtalare/pelare? Eller vill du ha mindre högtalare att ställa på tvbänken eller på stativ?

Om du är något av en bass-junkie som främst lyssnar på elektronisk musik samt tittar på TV så är det väl en god idé att köpa en uppsättning med subwoofer igen. Själv kör jag 2 stativhögtalare och en subwoofer idag och är mycket nöjd. Men två golv/pelar-högtalare som har dubbla 8tums element kommer du nog också lång med.

Begagnat är nog rätt tänk iaf, det är en dyr värld Om du inte hittar något paket på black friday.

Här är exempel på något du skulle kunna köpa, om förstärkaren nu passar:
https://www.blocket.se/goteborg/Monitor_Audio_Bronze_B2_87629...
https://www.blocket.se/goteborg/Hogtalare___Klipsch_subwoofer...

Permalänk
Medlem

@007onex: Som ovanstående redan påpekat behövs lite mer information kring dina 'behov' och vad du har för förstärkare.
Golvhögtalare eller mindre skapelser är ju första frågan, det handlar ju mycket om hur mycket plats du vill offra och hur stort utrymmet är.

Men eftersom du verkar vara ute efter lite 'tryck' så är golvare eller 'stativare/bokhylle' med korrekt integrerad subwoofer det troligaste alternativen. Vad som blir bäst handlar ju även en del om vad för utrustning du köpt redan.

Personligen hade jag nog först och främst kikat på vad som faktiskt fanns i närheten av dig då det kan vara svårt att låsa in sig på modell X och sedan försöka hitta just den. Det kan ta sin tid, och med din budget finns det gott om prisvärda modeller oavsett. Dessutom skulle frakten känna upp en relativt god bit av budgeten.

Kika tillbaka med vad du mer exakt är ute efter storleksmässigt, vad du har för förstärkare och så.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz:
@chimo:
Tack för svaren!
Min förstärkare är en onkyo tx-nr609.
Jag har ingen platsbrist så på den fronten är det lugnt! Jag tänkte två pelare och en baslåda, sedan i framtiden två mindre satelliter till höger och vänster bak om ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Hifins förtrollade värld!
Du kommer nu till punkten som definierar tiden innan och efter ditt intåg i kablarnas, Hifimössens och en tunnare plånboks tid.

Kan skriva massor om olika alternativ, men mitt tips är ett par av Cerwin Vegas äldre modeller, typ AT40 eller AT100 - Där har du en högtalare som producerar mycket bas och är rolig att lyssna på. Det är ingen högtalare för finsmakare, men ett bra insteg i mitt tycke - de kan du hitta för en rimlig peng. Subwoofer behövs inte till dessa. JBLs äldre högtalare typ L-serien och TI-serien är också roliga att lyssna på och låter i mitt tycke mer "Hifi", men priserna har rusat iväg på just JBL.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Dali_Lektor_6_och_LCR_877335...
https://www.blocket.se/stockholm/Infinity_Beta_50_Beta_20_med...

dessa hittade jag i stockholm, men de är runt 10 år gamla, av ren erfarenhet så undviker jag att köpa elektronik som är äldre än 2/4 år gammalt, men det kanske gäller andra saker när det kommer till högtalare ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

https://www.blocket.se/stockholm/Dali_Lektor_6_och_LCR_877335...
https://www.blocket.se/stockholm/Infinity_Beta_50_Beta_20_med...

dessa hittade jag i stockholm, men de är runt 10 år gamla, av ren erfarenhet så undviker jag att köpa elektronik som är äldre än 2/4 år gammalt, men det kanske gäller andra saker när det kommer till högtalare ?

Det finns 2 saker som slits, kantupphängningen och elektrolytkondensatorer, skumkanter har blivit bättre men beroende på milj så slits de olika, är de slitna så byter man dem om det är nån vettigare högtalare, dåliga kanter håller i 10 år i olämplig miljö men är det inte skumkanter eller skumkanter som varit bra placerade är livslängden mycket längre hut länge är det väl ingen som vet för ingen har väl ännu slitit ut de bästa typerna av kanter....
Enklare typer av elektrolyter kan behöva bytas de också efter kanske 20 år.
Ganska ny begagnad hifi presterar faktiskt många gånger tekniskt bättre än helt ny hifi så hifibutiker brukar inte vilja sälja sina demoex just för att slippa packa upp nya delar som låter sämre.
Om du inte är tvungen att ha små högtalare så undvik helst basmoduler för de försämrar bara ljudet jämfört med att ha bra högtalare som klarar av basen själva och har du plats för ett par golvare finns det ofta inget behov va basmoduler utan då skaffar man en bättre (nått som går djuparere i basen) i stället om man är ute efter bra ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

https://www.blocket.se/stockholm/Dali_Lektor_6_och_LCR_877335...
https://www.blocket.se/stockholm/Infinity_Beta_50_Beta_20_med...

dessa hittade jag i stockholm, men de är runt 10 år gamla, av ren erfarenhet så undviker jag att köpa elektronik som är äldre än 2/4 år gammalt, men det kanske gäller andra saker när det kommer till högtalare ?

Oroa dig inte för åldern generellt sett på högtalare, förutom gamla skumkanter... de brukar vittra sönder med tiden. Samt Ferrofluid-vätskan i diskanten brukar torka ibland, men det går oftast att fixa likaså. Gamla kondingar är det lättaste att fixa och hållbarheten på de minst hållbara (elektrolyter) är lång.

Lektorn är en rätt trevlig högtalare, och ganska basglad även om djupbas inte är deras specialitet.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 saker som slits, kantupphängningen och elektrolytkondensatorer, skumkanter har blivit bättre men beroende på milj så slits de olika, är de slitna så byter man dem om det är nån vettigare högtalare, dåliga kanter håller i 10 år i olämplig miljö men är det inte skumkanter eller skumkanter som varit bra placerade är livslängden mycket längre hut länge är det väl ingen som vet för ingen har väl ännu slitit ut de bästa typerna av kanter....
Enklare typer av elektrolyter kan behöva bytas de också efter kanske 20 år.
Ganska ny begagnad hifi presterar faktiskt många gånger tekniskt bättre än helt ny hifi så hifibutiker brukar inte vilja sälja sina demoex just för att slippa packa upp nya delar som låter sämre.
Om du inte är tvungen att ha små högtalare så undvik helst basmoduler för de försämrar bara ljudet jämfört med att ha bra högtalare som klarar av basen själva och har du plats för ett par golvare finns det ofta inget behov va basmoduler utan då skaffar man en bättre (nått som går djuparere i basen) i stället om man är ute efter bra ljud.

Precis så, men håller inte med dig 100 om basmoduler, de kan trots allt leverera bättre prestanda och möjligheter än högtalarna själva då de öppnar upp för andra möjligheter till placering i rummet och kan oftast erbjuda lägre dist. Men det hänger ju på valet av modul och integreringen med högtalarna, något som få lyckas med, eller kan. Och det är inte alla gånger det är gångbart heller. Och som du säger så det finns högtalare som inte behöver moduler heller.

Men ska man köra en flerkanals-uppsättning för filmer är det vettigt att ha så man slipper mixa in LFEn i frontarna... De brukar inte må så bra av det alla gånger. Men det finns ju ett fåtal frontar som orkar med sådant också, men det har du redan koll på.

Tycker dock han som du säger ska satsa på ett par rejäla frontar och ta eventuell sub senare om han känner han behöver det till film. Den behöver ju inte köras till musik.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tror jag har hittat mig ett par Castle knight 5 som känns bra för runt 2000kr. Frågan är vilka kör man på? CK5 är ganska nya jämfört med andra jag länkade.

Permalänk
Medlem

Jag måste passa på att rekommendera www.mychifi.se som är återförsäljare för Taga Harmony.
När jag stötte på deras högtalare på prisjakt tänkte jag direkt att det var något kinaskräp, men grejerna är riktigt bra för pengarna.

Använder själv dessa som frontar i min hembio:
https://www.mychifi.se/hogtalare/golvhogtalare/taga-azure-f-1...

Tillsammans med ett par hembyggda 15" subwoofers såklart.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |