Permalänk

Rtx 2070s med i5-4690k?

Hej!

Jag har för närvarande ett 970 tillsammans med 4690k och det är dags för en uppgradering.
Tanken är att jag ska byta ut både mobo, ram, cpu och gpu men det skulle vara skönt att slippa köpa allt på en gång.

Så min fråga är om jag kan köpa ett 2070s först och köra med det innan jag byter ut resten eller är det meningslöst för processorn kommer flaskhalsa för mycket?

Jag spelar på en 1440p, 144hz, g-sync-skärm.

Jag såg att man fick med COD nu vid köp av ett nvidiakort och det skulle jag ändå köpa så det skadar ju inte 😄

Permalänk
Medlem

Visst kommer du kanske inte få ut riktigt lika många fps som med en ny plattform, men såå mycket är det inte. Ett 2070s kommer oavsett vara ett gigantiskt lyft från ett 970

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Visst kommer du kanske inte få ut riktigt lika många fps som med en ny plattform, men såå mycket är det inte. Ett 2070s kommer oavsett vara ett gigantiskt lyft från ett 970

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för snabbt svar!

Då satsar jag nog på ett 2070s lagomt till COD releasen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefantastic:

Tack för snabbt svar!

Då satsar jag nog på ett 2070s lagomt till COD releasen 😊

Gör så du, sen kan du uppgradera resten när det passar bättre. Det skulle med största sannolikhet ge både högre medel-fps men också ta bort mycket av de fps-drops man kan få med äldre processorer (din har ju bara 4 kärnor vilket egentligen inte räcker så långt idag)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Då kommer ju nästa jobbiga beslut med vilken av alla olika modeller man ska välja..😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill vara ärlig, du kommer inte få en särskilt bra upplevelse /ta nytta av ett 2070S med en i5 4690k. Får inte glömma att 2070S presterar nästan som ett 1080 Ti.
Hade en sån i5a för 3 ÅR sen, och med ett GTX 1080 som är ett betydligt sämre kort än 2070S och det var lagspikes, låg fps och ja listan kan göras lång. Jag är 99% säker att det blivit betydligt värre idag, kärnorna har ökats betydligt de senaste åren.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

För COD kan det dock räcka, med tanke på kraven.

En snabb åtgärd är att efter 4770/4790k, det ger dig HT/4 trådar till och lär ta bort en hel del stutter/lagspelens.

Annars är det som @Philip320 säger, för tyngre spel som t.ex PUBG och BF V så kommer det inte flyta på bra.

Sen gällande modell, ryzen 3600 för mest prestanda/krona.

Mest fps 9700/9900k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag parade min gamla 4670k med rtx 2070 (som jag fortfarande har). Det blev tillslut en 9900k dock. Klart det funkar bra beroende på vad du ska göra men i de flesta fall är det inte särskilt balanserat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli en stor bottleneck tycker jag

Permalänk

Ja jag är redan införstådd med att cpun kommer vara en stor flaskhals. Planen är ju att uppgradera resterande delar någon månad senare.

Jag körde nya COD under betaperioden med min befintliga 4690k och 970 på 1440p..det gick ju det också men absolut inte optimalt. Sen så är väl jag kanske inte så överdrivet kräsen heller 😄

Idag blev det beställt ett gigabyte rtx2070 super gaming oc för proshop har helgkampanj på det kortet för 5999:-!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Stefantastic: Då du har beställt nu så är det ju faktiskt inget som hindrar att du klockar ned kortet om det blir en helt galen obalans med det stock tills du har köpt ny cpu

Du kan väl skriva här hur det blir i spel när du har provat några?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Stefantastic: Då du har beställt nu så är det ju faktiskt inget som hindrar att du klockar ned kortet om det blir en helt galen obalans med det stock tills du har köpt ny cpu

Du kan väl skriva här hur det blir i spel när du har provat några?

Absolut det ska jag göra!

Fast nu när man väl har öppnat plånboken så kommer ju suget att köpa resten av grejerna på en gång..vi får se hur det slutar 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej jag kunde inte hålla mig..ryzen 3600, mobo och ram beställt. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan ju pipa in, med 4670k och 2070 Super. Det funkar bra i många spel, men vissa andra är katastrof, typ BFV får man köra på medium i allt, och även där funkar det dåligt (i multiplayer).

Overwatch går bra på högsta inställningarna, tills det blir lite för mkt effekter.