ASUS ROG Strix X570-F Gaming VS Gigabyte X570 AORUS Elite - Synpunkter

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix X570-F Gaming VS Gigabyte X570 AORUS Elite - Synpunkter

Jag står i valet & kvalet mellan dessa 2 kort & i dagsläget har jag inte lyckats hitta några relevanta jämförelser & utlåtande så jag tänkte kolla om ni känner till några bra jämförelserecensioner eller har några bra synpunkter om dem.

Det enda argumentet jag sett är att Aorus är billigare, men i nuläget går Asus att få billigare.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Avstängd

Sök på Buildzoid på youtube, han tycker massor.

Permalänk
Avstängd

X570-E framför F.
3490 eller så på webhallen samt ca 500 kr tillbaka via deras Asus kampanj.

8 sata portar, wifi, intel lan ist för realtek mm

Dock har Asus typ dolda sensorer eller något för VRM/Chipset.

Permalänk
Medlem

@sweborn Tack, ska kolla.

@HitGirls Inte lockad av att betala 6-700 för wifi då jag inte behöver det.
Nu gällde det mellan dessa 2 kort. Jag får tillbaka samma på x570-f

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeilon:

@sweborn Tack, ska kolla.

@HitGirls Inte lockad av att betala 6-700 för wifi då jag inte behöver det.
Nu gällde det mellan dessa 2 kort. Jag får tillbaka samma på x570-f

Skickades från m.sweclockers.com

Du får tillbaka mindre för ett 570-F. Och realtek internet som är rätt känt att bugga ur.

Köp Aorus ist.

Permalänk
Medlem

Ja, och x570-e kostar 6-700 mer. Sen får jag tillbaka 50 kr mer än för x570-f, men kortet blir ju runt 600kr dyrare & jag tycker inte det är värt det. Så pga nätverkschipet borde jag ta Aorus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Du får tillbaka mindre för ett 570-F. Och realtek internet som är rätt känt att bugga ur.

Köp Aorus ist.

Enligt tellus82 VRM guide så kör Strix-F Intel I211AT:1Gbit, fast det kanske är fel?

Även när jag kollar spec på t.ex Komplett så står det Intel I211AT:1Gbit

Permalänk
Medlem

Jag kollade precis, x570-f & e har bpda intel lan. Det är TUF som har Realtek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Enligt tellus82 VRM guide så kör Strix-F Intel I211AT:1Gbit, fast det kanske är fel?

Även när jag kollar spec på t.ex Komplett så står det Intel I211AT:1Gbit

Det står samma på Asus web. Hitsgirl har nog blandat ihop dem med TUF Gaming-kortet som har Realtek

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

Det står samma på Asus web. Hitsgirl har nog blandat ihop dem med TUF Gaming-kortet som har Realtek

Skickades från m.sweclockers.com

Har dock hört att TUF kortet är bättre än båda, förutsatt att man kan leva med Realtek internet (har det själv och har inte haft några problem).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har dock hört att TUF kortet är bättre än båda, förutsatt att man kan leva med Realtek internet (har det själv och har inte haft några problem).

Kör också TUF kortet, tycker dock att chipset ligger lite högt under spel. Runt 65-69 grader, beror nog mest på att GPU:n går över och täcker och varmluften från GPU:n värmer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har dock hört att TUF kortet är bättre än båda, förutsatt att man kan leva med Realtek internet (har det själv och har inte haft några problem).

Jag frågade Buildzoid direkt & svaret var X570-F utan tvekan så jag kör på det 😄 TUF saknar en sak jag vill ha.

Tack allihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Kör också TUF kortet, tycker dock att chipset ligger lite högt under spel. Runt 65-69 grader, beror nog mest på att GPU:n går över och täcker och varmluften från GPU:n värmer också.

Äsch, spelar ju ingen roll.

Skrivet av Zeilon:

Jag frågade Buildzoid direkt & svaret var X570-F utan tvekan så jag kör på det 😄 TUF saknar en sak jag vill ha.

Tack allihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Najs. Lycka till med bygget!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Najs. Lycka till med bygget!

Tack!

Till slut blev det detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

Tjusigt! Skulle dock köpa detta RAM: Ballistix Sport LT. Jag var nära att köpa samma som du men blev rekommenderad de jag länkade. Har klockat mina stickor till 3600 mhz med bättre timings än det du har i din korg och kan säkert gå ännu snabbare med mer ström.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tjusigt! Skulle dock köpa detta RAM: Ballistix Sport LT. Jag var nära att köpa samma som du men blev rekommenderad de jag länkade. Har klockat mina stickor till 3600 mhz med bättre timings än det du har i din korg och kan säkert gå ännu snabbare med mer ström.

Tack för tipset, men jag har redan beställt 😄

Jag hade exakt samma tanke & valde mellan dessa 2 minnen faktiskt. Jag frågade Buildzoid vilket av de 2 han rekommenderade till ett 3700x-bygge & han rekommenderade fortfarande Hynix så jag körde på dem. Finns nog hyfsade finjusteringsmöjligheter. Oavsett vilka man väljer så lär det bli bra 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000