Försök till extra lufttillförsel för GPU - Tried & Failed - lärdom

Permalänk
Medlem

Försök till extra lufttillförsel för GPU - Tried & Failed - lärdom

Hej!
Här kommer en kort sammanfattning på ett projekt jag startade då jag hade en trevlig Noctua NF-A14 över och ville prova att förbättra aktivt luftflöde till mitt grafikkort (Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC). Jag skriver detta inlägg som en erfarenhetsdelning om någon varit nyfiken på att prova motsvarande.

Jag har ett Define R6 chassi med sammanlagt 4 fläktar (3x 140mm infläktar, 2 fram och en undertill) samt 1x 140mm utblås).

Jag skapade en ställning ur trä som jag monterade in i chassit för att låta Noctua 140mm fläkten vara precis centrerad gentemot grafikkortet, i hopp om att det både skulle ge frisk luft för infläktarna för grafikkortet undertill samt blåsa sval fräsch luft på kylflänsen längst fram (och möjligen ventilera bort lite värme från värmeskölden på toppen).

Kortet har en lätt undervolt till 2010mhz på 0.95v och en avslappnad fläktkurva där den toppar ut på 69C vid 1220RPM med samtliga chassifläktar snurrandes <800RPM (Kör ArgusMonitor för att styra alla chassi-fläktar till grafikkortets temperatur). Dator är helt ljudlös vid surfande/lätt spelande och när den maxar ut så har man bara en lätt genomströmning av luft. Mitt mål med bygget är att ha en så tyst ljudlösning som möjligt med luftkylning.

Såhär blev fläktskenan med fläkten monterad. Väldigt nöjd över mitt tälj-jobb

Här är fläkten monterad i chassit (tillfälligt grafikkort som ni ser på första bilden)

Resultat 1
Tyvärr gav det ingen förbättring i huvudtaget utan var exakt samma temperatur och fläktkurva som innan. Även när jag drog på fläkten till 1500 RPM #Jetmotor så hände inget med temperaturen

Jag gav mig därför på att försöka att placera fläkten undertill för att ge ett direkt luftflöde till fläktarna. Detta provade jag med två olika distanser (YTTERST tillfälliga distanser som skulle bytas ut vid bra resultat):

Resultat 2
Även här såg man ingen förbättring i huvudtaget. Möjligen gjorde den högre distansen något med 0,5-1C lägre temperatur när den körde på 1500 RPM (vilket helt bekämpar syftet med en tyst setup).

Slutsats
Under förutsättningen att man har en bra ventilation på chassit så hjälper inte extra direkt luftflöde till grafikkortet (givet bra kylare på grafikkortet), om man inte ska genomföra med invasiva ingrepp på grafikkortet och montera fläktarna direkt på kortet.

Någon som har något förslag på annan lösning med en 140mm fläkt? Jag skulle alltid kunna poppa upp taket på chassit och montera det ovanifrån, med sådana tester visar att CPU:n tjänar på lösningen men inte GPU:n, och givet min väldigt överdimensionerade kylare för en Ryzen 3600 så ser jag inte det som nödvändigt givet att det kommer på viss bekostnad av ljudläckage

Permalänk
Medlem

Intressant, jag är dock inte så förvånad då du tillför ju ingen ny luft till grafikkortet, då det inte ser ut som att du har något hål att ta in luft ifrån under chassit.
Vad tror du om att prova att ha fläkten som utblås på baksidan av chassit nedtill precis vid expansionplatserna, så att du suger ut varmluften från grafikkortet?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Intressant, jag är dock inte så förvånad då du tillför ju ingen ny luft till grafikkortet, då det inte ser ut som att du har något hål att ta in luft ifrån under chassit.
Vad tror du om att prova att ha fläkten som utblås på baksidan av chassit nedtill precis vid , så att du suger ut varmluften från grafikkortet

Hej! Helt rätt! Planen var inte att tillföra mer frisk luft utan mer styra aktivt luftflöde från övriga insug till grafikkortet men hjälpte som sagt inte

Intressant du menar på utsidan av chassit? jag ska se om det går att montera på något vettigt sett och köra 45min Witcher

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lindstroem: Hittade den här videon igår, kanske går att göra nåt liknande för grafikkortet?
CPU Duct

Edit: Ja, precis på utsidan av chassit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@lindstroem: Hittade den här videon igår, kanske går att göra nåt liknande för grafikkortet?
CPU Duct

Edit: Ja, precis på utsidan av chassit.

Haha ja sprang på den jag med. Njae Går sådär när det är 3 fläktar som alla drar in luft underifrån, så känns som att de gör jobbet själv och troligen vill ha mer luft än från en fläkt

Ska kolla hur det går, lite kablar i vägen som kanske ställer till det

EDIT: Nej på tok för lite plats för en 140mm fläkt där bak så jag nöjer mig

Permalänk
Medlem

@lindstroem: Vill du ha det tystare och svalare så montera två 120mm på ditt kort. Det fixar allt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@lindstroem: Vill du ha det tystare och svalare så montera två 120mm på ditt kort. Det fixar allt.

Tack givet <1220 RPM så är det redan tyst som det är, mest att jag hade en noctua-fläkt över som jag undrade vad jag skulle göra med

Permalänk
Medlem

Jag har lekt runt ganska mycket med grafikkortskylning och den mest lyckade men också mest avancerade kylarlösningen var att montera en tornkylare på ett kokhett R9 290. Utöver det monterade jag en 120mm pwm fläkt diagonalt mot kortet för vrm kylning samt kylning av flänsarna jag monterade på minneskretsarna. Sist men absolut inte minst tog jag bort alla pci-e brackes på chassit och strajpade fast en intel stock-kylar-fläkt som pwm-styrs med gragikchippet. När gpun blir varm ökar alla fläktar runt grafikkortet.

Nu har du ett grafikkort som blåser "kall" luft direkt på kylflänsen men den varma luften stannar kvar i chassit vilket gör att dina tremps ökar. Jag hade testat mitt "intel stock trick" om du har en sådan till övers? Du kopplar alltså fläkten till moderkortet och styr den med tredjepartsprogramvara som läser av gpu-tempen. Jag skulle föreslå att du gör samma sak med den understa fläkten i fronten på chassit. På så sätt får inte grafikkoret "syrebrist".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har lekt runt ganska mycket med grafikkortskylning och den mest lyckade men också mest avancerade kylarlösningen var att montera en tornkylare på ett kokhett R9 290. Utöver det monterade jag en 120mm pwm fläkt diagonalt mot kortet för vrm kylning samt kylning av flänsarna jag monterade på minneskretsarna. Sist men absolut inte minst tog jag bort alla pci-e brackes på chassit och strajpade fast en intel stock-kylar-fläkt som pwm-styrs med gragikchippet. När gpun blir varm ökar alla fläktar runt grafikkortet.

Nu har du ett grafikkort som blåser "kall" luft direkt på kylflänsen men den varma luften stannar kvar i chassit vilket gör att dina tremps ökar. Jag hade testat mitt "intel stock trick" om du har en sådan till övers? Du kopplar alltså fläkten till moderkortet och styr den med tredjepartsprogramvara som läser av gpu-tempen. Jag skulle föreslå att du gör samma sak med den understa fläkten i fronten på chassit. På så sätt får inte grafikkoret "syrebrist".

Tjena!
Fota gärna hur du löste det med kylaren istället för PCI brackets om du kan utrymmesbrist för en 140mm men kan eventuellt byta in den så kanske plockar på mig en 80 och en 120 istället för skojs skull

Jajjemen jag har redan Argus Monitor så jag styr alla 3 intakefläktar och utblåsfläkten baserat på GPU-temp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Placerar man en fläkt i chassit så kan man ha otur och bara vispa runt dem varma luften i chassit och på så vis få högre temps.

Man behöver tillföra mer luft i chassit. Ser oå dina bilder tex att du inte maxat antalet fläktar fram. Mitt tips är.
- En bak Luft ut
- Två i taket Luft ut
- Två-tre fram Luft in
- En k bltten. Luft in

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Placerar man en fläkt i chassit så kan man ha otur och bara vispa runt dem varma luften i chassit och på så vis få högre temps.

Man behöver tillföra mer luft i chassit. Ser oå dina bilder tex att du inte maxat antalet fläktar fram. Mitt tips är.
- En bak Luft ut
- Två i taket Luft ut
- Två-tre fram Luft in
- En k bltten. Luft in

Något jag ska testa när jag får lite mer tid är att skippa "en bak luft ut", istället vända på den fläkten och istället köra "en bak luft in", i övrigt liknande/samma förslag som din men med två st fläktar för luft in i botten.

Lite av en skorstens princip men det är möjligt att "en bak luft in" fläkten kan ställa till det med flödet i lådan, lite osäker.

Permalänk
Medlem

När det kommer till hur fläktar ska placeras i lådan så är det lite överdriven hysteri om hur det ska vara.

Blir det märkbart svalare av att chassit öppet så är det fel.

Vad du behöver är noterade värden som det är nu och sen ändrar och provar du olika konfigurationer och ser hur det blir.
Go nuts, prova alla sätt du orkar. Är det inte helt fel från början så kan jag nästan garantera dig att det inte blir någon märkbar skillnad av att vända en o annan fläkt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Men det är ju löjligt roligt också!

Jag ska byta ut min 140mm Noctua-fläkt nu till en 40mm och en 80mm-fläkt. En 40mm fläkt placerar jag på insidan för utblås i höjd med GPU-kortet (där varm luft kommer ut från kylflänsarna) och 80mm-fläkten monterar jag på utsidan av chassit för att dra ut luft ur PCI-slotsen. Båda fläktarna kommer köra på RPM så de inte hörs över ljudtaket (som till att börja med är väldigt lågt), så troligen bör positiva trycket från 3 intake-140mm-fläktar finnas kvar, om än försvagat.

Behövs det? Nej, är det kul? JA

Får jag ned grafikkortets temp 2C under hög belastning så klassar jag det som en vinst. Det bör medföra att jag kan sänka grafikkortets fläktar ned till 1000-1100RPM (från 1200RPM) som sänker ljudtaket ytterligare. Dator är helt tyst vid lätt gaming och lätt ljud av passerande luft hörs vid 99%-GPU-belastning, det ska bort

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lindstroem:

Hej!
Här kommer en kort sammanfattning på ett projekt jag startade då jag hade en trevlig Noctua NF-A14 över och ville prova att förbättra aktivt luftflöde till mitt grafikkort (Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC). Jag skriver detta inlägg som en erfarenhetsdelning om någon varit nyfiken på att prova motsvarande.

Jag har ett Define R6 chassi med sammanlagt 4 fläktar (3x 140mm infläktar, 2 fram och en undertill) samt 1x 140mm utblås).

Jag skapade en ställning ur trä som jag monterade in i chassit för att låta Noctua 140mm fläkten vara precis centrerad gentemot grafikkortet, i hopp om att det både skulle ge frisk luft för infläktarna för grafikkortet undertill samt blåsa sval fräsch luft på kylflänsen längst fram (och möjligen ventilera bort lite värme från värmeskölden på toppen).

Kortet har en lätt undervolt till 2010mhz på 0.95v och en avslappnad fläktkurva där den toppar ut på 69C vid 1220RPM med samtliga chassifläktar snurrandes <800RPM (Kör ArgusMonitor för att styra alla chassi-fläktar till grafikkortets temperatur). Dator är helt ljudlös vid surfande/lätt spelande och när den maxar ut så har man bara en lätt genomströmning av luft. Mitt mål med bygget är att ha en så tyst ljudlösning som möjligt med luftkylning.

Såhär blev fläktskenan med fläkten monterad. Väldigt nöjd över mitt tälj-jobb
https://i.imgur.com/TsfWunO.jpg

Här är fläkten monterad i chassit (tillfälligt grafikkort som ni ser på första bilden)
https://i.imgur.com/51X40DS.jpg

Resultat 1
Tyvärr gav det ingen förbättring i huvudtaget utan var exakt samma temperatur och fläktkurva som innan. Även när jag drog på fläkten till 1500 RPM #Jetmotor så hände inget med temperaturen

Jag gav mig därför på att försöka att placera fläkten undertill för att ge ett direkt luftflöde till fläktarna. Detta provade jag med två olika distanser (YTTERST tillfälliga distanser som skulle bytas ut vid bra resultat):
https://i.imgur.com/IT8JIg7.jpg
https://i.imgur.com/92ecNtQ.jpg

Resultat 2
Även här såg man ingen förbättring i huvudtaget. Möjligen gjorde den högre distansen något med 0,5-1C lägre temperatur när den körde på 1500 RPM (vilket helt bekämpar syftet med en tyst setup).

Slutsats
Under förutsättningen att man har en bra ventilation på chassit så hjälper inte extra direkt luftflöde till grafikkortet (givet bra kylare på grafikkortet), om man inte ska genomföra med invasiva ingrepp på grafikkortet och montera fläktarna direkt på kortet.

Någon som har något förslag på annan lösning med en 140mm fläkt? Jag skulle alltid kunna poppa upp taket på chassit och montera det ovanifrån, med sådana tester visar att CPU:n tjänar på lösningen men inte GPU:n, och givet min väldigt överdimensionerade kylare för en Ryzen 3600 så ser jag inte det som nödvändigt givet att det kommer på viss bekostnad av ljudläckage

Prova att ta bort ett par av monteringsplåtarna under grafikkortet.
Eftersom du har övertryck borde det kom ut luft via dessa hål.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Prova att ta bort ett par av monteringsplåtarna under grafikkortet.
Eftersom du har övertryck borde det kom ut luft via dessa hål.

Hej! Bra tips, provat följande:
1) ingen extra fläkt och PCI-monteringsplåtar på
2) ingen fläkt och PCI monteringsplåt ovanför GPU avplockad
3) som 2 fast med 80mm monterad på utsidan av PCI slots +42mm fläkt utblås exakt i höjd med GPU kylflänsarna (för att hjälpa till dumpningen av varm luft utanför chassit)
4) som 2 fast 80mm + 42mm fläkt inblås (bara som test)
5) som 2 fast 1x80mm fläkt utblås

RESULTAT
Naaaadaa! Best case -möjligen- 0,5c avlastning men alla benchmarks slutade exakt samma, 69C och 1220Rpm på GPUn! Galet liten skillnad.

Slutsats:
Chassit är redan så optimalt ventilerat som det kan vara. Så nu går jag vidare med nästa projekt, att flytta datorn 5m bakom en soffa bredvid ventilationslucka där elementet är. beställt ett gäng 10m kablar och En usb hubb d:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Blir det märkbart svalare av att chassit öppet så är det fel.

Det är väl vissa ljudisolerade chassin som kan bli lite varma/varmare och där man enkelt kan sänka temps genom att ta av frontluckan (förhoppningsvis med ett fint dammfilter bakom).

Min be quiet! Silent Base 801 är tillräckligt tyst ändå så jag kör oftast med frontluckan av, båda varianterna fungerar dock. Beror en hel del på hur mycket värme som grafikkortet genererar.
https://youtu.be/VhZzMqx052c

Man får helt enkelt betala i form av lite högre temps på vissa ljudisolerade chassin vilket inte är så underligt.

Fråga: Angående fläktar så undrar jag om några testat att vända på fläkten där bak så att den istället blåser in luft? Jag kan tycka att det bör kunna fungera under förutsättning att man har bra utblås i taket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det är väl vissa ljudisolerade chassin som kan bli lite varma/varmare och där man enkelt kan sänka temps genom att ta av frontluckan (förhoppningsvis med ett fint dammfilter bakom).

Min be quiet! Silent Base 801 är tillräckligt tyst ändå så jag kör oftast med frontluckan av, båda varianterna fungerar dock. Beror en hel del på hur mycket värme som grafikkortet genererar.
https://youtu.be/VhZzMqx052c

Man får helt enkelt betala i form av lite högre temps på vissa ljudisolerade chassin vilket inte är så underligt.

Fråga: Angående fläktar så undrar jag om några testat att vända på fläkten där bak så att den istället blåser in luft? Jag kan tycka att det bör kunna fungera under förutsättning att man har bra utblås i taket?

Tack testat öppna frontluckan med men det ger bara -1C så inget som behövs. Har ett define R6 chassi och i tester jag läst (samt en kompis som har en) gör inte öppnad topp någon skillnad på GPU utan endast CPU och då jag har en nh-d15 så behövs inte det

Så nu blir det att flytta datorn

Ska se om jag ids skriva ihop och dokumentera alla olika varianter av fläktlösningar sen

Skickades från m.sweclockers.com