Nybyggd dator låser sig och ger felkoder vid installation

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator låser sig och ger felkoder vid installation

Hej!

Jag har byggt ihop en ny dator men jag lyckas inte få den att installera Windows 10. Jag har testat allt jag kommer på nu och tänkte se om någon har råkat ut för samma problem eller har någon ide på lösning.
När jag försöker installera Windows så får jag ibland felkoder i början av installationen, ibland i slutet och ibland går hela installationen utan felkoder men i de fallen kommer felkoderna vid omstarten av datorn och sen kommer jag inte längre.

Jag har även testat med Ubunto och köra direkt från bootbar USB, när jag kommer in där så låser sig datorn efter ca 30-60 sekunder och sen kommer jag inte längre där heller.

Jag har även testat med att bara ha moderkort, processor, processorkylare och minnen inkopplat med samma resultat både med Windows och i Ubunto.

Datorn består av :
Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Svart (även testat: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart)
Corsair RM750X 750W v2
ASUS GeForce GTX 1650 Strix Gaming OC 4GB
Samsung 860 EVO 1TB
Noctua NH-U14S

Har senaste Bios.
Har testat 3 olika hårddiskar, 2 av samma moderkort, 2 olika typer av ramminnen och även kör dom i XMP-profil.
Har kört memtest86+ i ca 20 timmar utan att få upp några fel.
Har även testat att installera Windows via dvd då går det oftast lite längre i installationen, men problemet kommer vid omstarten även då.

Funderar på om det kan vara något fel på processorn eller om det är någon inställning jag missar i Bios.

Här är några av felkoderna jag får:
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (intelppm.sys)
0xc0000135
0xc000021a
SYSTEM SERVICE EXCEPTON
KMODE EXCEPTION NOT HANDLED
IRQL NOT LESS OR EQUAL
0xc0000225, Fil: \Windows\system32\winload.efi
SYSTEM SERVICE EXCEPTON, fileinfo.sys
0x8007025D
0xC0000005
DRIVER OVERRAN STACK BUFFER
KERNEL SECURITY CHECK FAILURE
0xc0000221, Fil:\Windows\System32\drivers\vstxraid.sys
PAGE FAULT IN NONPAGED AREA
CRITICAL PROCESS DIED
CRITICAL STRUCTURE CORRUPTION
0xc000000f, Fil:\Windows\system32\winload.exe
KERNEL MODE HEAO CORRUTION

Tack på förhand.

Mvh David

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av David87:

Har kört memtest86+ i ca 20 timmar utan att få upp några fel.

Då har du uteslutit nästan allt utom lagring mot disk. Trasigt moderkort, trasig sata-kabel eller trasig SSD-disk. Exempel, ett stort svensk telekomföretag hade köpt på sig en batch med stort antal trasiga SSD-diskar för något år sedan från en av världens största disktillverkare - där jag fick ta hand om en del av det elände det orsakade.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Tack för ditt svar! Jag har även testat en Intel SSD 330 och en vanlig WD mekanisk disk, men får samma fel då. Var och köpte ett lika dant moderkort fast på ett annat ställe och det blir exakt samma symtom. Även när jag kör Ubunto från dvd så låser sig datorn, både när hårddisk är ansluten och när den är frånkopplad.

Permalänk
Vila i frid

Då har du bara tre saker kvar att testa. Sata-kabel, grafikkort och nätaggregat.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: De senaste dagarna som jag har försökt så har jag använt det inbyggda grafikkortet för att kunna utesluta det. Har även testat med ett äldre nätaggregat från en annan dator med samma resultat och har testat ett par olika sata-kablar, men ska testa någon mer kabel för säkerhets skull. Det är lite därför jag börjar fundera på om det kan vara processorn som krånglar, men vet inte hur man ska testa den. Eller testas även den så pass hårt i memtest86?

Permalänk
Vila i frid

De felmeddelanden du får upp är alla relaterat till disk. Har du provat alla andra sata-portar på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av David87:

Hej!

Jag har byggt ihop en ny dator men jag lyckas inte få den att installera Windows 10. Jag har testat allt jag kommer på nu och tänkte se om någon har råkat ut för samma problem eller har någon ide på lösning.
När jag försöker installera Windows så får jag ibland felkoder i början av installationen, ibland i slutet och ibland går hela installationen utan felkoder men i de fallen kommer felkoderna vid omstarten av datorn och sen kommer jag inte längre.

Jag har även testat med Ubunto och köra direkt från bootbar USB, när jag kommer in där så låser sig datorn efter ca 30-60 sekunder och sen kommer jag inte längre där heller.

Jag har även testat med att bara ha moderkort, processor, processorkylare och minnen inkopplat med samma resultat både med Windows och i Ubunto.

Datorn består av :
Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Svart (även testat: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart)
Corsair RM750X 750W v2
ASUS GeForce GTX 1650 Strix Gaming OC 4GB
Samsung 860 EVO 1TB
Noctua NH-U14S

Har senaste Bios.
Har testat 3 olika hårddiskar, 2 av samma moderkort, 2 olika typer av ramminnen och även kör dom i XMP-profil.
Har kört memtest86+ i ca 20 timmar utan att få upp några fel.
Har även testat att installera Windows via dvd då går det oftast lite längre i installationen, men problemet kommer vid omstarten även då.

Funderar på om det kan vara något fel på processorn eller om det är någon inställning jag missar i Bios.

Här är några av felkoderna jag får:
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (intelppm.sys)
0xc0000135
0xc000021a
SYSTEM SERVICE EXCEPTON
KMODE EXCEPTION NOT HANDLED
IRQL NOT LESS OR EQUAL
0xc0000225, Fil: \Windows\system32\winload.efi
SYSTEM SERVICE EXCEPTON, fileinfo.sys
0x8007025D
0xC0000005
DRIVER OVERRAN STACK BUFFER
KERNEL SECURITY CHECK FAILURE
0xc0000221, Fil:\Windows\System32\drivers\vstxraid.sys
PAGE FAULT IN NONPAGED AREA
CRITICAL PROCESS DIED
CRITICAL STRUCTURE CORRUPTION
0xc000000f, Fil:\Windows\system32\winload.exe
KERNEL MODE HEAO CORRUTION

Tack på förhand.

Mvh David

Har du kollat sockeln så att det inte finns någon böjd/skadad pin?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av David87:

Hej!

Jag har byggt ihop en ny dator men jag lyckas inte få den att installera Windows 10. Jag har testat allt jag kommer på nu och tänkte se om någon har råkat ut för samma problem eller har någon ide på lösning.
När jag försöker installera Windows så får jag ibland felkoder i början av installationen, ibland i slutet och ibland går hela installationen utan felkoder men i de fallen kommer felkoderna vid omstarten av datorn och sen kommer jag inte längre.

Jag har även testat med Ubunto och köra direkt från bootbar USB, när jag kommer in där så låser sig datorn efter ca 30-60 sekunder och sen kommer jag inte längre där heller.

Jag har även testat med att bara ha moderkort, processor, processorkylare och minnen inkopplat med samma resultat både med Windows och i Ubunto.

Datorn består av :
Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Svart (även testat: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart)
Corsair RM750X 750W v2
ASUS GeForce GTX 1650 Strix Gaming OC 4GB
Samsung 860 EVO 1TB
Noctua NH-U14S

Har senaste Bios.
Har testat 3 olika hårddiskar, 2 av samma moderkort, 2 olika typer av ramminnen och även kör dom i XMP-profil.
Har kört memtest86+ i ca 20 timmar utan att få upp några fel.
Har även testat att installera Windows via dvd då går det oftast lite längre i installationen, men problemet kommer vid omstarten även då.

Funderar på om det kan vara något fel på processorn eller om det är någon inställning jag missar i Bios.

Här är några av felkoderna jag får:
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (intelppm.sys)
0xc0000135
0xc000021a
SYSTEM SERVICE EXCEPTON
KMODE EXCEPTION NOT HANDLED
IRQL NOT LESS OR EQUAL
0xc0000225, Fil: \Windows\system32\winload.efi
SYSTEM SERVICE EXCEPTON, fileinfo.sys
0x8007025D
0xC0000005
DRIVER OVERRAN STACK BUFFER
KERNEL SECURITY CHECK FAILURE
0xc0000221, Fil:\Windows\System32\drivers\vstxraid.sys
PAGE FAULT IN NONPAGED AREA
CRITICAL PROCESS DIED
CRITICAL STRUCTURE CORRUPTION
0xc000000f, Fil:\Windows\system32\winload.exe
KERNEL MODE HEAO CORRUTION

Tack på förhand.

Mvh David

Intel har ett test för CPU som du kan köra några ggr, men jag tror det är minnen. Har samma moderkort som du och min gillade inte alls minnen du har. Fick byta till GSKILL och nu har det fungerat klockrent.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Okej, jag har provat 4 av portarna, ska testa de 2 sista också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du kollat sockeln så att det inte finns någon böjd/skadad pin?

Jag kan inte se några böjda eller skadade pinnar i sockeln på något av moderkorten.

Permalänk
Medlem

Nej den hade jag inte hittat, ska gå igenom den ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Intel har ett test för CPU som du kan köra några ggr, men jag tror det är minnen. Har samma moderkort som du och min gillade inte alls minnen du har. Fick byta till GSKILL och nu har det fungerat klockrent.

Okej, ja de flesta jag känner som jag frågat är också inne på minnena. Jag har testat 2 uppsättningar av Corsair (både 2666MHz och 3000MHz), men det kanske inte gillar den serien/märket av minnen som du säger. Kan vara värt att köpa ett annat märke och se vad som händer. Behövde du ändra något i Bios för att få datorn att starta upp, eller fungerade det med de förinställda inställningarna?

Permalänk
Medlem

Ändra SATA-kontroller från IDE till AHCI eller vice versa, var noggrann med att formatera innan installation när du har möjlighet till det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av David87:

Okej, ja de flesta jag känner som jag frågat är också inne på minnena. Jag har testat 2 uppsättningar av Corsair (både 2666MHz och 3000MHz), men det kanske inte gillar den serien/märket av minnen som du säger. Kan vara värt att köpa ett annat märke och se vad som händer. Behövde du ändra något i Bios för att få datorn att starta upp, eller fungerade det med de förinställda inställningarna?

Jag behövde bara sätta på profilen i moderkortet och köra på. Har inte haft några problem sen dess. Du har ingen som du kan låna minnen av och testa?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Hade ett MAXIMUS VIII RANGER som hade liknande fel allt gick bra att köra igång även i bios funkade allt tills man skulle installera windows, fick felmeddelande som visade på disk och ram fel men det visade sig att det var processorn som var problemet.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Ändra SATA-kontroller från IDE till AHCI eller vice versa, var noggrann med att formatera innan installation när du har möjlighet till det

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har den på AHCI, kan bara välja mellan AHCI och Raid. Har gjort formatering, men ska även testa det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag behövde bara sätta på profilen i moderkortet och köra på. Har inte haft några problem sen dess. Du har ingen som du kan låna minnen av och testa?

Ska kolla om jag kan låna några och testa. Vad fick du för problem när du körde med Corsair minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av David87:

Ska kolla om jag kan låna några och testa. Vad fick du för problem när du körde med Corsair minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. De var inte stabila trots att det inte var några fel enl MEMTEST.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

Hade ett MAXIMUS VIII RANGER som hade liknande fel allt gick bra att köra igång även i bios funkade allt tills man skulle installera windows, fick felmeddelande som visade på disk och ram fel men det visade sig att det var processorn som var problemet.

Det låter precis som denna beter sig. Hur kom du fram till att det var processorn? Finns det något sätt att testa det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Japp. De var inte stabila trots att det inte var några fel enl MEMTEST.

Okej, lyckades du installera Windows och komma in i det eller fick du också felkoder under installationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av David87:

Okej, ja de flesta jag känner som jag frågat är också inne på minnena. Jag har testat 2 uppsättningar av Corsair (både 2666MHz och 3000MHz), men det kanske inte gillar den serien/märket av minnen som du säger. Kan vara värt att köpa ett annat märke och se vad som händer. Behövde du ändra något i Bios för att få datorn att starta upp, eller fungerade det med de förinställda inställningarna?

Har du kollat modermodemets QVL-lista över minnen för att stämma av att dessa finns med?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Du kan även testa med att manuellt ladda in chipset-drivrutinerna (om du kommer så långt i installationen dvs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har du kollat modermodemets QVL-lista över minnen för att stämma av att dessa finns med?

Ja och dom finns med. Däremot så på de första minnena jag testade så stämde alla nummer, men versionen på minnet fanns inte med i listan utan bara tidigare och senare versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Du kan även testa med att manuellt ladda in chipset-drivrutinerna (om du kommer så långt i installationen dvs)

Tror inte jag kommer så långt, men är inte helt säker på hur jag gör detta.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit och hämtat ett par andra Ram-minnen: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB. Men jag lyckas inte komma längre tyvärr. De här felkoden har jag fått upp ett par gånger nu när jag försökt 0x8007007B och 0x8007025D. Även de här kom någon gång: DRIVER OVERRAN STACK BUFFER, KMODE EXCEPTION NOT HANDLED.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, har i stort sett samma specs som dig. Testade byta ut processorn (i5 9600k) mot en annan likadan processor men trots det återstår problemet. Har själv testat två olika moderkort (olika märken) och två olika ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hip00:

Har samma problem, har i stort sett samma specs som dig. Testade byta ut processorn (i5 9600k) mot en annan likadan processor men trots det återstår problemet. Har själv testat två olika moderkort (olika märken) och två olika ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, det är ett rätt så irriterande problem och frustrerande när man inte kommer på vad som krånglar. Kommer du på någon lösning så får du gärna meddela vad som löste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David87:

Okej, det är ett rätt så irriterande problem och frustrerande när man inte kommer på vad som krånglar. Kommer du på någon lösning så får du gärna meddela vad som löste det.

Kanske detta kan hjälpa dig?

So, I think I have resolved this. Someone suggested I explicitly disable Asus Multicore Enhancement in bios. After doing that, and making sure XMP was enabled (thus giving me sufficient vDIMM voltage), I tried installing again, and it worked. No issues thus far. I haven't yet gone back to try and manually OC, but waiting on that for now, have to rework up the courage.

https://linustechtips.com/main/topic/1024234-new-system-blue-...

Permalänk
Skrivet av David87:

Okej, lyckades du installera Windows och komma in i det eller fick du också felkoder under installationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, när jag började spela fick jag problem.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED