Permalänk
Medlem

Bygga nytt :s 20.000kr

Tjena!
Jag ska nu bygga min första dator, och skulle behöva lite tips o råd. Jag har väldigt dålig koll på vilka delar som är mer eller mindre optimerade med varrandra.
Jag ska använda datorn för främst spel och vill den ska va ganska framtida säkrad om man säger så.
Jag har en budget på 20.000SEK. För allt som krävs i själva tornet. Sen ytterligare 5000 för ”gear”.
Jag vet många som säger en speldator för 20k är överdrivet. Men jag vill ju ha en ”bra dator”.

Det typ av tips jag behöver är gärna ”inet varukorgar” och gärna simpla förklaringar varför spendera mer på just det ena eller det andra. Så jag själv kan se och jämföra, lära mig lite mer själv.

Tack på förhand

Edit:
Detta är vad jag själv hittat på med lite hjälp från olika sidor, är det helt värdelöst kombination? Ligger strax utanför budget också
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12908957

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Tjena!
Jag ska nu bygga min första dator, och skulle behöva lite tips o råd. Jag har väldigt dålig koll på vilka delar som är mer eller mindre optimerade med varrandra.
Jag ska använda datorn för främst spel och vill den ska va ganska framtida säkrad om man säger så.
Jag har en budget på 20.000SEK. För allt som krävs i själva tornet. Sen ytterligare 5000 för ”gear”.
Jag vet många som säger en speldator för 20k är överdrivet. Men jag vill ju ha en ”bra dator”.

Det typ av tips jag behöver är gärna ”inet varukorgar” och gärna simpla förklaringar varför spendera mer på just det ena eller det andra. Så jag själv kan se och jämföra, lära mig lite mer själv.

Tack på förhand

Edit:
Detta är vad jag själv hittat på med lite hjälp från olika sidor, är det helt värdelöst kombination? Ligger strax utanför budget också
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12908957https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12908957

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort så här
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12909281

+ Senaste i7 som är snabbare en förra generationens i7
+ Snabbare gpu
+ Bättre psu med 10 års garanti
+ 1 tb ssd istället för ssd + hdd
+ Tog en bra luftkylare istället för en vattenkylare
Sen är chassi upp till var och än så det får du välja själv

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

skulle säga att detta är den bästa av alla listade för 20k i.o.m. 2080 Ti

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Klockrent tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

https://komponentkoll.se/bild/vfWTO.png
skulle säga att detta är den bästa av alla listade för 20k i.o.m. 2080 Ti

De beror väl på vilken upplösning han spelar i? 4k absolut 1440 eller 1080p nej, då är de bättre läggs krut på CPU och sedan uppgradera grafikkort om några år istället då är CPU fortfarande relevant och gpu sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj! Tack för svaren. Jag gillar det sifri säger, låter vettigt med grafik kort osv, det ända med det bygget är att alla delar är från olika butiker. Känns en aning rörigt. Sen överlag föredrar jag Intel o nvidia framför amd och det andra ”off brand” grafik kort.

Kan det vara värt och vänta till black friday och köra rakt av på ett förbestämt bygge eller ska man satsa på delar som är extra nedsatta osv? Hur pass mycket pratar vi om att spara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

De beror väl på vilken upplösning han spelar i? 4k absolut 1440 eller 1080p nej, då är de bättre läggs krut på CPU och sedan uppgradera grafikkort om några år istället då är CPU fortfarande relevant och gpu sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Inte sant, vid 1440p är 2080 super bottlenecken med Ryzen 3700x eller i9 9700k i de flesta fall. Har haft 2080 och 2080 ti. En 3700x stressar 2080 ti till 100% i 1440p ( de flesta fall)

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Inte sant, vid 1440p är 2080 super bottlenecken med Ryzen 3700x eller i9 9700k i de flesta fall. Har haft 2080 och 2080 ti. En 3700x stressar 2080 ti till 100% i 1440p ( de flesta fall)

Menar snarare på att de bättre ha en i9 om man tänker långsiktigt då kan man byta ut till en 3080 eller va de nu heter om 3-4 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Menar snarare på att de bättre ha en i9 om man tänker långsiktigt då kan man byta ut till en 3080 eller va de nu heter om 3-4 år

Skickades från m.sweclockers.com

Med en 9700k med 8 kärnor 8 trådar vet jag inte om det är så bra om 5 år
Jämfört med 3700x 16 trådar

9900k däremot, finns en liten poäng. Men en 3700X och ett 2080 Ti jämnfört med 9900k och 2080S så har 3700x kombon mer fps i de flesta fall. En 9900k är inte särskilt mer framtidssäker än en 3700x heller

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Glöm inte OS i listan.

Sedan så har du satt riktningen iom din egen varukorg.

Är LED viktigt för dig och vill du ha vattenkylning eller kan du överväga luftkylning.
Kommer du att överklocka din processor eller inte.

Tror att de som plockar ihop korgnar till dig kan vägledas av svaren.

Sedan är det så att om du vill ha mest bang for the buck så blir det sällan de delar som du tittat ut. Det betyder oftast att du köper ditt grafikkort för att just det märket eller modellen är prisnersatt. Eller att du skippar tanken på vattenkylning för att en luftkylning som är väldigt bra också säljs billigt.

Vilken skärm kommer du att köpa? Du lutar åt Nvidia grafikkort, blir det en G-sync skärm eller en certifierad Freesync. I vilken upplösning, täker du spela i 1080?
Dina övriga 5000 kr kan lätt spenderas på en skärm och då blir det något budget tangentbord och mus.

Är headset, tangentbord, mus och skärm viktiga för dig .. sätt hela budgeten till 25 Tkr eller vad du hade tänkt dig och få med alla dina saker.
Det är "bättre" att lägga pengar på saker som du inte kan uppgradera på ett lätt sätt än att köpa en dålig skärm som du måste ersätta.

Med så mycket pengar som du tänker lägga - låt det ta tid men var samtidigt beredd att slå till ifall några bra deals visar sig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag med modifierat med 3900x och 2080 super.

Operativsystemet kostar inte mycket vis exempelvis Ebay

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Glöm inte OS i listan.

Sedan så har du satt riktningen iom din egen varukorg.

Är LED viktigt för dig och vill du ha vattenkylning eller kan du överväga luftkylning.
Kommer du att överklocka din processor eller inte.

Tror att de som plockar ihop korgnar till dig kan vägledas av svaren.

Sedan är det så att om du vill ha mest bang for the buck så blir det sällan de delar som du tittat ut. Det betyder oftast att du köper ditt grafikkort för att just det märket eller modellen är prisnersatt. Eller att du skippar tanken på vattenkylning för att en luftkylning som är väldigt bra också säljs billigt.

Vilken skärm kommer du att köpa? Du lutar åt Nvidia grafikkort, blir det en G-sync skärm eller en certifierad Freesync. I vilken upplösning, täker du spela i 1080?
Dina övriga 5000 kr kan lätt spenderas på en skärm och då blir det något budget tangentbord och mus.

Är headset, tangentbord, mus och skärm viktiga för dig .. sätt hela budgeten till 25 Tkr eller vad du hade tänkt dig och få med alla dina saker.
Det är "bättre" att lägga pengar på saker som du inte kan uppgradera på ett lätt sätt än att köpa en dålig skärm som du måste ersätta.

Med så mycket pengar som du tänker lägga - låt det ta tid men var samtidigt beredd att slå till ifall några bra deals visar sig.

Jag har redan en oanvänd Windows 10.
Rbg är inte särskilt viktigt för mig, känns bara som alla delar ändå redan har det.
Min totala budget ligger på 25k +/- ngn tusing, skärmen jag tänkt använda är en benq zowie XL2411P, är detta en dålig skärm?
Vatten kylning har bara jag fått för mig ska vara tystare och i allmänt bättre? Och överklockning kan jag inte mycket om så nog inget jag vill lägga pengar på.(även om intresset kanske kommer med tiden)
Upplösning har jag inte tänkt på utan vill ju kunna köra spel i så hög kvalite som möjligt. (Spel som bf,cod,cyber punk,rdr2,fc5 med gärna lite framtida säkrande)
Jag tror jag kan hitta ”gear” för 5000 (+/-) därför satte jag 20.000 för själva datorn. Jag köper hellre en budget mus första månaden om det skulle va så som jag lätt kan ersätta nästa månad. Jag vill bara inte känna att jag behöver byta ut något inom ngt år för att klara de nya titlarna som kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Här är ett förslag med modifierat med 3900x och 2080 super.

Operativsystemet kostar inte mycket vis exempelvis Ebay

https://komponentkoll.se/bild/SzJCR.png

Skickades från m.sweclockers.com

Jag älskar verkligen att ni diskuterar för då kan jag försöka snappa upp lite och försöka förstå men jag är verkligen helt lost, förstår ingenting :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Jag har redan en oanvänd Windows 10.
Rbg är inte särskilt viktigt för mig, känns bara som alla delar ändå redan har det.
Min totala budget ligger på 25k +/- ngn tusing, skärmen jag tänkt använda är en benq zowie XL2411P, är detta en dålig skärm?
Vatten kylning har bara jag fått för mig ska vara tystare och i allmänt bättre? Och överklockning kan jag inte mycket om så nog inget jag vill lägga pengar på.(även om intresset kanske kommer med tiden)
Upplösning har jag inte tänkt på utan vill ju kunna köra spel i så hög kvalite som möjligt. (Spel som bf,cod,cyber punk,rdr2,fc5 med gärna lite framtida säkrande)
Jag tror jag kan hitta ”gear” för 5000 (+/-) därför satte jag 20.000 för själva datorn. Jag köper hellre en budget mus första månaden om det skulle va så som jag lätt kan ersätta nästa månad. Jag vill bara inte känna att jag behöver byta ut något inom ngt år för att klara de nya titlarna som kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna skärm är bättre en den du länka den har ips och är 144hz

https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz

Avseende vattenkylning så ja den är tystare men riskerar att gå sönder mycket enklare en luftkylning då den har flera delar föeut va ja all about aio men har genom åren insett att luft är vägen att gå om man vill ha något hållbart har haft 2 aio där pumpen efter 2 år gett upp.

Avseende den kylaren ja valt är de en av de bästa på marknaden den kyler 6 datorer jag varit med och byggt hittills är sjukt tyst och kan kyla upp till 210w processorer sitter i en 9900k Build utan problem och låter väldigt lite

Ska du spela i 1080p räcker en 2080 super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Jag älskar verkligen att ni diskuterar för då kan jag försöka snappa upp lite och försöka förstå men jag är verkligen helt lost, förstår ingenting :/

Haha inte alltid lätt köper du skärm för runt 2500 skulle ja defenetivt slängs med 32gb ram och 2tb 660p spelen drar nu iväg i storlek vi snackar 150-175gb i de senaste spelen haha de helt sjukt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du väldigt lite kompromiss gällande allt bättre chassi mer ram och mer disk och bättre modekort en mitt tidigare förslag

Intel

Samma fast med 3900x

Och som du sa tidigare bättre med bajs mus och byta sen en att snåla in på datorn

Skulle personligen körs på 3900x Build då den känns mer frsmtidssäker

Alternativt vänta en månad på de nya Intel processor plattformen socket1200.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Här har du väldigt lite kompromiss gällande allt bättre chassi mer ram och mer disk och bättre modekort en mitt tidigare förslag

Intel
https://komponentkoll.se/bild/tcYgR.png

Samma fast med 3900x
https://komponentkoll.se/bild/DzEIY.png

Och som du sa tidigare bättre med bajs mus och byta sen en att snåla in på datorn

Skulle personligen körs på 3900x Build då den känns mer frsmtidssäker

Alternativt vänta en månad på de nya Intel processor plattformen socket1200.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte i någon super brådska med att köpa detta, så tar ju gärna min tid för att veta pengarna spenderas rätt. Men hur mycket tror du jag kan spara på en black friday 20%? Mer? Mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Här har du väldigt lite kompromiss gällande allt bättre chassi mer ram och mer disk och bättre modekort en mitt tidigare förslag

Intel
https://komponentkoll.se/bild/tcYgR.png

Samma fast med 3900x
https://komponentkoll.se/bild/DzEIY.png

Och som du sa tidigare bättre med bajs mus och byta sen en att snåla in på datorn

Skulle personligen körs på 3900x Build då den känns mer frsmtidssäker

Alternativt vänta en månad på de nya Intel processor plattformen socket1200.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen vet jag ju att som vissa säger så ”gifter” sig vissa komponenter bättre men andra är det överkurs för mig tror du? Eller något jag bör ha iåtanke då du har samma setup i dina exempel fast med olika precessoror?

Permalänk
Skrivet av Riese:

Tjena!
Jag ska nu bygga min första dator, och skulle behöva lite tips o råd. Jag har väldigt dålig koll på vilka delar som är mer eller mindre optimerade med varrandra.
Jag ska använda datorn för främst spel och vill den ska va ganska framtida säkrad om man säger så.
Jag har en budget på 20.000SEK. För allt som krävs i själva tornet. Sen ytterligare 5000 för ”gear”.
Jag vet många som säger en speldator för 20k är överdrivet. Men jag vill ju ha en ”bra dator”.

Det typ av tips jag behöver är gärna ”inet varukorgar” och gärna simpla förklaringar varför spendera mer på just det ena eller det andra. Så jag själv kan se och jämföra, lära mig lite mer själv.

Tack på förhand

Edit:
Detta är vad jag själv hittat på med lite hjälp från olika sidor, är det helt värdelöst kombination? Ligger strax utanför budget också
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12908957https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12908957

Du har PM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Jag är inte i någon super brådska med att köpa detta, så tar ju gärna min tid för att veta pengarna spenderas rätt. Men hur mycket tror du jag kan spara på en black friday 20%? Mer? Mindre?

Black Friday Kan generera bra erbjudanden på exempel allt förutom CPU och grafikkort så du kan nog spara en del men förvänta dig inte monster erbjudanden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Sen vet jag ju att som vissa säger så ”gifter” sig vissa komponenter bättre men andra är det överkurs för mig tror du? Eller något jag bör ha iåtanke då du har samma setup i dina exempel fast med olika precessoror?

Vilka delar tänker du på förstår inte riktigt din fråga?

De delar ja valt gifter sig jättebrs ihop ,:) sen beror de på vilken budget vi har och vilket bygge du pratar om? Chassit är något du själv kan välja exempelvis men de viktiga där är bra luftflöde och hyffsat bra kvalitet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Vilka delar tänker du på förstår inte riktigt din fråga?

De delar ja valt gifter sig jättebrs ihop ,:) sen beror de på vilken budget vi har och vilket bygge du pratar om? Chassit är något du själv kan välja exempelvis men de viktiga där är bra luftflöde och hyffsat bra kvalitet

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry för så sent svar men försökt läsa på lite, i dina 2 förslag ovan så ser jag att ramet har en hastighet på 2666mhz vill man inte ha så hög som möjligt? För 3200mhz skiljer sig priset väll inte så mycket?

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Kom ihåg att vi inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg här på Swec. Detta då vi tycker att alla ska ha samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av Riese:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Sorry för så sent svar men försökt läsa på lite, i dina 2 förslag ovan så ser jag att ramet har en hastighet på 2666mhz vill man inte ha så hög som möjligt? För 3200mhz skiljer sig priset väll inte så mycket?

Nej de har 3200 speed?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan komma undan med ganska mycket lägre pris genom att skaffa en 9700k och ett 2080 Super i stället för 9900k / 2080 Ti.

Då kan du köra en M.2 Samsung Evo 970 Plus 500GB som systemdisk.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Nej de har 3200 speed?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry jag som kollade på en exakt likadan produkt fast ngn 100lapp billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Sorry jag som kollade på en exakt likadan produkt fast ngn 100lapp billigare.

Ännu ett alternativ

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12912813

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man bestämmer sig för en Ryzen medkommer dä en bra fläkt eller bör man ändå köpa en sidanom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Om man bestämmer sig för en Ryzen medkommer dä en bra fläkt eller bör man ändå köpa en sidanom?

Beror på vilken du köper men i överlag är alla acceptabla, med 3700x och uppåt får du kompetent stock kylare men den kan låta lite mer en eftermarknadskylare

Skickades från m.sweclockers.com