Permalänk

Lost i data djungeln

Min sambo har en billig 10 år gammal släpbar laptop.
Batteriet är helt kass, bytt till SSD, men fortsatt stor tung och tjock. Sugen på byte helt enkelt

Gillar Dells design men har noll koll.
Skall användas till stream/surf 95%.
Får gärna gå att titta på sport utan att snön är grön eller grynig, eller att fotbollsplaner ser ut som nån grön Moss sörja., eller hackar.

14 tum känns helt lagom.

Hade tänkt 7-8000 om nödvändigt.

Är det en vettig dator nedan?
Dell Inspiron 14 5000
10:e generationens Intel® Core™ i5-10210U processor
Windows 10 Home (64-bitars)
8 GB, 4 GB × 1 + 4 GB inbyggt, DDR4, 2 666 MHz
512 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-hårddisk
Intel® UHD Graphics 620 med delat grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson78Jonas:

Min sambo har en billig 10 år gammal släpbar laptop.
Batteriet är helt kass, bytt till SSD, men fortsatt stor tung och tjock. Sugen på byte helt enkelt

Gillar Dells design men har noll koll.
Skall användas till stream/surf 95%.
Får gärna gå att titta på sport utan att snön är grön eller grynig, eller att fotbollsplaner ser ut som nån grön Moss sörja., eller hackar.

14 tum känns helt lagom.

Hade tänkt 7-8000 om nödvändigt.

Är det en vettig dator nedan?
Dell Inspiron 14 5000
10:e generationens Intel® Core™ i5-10210U processor
Windows 10 Home (64-bitars)
8 GB, 4 GB × 1 + 4 GB inbyggt, DDR4, 2 666 MHz
512 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-hårddisk
Intel® UHD Graphics 620 med delat grafikminne

Mer en duger kanske satsa på nå billigare för surf och stream?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson78Jonas:

Min sambo har en billig 10 år gammal släpbar laptop.
Batteriet är helt kass, bytt till SSD, men fortsatt stor tung och tjock. Sugen på byte helt enkelt

Gillar Dells design men har noll koll.
Skall användas till stream/surf 95%.
Får gärna gå att titta på sport utan att snön är grön eller grynig, eller att fotbollsplaner ser ut som nån grön Moss sörja., eller hackar.

14 tum känns helt lagom.

Hade tänkt 7-8000 om nödvändigt.

Är det en vettig dator nedan?
Dell Inspiron 14 5000
10:e generationens Intel® Core™ i5-10210U processor
Windows 10 Home (64-bitars)
8 GB, 4 GB × 1 + 4 GB inbyggt, DDR4, 2 666 MHz
512 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-hårddisk
Intel® UHD Graphics 620 med delat grafikminne

Vad är den resterande 5%? Betala räkningar och lite Word?

Streama antar jag att du menar Netflix och liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av sifri:

Mer en duger kanske satsa på nå billigare för surf och stream?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen, bild och ljud är prio ihop med SSD.

Jäkligt dålig koll helt enkelt

Permalänk
Skrivet av Sando:

Vad är den resterande 5%? Betala räkningar och lite Word?

Streama antar jag att du menar Netflix och liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, ev lite word och excel vid något tillfälle jag inte känner till.

Netflix, HBO, Cmore, SVT play etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson78Jonas:

Ja precis, ev lite word och excel vid något tillfälle jag inte känner till.

Netflix, HBO, Cmore, SVT play etc.

Rent prestandamässigt kommer de flesta datorer att nå upp till de användningsändamålen. En bättre processor kommer kanske att åldras bättre, men en modern i3 ska nog uppfylla kraven helt fint.

Men det är lite annorlunda att köpa en bärbar, om man jämför med en stationär maskin. Man vill ofta ha en viss typ av tangentbord, man vill att materialet ska kännas på ett visst sätt och man vill kanske ha rätt känsla i själva chassit. Jag skulle nog rekommendera att gå till en lokal större butik, och lite känna på vilka maskiner som finns. Sen kan man titta på nätet om det finns bättre alternativ. Jag har själv haft bytesmaskiner några gånger som har kännts riktigt hemska, fastän komponenterna har varit bra, och det är inte kul.

Sen skulle jag också vänta med att köpa om det är möjligt. Vi har black friday på inkommande, och samtidigt kommer det snart nya generationer med maskiner som har Intels och AMDs nya processorer. Marknaden kan alltså se helt annorlunda ut om en månad eller två.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Rent prestandamässigt kommer de flesta datorer att nå upp till de användningsändamålen. En bättre processor kommer kanske att åldras bättre, men en modern i3 ska nog uppfylla kraven helt fint.

Men det är lite annorlunda att köpa en bärbar, om man jämför med en stationär maskin. Man vill ofta ha en viss typ av tangentbord, man vill att materialet ska kännas på ett visst sätt och man vill kanske ha rätt känsla i själva chassit. Jag skulle nog rekommendera att gå till en lokal större butik, och lite känna på vilka maskiner som finns. Sen kan man titta på nätet om det finns bättre alternativ. Jag har själv haft bytesmaskiner några gånger som har kännts riktigt hemska, fastän komponenterna har varit bra, och det är inte kul.

Sen skulle jag också vänta med att köpa om det är möjligt. Vi har black friday på inkommande, och samtidigt kommer det snart nya generationer med maskiner som har Intels och AMDs nya processorer. Marknaden kan alltså se helt annorlunda ut om en månad eller två.

Tack för att du tar dig tid och svara så utförligt.
Egentligen vet jag allt det där, hade det handlat om ljud eller hembio så hade svarat ungefär detsamma, skillnaden är att jag oftast kan betydligt mera än de i butik och numera tycker att det är helt "waste", här är det mer troligt att det träffar rätt. Kanske får åka förbi en butik.
Black friday är alltid trevligt, men det ligger minst 2 veckor för sent denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Tack för era svar och feedback.
Blev en Lenovo ideapad 320 S

Skickades från m.sweclockers.com