Permalänk
Medlem

Världens minsta "stationära" dator!

Någon annan än jag som tycker denna formfaktor är intressant ... ?
Skippa skärmen och gör komponenterna utbytbara ...

bild
Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Va? En tillplattad NUC?

Permalänk
Avstängd

Sign in? No way, José!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Va? En tillplattad NUC?

Med tangentbord ...
och högtalare

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Gör det på en zenbook duo

Permalänk
Medlem

Varför? Du kan istället bygga en betydligt bättre dator i ett litet chassi, som du till och med kan fästa bakom skärmen i ett VESA-fäste.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har spelat mycket jet set willy på en sådan för länge sedan och hade själv en Atari 600XL så ... är nog lite påverkad ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker det är en intressant idé...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför? Du kan istället bygga en betydligt bättre dator i ett litet chassi, som du till och med kan fästa bakom skärmen i ett VESA-fäste.

Även om en dator bakom skärmen inte skulle synas så är ju tanken att bli av med burkar ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Tycker det här Amiga 500 doftande är betydligt mer intressant då det rymmer en hyfsat potent dator
Får ej vara för litet för att rymma lite vassare delar.
Skaparen har gjort ett liknande chassi innan den här och kommer den här köper jag.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar varför det inte längre finns så många bra desktop chassin idag som är gjorda att ställa tunga saker som skärmstativ, arbetsmaterial, mm ovanpå (och under), allt verkar vara kuber och rektanglar i papperstunn plåt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tycker det här Amiga 500 doftande är betydligt mer intressant då det rymmer en hyfsat potent dator
Får ej vara för litet för att rymma lite vassare delar.
Skaparen har gjort ett liknande chassi innan den här och kommer den här köper jag.

http://tinyimg.io/i/IR0bO3B.jpg

Har du fler bilder - den ser lite tjocker ut ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undrar varför det inte längre finns så många bra desktop chassin idag som är gjorda att ställa tunga saker som skärmstativ, arbetsmaterial, mm ovanpå (och under), allt verkar vara kuber och rektanglar i papperstunn plåt.

Kanske för att det förr bara fanns 14-15" skärmar med standardformat på foten

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcsod:

Kanske för att det förr bara fanns 14-15" skärmar med standardformat på foten

För visso, men jag skulle faktiskt till kontoret fortfarande vilja ha ett sådant kombinationschassi som både rymde relativt mycket och som gick att stuva in papper, tangentbord och annat in en plåtlåda under, samt ställa hela skärmstativet (som är av järn...) ovanpå utan att det viker sig eller känns ostadigt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

För att lösa frågan i första inlägget så använder väl de flesta idag en laptop med docknings station för skärm och tangentbord, mm idag, alternativt då kanske en laptop där skärmen gick att haka av...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

För att lösa frågan i första inlägget så använder väl de flesta idag en laptop med docknings station för skärm och tangentbord, mm idag, alternativt då kanske en laptop där skärmen gick att haka av...

Nej nu blev det för mycket prylar ... och tanken med en laptop utan skärm är att den skulle vara billigare ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

För visso, men jag skulle faktiskt till kontoret fortfarande vilja ha ett sådant kombinationschassi som både rymde relativt mycket och som gick att stuva in papper, tangentbord och annat in en plåtlåda under, samt ställa hela skärmstativet (som är av järn...) ovanpå utan att det viker sig eller känns ostadigt.

Om det går att stuva in tangentbord då är jag med på idén ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Liten - ja, men hellre en dator i formatet; Amiga, ZX, Atari el. dyl.

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Nej, vill ju inte ha ett laptop tangentbord, och laptop är mycket värre att byta komponenter/ jobba i än stationära chassin, så noll intresse.
Separation av delar är bra för att då kan man fortfarande jobba vidare om något går sönder genom att jobba vidare med annan utbytesdel man haft i gömmorna under tiden, men vid allt-i-ett lösningar blir oftast hela produkten oanvändbar.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Har du fler bilder - den ser lite tjocker ut ...

Lite volym för att rymma något får den allt ha Men den har runt samma dimensioner som en Amiga 500.
Men kan garantera att den inte är besvärlig att skriva på

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

@Marcsod:

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Dem är fina dem perfekt för skärm om man har begränsat djup samt plats för externa diskettstationer etc

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog idén om desktop, (riktig desktop, idag kallad HTPC-formfaktorn) är vettigare. Inte minst en som agerar skärmställ och kan hantera 92mm fläktar. Annars har du ju iMac om du vill ha allt riktigt kompakt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker nog idén om desktop, (riktig desktop, idag kallad HTPC-formfaktorn) är vettigare. Inte minst en som agerar skärmställ och kan hantera 92mm fläktar. Annars har du ju iMac om du vill ha allt riktigt kompakt.

Lånad bild då min inte kommer på ett par veckor till, men det här chassit med stöd för mATX och mini-ITX (och ett par Amiga modeller om man så önskar) kommer snart i lådan.
Som synes ser det ut som ett Amiga 3000 chassi (jag har även en Amiga 3000 som skall stå vid sidan av).
Har köpt till front för slot in DVD/BD och vanlig diskettstation om jag så önskar då jag inte 100% bestämt vad jag skall göra med den ännu

Riktigt trevligt desktop chassi i mitt tycke

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Lånad bild då min inte kommer på ett par veckor till, men det här chassit med stöd för mATX och mini-ITX (och ett par Amiga modeller om man så önskar) kommer snart i lådan.
Som synes ser det ut som ett Amiga 3000 chassi (jag har även en Amiga 3000 som skall stå vid sidan av).
Har köpt till front för slot in DVD/BD och vanlig diskettstation om jag så önskar då jag inte 100% bestämt vad jag skall göra med den ännu

Riktigt trevligt desktop chassi i mitt tycke

https://i.imgur.com/jyMnoPy.png

Hah helt fantastiskt! tumme upp på den!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Dem är fina dem perfekt för skärm om man har begränsat djup samt plats för externa diskettstationer etc

Fick plats två diskettstationer samt en hög a4 papper om jag inte minns fel (vet jag letade dendär på tiden det begav sig men sedan blev det ett riktigt desktop chassi i stället, men nu är man ju tillbaka på Amiga 500 igen, så... )
Enda felet var att dedär integrerade chassina var hyfsat obekväma att skriva på, men man använde dem ändå för att kunna visa att man använde en äkta Commodore maskin...

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker nog idén om desktop, (riktig desktop, idag kallad HTPC-formfaktorn) är vettigare. Inte minst en som agerar skärmställ och kan hantera 92mm fläktar. Annars har du ju iMac om du vill ha allt riktigt kompakt.

Det jag hade på 90 talet till min Commodore maskin var just ett sådant men tillräckligt högt att få plats med alla typer av då förekommande instickskort för hem och hushållsmarknaden, gjort i solid plåt, inga kabelhärvor på golvet, inget under skrivbordet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Gör det på en zenbook duo

Nja... den skärmen är inte så praktisk för det priset, men det såg coolt ut ..!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Avstängd

När vi ändå snackar retrodatorer...
Fun fact är att Clive Sinclair ansåg "datorspel" vara oseriöst och ursprungligen designade ZX maskinerna som rena "nyttomaskiner" men som bekant skulle den, litet ironiskt nog, komma att bli en av de för sin tid mest populära plattformarna för just speldesign, snart nog kom det till och med joysticks och annat som var designade med just dessa maskiner i åtanke.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number