Permalänk
Medlem

Uppgradering i jakten på mer FPS

Hallå hallå alla sweclockare.

Jag spelar Fortnite en hel del och nu när uppdateringen kom försvann även en del FPS av någon anledning. Mest tror jag det beror på den ökande mängden texturer i spelet.

Jag är en detaljnörd kan man säga som tycker om att köra på high/epic i grafikinställningarna och nu hände det jag inte trodde skulle hända i år. FPSen på epic skönk under 100.

Så nu är jag på turné efter nya prylar för att få upp FPSen till 165 eller mer igen då. (Har 165hz G-synk skärm)

Nuvarande komponenter
Amd ryzen 2600x(används mellan 30-45% i spelet)
RTX 2060 (används 98-99% i spelet)
16gb 2666mhz ddr4(används 8gig i spelet)

Blir det nog med ett RTX2070 super? Behöver ja byta processorn mot v3?

Tacksam för alla råd.

Permalänk
Medlem

enligt dina siffror är det grafikkortet som är flaskhalsen, du får väl kolla prestandaindex för att kolla om du tycker 2070s är et stort nog steg. (i runda slängar +20%)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

enligt dina siffror är det grafikkortet som är flaskhalsen, du får väl kolla prestandaindex för att kolla om du tycker 2070s är et stort nog steg. (i runda slängar +20%)

Har kollat sweclockers prestandaindex där. Tror du det är processorn som klarar sej men grafikkortet som flaskar? Tänker mej att när det tuffar på i 98-99% borde det ge valuta för pengarna då ingen kraft går till spillo. Men då har processorn mer att ge men inte grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Med en processor med många trådar så är det viktigt att inte stirra sig blind på total % använd.

Har du 16 kärnor men endast använder 1 core och den ligger på 100% hela tiden så är det inte många % av det totala som används.

Jag har däremot inga siffror på vad Fortnite kräver, kan garantera att du hittar benchmarks på i princip alla forum samt på youtube så bara kötta siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Med en processor med många trådar så är det viktigt att inte stirra sig blind på total % använd.

Har du 16 kärnor men endast använder 1 core och den ligger på 100% hela tiden så är det inte många % av det totala som används.

Jag har däremot inga siffror på vad Fortnite kräver, kan garantera att du hittar benchmarks på i princip alla forum samt på youtube så bara kötta siffror

Jag förstår. Har spanat på processorn och kärna 1 används oftast lite mer än dom andra men aldrig över 70% på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Loke6074:

Jag förstår. Har spanat på processorn och kärna 1 används oftast lite mer än dom andra men aldrig över 70% på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Då behöver du mest troligt inte byta ut den, än.

När du byter till ett kraftfullare grafikkort så kan detta dock förändras.
Det är dock inget negativt i sig, du har ändå fått din prestandaskjuts pga uppgraderingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då behöver du mest troligt inte byta ut den, än.

När du byter till ett kraftfullare grafikkort så kan detta dock förändras.
Det är dock inget negativt i sig, du har ändå fått din prestandaskjuts pga uppgraderingen

Jag är med här nu tror jag. Ett 2070 super borde göra susen i burken under bordet och jag får upp fpsen igen. Hade ju trott att ett 2060 skulle räcka i 2-3 år men det är väl över 60fps gränsen det. Tsck för support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man drar ner upplösningen i spelet ett par snäpp och möjligen någon grafikinställning så lättar man på trycket på grafikkortet, därav ser du hur mycket CPUn klarar av. Om du har mer eller mindre samma FPS som innan så är du CPU begränsad, annars GPU. Med nytt grafikkort så kan du aldrig nå högre FPS än i detta test.

Aktivitetshanteraren är lite sådär, som nämnts så är man förmodligen CPU begränsad om en eller fler kärnor ligger på 100%, men det är inte alltid sant.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man drar ner upplösningen i spelet ett par snäpp och möjligen någon grafikinställning så lättar man på trycket på grafikkortet, därav ser du hur mycket CPUn klarar av. Om du har mer eller mindre samma FPS som innan så är du CPU begränsad, annars GPU. Med nytt grafikkort så kan du aldrig nå högre FPS än i detta test.

Aktivitetshanteraren är lite sådär, som nämnts så är man förmodligen CPU begränsad om en eller fler kärnor ligger på 100%, men det är inte alltid sant.

Snygg metod :thumbsup:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man drar ner upplösningen i spelet ett par snäpp och möjligen någon grafikinställning så lättar man på trycket på grafikkortet, därav ser du hur mycket CPUn klarar av. Om du har mer eller mindre samma FPS som innan så är du CPU begränsad, annars GPU. Med nytt grafikkort så kan du aldrig nå högre FPS än i detta test.

Aktivitetshanteraren är lite sådär, som nämnts så är man förmodligen CPU begränsad om en eller fler kärnor ligger på 100%, men det är inte alltid sant.

Tackar tackar. Då blir det på med doktorskläderna för undersökning på detta vis efter arbetet. Återkommer med köpråd efteråt 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering för i min iver att undersöka detta har jag gjort följande.

Sänkt upplösningen och fick sänka ganska rejält innan lasten på grafikkortet minskade och i samma veva gick fpsen upp rejält.

Om jag ändå köper en ny processor är det amd som funkar ännu för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Tackar tackar. Då blir det på med doktorskläderna för undersökning på detta vis efter arbetet. Återkommer med köpråd efteråt 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering för i min iver att undersöka detta har jag gjort följande.

Sänkt upplösningen och fick sänka ganska rejält innan lasten på grafikkortet minskade och i samma veva gick fpsen upp rejält.

Om jag ändå köper en ny processor är det amd som funkar ännu för spel?

Ett tips är ju att kika på 5700 xt om du inte är i behov av Ray tracing.

Och skulle du behöva ny CPU är 3600 king just nu i värde relation till kostnad, har du provat att oc:a din processor?

Va sitter du på för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ett tips är ju att kika på 5700 xt om du inte är i behov av Ray tracing.

Och skulle du behöva ny CPU är 3600 king just nu i värde relation till kostnad, har du provat att oc:a din processor?

Va sitter du på för moderkort?

Gillar ögongodis i spel. Därför köpte jag ett rtxkort. I battlefield är det rn njutning med raytracing.

3600 kollade jag på den borde räcka x versionen känns inte prisvärd.

En 3600 från amd med ett rtx 2070 super verkar vara en bra kombo under 9000:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett msi b450 moderkort. Aldrig överklockat något och vet inte hur man överklockar med amd tyvärr 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Gillar ögongodis i spel. Därför köpte jag ett rtxkort. I battlefield är det rn njutning med raytracing.

3600 kollade jag på den borde räcka x versionen känns inte prisvärd.

En 3600 från amd med ett rtx 2070 super verkar vara en bra kombo under 9000:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett msi b450 moderkort. Aldrig överklockat något och vet inte hur man överklockar med amd tyvärr 😎

Hah har du stock kylare? Eller kör eftermarknadskylare?

Kör du pbo så borde den auto överklocka men de förutsätter att de finns headroom med kylning så den kan boosta drf ja fråga om kylare.

Glöm inte att uppdatera BIOS om du ska uppgradera din cpu.

En idé kan också vara att byta ut ditt ram mot snabbare kan ge 5-15 procent prestanda ökning beroende på spel har 2666 minnen eller är de satta till 2666?

Här har du alternativ med nytt ram, CPU och grafik

Alternativt bättre kylare och skippa ram uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hah har du stock kylare? Eller kör eftermarknadskylare?

Kör du pbo så borde den auto överklocka men de förutsätter att de finns headroom med kylning så den kan boosta drf ja fråga om kylare.

Glöm inte att uppdatera BIOS om du ska uppgradera din cpu.

En idé kan också vara att byta ut ditt ram mot snabbare kan ge 5-15 procent prestanda ökning beroende på spel har 2666 minnen eller är de satta till 2666?

Stockkylare använder jag.
Vad menar du med PBO? Processorn går aldrig över 4000mhz i spel.
Minnena är 2666mhz och satta till det i BIOS.
Läste på msi hemsida att uppdatering av bios ska göras FÖRE byte då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Stockkylare använder jag.
Vad menar du med PBO? Processorn går aldrig över 4000mhz i spel.
Minnena är 2666mhz och satta till det i BIOS.
Läste på msi hemsida att uppdatering av bios ska göras FÖRE byte då.

Skickades från m.sweclockers.com

Redigerade mitt inlägg ovan.

Gällande pbo är de en funktion som automatiskt överklockar din cpu om du har tillräckligt mycket kyl utrymme kanske byta kylare med om du ändå ska byta CPU och grafikkort? Sen aktivera funktionen i bios så får du 4.2ghz

Då är dina minnen långsamma du skulle behöva 3000+ minnen för att få ut mer potential från din hårdvara

Här har du med kylare, CPU, ram och kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Stockkylare använder jag.
Vad menar du med PBO? Processorn går aldrig över 4000mhz i spel.
Minnena är 2666mhz och satta till det i BIOS.
Läste på msi hemsida att uppdatering av bios ska göras FÖRE byte då.

Skickades från m.sweclockers.com

Din nuvarande CPU ska kunna boosta till 4.25ghz antagligen har du inte igång alternativet för pbo i bios eller så har du dålig kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Din nuvarande CPU ska kunna boosta till 4.25ghz antagligen har du inte igång alternativet för pbo i bios eller så har du dålig kylare

Tusen tack för hjälpen.
Netonnet direkt efter jobbet. Blir nytt chassi också för bättre luftflöde känner jag genast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Tusen tack för hjälpen.
Netonnet direkt efter jobbet. Blir nytt chassi också för bättre luftflöde känner jag genast.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska du byta chsssi? Va sitter du på idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Varför ska du byta chsssi? Va sitter du på idag?

Ett antec 500! Inte något att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ett antec 500! Inte något att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ok va är din totala budget och ska du köpa allt från Netonnet? Tänkte kan slänga ihop ett förslag är dig isåfall

Tänker det finns många chassi mycket alternativ du kanske vill ha allt från samma ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Haha ok va är din totala budget och ska du köpa allt från Netonnet? Tänkte kan slänga ihop ett förslag är dig isåfall

Tänker det finns många chassi mycket alternativ du kanske vill ha allt från samma ställe?

Pengarna är inget bekymmer egentligen. Men ska ändå vara prisvärt om man säger så.

Jo brukar köpa i deras lagershop. Nära och bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Pengarna är inget bekymmer egentligen. Men ska ändå vara prisvärt om man säger så.

Jo brukar köpa i deras lagershop. Nära och bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Cpu 2349kr
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

GPU 5990kr
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Ram 3600mhz speed 1149kr
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Chassi 1090kr
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

CPU kylare kör på denna även om den inte är från Netonnet den är sjukt prisvärd 320kr
https://www.computersalg.se/i/5019282/arctic-freezer-34-espor...

Alternativt chassi om du vill ha lite mer budget
https://www.inet.se/produkt/6902809/kolink-stronghold

Permalänk
Medlem

Tackar tackar för all din hjälp 😎 återkommer med resultat naturligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Tackar tackar för all din hjälp 😎 återkommer med resultat naturligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen tycker ja du ska börja med byta gpu, minne och kylare och se hur stor prestanda ökning de ger sen ny CPU och nytt chassi

Glöm inte starta xmp i ditt moderkort när du byter minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Egentligen tycker ja du ska börja med byta gpu, minne och kylare och se hur stor prestanda ökning de ger sen ny CPU och nytt chassi

Glöm inte starta xmp i ditt moderkort när du byter minne

Jo det är ju en tanke det där för annars går det ju egentligen inte utesluta processorn direkt. Tänkte att en 2600x borde hålla ett par år.

Men allt lull lull i spel är ju värt en uppgardering, redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Tbh tror jag du kan chilla lite - bör ju vara dåligt optimerat bara, vilket de bör lösa.
Jag har sett de flesta streamers klaga på att det laggar så mycket nu. Laggar för mig också.

Jag har i7 7700k, GTX 1080, 32 gb ram och kör 2560 * 1440 med ALLT på low/off. Även ibland när man har
200 fps så känns det typ som det inte flyter riktigt vid vändningar. Sen så fort man börjar bugga lite så dyker FPS:en snabbt
utav helvete.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Tbh tror jag du kan chilla lite - bör ju vara dåligt optimerat bara, vilket de bör lösa.
Jag har sett de flesta streamers klaga på att det laggar så mycket nu. Laggar för mig också.

Jag har i7 7700k, GTX 1080, 32 gb ram och kör 2560 * 1440 med ALLT på low/off. Även ibland när man har
200 fps så känns det typ som det inte flyter riktigt vid vändningar. Sen så fort man börjar bugga lite så dyker FPS:en snabbt
utav helvete.

Du menar att det är dåligt optimerat?
Får kolla reddit om detta då. Borde ju kommit någon tråd om det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Du menar att det är dåligt optimerat?
Får kolla reddit om detta då. Borde ju kommit någon tråd om det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Bör vara så när streamers klagar med deras monsterdatorer klagar. Och min dator är också betydligt bättre än medel klarar inte ens av allt på low. Sure, jag kör 2560*1440 men med allt low ska de fan gå..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Bör vara så när streamers klagar med deras monsterdatorer klagar. Och min dator är också betydligt bättre än medel klarar inte ens av allt på low. Sure, jag kör 2560*1440 men med allt low ska de fan gå..

Läste om detta här i förmiddas.
Är det särskilt vid skapande av konstruktioner då och editeringarna av dessa som det laggar menar du?

Men om jag utgår från mina siffror i msi afterburner känns det ändå som att grafikkortet får arbeta för högtryck medans processorn har mer att ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror som andra nämnt att FPSen är lite ostabil och opålitlig förtillfället. Min flyter på som vanligt och har den cappad på 144 medan för min kompis så pendlar den ner till 30 fps just nu, trots att den låg stabilt på 144 förra säsongen. Det borde släppas en fix innan helgen skulle jag gissa på.

Skickades från m.sweclockers.com