Hjälp med inkoppling av soundbar

Permalänk
Medlem

Hjälp med inkoppling av soundbar

Hej!
Ber om ursäkt om detta är en fråga som ställts i oändlighet. Jag har sökt både på forumet och även sidor runt om på nätet men jag har inte blivit helt säker på hur jag ska koppla soundbar på bästa vis. Jag har bestämt mig för att köpa en soundbar då jag gärna vill förbättra ljudupplevelsen men inte behöva krångla med massor av högtalare. Är ingen direkt audiofil så tror att en soundbar är mer än tillräckligt för mig.
Den som jag fastnat för har följande anslutningar;
1 analog ingång (chinch)
1 Bluetooth® 3.0-gränssnitt (apt-X® codec)
1 digital ingång (koaxial)
1 digital ingång (optisk)
1 Sub Out

Min Tv har följande anslutningar;
HDMI in 1 (STB)
HDMI in 2 (ARC)
HDMI in 3
HDMI in 4 (DVI)
Digital audio out (optical)

Sakerna som jag vill koppla in och kunna få ljud via soundbaren är TV, Digitalbox, Chromecast samt PS4. Kan jag koppla ihop soundbaren och tvn via optical, koppla in övriga enheter via HDMI till tvn och få ljudet från samtliga eller måste jag göra på något speciellt sätt?
Eller borde jag välja en soundbar med HDMI ARC? Vad är det för fördelar och nackdelar med respektive koppling? Har försökt läsa på men greppar inte riktigt det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@naworon: Kan du länka soundbaren hit? Annars är det enklaste att koppla en aux kabel mellan din tv och soundbaren. Då skickar alla dina enheter ljudet först till tv-n. Sedan till soundbaren. Då ska allt funka. Om baren inte har det bör du kolla på en som har det. Så gjorde jag med min soundbar.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Allt som kopplas till soundbaren kommer väl per definition att vara AUX? Det finns ingen kabel som heter så.

Jag hade nog gjort som du föreslår med en optisk kabel från TV till soundbar. HDMI har ju större bandbredd men om soundbaren inte har en ingång för det så lär det inte spela någon roll. Däremot kan det väl vara skönt att ha HDMI-portar i soundbaren för att slippa dra sladdar till TV:n.

Permalänk
Medlem

@MrPasty: Nej AUX eller 3,5 mm kabel är den sorten kabel som sitter på hörlurar. Du ska dra en Hane hane kabel mellan din tv och baren.
Det är lättare än att använda HMDI kablar mellan tv och bar.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Du kan använda 3,5 mm stereoplugg för att ansluta AUX men AUX betyder inte 3,5 mm.

Jag har tänkt en stund till på saken och börjar faktiskt luta mer åt att kolla upp en soundbar med HDMI-ingång i stället. Mest för att CEC är så smidigt när det slår på enheter automatiskt och du kan använda samma fjärrkontroll till allt. Jag skulle i alla fall undvika analoga anslutningar så långt det är möjligt eftersom jag utgår ifrån att det är bättre DAC i soundbaren än i TV:n och att det finns risk för störningar i analoga sladdar.

Permalänk
Medlem

@MrPasty: Okej Gör det du tycker. Bara att jag har hört aux i kombination med 3,5 mm kontakter väldigt ofta så jag har tagit det för givet.

Permalänk
Rekordmedlem

Huruvida du kan ansluta något via hdmi och få ut någon signal på andra typer av utgångar beror på vilken typ av insignal det är via hdmi och om den är drm skyddad via hdcp.
Det är omöjligt att ge ett säkert svar på din fråga för det enda som garanterat kommer att fungera är att få ut ljud som alstras av tvns mottagare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj, här trillade det helt plötsligt in en massa svar idag, kul!
Soundbaren som jag funderar på är eg en soundbase och är:
http://www.telemekano.com/hemmabio/383-canton-digital-movie-d...

Verkar enligt många ha väldigt bra ljud i deras soundbase. Den skulle dessutom göra sig väldigt bra på min TV-bänk som den också är vit med glastopp. Men den har ju som sagt ingen HDMI.

Nu när jag suttit och läst, kollat videos m.m. har jag ju också sett att det finns bars med Dolby Atmos och att det ska vara najs. Dock så klarar inte min TV av det så frågan är om man ska köpa inför framtiden eller inte ens fundera på det. Jag har ju kollat runt lite och funderar över lite olika.

https://www.webhallen.com/se/product/301827-JBL-BAR-5-1-Sound...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/soundbar/10283/sa...

https://www.sumo.se/sv/artiklar/yamaha-musiccast-bar-400.html

https://cdon.se/hemelektronik/lg-sk9y-5-1-2-dolby-atmos-sound...

Prisklasserna är ju lite olika men tänker att Black friday är uppkommande och kan påverka lite

Hur hade ni resonerat?

Permalänk
Medlem

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men det borde inte spela någon roll vilket ljud din TV har stöd för om källan är kopplad direkt i din soundbar som sedan bara skickar bilden vidare över HDMI.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrPasty:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men det borde inte spela någon roll vilket ljud din TV har stöd för om källan är kopplad direkt i din soundbar som sedan bara skickar bilden vidare över HDMI.

Det är rätt, kopplar man signalkällan i ljudsystemet så har tvn inte med ljudsignalen att göra.

Kopplar man signalkallan i tvn via hdmi så kan hdcp ställa till det så man bör då tänka på att det enda som "alltid" fungerar är hdmi arc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.