PCI Express 6.0 dubblerar bandbredden 2021

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 6.0 dubblerar bandbredden 2021

Standardiseringsorganet PCI-SIG meddelar en ny milstolpe i utvecklingen av PCI Express 6.0, som återigen dubblerar bandbredden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Standardiseringsorganet PCI-SIG meddelar en ny milstolpe i utvecklingen av PCI Express 6.0, som återigen dubblerar bandbredden.

Läs hela artikeln här

Det går undan. Vi har ju knappt lämnat 3.0.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Kommer kretsen kräva en egen AIO-kylning på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kommer kretsen kräva en egen AIO-kylning på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte hittar nått sätt att revolutionera styrkretsen, den får ju hantera 4 dubbla antalet spänningar Kan hända det räcker några år extra innan annat än servrar får den versionen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om man inte hittar nått sätt att revolutionera styrkretsen, den får ju hantera 4 dubbla antalet spänningar Kan hända det räcker några år extra innan annat än servrar får den versionen

Man kanske får sätta flera kretsar bredvid varandra i slutändan. Man kanske kan dela upp kanalerna på någon vänster. Det börjar bli lite dumt med kylning av moderkortet :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag trodde vi hade svårt att utnyttja hela bandbredden i 3.0?

Permalänk

Vattenkyld krets nästa steg?

Permalänk
Medlem

Kommer ens pcie5 i 3080?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Jag trodde vi hade svårt att utnyttja hela bandbredden i 3.0?

Allt handlar inte om spelkort.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Man kanske får sätta flera kretsar bredvid varandra i slutändan. Man kanske kan dela upp kanalerna på någon vänster. Det börjar bli lite dumt med kylning av moderkortet :).

Tja, X570s fläktar är ju jätte tysta :), tänkte mest om PCI-E 5.0 dublerar TDPn :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ArchBtw:

Jag trodde vi hade svårt att utnyttja hela bandbredden i 3.0?

Ett singelt spel grafikkort kan inte flaska ut X16 3.0 nej.

Men börjar man stoppa in en massa 10gig nätverkskort, PCIe SSD's och annat så ryker både bandbredd och kanaler rätt fort

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ett singelt spel grafikkort kan inte flaska ut X16 3.0 nej.

Men börjar man stoppa in en massa 10gig nätverkskort, PCIe SSD's och annat så ryker både bandbredd och kanaler rätt fort

Hur många SSD'n och perifera PCIe-enheter behöver du trycka in i en vanlig PC (dvs ett nätverkskort) för att det ska ge någon som helst märkbar effekt på grafikkortet? Säg 2-3 fps?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArchBtw:

Jag trodde vi hade svårt att utnyttja hela bandbredden i 3.0?

Njä folk börjar ju köra diskarna via pci-e.

Men ja allt över pci 4 känns overkill även för entusiaster en god stund framöver. Men man ska aldrig klaga på framsteg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Om man inte hittar nått sätt att revolutionera styrkretsen, den får ju hantera 4 dubbla antalet spänningar Kan hända det räcker några år extra innan annat än servrar får den versionen

Hm, varför skulle den hantera fyrdubbla "antalet" spänningar?
Att frekvens (eller moduleringsschemat) ökar behöver inte nödvändigtvis innebära högre spänning. Det lär innebära högre värmeutveckling, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Hm, varför skulle den hantera fyrdubbla "antalet" spänningar?
Att frekvens (eller moduleringsschemat) ökar behöver inte nödvändigtvis innebära högre spänning. Det lär innebära högre värmeutveckling, dock.

Tekniken bygger på pulsmodulering och kan konceptuellt liknas vid MLC NAND för lagring. Istället för att skicka över en traditionell hög och låg signal, 1 eller 2, kan PAM4 skicka signaler i fyra olika steg som representerar bitmönstren 00, 01, 10 eller 11. Det här kräver dock ökad felkorrigering och inte minst en ökad kostnad att implementera i faktiska produkter.

Dvs t.ex 0, 0.5, 1.0, 1.5 och 2.0 volt.

blir nog hursomhelst inte lätt att få till en svalt chipset för det.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mithras:

Hur många SSD'n och perifera PCIe-enheter behöver du trycka in i en vanlig PC (dvs ett nätverkskort) för att det ska ge någon som helst märkbar effekt på grafikkortet? Säg 2-3 fps?

Allt kommer inte ner till hur mycket GPU'n drar i slutändan för spel, går att använda en PC till annat än spelande

T.ex. kan man köra renderingar med flera Quadro/FirePro kort, sedan kanske man jobbar mot en extern server/NAS med stora filer och behöver tunga nätverkskort. Man kanske kör dedikerade ljudkort eller Thunderbolt kort. Exempelvis så har jag 2st M.2 diskar på mitt moderkort, men p.g.a. begränsningar i bandbredd kan jag inte köra dom i RAID, så ena disken körs i PCIe läge och den andra i SATA - Då har jag ändå ett high-end moderkort ur x470-serien.

Sedan får man tänka på att nya standarden som nämns i artikeln säkerligen först och främst kommer till Enterprise-klassen av komponenter (serverhallar). Även om vi ser produkter runt 2022 så är nog inte konsumentmarknaden redo fören tidigast 2023, kanske t.o.m. 2024.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hur många SSD'n och perifera PCIe-enheter behöver du trycka in i en vanlig PC (dvs ett nätverkskort) för att det ska ge någon som helst märkbar effekt på grafikkortet? Säg 2-3 fps?

I en modern speldator? Inga/hur många som helst. Grafikkortet har 16 egna banor direktkopplade till CPU, medan övriga enheter ska samsas med resterande banor via styrkretsen. Så fps begränsas inte, däremot kan enheterna begränsa varandra rätt fort.

I en server blir det ett verkligare problem när du har snabbare nätverk och många många fler diskar samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Allt kommer inte ner till hur mycket GPU'n drar i slutändan för spel, går att använda en PC till annat än spelande

T.ex. kan man köra renderingar med flera Quadro/FirePro kort, sedan kanske man jobbar mot en extern server/NAS med stora filer och behöver tunga nätverkskort. Man kanske kör dedikerade ljudkort eller Thunderbolt kort. Exempelvis så har jag 2st M.2 diskar på mitt moderkort, men p.g.a. begränsningar i bandbredd kan jag inte köra dom i RAID, så ena disken körs i PCIe läge och den andra i SATA - Då har jag ändå ett high-end moderkort ur x470-serien.

Sedan får man tänka på att nya standarden som nämns i artikeln säkerligen först och främst kommer till Enterprise-klassen av komponenter (serverhallar). Även om vi ser produkter runt 2022 så är nog inte konsumentmarknaden redo fören tidigast 2023, kanske t.o.m. 2024.

Det var ju ändå ganska intressant - är det vanligt att man inte kan köra två M2 i RAID? Eller är det något som hänt dig specifikt pga. andra perifera utrustning?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mithras:

Det var ju ändå ganska intressant - är det vanligt att man inte kan köra två M2 i RAID? Eller är det något som hänt dig specifikt pga. andra perifera utrustning?

Det är mig veterligen vanligt att inte kunna köra M.2 PCie diskar i raid på konsumentprodukter. Finns helt enkelt inte kanaler/bandbredd nog. Har dock inte superkoll på hur många channels det finns för nya 3000 serien på Ryzen eller Intels senaste HEDT-plattform.

Jag har fått RAID att fungera på båda mina diskar, men det har varit genom att lägga dom SATA-läge och sedan under Windows installation gjort en workaround med att sido-ladda RAID drivare innan Windows i sig installerats. Fick ut ca. 32-3400/2800(read/write) då, men valde att inte köra så då jag får ut drygt 3100/1600 på PCIe (OS) disken och 1600/1500 på SATA disken utan RAID - Inte värt risken om "mjukvaru" RAID'en skulle faila helt enkelt (krävs ny setup om jag skulle behöva installera om Windows).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Mycket nice!! Mer bandbredd betyder att tillverkare kommer lansera snabbare produkter som tex ssd.

Utveckling är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Mycket nice!! Mer bandbredd betyder att tillverkare kommer lansera snabbare produkter som tex ssd.

Utveckling är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr slår vi i ett annat tak, nämligen att styrkretsarna inte kan hantera så mycket bandbredd utan att gå upp i 10-40 W tdp :/ och de har slutat att skala med minskad tillverkningsteknik! dvs, vi är rökta om vi inte revolutionerar styrkretsdesign inom den närmsta framtiden.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är mig veterligen vanligt att inte kunna köra M.2 PCie diskar i raid på konsumentprodukter. Finns helt enkelt inte kanaler/bandbredd nog. Har dock inte superkoll på hur många channels det finns för nya 3000 serien på Ryzen eller Intels senaste HEDT-plattform.

Jag har fått RAID att fungera på båda mina diskar, men det har varit genom att lägga dom SATA-läge och sedan under Windows installation gjort en workaround med att sido-ladda RAID drivare innan Windows i sig installerats. Fick ut ca. 32-3400/2800(read/write) då, men valde att inte köra så då jag får ut drygt 3100/1600 på PCIe (OS) disken och 1600/1500 på SATA disken utan RAID - Inte värt risken om "mjukvaru" RAID'en skulle faila helt enkelt (krävs ny setup om jag skulle behöva installera om Windows).

Vänta här nu, du kan väl inte köra en PCIe-disk i "sata-läge", är disken en NVMe ska den köras i PCIe, annars är det en sata-disk.
m.2 är ju bara en fysisk kontakt och säger inget om vilken anslutning disken har till datorn (det finns både sata och PCIe diskar över m.2)
Jag körde själv 2 NVMe diskar på mitt X370 (dock gick den ena i x4 2.0 pga layouten på moderkortet)
Rent banbreddsmässigt skulle det gå att köra upp till 3 st PCIe 3.0 x4 NVMe diskar på X570, men vet inte hur det funkar rent praktiskt att Raida dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det var ju ändå ganska intressant - är det vanligt att man inte kan köra två M2 i RAID? Eller är det något som hänt dig specifikt pga. andra perifera utrustning?

Med X470 så har man 20 PCIe 3.0-banor från processorn, 16 till grafikkort och 4 till en M.2-sockel. X470 i sig har sen bara 8 st. PCIe 2.0-banor för all övrig utrustning, så det finns inga fler PCIe 3.0-banor för att driva ytterligare en M.2-sockel.

Intel kör istället på mer PCIe-banor i styrkretsen, Z390 har t.ex. 24 st. PCIe 3.0-banor, men processorerna har bara 16 PCIe 3.0-banor. Så där blir man istället begränsad av bandbredden mellan styrkretsen och processorn, 4 GB/s, så fort man vill ha mer än en M.2.

Den enda "konsument"-styrkretsen som i dagsläget klarar mer än en M.2 utan kompromisser är AMDs X570, som förutom de 20 PCIe 4.0-banorna från processorn har ytterligare 16 st. PCIe 4.0 i styrkretsen. Men då ligger priserna på HEDT-nivå istället.

Permalänk
Medlem

De förbereder för 8k evolutionen, lol!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att det går frammåt! Snabbare och mer av allt, hela tiden. Det vill jag ha Fräsiga lagringslösningar lär det bli av det här också

Hade varit värre om de inte varit på tårna och hela tiden dubblat dubblat dubblat... Då hade tillslut någon annan snabbare teknik tagits fram och gått om. Klart att vi som köper nytt varje år vill ha nyheter varje år. Men köper man sina delar, bygger datorn, och sedan låter den stå i 5-6 år utan att röra den jag då förstår jag ju att man tycker att "ditten och datten teknik räcker".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Allt handlar inte om spelkort.

På Spelclockers finns inga andra användningsområden för datorer. Trodde jag var allmänt känt

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande, snart har vi lämnat digitala signaler i bussar och minnen och gått över till analogteknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sweisdapro:

Vänta här nu, du kan väl inte köra en PCIe-disk i "sata-läge", är disken en NVMe ska den köras i PCIe, annars är det en sata-disk.
m.2 är ju bara en fysisk kontakt och säger inget om vilken anslutning disken har till datorn (det finns både sata och PCIe diskar över m.2)
Jag körde själv 2 NVMe diskar på mitt X370 (dock gick den ena i x4 2.0 pga layouten på moderkortet)
Rent banbreddsmässigt skulle det gå att köra upp till 3 st PCIe 3.0 x4 NVMe diskar på X570, men vet inte hur det funkar rent praktiskt att Raida dem

Det är 2st Samsung SM961 (MZVKW512HMJP) jag kör, vilket är NVMe diskar.
Disk 1 (OS) körs i PCIe 3.0 x4, medan disk 2 körs i PCIe 2.0 x4.

Varför jag använder "SATA" som beteckning är just p.g.a. vad som står i BIOS när man ska raida dom. Man kan lägga diskarna i någon form av "SATA RAID" även fast det är NVMe diskar. Det dyker även upp som SATA-RAID när man kör in RAID_drivers under Windows installation efter man preppat BIOS för det.
Jag kan även göra en RAID-array med slot 2 NVMe disken och andra SATA-diskar (t.ex. min Samsung EVO 850). Då räknas diskarna som en stor disk även där och blir i praktiken som en enda stor partitions-disk.

Jag kan försöka ta bilder från BIOS om det är intressant och lägga upp.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Allt handlar inte om spelkort.

Mitt favorit-spelkort är spader två.

Permalänk
Avstängd

Det känns väl som att det går fort framåt nu för att tidsgapet mellan 3.0-4.0 var så stort, jag tycker det är kul att det händer något!