Går det bra att vistas i lägenhet med spacklade väggar?

Permalänk
Medlem

Går det bra att vistas i lägenhet med spacklade väggar?

Jag ska få gamla tapeter borttagna och få nya fräscha installerade.

Det gubbarna har gjort hittills är att spackla alla väggar och skador och målat taket. I morgon ska nya tapeterna upp. Vad jag undrar nu om det går bra att vistas i lägenheten en natt med datorutrustning osv? Lukten är inte farlig alls, men kan spackel/takfärgen göra rummet skadlig för teknik? Känner inget speciellt förutom att det luktar lustigt.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ingen fara. Vädra om lukten blir för påträngande

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Var försiktig med dammet bara. Det är inte bra att få i sig och det är nog inte så kul att få in i elektroniken heller.

Permalänk
Medlem

Det är bara den där äckliga doften som stör. Kanske bör ha nån sorts ventilation igång (springa vid fönstret) om dem precis målat osv men annars bara dammet som ovan skrev.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Under förutsättning att det är vanlig spackel så är det ofarligt.
Du kan tom äta spackel utan att bli förgiftad

https://giftinformation.se/kemikalieregister/spackel/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Under förutsättning att det är vanlig spackel så är det ofarligt.
Du kan tom äta spackel utan att bli förgiftad

https://giftinformation.se/kemikalieregister/spackel/

Jag har för mig att det står på spackelhinkarna vi har hemma att det är dåligt att få i ögonen, dock. Sedan tenderar just dammet att hamna i lungor och luftvägar vilket inte heller är så nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Under förutsättning att det är vanlig spackel så är det ofarligt.
Du kan tom äta spackel utan att bli förgiftad

https://giftinformation.se/kemikalieregister/spackel/

Vill gärna förtydliga att bara för att något inte är giftigt så är det inte en indikation på att man bör äta det. Näringsvärde noll liksom... Fast vänta nu... Det kanske kan bli en ny trendig bantningsmetod "Vacker med spackel"

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Intressant. Burkarna står kvar i hallen och heter Flügger Sandplast LH Lätt Medium Spackel. Arbetet slutfördes tidigare idag så har inte vistats i lägenheten under arbetets gång. Något damm märker jag inte på några ytor. Jag har som tur är en luftrenare som drar åt sig om något skulle flyga omkring som jag ikväll låter köra på högsta inställning.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Intressant. Burkarna står kvar i hallen och heter Flügger Sandplast LH Lätt Medium Spackel. Arbetet slutfördes tidigare idag så har inte vistats i lägenheten under arbetets gång. Något damm märker jag inte på några ytor. Jag har som tur är en luftrenare som drar åt sig om något skulle flyga omkring som jag ikväll låter köra på högsta inställning.

Spacklet måste ju torka så de slipar säkert imorgon och sen tapetserar. Skulle flytta bort tekniska prylar när det är dags att slipa spacklet för då blir det dammigt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Spacklet måste ju torka så de slipar säkert imorgon och sen tapetserar. Skulle flytta bort tekniska prylar när det är dags att slipa spacklet för då blir det dammigt.

O ja firman har plastat in alla möbler. Själv så har jag plockat bort teknik och stoppat undan i ett skåp.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tänk på att damm letar sig in bakom dörrar. Efter att ha slipat ca 110kvm med gips och betong så går jag, drygt 1 år efteråt, och hittar slipdamm på ovanvåning. Hade plastat lite lätt i trappen men tydligen inte tillräckligt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Tänk på att damm letar sig in bakom dörrar. Efter att ha slipat ca 110kvm med gips och betong så går jag, drygt 1 år efteråt, och hittar slipdamm på ovanvåning. Hade plastat lite lätt i trappen men tydligen inte tillräckligt.

Usch fyfan. Som tur är så har jag inga dörrar i den del av lägenheten som ska göras om, (~45 km²), då jag tagit bort bland annat köksdörren för att få lite mer utrymme. Ska be att de hänger upp plast som skyddar köket dock. Annars så har jag inga skåp eller hyllor förutom fönsterbrädor.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Vill gärna förtydliga att bara för att något inte är giftigt så är det inte en indikation på att man bör äta det. Näringsvärde noll liksom... Fast vänta nu... Det kanske kan bli en ny trendig bantningsmetod "Vacker med spackel"

Har dock hört att det fungerar utan spackel också
https://www.youtube.com/watch?v=-BL3lj6p2kc