Slå ihop två servrar till en?

Permalänk

Slå ihop två servrar till en?

Hej,
Jag sitter för tillfället med två servrar;
Server 1:
1x Intel Server Board S1200SPS
1x Intel Xeon E3-1240V5 / 3.5 GHz
4x 8 GB DDR4 ram HX421C14FB2K2/16
3x 1 TB HDD
1x 256GB SSD

Server 2:
1x Intel Server Board S1200SPS
1x Intel Xeon E3-1240V5 / 3.5 GHz
2x 8 GB DDR4 ram HX421C14FB2K2/16
3x 1 TB HDD
1x 256GB SSD

Min plan var att installera ESXI på varje server för att sedan skapa 10 virtuella maskiner i varje ESXI.
Detta testades med server 1 och jag märkte att klienterna var väldigt laggiga, även med 3gb ram minne var så
gick det inte att använda alla 10 vms samtidigt. Min fråga lyder, jag har läst runt lite grann att man kan sätta ihop dessa
två servrar till en ESXI så att de delar på resurserna, är detta något som går att göra? Att exempelvis ha 10 virtuella maskiner igång
och istället dela på två processorer samt 48gb ram från båda servrarna.

Alternativt, löser sig mitt problem om jag uppgraderar min ram till 48 eller 64gb var samt använder ECC minnen?

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

@Behappypro: Ta reda på vad som flaskar. Jag tänker gissa på dina hårddiskar - vad är de får några? Kör du någon RAID-lösning? Hur lagrar du VMs? Vad gör dina VMs (vad har du för last med andra ord)?

Jag har en E3-1240v1 i min kärra med 32 GB RAM. Det fungerar finfint för mig iallafall, har ett gäng VMs men ingen som gör något jätteallvarligt arbete...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Var längesen jag installerade ESXi och kommer inte ihåg ifall det är ett krav att ha aktiverat virtualisering i BIOS eller om det bara är ett stort tips för att det ska gå bättre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

@Behappypro: Ta reda på vad som flaskar. Jag tänker gissa på dina hårddiskar - vad är de får några? Kör du någon RAID-lösning? Hur lagrar du VMs? Vad gör dina VMs (vad har du för last med andra ord)?

Jag har en E3-1240v1 i min kärra med 32 GB RAM. Det fungerar finfint för mig iallafall, har ett gäng VMs men ingen som gör något jätteallvarligt arbete...

Fan du kan vara rätt ute. Upptäckte att jag hade alla mina vms på samma 1tb HDD. Nog därför den inte pallar skriva till alla maskiner samtidigt. Jag testade för några timmar sen med att installera vms på min 256gb SSD istället. Märkte direkt skillnad på 5 VM. Ska testa imorgon med 10vms på SSD och se om det går smooth.

Tror att det kommer göra skillnad. Jag har lagt ihop alla mina HDD som en enda disk. Dvs en VMFS6 fast med 4 extent. Kommer detta automatiskt göra att man använder krämen av alla fyra samtidigt eller måste jag istället splitta de i fyra olika diskar och installera 2 vms på varje disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Behappypro: En VMFS med multipla extents löser nog inte riktigt ditt problem.

Från Vmwares blogg:

Klicka för mer information

This is one of the common misconceptions. I’ve seen some folks believe that the Virtual Machines deployed on a VMFS volume (with extents) are striped (or the file blocks/clusters allocated to the VMs are striped) across the different extents.

This is not correct. Extents are not like stripes. If anything, extents are more akin to concatenations than stripes. They do not rotate Virtual Machine assignments or even VM block or cluster allocation assignments across different extents in the datastore.

Visa mer

För att lösa ditt problem så gör du antingen som du är inne på själv; att själv installera VMs på varje separat disk (vilket är den billiga lösningen).
Alternativt är att du sätter upp disken i en RAID-lösning om du har hårdvara som stödjer det, och stöds av ESXi.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

För att besvara den ursprungliga frågan om det fortfarande är av intresse, så ja, vCenter kan användas för att "kombinera" en eller flera fysiska ESXi-servrar så att de har lastbalansering och migrering mellan sig, och att om en server skulle dö plötsligt så startas de virtuella servrarna upp på en av de övriga. Dock så är det en del käppar i det hjulet.

För det första så tror jag inte att det finns någon gratisversion som har stöd för den funktionen, eller i alla fall fanns inte det senast jag kollade. vSphere klienten fanns dock i gratisversion, men kanske inte längre. För den andra så måste lagring lösas på något sätt, och systemet är väl designat för att man ska ha en SAN-lösning på plats som man sedan ansluter sina servrar till. Möjligt att det går att ta sig runt på något sätt, men jag har svårt att se hur det skulle bli bra. En vanlig NAS är kanske en möjlighet också, men det blir nog till att ha en ganska saftig en för att den ska klara av att hantera "hårddisken" för 20 VMs på 2 servrar, för att inte nämna nätverket som krävs.

Att sätta upp en sådan lösning är alltså inte det lättaste och definitivt inte det billigaste då jag har för mig att bara vCenter licensen är ganska dyr. Däremot så vill jag minnas att den vSphere som jag använde för många år sedan klarade av att manuellt exportera/importera VMs ganska enkelt, så om det fortfarande finns i gratisversion så kanske du kan få till en relativt billig lösning om du är villig att sköta lastbalansering manuellt. Det är dock som sagt ett ganska bra tag sedan jag höll på med sådant, så det kan mycket väl ha förändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Fan du kan vara rätt ute. Upptäckte att jag hade alla mina vms på samma 1tb HDD. Nog därför den inte pallar skriva till alla maskiner samtidigt. Jag testade för några timmar sen med att installera vms på min 256gb SSD istället. Märkte direkt skillnad på 5 VM. Ska testa imorgon med 10vms på SSD och se om det går smooth.

Tror att det kommer göra skillnad. Jag har lagt ihop alla mina HDD som en enda disk. Dvs en VMFS6 fast med 4 extent. Kommer detta automatiskt göra att man använder krämen av alla fyra samtidigt eller måste jag istället splitta de i fyra olika diskar och installera 2 vms på varje disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj det låter inte bra. Jag kör aldrig något OS från en mekanisk hårddisk. Att då köra flera VM från en HDD måste bli katastrof

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

För att besvara den ursprungliga frågan om det fortfarande är av intresse, så ja, vCenter kan användas för att "kombinera" en eller flera fysiska ESXi-servrar så att de har lastbalansering och migrering mellan sig, och att om en server skulle dö plötsligt så startas de virtuella servrarna upp på en av de övriga. Dock så är det en del käppar i det hjulet.

För det första så tror jag inte att det finns någon gratisversion som har stöd för den funktionen, eller i alla fall fanns inte det senast jag kollade. vSphere klienten fanns dock i gratisversion, men kanske inte längre. För den andra så måste lagring lösas på något sätt, och systemet är väl designat för att man ska ha en SAN-lösning på plats som man sedan ansluter sina servrar till. Möjligt att det går att ta sig runt på något sätt, men jag har svårt att se hur det skulle bli bra. En vanlig NAS är kanske en möjlighet också, men det blir nog till att ha en ganska saftig en för att den ska klara av att hantera "hårddisken" för 20 VMs på 2 servrar, för att inte nämna nätverket som krävs.

Att sätta upp en sådan lösning är alltså inte det lättaste och definitivt inte det billigaste då jag har för mig att bara vCenter licensen är ganska dyr. Däremot så vill jag minnas att den vSphere som jag använde för många år sedan klarade av att manuellt exportera/importera VMs ganska enkelt, så om det fortfarande finns i gratisversion så kanske du kan få till en relativt billig lösning om du är villig att sköta lastbalansering manuellt. Det är dock som sagt ett ganska bra tag sedan jag höll på med sådant, så det kan mycket väl ha förändrats.

Skrivet av Pake:

Oj det låter inte bra. Jag kör aldrig något OS från en mekanisk hårddisk. Att då köra flera VM från en HDD måste bli katastrof

Tack så hemskt mycket för svar. Jag har kollat in vCenter, det var det jag menade när jag skrev att jag läst det är möjligt. Däremot lät det komplicerat. Jag har nu istället testat att installera vms på två SSD. 5 VM på varsin SSD. Gud vilken skillnad. Även alla 10 VM på en SSD. Så otrolig skillnad, lagget är betydligt mindre även om det fortfarande finns kvar till viss grad. Ska köpa in två SSD till den andra servern och eventuellt även testa köra de i Raid. Självaste projektet är att bygga en virtuell miljö för mina elever så de kan lära sig virtualisering samt Windows AD, Ubuntu etc, allt på en plats. Tack återigen för ni tog er tiden att svara.

Permalänk
Medlem

Du kan eventuellt kolla på Citrix XenServer som ett alternativ till VMWare. Det är open source och är lite mer frikostiga med funktioner utan att du behöver betala för det, dock vet jag inte hur bra det är nuförtiden och vilka funktioner som ens finns. Senast jag prövade var jag inte enormt imponerad över hur det fungerade jämfört med ESXi, men som sagt, mycket kan ha hänt under åren som gått sedan dess. Du har dock fortfarande kvar problemet med hur du skulle sköta lagringen för att migrering ska fungera på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Du nämner att kombinera ESX-hostarna för mer kapacitet, men det är en sanning med modifikation. Du får totalt sett större kapacitet i ditt kluster, men en vm körs bara på en host i taget.
Man kan klustra utan delad lagring, men man får ingen HA (high availability), dvs möjligheten att starta upp en vm om hosten den kördes på gick ner. Utan delad lagring måste maskinens virtuella diskar ligga på samma host och kraschar hosten så försvinner åtkomsten till diskarna också. Man kan visserligen köra VSAN, men det är en dyr licens och med två hostar måste lagringen för dina vm speglas mellan hostarna. Osäker på om det inte också krävs 10Gbit-nät, eller om det faktiskt räcker med 1GBit.
Själv kör jag två hostar med lite lokal disk samt iscsi på min nas. Dock är nasen bara bestyckad med snurrdisk så det är rätt segt att köra vmarna därifrån. De maskiner som jag vill ha bättre sprutt i kör jag istället från en lokal ssd i respektive host.
Tänkte bygga om en annan maskin och installera Windows 2019 samt sätta upp storage spaces med tierad lagring (ssd+hdd) och sedan presentera det som iscsi för att se om det blir lite snabbare. Inte för att det behövs, men för att det är en kul grej.

Och för att adressera ditt problem med dålig prestanda:
Fundera lite på vad det är för maskiner du kör, vilken last de har samt hur många kärnor du tilldelar dem. Googla CPU Contention och CPU Ready. Du kanske har tilldelat dina maskiner för många kärnor och då står de och väntar på CPU-tid eftersom en VM måste ha exekveringstid för alla kärnor den är tilldelad samtidigt. Om du har 4 kärnor i din cpu och du tilldelar alla dina 10 vmar 4 kärnor så kommer varje vm få 10% av den tillgängliga CPU-kapaciteten.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster