Permalänk
Medlem

Skärm slutat fungera, igen.

Hej,

Det började med att min skärm stängde av sig själv efter att jag startat ett spel, den startade om sig själv automatiskt men stängdes av bara en sekund efter att jag sett bild. Den repeterade sig själv oändligt tills jag stängde av den manuellt.

Power adaptern var varm, så jag bestämde mig för att koppla ur den och låta den vila, när jag gjorde det lyste fortfarande den gröna lampan på adaptern.

Nu har det gått 1h och när jag kopplar in allt igen så ger varken adaptern eller skärmen svar. Ingen lampa lyser och när jag försöker starta skärmen, händer ingenting.

Exakt samma sak hände 6 månader sen, men då efter 1h urkopplad så fungerade allt igen. Mycket märkligt.

Power-knappen på skärmen har alltid glappat lite, småsvår att sätta på.

Jag har testat att koppla in skärmen i andra uttag med samma resultat. Jag förstår att de lätta testet är en annan adapter men har ingen hemma så får isf testa imorgon, men iom att det löste sig själv sist så är jag fundersam vad det är som händer. Tar det kanske flera timmar för den att återhämta sig från en överhettning? Den är inte alls varm längre så känns inte som det men jag kan ingenting om detta.

Tacksam för hjälpsamma svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nhum: Svaret är nog inte så värst komplicerad: Du behöver en ny trafo till din skärm.

Är den mindre än tre år gammal ska du kunna reklamera det hela, ofta räcker det med att höra av sig till tillverkaren bara du har skärmens serienummer redo. Är det en riktigt gammal burk kan du göra lite som du vill. Testa med allmännt trafo, försöka beställa en ny från tillverkaren eller via exempelvis ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nhum: Svaret är nog inte så värst komplicerad: Du behöver en ny trafo till din skärm.

Är den mindre än tre år gammal ska du kunna reklamera det hela, ofta räcker det med att höra av sig till tillverkaren bara du har skärmens serienummer redo. Är det en riktigt gammal burk kan du göra lite som du vill. Testa med allmännt trafo, försöka beställa en ny från tillverkaren eller via exempelvis ebay.

Nu lyser den grönt igen, men skärmknappen blinkar istället och det är något märkligt ljud från skärmen. Fortfarande ingen bild dock.

Ljudet är hummande, går i loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Nu lyser den grönt igen, men skärmknappen blinkar istället och det är något märkligt ljud från skärmen. Fortfarande ingen bild dock.

Ljudet är hummande, går i loop.

Tror din adapter sjunger dödsvisan.

Men om du inte kan få en ersättaradapter från tillverkaren av din skärm, så köp en ersättare som har mer krut än den nuvarande, så det inte blir samma visa igen.
Volt måste vara samma men ta en med mer ampere, (dock samma plug så den passar i skärmen).

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tror din adapter sjunger dödsvisan.

Men om du inte kan få en ersättaradapter från tillverkaren av din skärm, så köp en ersättare som har mer krut än den nuvarande, så det inte blir samma visa igen.
Volt måste vara samma men ta en med mer ampere, (dock samma plug så den passar i skärmen).

/Lifooz

okej tack! Hoppas du har rätt med att det är adaptern och itne skärmen som är död. Ska testa imorgon. Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

okej tack! Hoppas du har rätt med att det är adaptern och itne skärmen som är död. Ska testa imorgon. Tack så mycket

Hehe, jag hoppas också, men känns som adaptern faktiskt, senaste skärmen som dog för min del fick "solfläckar" och sedan dog bakgrundsbelysningen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, jag hoppas också, men känns som adaptern faktiskt, senaste skärmen som dog för min del fick "solfläckar" och sedan dog bakgrundsbelysningen.

/Lifooz

Letade runt lite i hemmet och hittade en nästan identisk adapter, någon millimeter mindre men den passade och skärmen funkar fint nu! Vet inte om det är dumt att köra med en som inte har perfekt storlekt men den sitter ganska bra, lossnar inte när jag rör den eller så och märker inga andra problem.

Hur som, tack för hjälpen kul att du visste vad som var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Letade runt lite i hemmet och hittade en nästan identisk adapter, någon millimeter mindre men den passade och skärmen funkar fint nu! Vet inte om det är dumt att köra med en som inte har perfekt storlekt men den sitter ganska bra, lossnar inte när jag rör den eller så och märker inga andra problem.

Hur som, tack för hjälpen kul att du visste vad som var fel.

Klockrent, då kan du köra med den adaptern så får vi hoppas att inte den också dör.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!