En smart brandvarnare med wifi?

Permalänk
Medlem

En smart brandvarnare med wifi?

Hej

Jag sökte i forumet och fick tips om en brandvarnare som heter Nest, den var dock rätt så dyr eftersom jag behöver 4 eller 5 enheter. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur många jag behöver men minst 4 st.

Förutom Nest har jag sett Netatmo, jag skulle dock inte vilja betala 1000 kr per brandvarnare. Det jag vill är att telefonen ska få en notis eller sms när brandlarmet utlöses hemma. Samt att flera brandvarnare är ihopkopplade med varandra.

En rimlig budget är 200-500 kr per brandvarnare.

Finns det sådana eller är jag helt ute och cyklar i min prisbild?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag sökte i forumet och fick tips om en brandvarnare som heter Nest, den var dock rätt så dyr eftersom jag behöver 4 eller 5 enheter. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur många jag behöver men minst 4 st.

Förutom Nest har jag sett Netatmo, jag skulle dock inte vilja betala 1000 kr per brandvarnare. Det jag vill är att telefonen ska få en notis eller sms när brandlarmet utlöses hemma. Samt att flera brandvarnare är ihopkopplade med varandra.

En rimlig budget är 200-500 kr per brandvarnare.

Finns det sådana eller är jag helt ute och cyklar i min prisbild?

Jag känner inte till att någon finns i din budget tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De enda som finns idag är Nest, Netatmo och Eve. Alla ligger i samma prisklass typ. Vill du komma billigare undan får du titta på en gateway och sen köpa till fibaro smoke (zwave brandvarnare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glöm inte att sätta upp några standard brandvarnare också.

Permalänk
Medlem

IOT saker och brandvarnare tycker jag är funktioner man bör fokusera på lite kvalitet.
Du lär vilja få patchar när väl säkerhetshål upptäcks på dina IOT prylar.

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att det viktigaste med en brandvarnare är hur bra den är på att utföra primärfunktionen, dvs varna när det brinner...

Edit: Och göra det snabbt.

Permalänk
Medlem

du skulle kunna satsa på en Z-wave brandvarnare, lite billigare. dock så kommer den kräva en z-wave hub.

ex. https://www.webhallen.com/se/product/190303-Fibaro-Rokdetekto...

billigaste hubben:
https://www.webhallen.com/se/product/302608-Samsung-SmartThin...

då kan du ju även börja automatisera andra delar av hemmet när du känner för det.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Okej många bra svar, tackar för det. Jag får se vad jag slutligen satsar på. Bra respons här!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har några stycken av fibaros enheter, men skulle i dagsläget inte rekommendera dem.
Problemet är falsklarm och ganska många också.
Söker du på nätet så finns det flera med samma problem och någon lösning tycks inte finnas heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Jag har några stycken av fibaros enheter, men skulle i dagsläget inte rekommendera dem.
Problemet är falsklarm och ganska många också.
Söker du på nätet så finns det flera med samma problem och någon lösning tycks inte finnas heller.

Okej, bra och veta. Funderade nämligen själv på den. Är falsk-larmen pga av mat os o dyl, eller går de av bara av sig själv ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Jag kör Nest vilket fungerar bra. Gillar även ”pathlight” som lyser upp på natten. Dock oklart hur fort den dränerar batterierna.
Däremot så funkar dom inte med GSuite-konto vilket är under all kritik, man behöver ett ”vanligt” gmail-konto.

Dock horribelt dyra. Enda skälet att jag köpte nått uppkopplat är att jag har husdjur som jag har någon (förmodligen orimlig) förväntan att hinna hjälpa om det händer nått när man inte är hemma.

Har även vanliga brandvarnare, men förväntar mig att den ”lokala” brandvarnaren i en Nest (eller vilken uppkopplad som helst) är implementerad i så pass lågnivå-hårdvara att den fungerar separat från ”iot”-funktionerna, men det kanske är att förvänta sig för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Okej, bra och veta. Funderade nämligen själv på den. Är falsk-larmen pga av mat os o dyl, eller går de av bara av sig själv ?

De går av sig själva. Tyvärr har de flesta varit på nattetid också. Inte så trevlig.

Permalänk
Medlem

Jag såg förresten att Jula har ett larmsystem som heter smanos där de har huslarm och brandvarnare som ansluts till wifi. Allt detta verkar mycket prisvärt dessutom. Är det någon här som har erfarenhet av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag såg förresten att Jula har ett larmsystem som heter smanos där de har huslarm och brandvarnare som ansluts till wifi. Allt detta verkar mycket prisvärt dessutom. Är det någon här som har erfarenhet av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker att man får det man betalar för.
Maila tillverkaren och fråga hur länge dom kommer supportera produkterna med uppdateringar/lagningar samt hur dom hanterar din data. Alltid intressant att se vad man får till svar.

Permalänk
Medlem

Ja nu såg jag att W020 larmet är utgånget dessutom. Ska maila tillverkaren, bra idé

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Vad landade du i för lösning? Jag funderar på att investera i en Nest Protect (Gen 2) och kanske komplettera med en vanlig dum brandvarnare också.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Vad finns det för "smartahemmet-alternativ" som håller kvalitét? I dagsläget har jag inget smart alls, men vill bygga ut ett system nu när det känns som att tekniken har landat lite.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Allt med orden larm och WiFi i sig innebär att larmöverföringen upphör hos låg/medelsvensson när strömmen har försvunnit i bostaden och likaså strömmen till switchen(om någon) i källaren. Detta riskscenario är något man bör räkna in i konsekvensanalysen. Har man egen UPS hemma till all nätanslutning hemma och får Internet via ADSL eller mobilt data så kan man klara sig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad finns det för "smartahemmet-alternativ" som håller kvalitét? I dagsläget har jag inget smart alls, men vill bygga ut ett system nu när det känns som att tekniken har landat lite.

Som med det mesta så får man nog vad man betalar för.
Det bästa man skulle kunna köpa är något från någon tillverkare där det ingår någon form av service avtal eller löpande prenumeration, då vet man att det finns ett intresse från tillverkaren att hålla sina produkter uppdaterade.

Kvalitet när det gäller IOT prylar handlar i min värld om en bra support från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Letar lite efter samma som trådstartaren; 2-3 brandvarnare (2 optiska, ev. 1 värme till kök, beroende på vad förslagen kan) och helst utan någon hub men kan övervägas (brandlarm är fokus då det ska vara i en stuga som hyrs ut, inga planer för andra iot-prylar).
Vore också najs om man kan se inomhustemperaturen i app per brandvarnare, för att veta att komforten är bra för de som hyr.

Hänt något sedan 2019? Några nya kandidater?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av OL:

Letar lite efter samma som trådstartaren; 2-3 brandvarnare (2 optiska, ev. 1 värme till kök, beroende på vad förslagen kan) och helst utan någon hub men kan övervägas (brandlarm är fokus då det ska vara i en stuga som hyrs ut, inga planer för andra iot-prylar).
Vore också najs om man kan se inomhustemperaturen i app per brandvarnare, för att veta att komforten är bra för de som hyr.

Hänt något sedan 2019? Några nya kandidater?

Denna modellen kanske kan vara något.

https://www.minut.com/

Väldigt vanlig hos airbnb-uthyrare så de vet temp, ljudnivå (ifall det är fest) och den kan berätta för dig om den hör en brandvarnare.

Den är förvisso också från den eran, men har gått IMO från en konsumentprodukt till en produkt som bättre passar uthyrare pga abonemmangsformen de bytte till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Denna modellen kanske kan vara något.

https://www.minut.com/

Väldigt vanlig hos airbnb-uthyrare så de vet temp, ljudnivå (ifall det är fest) och den kan berätta för dig om den hör en brandvarnare.

Den är förvisso också från den eran, men har gått IMO från en konsumentprodukt till en produkt som bättre passar uthyrare pga abonemmangsformen de bytte till.

Ah! Ja, Minut har jag kollat lite på sedan de kom ut som typ kickstart eller nåt sånt. Ska ändå klura lite mer på den, inte haft den på radarn i den här frågan än. Tack!

Börjat fundera mer på Google Nest Protect också. Lite dyrare i inköp men folk med den verkar nöjda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av OL:

Ah! Ja, Minut har jag kollat lite på sedan de kom ut som typ kickstart eller nåt sånt. Ska ändå klura lite mer på den, inte haft den på radarn i den här frågan än. Tack!

Börjat fundera mer på Google Nest Protect också. Lite dyrare i inköp men folk med den verkar nöjda.

Har en Nest Protect hemma, gör sitt jobb den med, tråkiga för oss som vill integrera den med annat är att den är i princip en återvändsgränd för integration med andra produkter. Men Nest Protect är en stabil brandvarnare och väldigt bra på att bara vara det (självtest, röstvarningar osv) men extremt avskalad om vi pratar uppkopplad brandvarnare, utöver att vara brandvarnare är dens enda finess att kunna agera nattlampa i taket ifall man skulle gå på toa mitt i natten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Har en Nest Protect hemma, gör sitt jobb den med, tråkiga för oss som vill integrera den med annat är att den är i princip en återvändsgränd för integration med andra produkter. Men Nest Protect är en stabil brandvarnare och väldigt bra på att bara vara det (självtest, röstvarningar osv) men extremt avskalad om vi pratar uppkopplad brandvarnare, utöver att vara brandvarnare är dens enda finess att kunna agera nattlampa i taket ifall man skulle gå på toa mitt i natten

Haha, okej! Vad hade du velat se att den mer kan rent smart produkt-mässigt? Jag har nog inte fantasi nog att föreställa mig vad den mer skulle kunna, haha
Som jag förstår det kan jag se inomhustemperaturen i appen också?
Och om jag skaffar två st verkar jag kunna seriekoppla dem, larmar den ena larmar även den andra?
Hur länge varar batteritiden på ett ungefär (ett par månader, ett år, flera år), om du har den batteridrivna?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av OL:

Letar lite efter samma som trådstartaren; 2-3 brandvarnare (2 optiska, ev. 1 värme till kök, beroende på vad förslagen kan) och helst utan någon hub men kan övervägas (brandlarm är fokus då det ska vara i en stuga som hyrs ut, inga planer för andra iot-prylar).
Vore också najs om man kan se inomhustemperaturen i app per brandvarnare, för att veta att komforten är bra för de som hyr.

Hänt något sedan 2019? Några nya kandidater?

Jag har Netatmo, fördelen är att det inbyggda batteriet håller lika länge som sensorn, dvs 10 år. Då måste man ändå byta tidigare för man har glömt hur man ställer in SSID/pwd...
Har IFTTT (om någon fortfarande använder det) och Apples smartahemintegrering. Inga avläsbara sensorer (batteri). Får ett meddelande lite då och då att WiFitest genomförts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OL:

Haha, okej! Vad hade du velat se att den mer kan rent smart produkt-mässigt? Jag har nog inte fantasi nog att föreställa mig vad den mer skulle kunna, haha
Som jag förstår det kan jag se inomhustemperaturen i appen också?
Och om jag skaffar två st verkar jag kunna seriekoppla dem, larmar den ena larmar även den andra?
Hur länge varar batteritiden på ett ungefär (ett par månader, ett år, flera år), om du har den batteridrivna?

Nej hade väl velat att den kunde prata/larmas på vis lin gateway samt även kunna blinka vid behov.

Såvitt jag ser har den ej Temperatur, den berättar väder i en meny men inte innetemp.
Har bara en så inte helt säker på serielopplingen men känns inte omöjligt.
Köpte min 4 år sedan tror jag..bytte batteri nu i maj.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Nej hade väl velat att den kunde prata/larmas på vis lin gateway samt även kunna blinka vid behov.

Såvitt jag ser har den ej Temperatur, den berättar väder i en meny men inte innetemp.
Har bara en så inte helt säker på serielopplingen men känns inte omöjligt.
Köpte min 4 år sedan tror jag..bytte batteri nu i maj.

Ah fattar, ja med lite mer uppbyggt smart hem blir ju sånt så klart mer önskvärt.

Mm, det jag hittat verkar vara som du säger att den inte visar inomhustemperatur. Well, får väl fixa någon separat termometer för det ändamålet annars.

Grym batteritid ändå!

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har Netatmo, fördelen är att det inbyggda batteriet håller lika länge som sensorn, dvs 10 år. Då måste man ändå byta tidigare för man har glömt hur man ställer in SSID/pwd...
Har IFTTT (om någon fortfarande använder det) och Apples smartahemintegrering. Inga avläsbara sensorer (batteri). Får ett meddelande lite då och då att WiFitest genomförts.

Den verkar också bra! Visar den inomhustemperatur månntro? Det har jag inte lyckats läsa mig fram till eller se några exempel på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av OL:

Den verkar också bra! Visar den inomhustemperatur månntro? Det har jag inte lyckats läsa mig fram till eller se några exempel på.

Nej, inget extra eftersom batteriet skall räcka hela livslängden.